Сривът на рекламата се забавя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сривът на рекламата се забавя

Световното първенство донесе на БНТ нетна печалба от поне 3.2 млн. лева

Сривът на рекламата се забавя

Инвестициите продължават да намаляват, но с малко

Борислав Кандов
3573 прочитания

Световното първенство донесе на БНТ нетна печалба от поне 3.2 млн. лева

© Reuters


След големия срив през 2009 г. ситуацията на телевизионния рекламен пазар бавно започва да се нормализира.

През първите шест месеца на годината мониторингът на TNS/TV Plan отчита спад от 4.9% на вложените в тв реклама пари. Резултатът, сравнен със стопяването на 20% от пазара през 2009 г., си е направо добра новина.

Общо 300.6 млн. лева са били инвестирани от рекламодателите в тв реклама от началото на годината. За същия период на 2009 г. сумата е почти 316 млн. лева.

Мониторингът на TNS/TV Plan следи 27 канала. Данните са изчислени по официалните тарифи на медиите и не включват отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в тв реклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности. Неофициално на пазара се коментира, че в момента могат да се постигнат дори и по-високи отстъпки.

Въпреки тези условности, данните от мониторинга дават представа за тенденциите на развитие.

MTG FTW!*

Битката между двете основни медийни групи на пазара - CME (собственик на bTV, Pro.bg и други) и MTG (собственик на "Нова тв" и Diema), продължава с  пълна сила. Поне за първите шест месеца на 2010 г. MTG се представят значително по-добре. Всички канали на групата отчитат ръст на привлечените инвестиции - "Нова тв" с 18.3%, Diema с 6.1%, Diema Family с 21.1% и Diema 2 с 58%. На обратния полюс е развитието на телевизиите, собственост на CME. Пазарният лидер bTV остава далеч пред "Нова тв", но отчита спад от 11.6%. При Pro.bg сривът е цели 58.7%.

"Според мен и двете групи показаха достатъчна гъвкавост в условия на криза. На моменти даже имаше война за печеленето на определени ключови клиенти", разказва директорът на медиа агенцията Mindshare Лили Георгиева. "Телевизионната аудитория на групата на bTV е значително по-стабилна и по-лесно прогнозна до момента. От друга страна, ценовата политика на MTG е доста по-опростена и сравнително по-лесна за работа и предвиждане на крайните резултати. И двете групи имат своите силни страни, както и върху какво още да поработят", допълва тя.

Най-голям спад отчита свързваната с банкера Цветан Василев TV7. Каналът е привлякъл със 71.8% по-малко рекламни пари.

От големите канали държавната БНТ се представя най-добре - приходите й нарастват с 65.6%, като това се дължи почти изцяло на световното първенство по футбол. Все още няма точна сума на печалбата, генерирана от първенството, но по думите на директора на дирекция "Маркетинг и реклама" в БНТ Дима Кирова "нетната печалба е от порядъка на 3.2 млн. лева". "Ръстът обаче се дължи и на промяната в рекламната ни политика и по-голямата ни гъвкавост в продажбите. От известно време в БНТ се върнаха рекламодатели, които през последните 2-3 години се бяха отказали да рекламират", коментира още Кирова.

До края на годината пазарът ще бъде определян традиционно от риалити проектите на двете големи телевизии - bTV и "Нова тв". По-любопитно е как ще се отрази сливането на bTV и Pro.bg на програмната политика на двете медии, а оттам и на офертите към рекламодателите.

Лили Георгиева от Mindshare очаква спад от около 10%, в сравнение с 2009 г. "Принципно съм оптимистично настроена, но не чак толкова, че да очаквам ръст, та дори и запазване на стабилен пазар и тази година", казва тя.

*FTW - for the win - за победата. Популярен интернет термин, използван за описване на успешно приключил процес или като поздравление

Автор: Капитал

След големия срив през 2009 г. ситуацията на телевизионния рекламен пазар бавно започва да се нормализира.

През първите шест месеца на годината мониторингът на TNS/TV Plan отчита спад от 4.9% на вложените в тв реклама пари. Резултатът, сравнен със стопяването на 20% от пазара през 2009 г., си е направо добра новина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ускорена дигитализация

Ускорена дигитализация

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK