С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 1 окт 2010, 13:20, 5589 прочитания

Net Generation

Новата вълна рекламисти знае как да ви намери и в интернет

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За тях интернет е начин на живот и мислене. Технологиите гъделичкат креативността им и те успяват да балансират на гребена на вълната им. Учат се в движение от форумите и YouTube. Обичайните им изразни средства са Twitter и Facebook, а едно от най-ценните им качества е, че успяват да уловят и комбинират разнообразието от идеи, които хвърчат в дигиталното пространство.

Запознайте се с новото поколение рекламисти, което сега прохожда в агенциите, но с амбицията да играе главна роля в предефинирането на рекламата, каквато я познаваме.


Позициите им трудно имат адекватен превод на български език, а CEO-тата все още ги гледат скептично, питайки се "какво точно правят тези деца", но в последните две години рекламните компании на българския пазар последователно инвестират в хора и/или звена, които да предлагат дигитални комуникационни решения.

Въпреки че рецесията пресече бурния ръст на интернет рекламата (в брутни обеми тя порасна само с 4% през 2009 г., сравнено с 50-70% увеличение, с което се движеше на годишна база преди това по данни на Асоциацията на рекламните агенции) и като дял от маркетинг микса на рекламодателите тя все още е пренебрежимо малка, рекламният бизнес добре осъзнава, че този тип комуникация вече дори не е бъдеще, а настояще.

"Нашата работа е да бъдем непрекъснато в крак с времето. Ако бизнесът не се променя заедно със средата, отпадаме", обяснява Левена Лазарова, стратегически планинг директор в Ogilvy Group. Тя е убедена, че следващата година ще бъде революционна от гледна точка на присъствието на рекламодателите в интернет, и уточнява: "Това не е битка за бюджети, а за нов тип мислене и подход."



Интернет поправки

За да отговорят на все по-агресивното търсене на нестандартни, дигитални решения, рекламните агенции не се поколебават и да преструктурират бизнеса си, ако се налага. Различните компании имат и различни подходи. Някои използват услугите на консултанти, други смятат, че обявите за работа са отживелица и търсят таланти в Twitter вместо по университетите. А сред най-революционните идеи са програмистите да станат неразделна част от екипа на рекламната агенция като източници на свежа гледна точка към бизнеса и безценни технологични съветници.

Рекламната компания New Moment New Ideas решава да създаде New Moment Interactive през 2008 г. като специализирано звено, което да предлага дигитални и интерактив решения, но и с идеята да работи тясно с всички останали агенции в групата, когато се създават комуникационни стратегии за техните клиенти. "Това беше естественото развитие на нашата дейност, най-вече заради променящата се реалност на комуникационния бизнес", обяснява Василиса Младенова, директор "Бизнес развитие" в холдинга.

Друга голяма група от агенции - Ogilvy Group - е възприела противоположния подход към дигиталната среда. Левена Лазарова, която се грижи за стратегическото планиране в групата, разказва защо: "Не е необходимо да посвещаваме хора само в онлайн комуникациите и да ги обособяваме в отделно звено. Искаме във всички отдели да имаме специалисти, които разбират от това."

Без значение от избраната практика обаче за рекламните агенции е еднакво важно да убедят рекламодателите си, че има смисъл от последователни инвестиции в дигитална комуникация. Към момента бизнесът все още подхожда предпазливо в използването й, въпреки че добре осъзнава, че интернет се е превърнал в основна медия за потребителите, на която те се доверяват и ползват като водещ източник на информация. Причините според Василиса Младенова от New Moment New Ideas са няколко: "От една страна, все още няма достатъчно натрупване на добри практики, опит и know-how, а от друга – доста от клиентите си дават сметка, че този тип директен диалог с потребителите ще ги ангажира в по-дългосрочен план. Ще изисква от тях да са по-гъвкави, честни и открити и да се вслушват в мнението на потребителите, което невинаги е ласкателно." По думите й в тази среда все още се действа на кампаниен принцип, тоест липсва дългосрочна стратегия за комуникация с потребителите онлайн.

New Kids in The House

Другото предизвикателство, пред което са изправени рекламните агенции, е да открият тези любопитни и адекватни на дигиталната среда млади хора, за които ви разказахме в началото. Василиса Младенова описва какви качества трябва да притежават: "Не само да се чувстват в свои води в интернет, но и да владеят вътрешната динамика на тази медия и да предугаждат посоката й на развитие. Все пак е добре да имат и познания за това как се гради марка", уточнява тя.

От около година Павел Кунчев е дигитален и интерактивен продуцент в рекламна агенция DDB Sofia. Прави впечатление на криейтив директора на компанията с нестандартните си съобщения в Twitter и той го кани на среща, която прераства в интервю за работа. Предлагат му да заеме мястото на аудио-визуалния продуцент, който отива да работи в DDB - Берлин, но вместо телевизията да поеме дигиталните решения. Впоследствие Павел играе главна роля в създаването на една от най-успешните интерактив кампании на DDB Sofia "Ники Surf the Nation", която им донесе злато на рекламния фестивал в Албена.

"Аз съм любител", скромничи Кунчев, който по образование е икономист и за пръв път попада в рекламна агенция. Той обяснява какво се крие зад сложното наименование на позицията му: "Идеята на DDB Sofia с откриването на тази позиция е да разполага с човек, който да разбира от технологии, да познава тенденциите в областта и да може да си ги обясни. Освен това той трябва  да има аналитично мислене и да умее да комбинира, защото много смисли и идеи идват тъкмо от това умение."

Кристин Стоянов започва да работи в медийна агенция Mindshare в телевизионния отдел преди две години, а сега вече ръководи екип от трима души, който се занимава с интерактивно медия планиране и купуване. Неговата задача не е само да предлага нестандартни решения за онлайн кампании по брифовете, които получава от клиентите, но дори когато интернет не е включен в заданието, той да умее да измисля дигитални решения, съобразени с бизнеса на рекламодателя, и да ги предлага. За себе си Кристин казва, че почти не помни времето отпреди интернет и компютрите. И не гледа телевизия.

Красимира Тотева пък е акаунт директор в PR агенцията на Ogilvy от около две години, но е специализирана в комуникацията с лидерите на мнение онлайн. Тя казва, че общуването с хората, които имат влияние в интернет, е в съвсем друго измерение от това с традиционните медии.
"При тях личното отношение е много важно, не става с пресрелийз и няколко телефонни разговора. Това да знаеш на кого какво можеш да кажеш и кой от какво се интересува е от изключително значение", обяснява Тотева и добавя, че за целта е необходимо да бъдеш честен, да кажеш каква е твоята цел от начало и да не очакваш, че те ще ти свършат работа, защото ти така искаш.

И тримата са категорични, че се борят за нов тип мислене както в рекламните агенции, така и в маркетинговите отдели на клиентите. Че самите те се учат в движение и водени от интуицията. Че неведнъж им се е случвало да преобръщат предварително зададените по канали брифове на рекламодателите. Но е имало такива, които са ги послушали, рискували са и са останали доволни. 

"Най-лесно е да кажем, че клиентите са със закостеняло мислене и инвестират само в традиционна реклама, ама не е съвсем така", казва Павел Кунчев от DDB Sofia и заключва: "Всъщност е наша работа да им покажем, че техните потребители вече са на други места и ние знаем как да стигнем до тях. И че има смисъл да го правим."

Както към всяко ново поколение, очакванията към децата на интернета е, че ще предизвикат революция в рекламата и ще разчупят установените й правила. Такива са надеждите на рекламните агенции, които инвестират последователно в отглеждането им и им възлагат адаптацията си към бъдещето. И да, клиентите може би трудно изговарят позициите на новата вълна на рекламисти на български език, но разчитат на тях да преведат бизнеса им на езика на новото поколение потребители.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2263 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари)

Забранена ли е наистина рекламата на хазарт; Новата кампания на "Сердика център"; Unilever спира рекламите за деца на храни и напитки и др.

18 фев 2020, 1324 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Мисли стратегически

В търсене на дългосрочни решения за клиентите си, рекламните агенции разкриват нови позиции

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10