Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 27 авг 2010, 14:05, 10351 прочитания

Презареждане

Вместо М САТ варненската група "Химимпорт" ще развива икономически канал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Презареждане

Автор: Shutterstock/Капитал
През последните три-четири години медийният пазар в България беше застигнат от една световна тенденция - все по-голяма сегментация на телевизионния пазар или създаване на все повече нишови канали. Причината за задълбочаването на тази тенденция е нагласата на зрителите, които по-често използват дистанционното, за да превключват каналите и да гледат точно определени неща в удобно за тях време. Развитието на нишови канали в България за разлика от чужбина обаче е с променлив успех. До голяма степен това се обяснява с малкия размер на рекламния пазар.

Досега на добра популярност в България се радват канали като специализираните филмови, развлекателни и спортни телевизии, които са стигнали пика в развитието си (в сегмента вече са се наложили телевизии като Fox Life, Fox Crime, AXN, Diema, National Geographic, "Травъл тв" и др.). На играчите на пазара не им остава нищо друго, освен да развиват медии и в други сегменти.


Едни от най-трудните и изискващи сериозна финансова инвестиция и висок професионален стандарт на работа са специализираните новинарски и икономически телевизии. Създаване на устойчив модел на качествени канали с подобна тематика е истинско предизвикателство. И ако по света летвата е високо вдигната от медии като CNN и Bloomberg, в България нещата много изостават. Специализирани изцяло новинарски и икономически канали няма. Има първи стъпки като тв "Европа" и "EBF икономика". Това обаче не означава, че с опитите е приключено.

Риск печели/риск губи


От ноември на телевизионния пазар ще има нова икономическа телевизия. Tя ще е част от групата фирми около "Химимпорт". Ще се появи на мястото на М САТ (виж карето). Засега е ясно, че новият канал ще се казва Bulgaria on air. Собственик на канала М САТ е "М САТ ТВ" ЕООД, едноличен собственик на капитала в дружеството е "М САТ Кейбъл" АД. В съвета на директорите на "М САТ Кейбъл" влизат Драгомир Дойчев, Виктория Миткова (изп. директор на тв канала М САТ) и "Холдинг Варна" АД (част от групата около "Химимпорт").
 

С решение на СЕМ от 11 август, публикувано на сайта на регулатора, става ясно, че е изменена индивидуалната лицензия за телевизионна дейност на M САТ. От същия документ се вижда, че се сменя  и името на оператора от "М.САТ" ЕООД на "България он ер" ЕООД. С ново решение от същата дата е променена и индивидуалната лицензия за радиодейност, която "М.САТ" ЕООД имат за излъчване на "Алфа радио". СЕМ е удължил и срока на лицензията на "Алфа радио" с 15 години, считано от 26 юли 2011 г.

От компанията потвърдиха, че на мястото на телевизия М САТ ще бъде развиван нов телевизионен канал, но не пожелаха да дадат повече подробности за проекта с аргумента "още е рано". Източник на "Капитал", запознат с проекта, обясни, че коментарите пред медиите се избягват, защото собствениците на М САТ още не са решили какво да правят с политематичния канал. Дали да го запазят, или постепенно да го закрият, като на негово място застане нова профилирана икономическа телевизия Bulgaria on air. С М САТ или без него обаче проектът за икономически канал вече има зелена светлина. За програмен директор на бизнес телевизията е поканена журналистката Николина Димитрова, която има опит от БНТ (била е в екипа на Нери Терзиева, работила е в пресцентъра на президентството по времето на Петър Стоянов, преди да приеме предложението на М САТ, беше директор новини в сателитната "ТВ+").



По новата програмна схема вече се работи, но все още се чака тя да бъде одобрена от СЕМ.. Очевидно става дума за нов крос медиен проект. Източник на "Капитал", запознат с концепцията, обясни, че в него ще влизат телевизия М САТ, "Алфа радио" и бордното списание On Air. След като бъде одобрена от СЕМ новата програмна концепция, трите медии (които се развиват и онлайн) ще се налагат под марката On Air. От сайта на телевизия М САТ става ясно, че медията вече е направила радикална промяна в съдържанието си, като е поставила акцент върху икономическите предавания и новини. Публикува се информация за финансовите пазари по света и движението на борсите. Предвидено е да има и предаване за живота на българските бизнесмени.

Новият канал Bulgaria on air също като М САТ ще е 24-часов. Ще има ново студио и нова сграда до софийското летище. Още когато бе назначена през ноември 2007 г., изпълнителният директор Виктория Миткова обясни, че компанията работи по няколко нови проекта. "До една година ще трябва да се преместим в нов офис близо до летището и сега се занимаваме с новите студиа." Три години по-късно очевидно казаното се реализира. Освен по кабел и сателит новият канал ще се разпространява и ефирно. 

През май 2009 М САТ подаде молба за издаване на ефирни лицензи във всички градове, в които бяха обявени конкурси. Тогава тя се възползва от последната възможност, която медийният закон даде на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) да раздаде останалите ефирни честоти със срок на валидност до 2012 г., когато секторът трябва да се цифровизира. През юни 2009 г. КРС издаде 101 разрешения за местни аналогови честоти. Тогава разрешителни получиха ТВ 7 (във всички 58 града и стана национална ефирна тв), Pro BG (тогава още ТВ 2), "Европа", М САТ и "ЕВРОКОМ национална кабелна ТВ". M САТ получи разрешения за ефирно излъчване в 15 града (Сливен, Стара Загора, Враца, Казанлък, Велико Търново, Харманли, Ботевград, Добрич, Плевен, Асеновград, Кюстендил, Монтана, Кърджали, Пазарджик, Ловеч). По принцип чрез кабелните оператори и в момента каналът си осигурява добро национално покритие. В коментар пред "Капитал" миналата година изп. директор на М САТ Виктория Миткова обясни, че каналът е закупил нова техника и е започнал изграждането на студиа не само в София, но и в някои по-големи областни градове, като някои от тях са напълно готови и оборудвани - в Стара Загора, Добрич и Варна.

Лукс или необходимост


Засега в нишата на икономическите канали стои разпространяваната по кабел и сателит телевизия "EBF икономика", която започна да излъчва програмата си преди три години. Каналът обаче не успя да се наложи като медията на бизнеса и засега остава с доста нисък дори за кабелен канал рейтинг. При старта на медията екипът на ЕВF аргументира избора на формата с интереса на българския бизнес, който бил на мнение, че съществуването на икономическа телевизия ще е полезно за тях. "EBF икономика" е собственост на консорциум "Тера груп", който обединява компании с разнообразни дейности. Според справка в системата ДАКСИ консорциумът включва 50 фирми.

Според Мирослава Иванова, директор "Бизнес комуникации" в Уникредит Булбанк, в момента на българския пазар има телевизии, позиционирани като бизнес или икономически. "Има достатъчно информационни канали и интернет сайтове, които дават и към момента бизнес информация. Дали има място за друга бизнес телевизия зависи от концепцията, изпълнението и качеството на програмата, които следва да предизвикат и поддържат интереса на бизнес аудиторията. Естествено, ако тази телевизия има добър рейтинг и добра цена, тогава рекламодателите ще могат да се възползват от този тясно таргетиран канал и да предложат продукти, свързани с бизнеса", коментира Иванова.

Един от най-големите рекламодатели в медии, каквито са мобилните оператори, също са на мнение, че по време на криза предпочитани са големите гледани телевизии. "За нас адекватната и надеждна информация, свързана с новости от света на бизнеса, тенденции и прогнози, е важна в работата ни и в този смисъл канал, предлагащ такъв тип информация, е полезен.  В условията на финансова криза бюджетите за реклама се оптимизират, като за постигане на максимален ефект се предпочитат медиите с най-голяма аудитория. По този начин при най-ниска цена се постига най-висока ефективност. Като се имат предвид тези особености на пазара към настоящия момент, както и негативният опит на редица телевизионни канали с бизнес съдържание досега, привличането на рекламодатели от подобен нов нишов канал би било изключително трудно", коментираха от отдел "Корпоративни комуникации" на  M Tel.

Преди да започне да излъчва програмата си новата икономическа телевизия обаче, е рано да се правят прогнози. Защото всеки проект първо заслужава да му бъде даден шанс.
Медийна група

М САТ е част от медийния бизнес на варненската икономическа група ТИМ. Телевизията съществува от 1996 г. и е един от първите частни канали в България. Разпространява се по кабел и сателит, а от 2009 г. и ефирно в 15 града. В портфолиото от медии на варненската група ТИМ освен телевизия M САТ и "Алфа радио" влиза и бордното списание On Air, както и телевизията и всекидневника "Черно море", информационна агенция "Черно море", пресклуб "Глас", агенцията за външна реклама "Мустанг билборд" и рекламна агенция Brand New Ideas.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 705 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април)

Coca-cola спря рекламната си комуникация; Брандовете и вирусът; Фестивалът Cannes Lions е отменен и др.

7 апр 2020, 813 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Добри идеи от Гърция и Турция

Още от Капитал
Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10