С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 7 юли 2010, 15:59, 6112 прочитания

Прозрачна собственост

Издателите на вестници вече ще са задължени да декларират собствеността на медиата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Министерският съвет (МС) одобри изменение и допълнение на Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения. С проектозакона се въвежда изискването издателите на периодични печатни произведения да подават декларация по образец в Министерството на културата, която идентифицира действителния собственик на издателя. "С това допълнение на закона се цели осигуряване на механизъм за гарантиране на прозрачност на собствеността на печатните медии, с оглед осигуряването на ефективна защита на основни права на гражданите каквито са честта и доброто им име", пише в съобщението на МС. Предвижда се отговорност за наличие на изискуемата съгласно закона информация да носи не само издателят, но и производителите и разпространителите на печатни произведения.

Още през септември миналата година Съюзът на издателите изпрати писмо до премиера Бойко Борисов, в което настоява за активност от страна на правителството по проблеми, третиращи собствеността, произхода на капитала в печатните медии и медийната концентрация.


Половин година по-късно бе сформирана работна група, включваща представители на Министерския съвет, Министерството на културата, Националното сдружение на общините и Съюза на издателите, които работят по текстове, осветляващи собствеността на печатните медии. По предложение на Министерския съвет те ще влязат в Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения, който урежда събирането на всички печатни издания, разпространявани в страната, в Народната библиотека, за да бъдат съхранени като част от националното културно наследство.

Проучване за нуждите на работната група, направено по отношението на европейските пазари, показва, че България е единствената страна в Европейския съюз, в която няма нормативна уредба, която да гарантира прозрачността на медийната собственост и проследяването й до физическо лице.

След приетите сега поправки в първия брой всяка година всяко печатно издание ще трябва да съдържа каре с разширена информация за действителния собственик. Същото важи и при промяна на собствеността на капитала, като в петдневен срок действителният собственик на издателя се задължава да информира Министерството на културата. А институцията от своя страна е длъжна да публикува информацията на интернет страницата си в 10-дневен срок. По-особеното е, че за наличността на карето в печатното произведение отговорност носи не само издателят, но и печатницата и разпространителят.



Наказанието за липсата на тази информация се предвижда да е 1000 лева на брой до отстраняване на нарушението. Глобите ще се налагат от общинските администрации и ще се събират в полза на общините. Общинските инспектори ще проверяват за наличността на информацията, а Министерството на културата се ангажира да следи за нейната достоверност.

Очаква се текстове свързани с прозрачността на собствеността в медиите да бъдат включени и в текста на нов закон, който ще регулира сектора и ще се пише от сформирана към МС работна група. От специализираната група, която ще пише текстa на новия медиен закон се очаква се до ноември да е готова с проекта, който професионалната общност да обсъди. Преди това предстои организирането на широк дебат с медийната общност какви точно промени да бъдат направени в медийното законодателство.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама 1 Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 2340 прочитания

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2533 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Гланцирана криза

Рекламните приходи в списанията спаднаха с 30%

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10