Джи Лий: Проблемите запалват креативността
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джи Лий: Проблемите запалват креативността

"Нашите послания трябва да бъдат разбираеми за всеки един човек на планетата"

Джи Лий: Проблемите запалват креативността

Весислава Антонова
2928 прочитания

"Нашите послания трябва да бъдат разбираеми за всеки един човек на планетата"

© Светослав Куцаров


Профил:

Джи Лий е криейтив директор на Google Creative Labs, базиран в Ню Йорк. Бил е арт-директор в Saatchi & Saatchi и брандинг директор в Droga5, работил е с Nike, Coca-Cola и Heineken. Лий е роден в Сеул, но израства в Сао Паоло, Бразилия. Следва дизайн в колежа по дизайн Парсънс. Преподава в Нюйоркския колеж по визуални изкуства. Лий е създател на Bubble Project, автор е на две книги - "Talk Back: The Bubble Project" и "Univers Revolved: a 3-Dimensional Alphabet". Сайтът на Лий е pleaseenjoy.co. Лий бе гост на 8-ия международен фестивал за късометражно кино IN THE PALACE в Балчик.

Каква е ролята на криейтив директора в Google?

Работя в отдел, който се нарича "Креативната лаборатория на Google". Това е вътрешна рекламна и маркетинг агенция. Традиционно ние не се рекламираме особено много, нито пък ползваме услугите на рекламна агенция. А в същото време имаме много продукти, за които хората не знаят, такива, които вече съществуват, но са малко познати. Нашата работа е да създаваме послания към хората, за да разберат повече за тези продукти. Като криейтив директор аз управлявам група от хора, която работи по различни проекти, и накрая излизаме с креативни идеи - как да развиваме продуктите на Google.

Какви качества трябва да имат хората, които работят за вас?

В нашата група има много различни типове креативни хора - арт директори, копирайтъри, дизайнери, хора, които се занимават с производството на филми, технологии. Имаме маркетинг мениджъри, стратегически планьори. Но когато наемаме хора в креативната сфера като арт директори и дизайнери, търсим хора, които са гъвкави, разностранни в мисленето и уменията си. Очевидно е, че работата ни трябва да бъде иновативна и добра. Друго важно нещо, което търсим, е дали личностите си пасват, дали си подхождат. Търсим широко скроени  и решителни хора, които просто скачат в дълбокото и правят нещата да се случват. Ще ви дам пример: в една традиционна агенция има цяла инфраструктура от екипи, които подкрепят креативния отдел, така че обикновено оттам измислят идея и всички останали са ангажирани в това да я реализират. Но в моя екип и в Google като цяло няма много хора, които да са наети, за да разработват идеите. Нямаме лукса да разполагаме с такива хора. Това означава, че ние не само мислим, но и реализираме сами идеите си. Така че в повечето случаи, когато имам идея, трябва сам да направя дизайна, сам да я филмирам и т.н. Още едно важно качество е предприемаческия дух. Харесваме хора, които имат креативно мислене на едро, така че да могат да виждат как нашите продукти ще повлияят на целия свят. Защото всички проекти, по които работим, всичко, което правим, става глобално. Техните идеи сами по себе си трябва да бъдат големи идеи, защото впоследствие оказват влияние върху целия свят.

Какво провокира вашата собствена  креативност, при положение че трябва да въздействате на глобална аудитория?

Връщам се към идеята, че нашите послания са глобални и трябва да бъдат преведени на 52 езика по целия свят. Ние трябва да създадем проста платформа, която лесно да може да се превежда от маркетинг хората в различните региони и да бъде достъпна. Другото важно нещо е простотата - нашите послания трябва да бъдат разбираеми за всеки един човек на планетата.

Какво сте научили от рекламата по време на работата си в легендарна рекламна агенция като Droga5? Кои уроци сте пренесли в сегашната си работа?

Използвам много подобни рекламни техники, които съм ползвал на предишната си работа. Но да работиш за един клиент, както в момента само за Google, е много по-различно от това да работиш за много клиенти. В Droga5 научих колко важни са простите идеи, тези, които обикалят като вирус целия свят. Droga5 беше велика точно в това да създаде вирусния маркетинг. Аз се опитвам да създавам точно такъв тип вирусен маркетинг за проектите на Google.

Как се работи с Дейвид Дрога, какво сте научили от него?

Той е много готин човек, с който лесно се работи. Един от най-умните хора, които познавам. Много е добър в това да свързва нещата, той е от уникалните хора, които умеят да виждат възможностите във всяко нещо. Сграбчва тези възможности и ги кара да се случват. Това, на което ме е научил Дейвид Дрога, е как да уловя идеята, да я опаковам и да я направя невероятно популярна.

