Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 юни 2010, 18:27, 5664 прочитания

КЗК санкционира "Експрес БГ" ЕАД за дъмпинг на цени

Антимонополният регулатор обаче отхвърли жалбата на ВАЦ срещу вестник "Телеграф"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Що е то дъмпинг? 

С този термин се определя предлагането на пазара на продукти с цени под производствените разходи. Така действат предприятия с господстващо положение на пазара, чиято цел е да отстранят конкуренти, да затруднят бизнеса им или да предотвратят навлизането на нови участници на пазара.
Комисията за защита на конкуренцията наложи санкция от около 27.150 хиляди лева за нелоялно привличане на клиенти чрез дъмпинг на цени на дружеството "Експрес БГ" ЕАД, което до януари 2010г. издаваше вестник "Експрес" като част от портфолиото на "Нова българска медийна група"(която включва още "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан мач", "Борба", "Уикенд").

Според решението на антимонополния регулатор вестникът се е продавал под себестойността си за период от цели три години - между 2007 и 2009г, като това се тълкува като "целенасочена политика". Икономическият анализ на КЗК показва, че разходите по издаването и разпространяването на "Експрес" в този период са надвишавали от 2 до почти 3 пъти приходите от продажбите му на сергия и от реклама. 


Припомняме ви, че решението на Комисията е следствие от жалбата на "168 часа" ЕООД, част от "Вестникарска група България" (ВАЦ), срещу цените на вестниците "Телеграф" и "Ескпрес", издавани съответно от "Телеграф" ЕООД и "Експрес БГ" АД. В молбата им се посочва, че месечният приход, който се формира от тези цени не е в състояние да покрие месечните им разходи. И от ВАЦ поискаха КЗК да извърши икономическа експертиза, която да установи дали изданията на НБМГ се продават под себестойността си.

Към жалбата си, издателите прилагат подробен финансов одит на двете дружества "Експрес БГ" ЕАД и "Телеграф" ЕАД, извършен на базата на отчетите им за 2008г. Според отчета, цитиран в решението на Комисията, приходите от продажба на вестници на "Експрес БГ" ЕАД за 2008г. са 195 000 лева, а приходите от продажба на бракувани вестници (само по изкупна цена на хартията) са 55 000 лева. От ВАЦ настояват, че ако тази сума бъде разделена на 230 (средно броеве на вестника през годината) и на 11 998 (среден дневен тираж през 2008 г.) се получава приход от продажба на един брой вестник "Експрес" от средно 7 ст. По същия начин, ако се вземат реалните приходи от реклама (след приспадането на бартерните сделки), то прихода от един брой възлиза на стойност 11,6 ст. 

Отчетът на приходите и разходите на "Телеграф" ЕООД за 2008, приложен в решението на Комисията, показва, че приходите на дружеството от продажба възлизат на 5. 323 млн. лева. Ако тази сума бъде разделена на 355 (средно броеве на вестника през годината) и на 82 903 (среден дневен тираж през 2008г.) се получава приход от продажба на един брой вестник средно 18 ст. Реалният приход от реклама пък възлиза на около 6.3 ст.



В мотивите на жалбата си, ВАЦ посочват, че изчислявайки разходите за отпечатване на един брой вестник, са установили, че минималната възможна цена за отпечатване на един брой "Експрес" е 15 ст, а на един брой "Телеграф" е около 21 ст.

В същото време в становището си до Комисията, "Нова Българска медийна група" определя доводите на "168 часа" ЕООД като "недоказани и необосновани". Всички цифри, посочени във финансовия одит и тези, които от самата компания представят, са дефинирани като търговска тайна и са заличени в решението на КЗК. От своя страна НБМГ възразява, че ВАЦ са тези, които притежават най-големи възможности за оказване на въздействие върху медийния пазар през последните 15 години заради значителния брой вестници, които издават, собствените печатница и разпространителска фирма и практиката си на "огледална реклама" във всекидневниците на "Дневен Труд" и "24 часа". 

Любопитно е обаче защо Комисията за защита на конкуренцията не налага санкция на вестник "Телеграф", при положение, че в анализа, който извършва, установява, че изданието се продава под себестойността си за период от пет месеца (от август 2007 до декември 2007г.)

В мотивите си КЗК посочва, че тъй като вестниците са бързооборотен и евтин продукт и търсенето им се предопределя и от неценови фактори, периодът от пет месеца не е достатъчен за да пренасочи потребителите трайно към марката. "От 2008г. натам и до настоящия момент вестникът се продава на цена над неговата себестойност", се обяснява още в решението и се прави извода, че "политиката на издаване на вестника не е насочена към увеличаване на пазарния дял на дружеството чрез недобросъвестно поведение."

Решението на Комисията подлежи на обжалване пред Върховен административен съд (ВАС) в 14 дневен срок.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 4596 прочитания

Рекламна спортна пауза Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

22 май 2020, 1211 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Битката за БНТ започна

На 15-ти юли ще стане известно кой ще управлява държавната телевизия през следващите три години

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10