Чрез конкуренция към прогрес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Чрез конкуренция към прогрес

Телекомуникационните компании, като производителите и вносителите на храни ще са основните двигатели на рекламния пазар до края на годината

Чрез конкуренция към прогрес

Борбата за потребители накара тв рекламодателите да увеличат бюджетите си

Борислав Кандов
6733 прочитания

Телекомуникационните компании, като производителите и вносителите на храни ще са основните двигатели на рекламния пазар до края на годината

© Юлия Лазарова


Казват, че в екстремните ситуации в живота си проличава кой е истински мъж

Нещо подобно се случва на българския рекламен пазар. Той е в екстремна ситуация вече втора година. И от началото на 2010 г. си пролича кой е научил най-добре уроците, които историята на минали кризи предоставя на всеки желаещ да оцелее.

Това, както и все по-гъвкавото поведение на тв компаниите доведе до забавянето на спада, който изяжда пазара на тв реклама. За периода януари - юни 2010 г. рекламодателите са вложили в него 300.6 млн. лева - с 9.3% по-малко, отколкото през първото шестмесечие на 2009 г. За сравнение - общият спад на тв рекламата за 2009 г. спрямо 2008 г. бе 20%.

Данните са от мониторинга, провеждан от TNS/TV Plan. В сумите не са включени и рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Тъй като отстъпките и намаленията са обект на договорка между изданията и рекламодателите, техният размер също не е отчетен в данните. Така цитираните суми се разминават с реалните покупки на тв време (с от 10% до 50%, понякога и повече), но дават обща база за сравнение и откриване на тенденции.

След масовото рязане на маркетингови бюджети през 2009 г. сега няколко компании се осмелиха да проверят вярността на твърдението, че кризата е най-удобният момент за завоюване на пазарен дял. Може би най-красноречивият пример за това е глобалният гигант Procter & Gamble. Компанията е увеличила бюджета си за тв реклама със смайващите 65% през първите шест месеца на годината в сравнение със същия период на 2009 г.

Въпреки това увеличение първата позиция в класацията на най-големите тв рекламодатели продължава да се държи от хранителната компания Nestle, чийто бюджет отчита минимален ръст от 2%.

Преките конкуренти на P&G също запазват нивата на бюджетите си от 2009 г. Henkel остава на трето място в класацията със спад от 1.5%, а Reckitt Benckiser заема 10-а позиция, но със спад от 4.7%. Unilever пък отчитат сериозен ръст на вложенията от 29%.

Телекомуникационните оператори също продължават борбата във все по-наситения си пазарен сегмент. Globul отчита ръст от над 26% и изпреварва MTel, въпреки че те също са увеличили бюджета си с малко над 23%. Vivacom се изкачват от 16-а на 12-а позиция в класацията, като са инвестирали над 30% повече средства в тв пазара.

Световното първенство по футбол повлия на рекламните бюджети на производителите и вносителите на бира. "Загорка" отчитат минимален спад от 4.4%, докато Carlsberg (58%) и "Каменица" (44%) сериозно са увеличили инвестициите си през първата половина на годината.

До края на годината едва ли ще има сериозна промяна в поведението на рекламодателите и отново производителите и вносителите на храни и продукти за бита, както и телекомуникационните компании ще са основните двигатели на пазара. Това едва ли ще е достатъчно за ръст, но поне със сигурност спадът ще е много по-малък от този през 2009 г.

Автор: Капитал

Казват, че в екстремните ситуации в живота си проличава кой е истински мъж

Нещо подобно се случва на българския рекламен пазар. Той е в екстремна ситуация вече втора година. И от началото на 2010 г. си пролича кой е научил най-добре уроците, които историята на минали кризи предоставя на всеки желаещ да оцелее.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    bzm6 avatar :-P
    bzm6

    4е каква конкуренция има между 3 основни мобилни оператора,или пък между разли4ните бензиностанций или между безбройните търговски вериги?
    ГЛУПОСТИ!
    Събрали са се,разбрали са се,а КЗК патки пасе

  • 2
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Какъв "рекламен пазар" в България бе? Кои от посочените в таблицата компании са български? И кои от агенциите? И кои от телевизиите? И кои ги гледа тези реклами? И каква възвръщаемост имат?

  • 3
    bill_doors avatar :-|
    bill_doors

    До коментар [#2] от "Лео":

    Може да е малък, но го има. Само мобилните оператори наливат десетки милиона за реклама всяка година (а може би и повече).
    Това, че компаниите са мултинационални и не се включват в шовинистичната ти таблица, никой не го бърка.

    Мен друго ме дразни - всички тези милиони можеха да се инвестират в качество. А вместо това се трансформират в билбордове...

  • 4
    indica avatar :-?
    indica

    в двете класации присъства М-во на земеделието?!

  • 5
    nshopov avatar :-|
    Kobra

    ТВ Рекламите трябва да ги забранят със закон!
    Особено тези дето ти прекъсват филма!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK