С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 юли 2010, 14:14, 3367 прочитания

На хартиени мускули

Пресрекламата продължава свободното си падане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Сухите цифри могат да ти отворят очите. Или да ти постелят пътя право към ада.

С данните от мониторинга върху инвестициите в печатна реклама, извършван от TNS/TV Plan, е същото. От една страна, те показват мракобесната ситуация, в която се намират печатните медии в България - повсеместен, огромен спад. От друга, те не могат да пресъздадат истинската картина в пълната й страховитост. Според мониторинга през първите шест месеца на 2010 г. вложенията в пресреклама са спаднали с 13% спрямо същия период на 2009 г. Но реалното сриване е далеч по-голямо. Благодарение на особеността на мониторинговия процес и на свързаните компании, които поддържат нереални инвестиции в някои издания, положението изглежда по-добро, отколкото всъщност е.


TNS/TV Plan изчисляват площта на рекламите в изданията и пресмятат на база официалните тарифи, обявени от съответните издания. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности. А в кризисната ситуация - и повече.

Двете основни издания на управляваната от Ирена Кръстева "Нова българска медийна група" - "Монитор" и "Телеграф", отчитат убийствен, почти двоен ръст на продадените рекламни площи. Тези числа обаче не отразяват същинското положение. Сред основните рекламодатели в изданията на групата са фирми от кръга на банкера Цветан Василев, председател на надзорния съвет на Корпоративна търговска банка, както и реклами на самата КТБ. Банката финансира сделките по придобиването на медии от "Нова българска медийна група".

Подобно е обяснението и за огромния ръст от близо 157%, който отчита бизнес всекидневникът "Класа", свързван с рекламно-медийния бос Красимир Гергов. Така се оказва, че всекидневниците отчитат ръст на привлечените инвестиции от 8.1%, докато всички останали типове печатни издания се сриват. Само ако беше истина...



При седмичните вестници общият спад е над 24%. Най-малко намаление според мониторинга отчита "Капитал" (-4.4%). И тук представителят на "Нова българска медийна група" - "Политика", отчита огромен ръст от 140%.

Изданието за свободно време Light, което се разпространява заедно с "Капитал", e бялата лястовица в сегмента, с 27% ръст за шестмесечието. "Паралели" също отчитат леко покачване на привлечените инвестиции от 6%.

Официално рекламите в месечните списания са спаднали с 30%. Но реално спадът е много по-голям, тъй като при тях е особено популярна практика на бартерни реклами. Само две списания в топ 20 отчитат ръст - Motor Show и Glamour. Женското издание обаче стартира през май 2009 г., което обяснява голямата разлика през двата периода (подробен анализ на пазара на месечните списания можете да прочетете в архива на capital.bg).

До края на годината единствената светлина в тунела, която дава надежда на издателите, са предстоящите коледни и новогодишни шопинг истерии. Но те едва ли ще могат да компенсират негативните натрупвания през годината и 2010 г. за втора поредна година пазарът ще падне надолу.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 719 прочитания

Създадена е втора работна група за промени в Закона за радиото и телевизията Създадена е втора работна група за промени в Закона за радиото и телевизията

В нея представителите на медиите са БНТ, БНР, "Нова", "Канал 3", "Скат" и изненадващо bTV

13 ное 2019, 658 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Опит пореден. Грешки не са разрешени.

или какви проблеми трябва да реши новият медиен закон?

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10