С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 авг 2010, 16:10, 3342 прочитания

Мобилен ръст

Големите телекоми увеличават рекламните си бюджети в пресата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първата половина на 2010 г. вероятно ще остане като един от най-тежките периоди в рекламната история на България.

Рязкото свиване на рекламните бюджети, особено в печатните медии, доведе до огромни размествания в подреждането на най-големите рекламодатели. На първо място се изстреля Корпоративна търговска банка, която през 2009 г. дори не присъстваше сред 50-те топ инвеститори в пресреклама. Обяснението за това феноменално представяне е, че банката е рекламирала единствено в издания, част от "Нова българска медийна група". Банката финансира придобиването на медиите от групата, която формално се притежава от Ирена Кръстева, майка на депутата от ДПС Делян Пеевски.


Мониторингът на TNS/TV Plan отчита 13% спад на инвестираните в пресреклама средства през първите шест месеца на 2010 г. Реално спадът е много по-голям, но механизмът, по който агенцията наблюдава и изчислява вложенията, не дава възможност за реално изчисление на бюджетите. TNS/TV Plan измерват площта на рекламите в изданията и пресмятат на база официалните тарифи, обявени от съответните издания. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности. В отделни случаи отстъпките могат да стигнат и по-големи стойности.

Досегашният постоянен лидер при прекрекламодателите - MTel, заема втората позиция с инвестиции от близо 3.8 млн. лева. Мобилният оператор е увеличил бюджета си с цели 66% спрямо първите шест месеца на 2009 г. Преките конкуренти Globul, които заемат третата позиция, също са повишили значително вложенията си в печатните медии с над 34% до 1.2 млн. лева. Разбира се, има голяма вероятност тези позитивни резултати да са плод на по-изгодни условия, които рекламните отдели на печатните медии са предложили на компаниите и реалните приходи да не са се повишили.

Общо 18 компании влизат в топ 50, без да са присъствали в класацията през 2009 г., което прави сравнението на бюджетите им невъзможно. Ако изключим КТБ, най-големият нов рекламодател е "Сердика център София" (иначе казано, молът на бул. "Ситняково"), заемащ 10 позиция.



Традиционно силен пресрекламодател, банковият сектор се завърна към рекламирането на кредити - услуга, която почти бе изчезнала от маркетинговите комуникации. Банка ДСК, Raiffeisen Bank, Първа инвестиционна банка, Пощенска банка, МКБ Юнионбанк и Unicredit Bulbank са вложили немалка част от бюджетите си в представяне на кредитните си продукти.

До края на годината едва ли може да се очаква пазарът на пресреклама да се възстанови напълно. Но по традиция рекламодателите са по-активни през есенния сезон, така че годината вероятно ще завърши с по-малък спад от 2009 г. А това си е добра новина.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 777 прочитания

Реклама за слушане Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

24 яну 2020, 610 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Георги Лозанов: Съпротивата срещу сливането на БНТ и БНР е алиби на съпротивата срещу реформи

Председателят на Съвета за електронните медии

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10