Shiny, Happy People*

Вместо да печелят доверието на потребителите с прагматични послания, българските рекламодатели се усмихват

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Рекламата и усмивката имат стара любовна история. И то от онези безпроблемни връзки, които се основават на взаимната изгода. Усмивките са симпатични клишета, които са доказали, че работят добре и печелят доверие и позитивизъм за марките.

Рецесията по света обаче отвя щастливите лица в рекламните клипове и доведе до качествена промяна в посланията на компаниите в посока на по-честни, по-прагматични и открити предложения. България обаче страни от тази тенденция. Рекламните кампании смело са загърбили кризата и са по-усмихнати от всякога. Щастливи хора надничат от почти всеки билборд, смеят се безгрижно от страниците на списанията и се веселят в тв клиповете независимо дали ти казват да говориш неограничено по телефона си, да сърфираш на бързи обороти, да ядеш вкусен салам, или ти обещават истински красива кожа и лесен кредит за нов дом.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
38 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kk avatar :-|
    k
    • + 9

    "Automatic For The People"

    Нередност?
  • 2
    kintiminti avatar :-|
    кинти
    • - 1
    • + 14

    Можеше да попитате и някоя банка - те са царе на лъскавите и усмихнати хора, особено ако рекламират ипотека. Повечето кредитополучатели, ходят оцъклени с "очи като пица", нежен спомен от времената, когато си мислиха, че живота е лъскав и безгрижен. Само рекламата на МКБ е малко по-различна, обаче в негативен смисъл. Създава усещане за несигурност (купувай сега, че ще поскъпне ..) и се заиграва с най-големия страх на българина - да не се мине.

    Нередност?
  • 3
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • - 4
    • + 25

    Само да отбележа едно нещо. Всяка голяма компания, било то банка или мобилен оператор, работи с рекламна агенция, която им създава рекламите. (няма как инъче) Та ако някой се оплаква от качеството на рекламите, просто да погледне качеството на рекламните агенции. Пазарът там си е разпределен и всеки си яде своето парче от баницата. Свежите идеи, които трябва да идват от агенциите липсват, разчита се на копиране, а и нито една от агенциите не тества рекламите си преди да се предложат на потребителите.
    Не сте ли забелязали на фестивалите в Албена как няма агенция, която да си тръгне без награда. Просто се събират едни хора, които си разпределят по някоя награда на всеки, за да няма сърдити.

    Нередност?
  • 5
    ekirilova avatar :-|
    Elena Kirilova
    • - 4
    • + 20

    Предполагам г-н Христов разсъждава от гледна точка на клиента. Искам да споделя моето мнение (от гледна точка на агенцията).
    Не би следвало вината да се търси само в рекламните агенции. Защото когато рекламната агенция предложи на клиента си свежа и нова идея, концепция и т.н. в повечето случаи не се приема. Особено във фирмите, където маркетинг мениджърът е само трансферно звено между агенцията и директорът и няма право на глас. Или когато, за да се одобри някоя визия се събират всички 20 човека от фирмата, за да гласуват и нещо се отхвърля, защото колегите не я харесват. Или когато клиентът не разчита на агенцията за концепция, а той си знае какво иска независимо дали работи или не и ползва агенцията само, за да му направи файла (понякога дори пращат файл и искат само предечат) И знаете ли какво се случва - демотивация в агенцията. Когато 10 пъти ти отхвърлят идеята и продължават да си искат едни и също визии на 11тия път си викаш - за кво да се моря, като така или иначе пак ще сложим хепи пийпъл. Най-лесно е да се обвинява - агенцията не работи, клиентите не знаят какво искат.. но в крайна сметка - клиентът е този, който одобрява визията. Не по-малък проблем е когато в 4 часа чуеш "здравей, трябва да направим визия за печатна реклама, само че трябва да я предадем утре до 12" и този срок е в най-добрия случай. Е тогава няма как да се случи криейтивът. Надавам се, че е ясно защо :)

    Нередност?
  • 6
    stoiank avatar :-|
    stoiank
    • + 15

    То и човекът на първата реклама на вафла- трепач беше усмихнат, но имаше идея, а идеята е хора, акъл и пари. Едното да липсва другите две не могат да го заместят. Показателни са Глобул, много реклами и нито една запомняща се, за такъв дълъг период от време. А бюджетите им предполагам са страхотни!

    Нередност?
  • 7
    kk avatar :-|
    k
    • - 3
    • + 1

    До коментар [#5] от "ekirilova":

    Съгласен съм напълно с Вас!

    Нередност?
  • 8
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • - 4
    • + 9

    До коментар [#5] от "ekirilova":

    Бих ви препоръчал да използвате повече рисърч в работата си и ще имате аргументи да защитавате идеите си. Няма фирма, която ако й представите добра идея и я аргументираш с конкрети данни за въздействието й, тя да я отхвърли. Инъче творците знаем как се отнасят към критиките за тяхната работа - не се съгласяват :).
    Въждал съм доста глупави хора на високи позиции, от които зависят сериозни решения, но не може да ме убедите, че маркетинговият директор или изпълнителните директори примерно, на Инвестбанк са толкова малоумни, за да искат умишлено да си пуснат софт-порно за реклама.

    http://www.ibank.bg/index.php?page_id=141

    Понякога от страната на клиента просто нямаш избор. Казват ти: Ами ей това са ни идеите избирай си. Наистина най-лесно е когато една агенция не ти дава добри предложения да я смениш, но какво правиш когато и другата не го прави, после следващата?

    Къде са добрите български реклами? Да, права сте, че има такива клиенти, каквито описвате. Но клиентите са доста повече от рекламните агенции. Не може да ме убедите, че някак си няма и един, който да ви даде свободата да реализирате качествена реклама.

    Нередност?
  • 9
    vladivlad avatar :-|
    vladivlad
    • - 1
    • + 5

    Христо,
    да разбирам ли, че искаш да кажеш, че рекламната агенция на Инвестбанк е задължила изп. директор на банката да хареса и пусне тази реклама???
    Добрите агенции винаги предлагат винаги по повече от 1 идея, особено ако им е дадено достатъчно време да се запознаят и помислят по темата и ако клиентът достатъчно професионално е описал маркетинговия/рекламен казус, подкрепен с факти за продажби, отношения на клиенти, потребители и пр.
    В крайна сметка клиентът е този, който има последната дума коя идея се разработва до край и вижда бял свят. И съответно носи и цялата отговорност за това свое решение.

    Нередност?
  • 10
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • - 2
    • + 7

    До коментар [#8] от "Hristo Hristov":

    Пълни глупости говориш. Естествено, че за лошите реклами са виновни предимно хората, които са ги поръчали и платили - клиентите. И именно най-големите шефове в най-големите корпорации са уникални простаци с нулева естетика и чалгаджийски вкус, но пък с титанично его, които са големи шефове главно заради връзки, неутолима алчност, манипулативност и безскрупулност. Умните, изискани и съвременномислещи хора са по средните нива и рядко имат глас.

    Няма нищо по-лесно от това да произведеш нелоша реклама - просто напиши кратко, информативно послание в безсерифен шрифт с черни букви на бял фон и ще имаш по-добра реклама от половината бг реклами. За такава реклама не ти трябва агенция - т.е. твоята теория, че горкичките клиенти нямало към кого да се обърнат, е гола вода.

    Както обичам да казвам на по-"специалните" клиенти - "аз съм професионалист; мога да направя дизайна колкото грозен го пожелаете".

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал