О, спомняте ли си, другарко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

О, спомняте ли си, другарко

О, спомняте ли си, другарко

"Лада" възкръсва като доказателство, че списанията трудно се предават пред кризата

Весислава АНТОНОВА
11945 прочитания

© Надежда Чипева


По различни статистически данни на българския пазар има (внимание!) между 500 и 600 списания. Кризата на пазара и намаляването на рекламните бюджети през последните две години са взели жертвите си, но въпреки това сергиите преливат от гланцирани издания. Паралелно с новините за спрели заглавия не липсват и такива за излизащи нови.

"Лада", но списанието

Въпреки че според скептиците 20-30 години са много дълъг период за ремисия на издания, едно от най-популярните женски списания от близкото минало "Лада" се възражда и започва да излиза отново. Докато четете този текст, то вече ще е по сергиите. "Списанието, превърнало се преди години в институция, ще се различава от многобройните дамски и лайфстайл издания", казват от екипа в специално съобщение до медиите. То не само ще информира за най-актуалните модни тенденции, но ще съдържа истории за драми, любови и житейски перипетии на известни и обикновени хора. По това ще се различава и от класическата легендарна марка. Според корицата на днешната "Лада" то ще е "списание за шоу, мода и нещата от живота". Преди повече от 50 години, когато излиза първият брой на "Лада" екипът му уточнява, че това ще е списание за "мода, естетическо възпитание, култура на бита, дома и семейството". "Лада" излиза от 1959 до началото на 90-те. Издание е на две министерства - на леката промишленост и на търговията. През годините тиражът му се променя, като на български е приблизително 75 хил. броя, на руски - 46 хил, на немски - 50 хил. У нас е месечно, а в останалите държави - по три или четири книжки на година. "Лада" не е единственото сред женските списания по онова време. Излизат още "Божур" и "Жената днес".

Фотограф: Надежда Чипева

Днес "Лада" ще има по-скромно присъствие на пазара. Ще излиза всеки месец и няма да слива броеве, както правят други списания особено през летните месеци. Издател на "Лада" е "Ен Ем медиа" ЕООД, чийто изпълнителен директор е Милена Трандева. Името й фигурира като съсобственик и управител в "Милениум пъблишинг" заедно с бившия издател на вестник "Уикенд" Недялко Недялков. Цената на първия брой е 3.95. "Това е промо цена за първите няколко месеца. Възможно е тя да бъде коригирана", обясни главният редактор на списанието Биляна Димитрова. От издателството гарантират, че "Лада" ще излиза твърдо в 128 стр. и тираж 20 хил. "Тръгваме смело с висок тираж и ни се иска да не падаме под него", категорична е Димитрова. Тя разказва, че идеята на новото издание е да има "повече четива". "Да има любопитни, човешки истории, шоу новини. Ще има и мода, но ще се стремим да привличаме хората, които са уморени от рекламното съдържание в повечето списания", коментира Димитрова. Според нея разликата между "Лада" преди и изданието сега е, че "в миналото е имало много българска мода, сега тя е в криза".

Жертви на кризата

Въпреки устойчивостта и волята да се справят със свития рекламен пазар повечето издатели са на мнение, че ще има марки, които няма да издържат финансовата криза. От следващия месец "Икономедиа" (издател на "Капитал" и "Дневник") спира женското списание "Нея". "Списанието е нов продукт в силно конкурентен пазар с нисък рекламен потенциал. Рекламодателите предпочитат лицензионни брандове, което поставя "Нея" в стратегически неизгодна позиция", коментира изпълнителният директор на "Икономедиа" Елица Ангелова.

Attica Media България - издателите на Grazia, Maxim, Playboy, ОК и Joy - също предприеха крачка за справяне с кризата по метода две в едно. Освободиха екипа на Playboy и сега списанието се прави от екипа на Maxim. Двете издания вече имат един главен редактор - Ивайло Нойзи Цветков.

Останалите издания намаляват броя страници и спестяват, като намаляват заплатите на служителите си и съкращават разходите за фотосесии. От май не са излизали женското Madame Figaro, също Easy и Explorer.

Картина на пазара

В шарената картина на пазара на списания вече съвсем сериозно нахлуват сиви тонове, особено ако погледнем данните на агенция TNS/TV Plan за приходите на месечните издания от реклама.

Важно е да се направи уточнението, че данните на TNS/TV Plan (единствената агенция, която наблюдава пазара на пресреклама в България) осветяват пазара на печатните медии откъм "официалната му страна" - изчисляват площта на рекламите в изданията и пресмятат на база официалните тарифи, обявени от съответните издания. Факт е, че тези данни в някои случаи са много далеч от реалните, но от друга страна, те са изкривени за всички медии, следени от TNS/TV Plan, така че мониторингът им дава база за извеждане на тенденции.

По данни на TNS приходите на месечните издания за първите шест месеца на тази година са спаднали с 30%. Издателите обаче с неохота коментират, че реалният спад с днешна дата е между 50 и 70%, тъй като отстъпките (които TNS/TV Plan не отчита) са достигнали рекордни проценти. На въпроса с колко се различават реалните им рекламни постъпления от тези от мониторинга медийните групи или не отговарят или споделят, но неофициално. "Издавам списанието си малко на инат. От уважение към марката и идеята с която го пуснах на пазара. Истината обаче е че нищо не печеля. Важното е поне, че накрая излизам на нула", откровен е издател, който обаче не пожела да застане с името си.

Заради кризата списанията са склонни на всякакви договорки, комбинирани отстъпки за реклама в повече от едно издание на група, безплатни продуктови представяния, PR материали, интервюта...

Тази стратегия, ако и да е спорна от журналистическа гледна точка, изглежда за момента помага да се тушират ефектите от кризата и поне за известно време да гарантират оцеляването на списанията. Сигурно е обаче, че в момента борбата на пазара не е за по-големи печалби, а за това кой ще остане на сергиите

По различни статистически данни на българския пазар има (внимание!) между 500 и 600 списания. Кризата на пазара и намаляването на рекламните бюджети през последните две години са взели жертвите си, но въпреки това сергиите преливат от гланцирани издания. Паралелно с новините за спрели заглавия не липсват и такива за излизащи нови.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    1951 avatar :-P
    1951

    500 - 600 списания... Може и толкова да са.
    Реалната картинка обаче каква е?
    Около две трети от тези списания са "самиздат" - много нишово ориентирани, с минимален екип и тираж. Тях не ги броим.
    Остават 150 - 200 реални издания с тираж от над 2000 - 2500 бройки и разпространение в страната.
    От тях, по неоще 2/3 са изкуствено създадени от близки до големите рекламни агенции за да се превъртат парите по-ефективно.
    Схемата е елементарна - рекламната агенция на теория трябва да взима около 30% от цената на рекламите които пласира. Но защо да не взима 100%, като създадеш на името на третия си братовчед ООД, което после купи лиценза на някое лъскаво западно издание. Тиража е минимален, но на кой му дреме - името продава.
    Така, че в България реално има не повече от 50 списания, които реално се издържат от дейността си.
    Двете най-продавани списания у нас са Космополитън и Нешънал Джеографик. Продават (реално!!!!) около 10 - 12 хиляди бройки. Лятото и малко повече.
    Пентхауз, който излезе в няколко броя (издател - синът на Тошо Тошев) едвам направим 1500 продадени броя и пусна кепенцата на третия месец.
    Повечето списания в България с мъка продават над 3 - 5 хиляди парчета, което е никакъв приход за истинско списание. Истината е в рекламите, а тях никакви ги няма вече.
    Аз лично се радвам, че кризата ще разкара огромното количество изкуствено създадени списания, които реално никой не чете, а само празно превъртат някаква реклама. В един момент на пазара имаше близо 10 издания за пътешествия и ала-бала. Реално пазар има за 3 - 4 макс.
    Всъщност обаче огромния проблем на повечето списания в България е, че няма какво да се чете в тях. Продават ти едно кило гланцирана хартия, която може да се прочете за половин час (макс!)

  • 2
    1951 avatar :-P
    1951

    Колкото до "Лада", от една страна се радвам, че навлиза българска марка на пазара.
    От друга страна с тази ужасяващо фотошопена снимка на Лили Иванова се чудя това да не е списание "Млад герантофил"...
    :)

  • 3
    hrisi avatar :-P
    Хриси

    До коментар [#2] от "1951":

    Хах, и аз си помислих същото. Като се поразмислих, обаче, може би ще се окаже, че баба Лили е единственият все още жив човек, който се е появявал в списанието и през... 1959 г ;)
    Не че изобщо бих си го купила това списание, де - "истории за драми, любови и житейски перипетии на известни и обикновени хора" са последното нещо, с което бих искала да ме занимават.

  • 4
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    До коментар [#1] от "1951":

    цифрите ти са малко завишени... реално има 10-на списания , които продават повече от 1000 броя месечно. Тук не броя няколко жълти парцалчета дето струват по 1-2 лева и обикновено са седмични - те продават, говоря за стандартно месечно списание на цена 5 лева. Дори някои от известните западни имена продават по 500-1000 бройки. Всички разбира се печатат по 5-10 хиляди и повече, защото рекламодателите имат достъп до данни за тиражите, но не и за реално продадените бройки.

    Абсурдно е, но повечето списания в БГ се списват от .... ЕДИН човек. Един човек прави цялото списание - пише половината текстове, превежда други, тук-таме някой външен автор пусне един текст. Разбира се , статиите са подписани с различни имена - нашият приятел, правейки сам списание, си е докарал сериозна шизофрения и разпетоения на личността :)

    Както и ти казваш, доста списания се правят от рекламни агенции, герговци и т.н., за да се въртят едни пари. Улавите са рекламодателите, които са съгласни да плащат по 2-3 хиляди лева, за да публикуват реклама в списание, което се чете от един трамвай хора.

  • 5
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    забравих да добавя нещо по темата - как може така да твърдиш, че си "наследник" на някакво списание само защото си си сложил същото име??? Каква е връзката на сегашното със старото - пак ли министерството на търговията го издава? Или екипът е същия?

  • 6
    aussie avatar :-P
    aussie

    До коментар [#5] от "Батков-вън":

    Номер #3 вече ти каза - баба Лили е същата :)
    Така че това си е истински наследник на старото списание :)

  • 7
    carmen69 avatar :-(
    Carmen69

    Трагедията на почти всички лъскави списания е, че в тях просто няма какво да се прочете.. Навсякъде интервюта с едни и същи муцуни, статии за секс и прочие простотии...Много малко, да не кажа почти никакви интересни статии, от които да научиш нещо наистина интересно и полезно..

  • 8
    mano avatar :-|
    Svetoslav Pavlov

    имаше една песен "video kils the radio star". Та според мен Интернет уби списанията(и вестниците). Хората които имат пари за подобни списания си намират каквото им трябва в нета, а тези които нямат парите ... те не са интересни.
    За какво да си купя Penthouse, Maxim или Playboy, като в нета има тонове снимки на голи каки. А интервюто с Бербатов(например) ще бъде преписано в поне 5 спортни сайта.

  • 9
    estrella avatar :-|
    estrella

    Предишното списание Лада е било за интелигентни жени с вкус. Сегашното е лъкава Лична драма. Само акцента от интервюто с Рачков ще ви кажа - "Страх ме е, че ще отвлекат детето ми" - WTF?!?!!? Лили няма да я коментирам, както и двадесетте хиляди тираж. Някой е имал едни пари да препере. Живот на списанието - 3 месеца.

  • 10
    aussie avatar :-P
    aussie

    Можеше по-свежо име да му ударят. Например Самара или Калина :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK