Място за реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Място за реклама

Ogilvy Group станаха рекламна агенция на годината през 2008г. и 2009г. Коя ще е следващата ще стане ясно на 11 септември в Албена.

Място за реклама

Заявките за фестивала ФАРА намаляват, но това не е непременно лошо

Зорница Стоилова
5744 прочитания

Ogilvy Group станаха рекламна агенция на годината през 2008г. и 2009г. Коя ще е следващата ще стане ясно на 11 септември в Албена.

© асен тонев


Цялата ФАРА втасала. Това ни беше работното заглавие за този текст. Решихме, че обобщава добре какво (не) се случи в рекламния бизнес през последната една година. Статистиката от рекламния фестивал, организиран от Асоциацията на рекламните агенции (АРА), е красноречива - броят на подадените заявки за участие пада значително с всяко поредно издание. От 565 през 2008 г., 433 през 2009 г. до 290 през тази година. Коментарите след конкурса обикновено са разположени в гамата "и качеството пада всяка година". А слоганът на събитието, което ще се проведе в курортния комплекс Албена между 8 и 11 септември - "А ти какво измисли?" - се люшка между предизвикателството и самоиронията.

После обаче решихме, че всичко това накуп може би не е идеално лошо. Да, не можем да се сетим за някое гениално постижение на българската реклама през последната една година, но пък целият бранш очаква един по-премерен и по-смислен рекламен фестивал. В който компромисите да са по-малко, а приятните изненади повече.

"Интерактив" изненади

Краткият отговор на това защо заявките намаляват би бил заради орязаните бюджети, по-малкото проекти и ограничения финансов ресурс на самите рекламни агенции. По-задълбочения го дава директорът бизнес развитие в рекламна агенция New Moment New Ideas Василиса Младенова: "Кризата наложи рекламодателите да преосмислят маркетинговите си стратегии и да се преориентират към по-краткосрочни цели на запазване на пазарни дялове, нива на продажби и т.н. Генерално се залага на "по-сигурни" решения, непредполагащи "фестивални идеи". От друга страна, инвестициите в рекламата се преосмислят, като повече от всякога се търси ефективност. Значително намаляват средствата, отделяни за определени канали и дейности като събития, имиджови кампании, прес- и външна реклама и т.н. Всичко това логично рефлектира в по-малко неща, подходящи за фестивал", каза Младенова. Такива обобщено са и причините New Moment New Ideas да имат много по-малко заявки тази година. Миналата година те бяха първенци с 44 ентрита.

Изпълнителният директор на рекламна агенция reforma и член на медийното жури на ФАРА тази година Десислава Тодорова-Олованова е на мнение, че по-малкият брой на заявките не е непременно лоша тенденция. "Всяка година на фестивала се говори, че агенциите пускат всичко, правят компромиси с качеството заради олимпийския принцип "дайте да участваме, за да покажем, че сме спечелили и ние нов клиент през тази година", коментира тя и добавя: "Очаквам сега плявата да е отпаднала и нещата, които ще видим, да имат висока фестивална стойност."

reforma имат 22 подадени заявки в конкурса за рекламни постижения веднага след DDB Sofia, които имат 31 ентрита. "За нас годината беше силна, поставихме си ясни и конкретни цели, които постигнахме, и смятаме, че имаме достатъчно неща, които си заслужават да бъдат показани", обяснява активността им Десислава Тодорова-Олованова. Рекламната агенция на 2009 г. Ogilvy Sofia е трета по брой на заявките с 20 предложения.

Ако се придържаме към статистиката, тази година категориите, в които ще се оценяват рекламните кампании, са 24. Има ги традиционните "Тв реклама", "Радиореклама", "Прес реклама" и "Out Of Home реклама", "Рекламна кампания", които са разделени съответно на "Стоки", "Услуги" и "Социална, политическа, медийна реклама". Освен тях ще се оценяват постиженията в "Директния маркетинг", "Авторекламата", "Събития" и "Търговски промоции". Най-много заявки обаче са събрани в категориите "Дизайн", подкатегория "Корпоративна и бранд идентичност", и "Интерактив" онлайн реклама.

Журито отново е разделено на две, като едното ще разглежда заявките в творческите категории, а другото ще присъжда награди в  трите медийни категории - "Креативно използване на традиционна медия", "Нови комуникационни канали", "Интегрирана кампания".

"Предполагам, че извън прекалено фестивално социалните неща съм виждал повечето силни предложения в тв и принт категориите в ефир или по улиците. Очаквам интересни и непознати неща в "Корпоративна идентичност" и "Интерактив" - там по-лесно може да се пропусне нещо", коментира криейтив директорът на агенция DDB Sofia и член на творческото жури Йордан Жечев.

Василиса Младенова от New Moment New Ideas се съгласява, че най-големи са очакванията към "Интерактив" категорията: "С невъоръжено око се вижда, че там са хвърлени много усилия през изминалата година и там следва да се очакват и най-интересните решения." А Десислава Тодорова-Олованова от reforma добавя, че това е и най-смислената категория, защото каналът е "работещ, добре таргетиран с огромни възможности за креативни подходи". "И в Кан видяхме, че новите неща се случват в интерактивните категории, не в телевизията", коментира тя.

Барометър за добри и лоши решения

Припомняме ви и какъв е смисълът да има рекламен фестивал за креативност в България. "Огромен", категоричен е криейтив директорът на рекламна агенция DDB Sofia Йордан Жечев. Но отваря голяма скоба. "Ако журито продължи да награждава само нещата, които наистина смята за стойностни, а не се подхлъзне да поощрява най-малко лошото в дадена категория."

