Лош PR? Оплачи се
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лош PR? Оплачи се

Shutterstock

Лош PR? Оплачи се

За пет години Комисията по етика в PR професията се е произнесла по два сигнала и не се е самосезирала нито веднъж

Зорница Стоилова
5502 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


В един от последните броеве на американското списание New Yorker се разказваше за тънката граница между глаголите "оплаквам се" (to complain) и "мрънкам" (to moan). Човек се оплаква, когато описва проблем на някого, от когото може да зависи решаването му. Ако обаче просто мрънка, той споделя с човек, който няма отношение към проблема му и трудно би могъл да го разреши. Разликата е важна. Да се оплакваш е положително, да мрънкаш - пагубно. Според списанието в успешните държави хората повече се оплакват, за да решат проблемите си, а в загубените - предимно мрънкат и се потискат.

Ако съдим по броя на жалбите, които е разгледала Етичната комисия към Българското дружество за обществеността (БДВО), откакто съществува от 2005 г., българският PR бранш е почитател по-скоро на глагола мрънкам. За пет години членовете на етичния съвет са се произнесли по два сигнала и не са се самосезирали за лоша практика нито веднъж.

От организацията, която обединява специалисти в PR индустрията на индивидуален принцип, дават заявка, че това ще се промени. Миналата седмица, пет години след приемането на етичен кодекс на професията, комисията по етика се сдоби и с правила, по които да работи. (Етичния кодекс на PR специалистите са подписали шест български организации в сферата на комуникациите – БДВО, ИПРА България, Българската асоциация на PR агенциите, асоциация "Имагинес", Асоциацията на специалистите по комуникация в общините и Дружеството за връзки с обществеността към Съюза на българските журналисти.)

Защо чак сега

Обяснението за неактивната саморегулация в бранша, което дават и от самото дружество за връзки с обществеността е, че пазарът е малък, всички, които работят на него, се познават и не се знае кой от кого ще бъде зависим утре. От етичната комисия добавиха, че PR специалистите много по-често се обръщат към тях за консултация, когато се натъкнат на неетично поведение в сектора, отколкото да пишат и изпращат жалби.

Явно и в другите страни липсва инициатива от страна на PR практиците, защото по данни на БДВО в Италия в периода 2001 г. до 2005 г. са били разгледани общо три жалби. В САЩ за 4-годишен период са подадени 12 сигнала. Освен това за разлика от рекламния бранш резултатите от PR дейността далеч не са толкова видими за всички хора и т.нар. обикновени граждани нямат сетивност към лошите практики в професията. А не е като да липсват проблеми и чувствителни казуси в бранша.

"Целта на етичната комисия не е да се изживява като наказателен отряд, действията й ще следват позитивен аспект. Идеята е да работим за обмен на добри практики", коментира пред "Капитал" председателят на БДВО Милена Атанасова.

Една от промените, които организацията направи, е, че оттук нататък жалбите и решенията на етичния съвет ще бъдат публични. За съществуващите до момента две жалби се знае малко. Първата е била за неправомерно използване на името на организацията БДВО, което комисията е отчела като неетично поведение. Вторият казус е бил малко по-заплетен. В него жалбоподателят е твърдял, че идеята му е била открадната и това е създало предпоставка за нелоялна конкуренция. След консултация с юрист, експерт по интелектуална собственост, членовете на етичния съвет са решили, че няма нарушение. Причината - идеята, за която се е твърдяло, че е заимствана, е общоизвестен факт тип "слънцето изгрява от изток" и не е била поставена в един и същи контекст.

"Колкото по-ясни правила следваме, толкова повече клиентите ще имат доверие в бранша", обръща внимание Милена Атанасова и добавя: "Важно е всички заедно да работим за популяризиране на етичния кодекс, защото това ще доведе до по-високи стандарти на работа."

Как се подава жалба

Според новите правила всеки може да сезира Комисията по етика без значение дали е гражданин, агенция, организация или институция, ако установи неетична практика в областта на PR-a. Условието е подаденият сигнал да не е анонимен, да е добре обоснован и по възможност да посочва конкретен текст от етичния кодекс, който е бил нарушен (кодексът може да бъде намерен на bdvo.org). Комисията няма да разглежда казуси, случили се преди повече от година.

Етичният съвет може и да се самосезира, ако улови неетична практика. "Всеки знае кое е етично и кое не е. Идеята е нашите опит и експертиза да извеждат от казусите симптоматични неща, които в крайна сметка да направят пазара по-добър", обясни председателят на БДВО Милена Атанасова.

Комисията по етика може да се произнася чрез позиция или решение. В единия случай дава становище по подадения сигнал и отправя препоръки към страните или към PR специалистите по принцип. Ако обаче установи нарушение, излиза с решение, което съдържа конкретни мерки и санкции за инициатора на недобросъвестно поведение. Членовете на комисията обаче имат правомощия да налагат санкции само върху членове на БДВО. Най-меката форма на наказание е искане за доброволно прекратяване на неетичните действия, а най-тежката мярка е предложение за изключване от дружеството по връзки с обществеността. Идеята на публичното заклеймяване на нарушителя е да се уязви най-ценният актив в PR професията - добрият имидж.

Етичната комисия обещава, че вече ще публикува както жалбите, така и решенията, които взима по тях, в интернет страницата на организацията и ще ги изпраща на членовете на управителния съвет на БДВО за сведение. "Всички знаем, че добрите комуникации започват отвътре", припомня председателят на браншовата организация Милена Атанасова и добавя, че засега е по-важно да създадат навика у членовете на БДВО да следят за спазването на кодекса и да подават официални жалби. А после казва: "Може би ще дойде един хубав ден, в който и клиентите ще питат, преди да си изберат PR специалисти: "А вие подписахте ли етичния кодекс?"

В един от последните броеве на американското списание New Yorker се разказваше за тънката граница между глаголите "оплаквам се" (to complain) и "мрънкам" (to moan). Човек се оплаква, когато описва проблем на някого, от когото може да зависи решаването му. Ако обаче просто мрънка, той споделя с човек, който няма отношение към проблема му и трудно би могъл да го разреши. Разликата е важна. Да се оплакваш е положително, да мрънкаш - пагубно. Според списанието в успешните държави хората повече се оплакват, за да решат проблемите си, а в загубените - предимно мрънкат и се потискат.

Ако съдим по броя на жалбите, които е разгледала Етичната комисия към Българското дружество за обществеността (БДВО), откакто съществува от 2005 г., българският PR бранш е почитател по-скоро на глагола мрънкам. За пет години членовете на етичния съвет са се произнесли по два сигнала и не са се самосезирали за лоша практика нито веднъж.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cheta avatar :-|
    cheta

    Саморегулация - ето това показва професионалната общност. Който прекрачва норми и професнални ценности го изолират, нещо като осъден на "гражданска смърт", нещо като късане на пагона...Веднъж разгащен, ПР специалистът губи основната за професията ценност - ДОВЕРИЕТО.

  • 2
    ewichka avatar :-|
    ewichka

    Има много "специалисти", които или не осъзнават цената на доверието и репутацията, или не им пука. Защото в тяхната нива, областта или хората, с които работят, това няма значение. И това се случва както при ПР-и на свободна практика, така и в агенции. Дори тук, в Капитал, не веднъж Боби Кандов е публикувал информация за бисери и перли от света на ПР-а - най-вече в сферата на шоубизнеса. И въпреки това тези скъпоценни камъни на професията продължават "успешно" да работят. Ще кажете успешно, успешно - колко да е успешно? Достатъчно, за да работят с удоволствие и да са доволни и клиентите им.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.