С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 авг 2010, 16:10, 3281 прочитания

Мобилен ръст

Големите телекоми увеличават рекламните си бюджети в пресата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първата половина на 2010 г. вероятно ще остане като един от най-тежките периоди в рекламната история на България.

Рязкото свиване на рекламните бюджети, особено в печатните медии, доведе до огромни размествания в подреждането на най-големите рекламодатели. На първо място се изстреля Корпоративна търговска банка, която през 2009 г. дори не присъстваше сред 50-те топ инвеститори в пресреклама. Обяснението за това феноменално представяне е, че банката е рекламирала единствено в издания, част от "Нова българска медийна група". Банката финансира придобиването на медиите от групата, която формално се притежава от Ирена Кръстева, майка на депутата от ДПС Делян Пеевски.


Мониторингът на TNS/TV Plan отчита 13% спад на инвестираните в пресреклама средства през първите шест месеца на 2010 г. Реално спадът е много по-голям, но механизмът, по който агенцията наблюдава и изчислява вложенията, не дава възможност за реално изчисление на бюджетите. TNS/TV Plan измерват площта на рекламите в изданията и пресмятат на база официалните тарифи, обявени от съответните издания. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности. В отделни случаи отстъпките могат да стигнат и по-големи стойности.

Досегашният постоянен лидер при прекрекламодателите - MTel, заема втората позиция с инвестиции от близо 3.8 млн. лева. Мобилният оператор е увеличил бюджета си с цели 66% спрямо първите шест месеца на 2009 г. Преките конкуренти Globul, които заемат третата позиция, също са повишили значително вложенията си в печатните медии с над 34% до 1.2 млн. лева. Разбира се, има голяма вероятност тези позитивни резултати да са плод на по-изгодни условия, които рекламните отдели на печатните медии са предложили на компаниите и реалните приходи да не са се повишили.

Общо 18 компании влизат в топ 50, без да са присъствали в класацията през 2009 г., което прави сравнението на бюджетите им невъзможно. Ако изключим КТБ, най-големият нов рекламодател е "Сердика център София" (иначе казано, молът на бул. "Ситняково"), заемащ 10 позиция.



Традиционно силен пресрекламодател, банковият сектор се завърна към рекламирането на кредити - услуга, която почти бе изчезнала от маркетинговите комуникации. Банка ДСК, Raiffeisen Bank, Първа инвестиционна банка, Пощенска банка, МКБ Юнионбанк и Unicredit Bulbank са вложили немалка част от бюджетите си в представяне на кредитните си продукти.

До края на годината едва ли може да се очаква пазарът на пресреклама да се възстанови напълно. Но по традиция рекламодателите са по-активни през есенния сезон, така че годината вероятно ще завърши с по-малък спад от 2009 г. А това си е добра новина.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вижте тази кампания и направете дете 7 Вижте тази кампания и направете дете

Кампанията "Направи го сега" за насърчаване на раждаемостта ядоса много хора. Има ли успешни примери за подобни реклами в други държави

15 юли 2019, 2070 прочитания

The new KQUARTERLY is out now The new KQUARTERLY is out now

Capital’s English-language magazine for business, economy and politics in Bulgaria

12 юли 2019, 1888 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Георги Лозанов: Съпротивата срещу сливането на БНТ и БНР е алиби на съпротивата срещу реформи

Председателят на Съвета за електронните медии

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

Великанът на входа на София

Рибният бизнесмен Петко Русинов инвестира в жилищна сграда с 31.5 хил. кв. м РЗП до Околовръстното в "Младост 4"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми