С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 13 авг 2010, 16:28, 6570 прочитания

Чрез конкуренция към прогрес

Борбата за потребители накара тв рекламодателите да увеличат бюджетите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Казват, че в екстремните ситуации в живота си проличава кой е истински мъж

Нещо подобно се случва на българския рекламен пазар. Той е в екстремна ситуация вече втора година. И от началото на 2010 г. си пролича кой е научил най-добре уроците, които историята на минали кризи предоставя на всеки желаещ да оцелее.


Това, както и все по-гъвкавото поведение на тв компаниите доведе до забавянето на спада, който изяжда пазара на тв реклама. За периода януари - юни 2010 г. рекламодателите са вложили в него 300.6 млн. лева - с 9.3% по-малко, отколкото през първото шестмесечие на 2009 г. За сравнение - общият спад на тв рекламата за 2009 г. спрямо 2008 г. бе 20%.

Данните са от мониторинга, провеждан от TNS/TV Plan. В сумите не са включени и рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Тъй като отстъпките и намаленията са обект на договорка между изданията и рекламодателите, техният размер също не е отчетен в данните. Така цитираните суми се разминават с реалните покупки на тв време (с от 10% до 50%, понякога и повече), но дават обща база за сравнение и откриване на тенденции.

След масовото рязане на маркетингови бюджети през 2009 г. сега няколко компании се осмелиха да проверят вярността на твърдението, че кризата е най-удобният момент за завоюване на пазарен дял. Може би най-красноречивият пример за това е глобалният гигант Procter & Gamble. Компанията е увеличила бюджета си за тв реклама със смайващите 65% през първите шест месеца на годината в сравнение със същия период на 2009 г.



Въпреки това увеличение първата позиция в класацията на най-големите тв рекламодатели продължава да се държи от хранителната компания Nestle, чийто бюджет отчита минимален ръст от 2%.

Преките конкуренти на P&G също запазват нивата на бюджетите си от 2009 г. Henkel остава на трето място в класацията със спад от 1.5%, а Reckitt Benckiser заема 10-а позиция, но със спад от 4.7%. Unilever пък отчитат сериозен ръст на вложенията от 29%.

Телекомуникационните оператори също продължават борбата във все по-наситения си пазарен сегмент. Globul отчита ръст от над 26% и изпреварва MTel, въпреки че те също са увеличили бюджета си с малко над 23%. Vivacom се изкачват от 16-а на 12-а позиция в класацията, като са инвестирали над 30% повече средства в тв пазара.

Световното първенство по футбол повлия на рекламните бюджети на производителите и вносителите на бира. "Загорка" отчитат минимален спад от 4.4%, докато Carlsberg (58%) и "Каменица" (44%) сериозно са увеличили инвестициите си през първата половина на годината.

До края на годината едва ли ще има сериозна промяна в поведението на рекламодателите и отново производителите и вносителите на храни и продукти за бита, както и телекомуникационните компании ще са основните двигатели на пазара. Това едва ли ще е достатъчно за ръст, но поне със сигурност спадът ще е много по-малък от този през 2009 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември)

Новата кампания на БФС - равенство във футбола и обединение срещу дискриминацията; Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга; Браншови организации с инициатива за подобряване и развитие на дигиталната среда в България; Коледният дух в рекламата на John Lewis и др.

19 ное 2019, 617 прочитания

Защо телевизиите не разказват бизнес истории 5 Защо телевизиите не разказват бизнес истории

Ситуацията може да се промени чрез промени в Закона за радиото и телевизията

18 ное 2019, 4349 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
БНТ 1 има нов програмен директор

Севда Шишманова ще се бори за модернизиране на програмното съдържание в медиата

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10