Освен като "барометър на пазара и на мисленето в бранша" по определението на Василиса Младенова от New Moment New Ideas рекламният фестивал в Албена би могъл да има и мотивираща и възпитателна функция. "Въпреки недоволните коментари, че нивото на ФАРА пада всяка година, аз не мисля, че без него рекламният бизнес ще е по-добре. Ние сме тези, които можем да направим фестивала по-смислено място", казва Десислава Тодорова-Олованова и добавя: "За мен е важно да ходим дори заради новите млади хора в агенцията, които, докато не отидат на ФАРА, нямат с какво да си сверят часовника. Едва тогава могат да се почувстват като част от цялото и да пораснат по-бързо и качествено."

Можем да добавим и още един плюс полза от рекламния фестивал в Албена - ако журито поощрява онези креативни решения, които доказват смисъла от добрата реклама и от последователните инвестиции в маркетингови активности независимо от рецесията.

Кой ще оценява рекламите?

Творческо жури:

Председател - Мария Тодорова (творчески директор на Ogilvy Group)

Членове: Андрей Андреев-Вини (творчески директор – New Moment New Ideas Company), Велина Мавродинова (творчески директор – студио "Ентусиазъм"), Иван Киров (творчески директор – McCann Erickson София), Йордан Жечев (творчески директор - DDB Sofia), Калин Димитров (старши художествен директор – Publicis MARC), Кирил Стоянов (творчески директор – "Графити ББДО"), Марсел Леви (творчески директор – Noble Graphics Creative Studio), Мартин Димитров (творчески директор – reforma), Орлин Карагьозов (творчески директор – Clockwork), Светослав Тодоров (почетен творчески директор – AMEXY), Тихомир Златев (арт директор – ARCHER IDEAS)

Медийно жури:

Валентин Делчев (творчески директор - DeConi), Десислава Стоянова (изпълнителен директор – Zenith Optimedia (Publicis), Десислава Тодорова-Олованова (изпълнителен директор – reforma), Добромир Джуров (директор клиенти – DDB Sofia), Лили Георгиева (лидер – Mindshare), Пламена Филипова (медия директор – рекламна агенция КРЕС) Чавдар Кенаров (съосновател и творчески директор – Noble Graphics Creative Studio)

Кои бяха най-добрите досега?

2000 - S Team Bates Saatchi & Saatchi

2001 - S Team Ideas Group

2002 - McCann-Erickson София

2003 - McCann-Erickson София

2004 - New Moment New Ideas Group

2005 - Noble Graphics Creative Studio

2006 - New Moment New Ideas Group

2007 - New Moment New Ideas Group

2008 - Ogilvy Sofia

2009 - Ogilvy Sofia

Цялата ФАРА втасала. Това ни беше работното заглавие за този текст. Решихме, че обобщава добре какво (не) се случи в рекламния бизнес през последната една година. Статистиката от рекламния фестивал, организиран от Асоциацията на рекламните агенции (АРА), е красноречива - броят на подадените заявки за участие пада значително с всяко поредно издание. От 565 през 2008 г., 433 през 2009 г. до 290 през тази година. Коментарите след конкурса обикновено са разположени в гамата "и качеството пада всяка година". А слоганът на събитието, което ще се проведе в курортния комплекс Албена между 8 и 11 септември - "А ти какво измисли?" - се люшка между предизвикателството и самоиронията.

После обаче решихме, че всичко това накуп може би не е идеално лошо. Да, не можем да се сетим за някое гениално постижение на българската реклама през последната една година, но пък целият бранш очаква един по-премерен и по-смислен рекламен фестивал. В който компромисите да са по-малко, а приятните изненади повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kakawida avatar :-|
    kakawida

    Това някакъв майтап ли е?! Защо изобщо се отразява това "събитие"? Вижте кои са членове на журито и кои са агенциите, кандидатстващи за поредните си награди. Кога ще бъде създадена Асоциация на порнозвездите, пеещи чалга? Тогава журито, съставено от Драгана, Гъбана, Ивана, Малина, Къпина, Глогина и Гоцко ще раздава награди на: Глогина&Гъбана (за най-добър дует с разголване), Гоцко (за сценично присъствие и себераздаване зад кулисите), Драгана (за цялостен принос в областта на рекламната песен - специална награда от "Съюз на колбасарите и майсторите на свински обрезки"), Къпина (за 3-те верни тона, дето ги изпя на концерта си в РусИ)... Защо АРА не се прекръсти на АКГРЕН (Агенциите на Краси Гергов си Раздават Едни Награди), та да лъснат нещата? Че сега е такваз засукана конспирация, ум да ти зайде. Няма смисъл вече да се вдига шум в медиите за подобни събития. Всички знаят за какво става дума, кой ще е, защо ще е и как ще е... А после - що нямаме хубави реклами!? :)

  • 2
    gabbie avatar :-|
    gabbie

    @kakawida еее ти пък прекалено навътре го взимаш сега. Всичко е първо, за да се видим кой кой е, да си се похвалим, да се напием безпаметно няколко дена, да се изпонаебем сички, че после работата по-гладко да върви можеш да кажем, че имаш добър познат/позната от един къде си, ако нещо нали после...
    Пък и рекламистите цяла година се трепят, гонят вятърни мелници, чудят се как да угодят/да продадат квото имат на клиента, гърч яко, накрая ги пращат на нещо като ваканция да се почустват и те хора, пък ако вземат някой друга награда без значение как и защо така малко и те да си повярват.. щоо да не се поотпусна и те са хора и те душа носят.

  • 3
    xavier avatar :-|
    xavier

    нивото на конкурса падало всяка година ... кога е било високо? изглежда ми като всички останали конкурси в бг, основният принцип на участниците е добре познатото соц мото "ние ги лъжим, че работим, а те ни лъжат, че ни плащат" ... малко хейт ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шестото лого на БТК

Шестото лого на БТК

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK