С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 юли 2010, 14:14, 3401 прочитания

На хартиени мускули

Пресрекламата продължава свободното си падане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Сухите цифри могат да ти отворят очите. Или да ти постелят пътя право към ада.

С данните от мониторинга върху инвестициите в печатна реклама, извършван от TNS/TV Plan, е същото. От една страна, те показват мракобесната ситуация, в която се намират печатните медии в България - повсеместен, огромен спад. От друга, те не могат да пресъздадат истинската картина в пълната й страховитост. Според мониторинга през първите шест месеца на 2010 г. вложенията в пресреклама са спаднали с 13% спрямо същия период на 2009 г. Но реалното сриване е далеч по-голямо. Благодарение на особеността на мониторинговия процес и на свързаните компании, които поддържат нереални инвестиции в някои издания, положението изглежда по-добро, отколкото всъщност е.


TNS/TV Plan изчисляват площта на рекламите в изданията и пресмятат на база официалните тарифи, обявени от съответните издания. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности. А в кризисната ситуация - и повече.

Двете основни издания на управляваната от Ирена Кръстева "Нова българска медийна група" - "Монитор" и "Телеграф", отчитат убийствен, почти двоен ръст на продадените рекламни площи. Тези числа обаче не отразяват същинското положение. Сред основните рекламодатели в изданията на групата са фирми от кръга на банкера Цветан Василев, председател на надзорния съвет на Корпоративна търговска банка, както и реклами на самата КТБ. Банката финансира сделките по придобиването на медии от "Нова българска медийна група".

Подобно е обяснението и за огромния ръст от близо 157%, който отчита бизнес всекидневникът "Класа", свързван с рекламно-медийния бос Красимир Гергов. Така се оказва, че всекидневниците отчитат ръст на привлечените инвестиции от 8.1%, докато всички останали типове печатни издания се сриват. Само ако беше истина...



При седмичните вестници общият спад е над 24%. Най-малко намаление според мониторинга отчита "Капитал" (-4.4%). И тук представителят на "Нова българска медийна група" - "Политика", отчита огромен ръст от 140%.

Изданието за свободно време Light, което се разпространява заедно с "Капитал", e бялата лястовица в сегмента, с 27% ръст за шестмесечието. "Паралели" също отчитат леко покачване на привлечените инвестиции от 6%.

Официално рекламите в месечните списания са спаднали с 30%. Но реално спадът е много по-голям, тъй като при тях е особено популярна практика на бартерни реклами. Само две списания в топ 20 отчитат ръст - Motor Show и Glamour. Женското издание обаче стартира през май 2009 г., което обяснява голямата разлика през двата периода (подробен анализ на пазара на месечните списания можете да прочетете в архива на capital.bg).

До края на годината единствената светлина в тунела, която дава надежда на издателите, са предстоящите коледни и новогодишни шопинг истерии. Но те едва ли ще могат да компенсират негативните натрупвания през годината и 2010 г. за втора поредна година пазарът ще падне надолу.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1851 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 10976 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Опит пореден. Грешки не са разрешени.

или какви проблеми трябва да реши новият медиен закон?

Още от Капитал
Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10