На хартиени мускули
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На хартиени мускули

Shutterstock

На хартиени мускули

Пресрекламата продължава свободното си падане

Борислав Кандов
3487 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Сухите цифри могат да ти отворят очите. Или да ти постелят пътя право към ада.

С данните от мониторинга върху инвестициите в печатна реклама, извършван от TNS/TV Plan, е същото. От една страна, те показват мракобесната ситуация, в която се намират печатните медии в България - повсеместен, огромен спад. От друга, те не могат да пресъздадат истинската картина в пълната й страховитост. Според мониторинга през първите шест месеца на 2010 г. вложенията в пресреклама са спаднали с 13% спрямо същия период на 2009 г. Но реалното сриване е далеч по-голямо. Благодарение на особеността на мониторинговия процес и на свързаните компании, които поддържат нереални инвестиции в някои издания, положението изглежда по-добро, отколкото всъщност е.

TNS/TV Plan изчисляват площта на рекламите в изданията и пресмятат на база официалните тарифи, обявени от съответните издания. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности. А в кризисната ситуация - и повече.

Двете основни издания на управляваната от Ирена Кръстева "Нова българска медийна група" - "Монитор" и "Телеграф", отчитат убийствен, почти двоен ръст на продадените рекламни площи. Тези числа обаче не отразяват същинското положение. Сред основните рекламодатели в изданията на групата са фирми от кръга на банкера Цветан Василев, председател на надзорния съвет на Корпоративна търговска банка, както и реклами на самата КТБ. Банката финансира сделките по придобиването на медии от "Нова българска медийна група".

Подобно е обяснението и за огромния ръст от близо 157%, който отчита бизнес всекидневникът "Класа", свързван с рекламно-медийния бос Красимир Гергов. Така се оказва, че всекидневниците отчитат ръст на привлечените инвестиции от 8.1%, докато всички останали типове печатни издания се сриват. Само ако беше истина...

При седмичните вестници общият спад е над 24%. Най-малко намаление според мониторинга отчита "Капитал" (-4.4%). И тук представителят на "Нова българска медийна група" - "Политика", отчита огромен ръст от 140%.

Изданието за свободно време Light, което се разпространява заедно с "Капитал", e бялата лястовица в сегмента, с 27% ръст за шестмесечието. "Паралели" също отчитат леко покачване на привлечените инвестиции от 6%.

Официално рекламите в месечните списания са спаднали с 30%. Но реално спадът е много по-голям, тъй като при тях е особено популярна практика на бартерни реклами. Само две списания в топ 20 отчитат ръст - Motor Show и Glamour. Женското издание обаче стартира през май 2009 г., което обяснява голямата разлика през двата периода (подробен анализ на пазара на месечните списания можете да прочетете в архива на capital.bg).

До края на годината единствената светлина в тунела, която дава надежда на издателите, са предстоящите коледни и новогодишни шопинг истерии. Но те едва ли ще могат да компенсират негативните натрупвания през годината и 2010 г. за втора поредна година пазарът ще падне надолу.

Автор: Капитал

Сухите цифри могат да ти отворят очите. Или да ти постелят пътя право към ада.

С данните от мониторинга върху инвестициите в печатна реклама, извършван от TNS/TV Plan, е същото. От една страна, те показват мракобесната ситуация, в която се намират печатните медии в България - повсеместен, огромен спад. От друга, те не могат да пресъздадат истинската картина в пълната й страховитост. Според мониторинга през първите шест месеца на 2010 г. вложенията в пресреклама са спаднали с 13% спрямо същия период на 2009 г. Но реалното сриване е далеч по-голямо. Благодарение на особеността на мониторинговия процес и на свързаните компании, които поддържат нереални инвестиции в някои издания, положението изглежда по-добро, отколкото всъщност е.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK