О, спомняте ли си, другарко

"Лада" възкръсва като доказателство, че списанията трудно се предават пред кризата

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

По различни статистически данни на българския пазар има (внимание!) между 500 и 600 списания. Кризата на пазара и намаляването на рекламните бюджети през последните две години са взели жертвите си, но въпреки това сергиите преливат от гланцирани издания. Паралелно с новините за спрели заглавия не липсват и такива за излизащи нови.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    1951 avatar :-P
    1951
    • + 38

    500 - 600 списания... Може и толкова да са.
    Реалната картинка обаче каква е?
    Около две трети от тези списания са "самиздат" - много нишово ориентирани, с минимален екип и тираж. Тях не ги броим.
    Остават 150 - 200 реални издания с тираж от над 2000 - 2500 бройки и разпространение в страната.
    От тях, по неоще 2/3 са изкуствено създадени от близки до големите рекламни агенции за да се превъртат парите по-ефективно.
    Схемата е елементарна - рекламната агенция на теория трябва да взима около 30% от цената на рекламите които пласира. Но защо да не взима 100%, като създадеш на името на третия си братовчед ООД, което после купи лиценза на някое лъскаво западно издание. Тиража е минимален, но на кой му дреме - името продава.
    Така, че в България реално има не повече от 50 списания, които реално се издържат от дейността си.
    Двете най-продавани списания у нас са Космополитън и Нешънал Джеографик. Продават (реално!!!!) около 10 - 12 хиляди бройки. Лятото и малко повече.
    Пентхауз, който излезе в няколко броя (издател - синът на Тошо Тошев) едвам направим 1500 продадени броя и пусна кепенцата на третия месец.
    Повечето списания в България с мъка продават над 3 - 5 хиляди парчета, което е никакъв приход за истинско списание. Истината е в рекламите, а тях никакви ги няма вече.
    Аз лично се радвам, че кризата ще разкара огромното количество изкуствено създадени списания, които реално никой не чете, а само празно превъртат някаква реклама. В един момент на пазара имаше близо 10 издания за пътешествия и ала-бала. Реално пазар има за 3 - 4 макс.
    Всъщност обаче огромния проблем на повечето списания в България е, че няма какво да се чете в тях. Продават ти едно кило гланцирана хартия, която може да се прочете за половин час (макс!)

    Нередност?
  • 2
    1951 avatar :-P
    1951
    • - 6
    • + 40

    Колкото до "Лада", от една страна се радвам, че навлиза българска марка на пазара.
    От друга страна с тази ужасяващо фотошопена снимка на Лили Иванова се чудя това да не е списание "Млад герантофил"...
    :)

    Нередност?
  • 3
    hrisi avatar :-P
    Хриси
    • - 1
    • + 32

    До коментар [#2] от "1951":

    Хах, и аз си помислих същото. Като се поразмислих, обаче, може би ще се окаже, че баба Лили е единственият все още жив човек, който се е появявал в списанието и през... 1959 г ;)
    Не че изобщо бих си го купила това списание, де - "истории за драми, любови и житейски перипетии на известни и обикновени хора" са последното нещо, с което бих искала да ме занимават.

    Нередност?
  • 4
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • + 20

    До коментар [#1] от "1951":

    цифрите ти са малко завишени... реално има 10-на списания , които продават повече от 1000 броя месечно. Тук не броя няколко жълти парцалчета дето струват по 1-2 лева и обикновено са седмични - те продават, говоря за стандартно месечно списание на цена 5 лева. Дори някои от известните западни имена продават по 500-1000 бройки. Всички разбира се печатат по 5-10 хиляди и повече, защото рекламодателите имат достъп до данни за тиражите, но не и за реално продадените бройки.

    Абсурдно е, но повечето списания в БГ се списват от .... ЕДИН човек. Един човек прави цялото списание - пише половината текстове, превежда други, тук-таме някой външен автор пусне един текст. Разбира се , статиите са подписани с различни имена - нашият приятел, правейки сам списание, си е докарал сериозна шизофрения и разпетоения на личността :)

    Както и ти казваш, доста списания се правят от рекламни агенции, герговци и т.н., за да се въртят едни пари. Улавите са рекламодателите, които са съгласни да плащат по 2-3 хиляди лева, за да публикуват реклама в списание, което се чете от един трамвай хора.

    Нередност?
  • 5
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 2
    • + 23

    забравих да добавя нещо по темата - как може така да твърдиш, че си "наследник" на някакво списание само защото си си сложил същото име??? Каква е връзката на сегашното със старото - пак ли министерството на търговията го издава? Или екипът е същия?

    Нередност?
  • 6
    aussie avatar :-P
    aussie
    • + 12

    До коментар [#5] от "Батков-вън":

    Номер #3 вече ти каза - баба Лили е същата :)
    Така че това си е истински наследник на старото списание :)

    Нередност?
  • 7
    carmen69 avatar :-(
    Carmen69
    • + 6

    Трагедията на почти всички лъскави списания е, че в тях просто няма какво да се прочете.. Навсякъде интервюта с едни и същи муцуни, статии за секс и прочие простотии...Много малко, да не кажа почти никакви интересни статии, от които да научиш нещо наистина интересно и полезно..

    Нередност?
  • 8
    mano avatar :-|
    Svetoslav Pavlov
    • - 1
    • + 3

    имаше една песен "video kils the radio star". Та според мен Интернет уби списанията(и вестниците). Хората които имат пари за подобни списания си намират каквото им трябва в нета, а тези които нямат парите ... те не са интересни.
    За какво да си купя Penthouse, Maxim или Playboy, като в нета има тонове снимки на голи каки. А интервюто с Бербатов(например) ще бъде преписано в поне 5 спортни сайта.

    Нередност?
  • 9
    estrella avatar :-|
    estrella
    • - 2
    • + 7

    Предишното списание Лада е било за интелигентни жени с вкус. Сегашното е лъкава Лична драма. Само акцента от интервюто с Рачков ще ви кажа - "Страх ме е, че ще отвлекат детето ми" - WTF?!?!!? Лили няма да я коментирам, както и двадесетте хиляди тираж. Някой е имал едни пари да препере. Живот на списанието - 3 месеца.

    Нередност?
  • 10
    aussie avatar :-P
    aussie
    • - 1
    • + 3

    Можеше по-свежо име да му ударят. Например Самара или Калина :)

    Нередност?
Нов коментар