Един от най-популярните ви проекти е Bubble Project. Каква е идеята му?

Bubble Project e един забавен проект. Идеята му е да преобрази скучната публична среда, където корпоративни компании ни атакуват непрекъснато с рекламни съобщения. От неговата интернет страница всеки може да изтегли "балончета", чрез които в комиксите героите казват репликите си, и да ги залепи върху билборд, афиш, реклама и да напише с маркер, червило и с други подръчни средства каквото му хрумне. Вярвам, че точно в "балончетата" хората пишат истината.

Преподавате на студенти в университет. Кое е най-важното, на което учите студентите си?

Преподавам в Училището за визуални изкуства в Ню Йорк. Насърчавам своите студенти да имат предприемачески дух, но не само в бизнес смисъл, а по-скоро да създават свои лични проекти. Защото много от студентите ми вече създават постери за филми, правят дизайн на списания, но в моите часове ги карам да работят върху собствени проекти. Насърчавам ги да наблюдават средата около себе си и да виждат неща, които се нуждаят от подобрение, да направят света едно по-добро място за живеене чрез дизайн и креативни решения. Аз правя едновременно и двете неща - върша си работата за Google, но имам и странични лични проекти. И виждам голяма полза в това, че винаги си поддържам личните проекти. За мен работата и личният живот трябва да се припокриват. Само тогава човек може да прави онова, което иска, и да бъде успешен. Ако има формула на успеха, то според мен това е тя. Важно е да знаят, че идеите са нищо, важна е реализацията. Защото всеки ден всеки един от нас има не една и две идеи, но колко от тях реализира? Затова им казвам: реализацията е всичко, защото е по-трудна от идеята.

Личните проекти ли са това, което ви кара да бягате от матрицата?

Да, понякога. Обичам да карам колело, да пътувам на места като това (бел. ред. - Балчик).

Как финансовата криза промени креативността?

Мисля, че финансовата криза е много добро нещо в един аспект. В продължение на дълги години хората се чувстваха много удобно. Усядаш, а това е врагът на креативността. Превръщаш се в конформист. Моята креативност обикновено се проявява, когато се изправя пред проблем.

Ако си представим, че има малки предприемачи, които работят в някой гараж в момента и искат да бъдат Microsoft и Google, когато пораснат, какъв би бил вашият съвет към тях?

Винаги има място за големи идеи - без значение в каква ситуация сме изпаднали, и винаги има хора, готови да инвестират в наистина добрите идеи. Не е вярно, че няма финансиране за рискови проекти, но не толкова много като преди, а и са малко нещата, които имат потенциал да станат големи. Тази година пазарът се променя в САЩ, миналата година много малко от студентите ми ги наеха на работа, но сега наблюдавам, че в много агенции отново наемат хора. Мисля, че има позитивна тенденция.

Но не ги ли наемат за по-малко пари? Поевтинява ли трудът на хора?

Много често в момента се предлагат стажове вместо работа на пълен работен ден.

Какво мислите за социалните мрежи като форма за обмяна на идеи, стимулират ли креативността според вас?

Използвам Twitter повече от Facebook, защото там се свързвам с хора, с които имам сходни интереси. Между другото току-що завърших мой личен Тwitter проект. Малко ми е трудно да го обясня, но нали знаете какво представляват Twitter трендовете, думите, които хората най-често използват в Twitter. Всеки ден те се променят и на мен ми е наистина интересно да наблюдавам кое е на върха на вълната в момента. Това показва от какво се интересуват хората, които ползват мрежата. Откакто започна световното в ЮАР, най-споменаваната тема в Twitter е калабукгалвао (cala boca galvao). Хората започнаха да мислят, че това е бразилска дума. Буквално означава: "Млъкни, Галвао!" А Галвао е най-популярният спортен коментатор в Бразилия. Хората, които не говорят португалски, започнаха да питат какво означава това, а бразилците на шега започнаха да си правят шеги с останалия свят какво означава фразата. Едно от измислените обяснения беше: "Нека да помогнем да спасим птиците галвао в Бразилия!" Имаше сайтове и филмчета за тези птици. Стана голяма новина и дори беше в New York Times. Аз купих домейн с тази дума и не знам -  може би ще го продам на някого или ще го използвам, но направих истински сайт, който ще помага за спасяването на истински птици, пострадали от петролния разлив, има организация, която помага на птиците да бъдат спасени. Обичам да наблюдавам тези тенденции и да крада такива идеи.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK