Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 12 ное 2010, 12:34, 6019 прочитания

Още една година хаос

И 2010 г. ще си отиде, без да доведе до ред във външната реклама в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"София няма нужда от реклама, рекламата има нужда от София." Тази фраза принадлежи на главния архитект на града Петър Диков и в нея е заключена драматичната история на външната реклама.

Сагата е следната: в продължение на години общината и бизнесът полагат усилия да регламентират дейността, да подредят пазара и в крайна сметка София да придобие по-приятен изглед, но някак си все не успяват да се разберат и по всичко личи, че и 2010 г. ще се изтъркули, без да е донесла така желания (и от двете страни) ред.


Причините са две: първо, общината все още не се е справила с премахването на рекламните съоръжения, които стоят в нарушение на Наредбата за външна реклама (както я наричаме за кратко, дългото й наименование е Наредба за преместваемите обекти, рекламните, информационни и декоративни-монументални елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община) и второ, не са тръгнали конкурсите, които трябва да изберат нови оператори на външна реклама и да подредят рекламната площ в града.

Реклама в крачка

Връщаме ви няколко години назад, за да сглобим пъзела. Опитите да се въведат правила на пазара на външна реклама в столицата датират от 2006 г., като всяко начинание за създаване на работеща наредба се посрещаше с обжалвания пред съда, които спираха действието й. Така приетата в края на 2007 г. наредба влезе в сила едва в края на 2009г., когато Върховният административен съд (ВАС) се произнесе след почти две години дела. До лятото на тази година в общината се изработваха правилата за нови конкурси, но и те бяха обжалвани от рекламните агенции през Комисията за защита на конкуренцията и пред ВАС. Стигна се дори дотам кметът на София Йорданка Фандъкова и общински съветници от всички политически групи да обвинят агенциите, че непрекъснато се опитват да саботират опитите на общината да наложи правила, тъй като печелят повече от липсата на ред.

В същото време периодично се отлага и крайният срок за премахването на досегашните рекламни елементи, които стоят в нарушение на новите правила и схеми за поставяне на съоръжения. Като "най-последна отсрочка" да стартира процедурата по свалянето на старите билбордове се спрягаше датата 30 септември 2010 г., след това - 1 ноември, а към днешна дата - 15 ноември.

Главният архитект на София Петър Диков е категоричен, че "изчистването" на София трябва да започне след 15. "Убеден съм, че всичко трябва да се премахне и да се започне на чисто и силно разчитам на това фирмите да премахнат съоръженията си доброволно", коментира той и добави: "Няма какво да се заблуждаваме, цялата битка досега беше за запазване на статуквото."



Не е съвсем ясно обаче как общината смята да реализира намерението си, при положение че фирмите все още не са получили уведомителни писма, че трябва да премахнат съоръженията си, а администрацията не е избрала фирма, която да извърши демонтирането. Според арх. Диков веригата се е скъсала при районните кметове, на които той е възложил да изпратят писмата до агенциите, не те още не са го направили.

"Засега в нито една от фирмите, в които имам дялове или управлявам, не е получено писмо да сваля съоръженията, но от няколко районни администрации ми изискаха проверки на разрешителните и договорите за наем, което е първата стъпка за премахване", коментира генералният мениджър на Megaboard Bulgaria Димитър Самодумов.

Председателят на Българската асоциация за външна реклама (БАВР, една от трите големи организации на фирмите за външна реклама) Георги Ненков също потвърди, че членовете на асоциацията не са получавали писма от районните кметове. "Имаме писмо от арх. Влади Калинов (директор на дирекция "Контрол по строителството" - бел. ред.) да уведомим всички наши членове, че трябва да демонтират съоръженията си, поставени в нарушение", обясни той, но допълни: "Ние обаче не можем да влияем върху членовете си, можем само да ги уведомим."

Не са издадени и констативни актове, на базата на които после да се изготвят заповеди за премахване за всяко конкретно рекламно съоръжение и да се съставят актове за административни нарушения на фирмите  собственици (които варират от 1000 до 50 000 лева). Друга пречка пред "изчистването" на София е липсата на фирма, която да извърши демонтирането, ако рекламните агенции не премахнат съоръженията си доброволно. Общината обяви конкурс, на който се явиха само два кандидата - общинското дружество "Електротранспорт" (чрез поделението си "Трансенерго") и фирмата "Имидж адвъртайзинг". След отварянето на ценовите оферти обаче се оказало, че разликите в цените са много големи, като частната компания е предложила много по-ниски цени. След като поиска обосновка от фирмите, администрацията обяви конкурса за опорочен. "Забавихме се и заради избора на фирма, но това е наш вътрешен проблем", коментира кратко арх. Влади Калинов от дирекция "Контрол по строителството", а главният архитект Петър Диков отвърна, че обществените поръчки не са негова работа.

"Не може да се каже колко точно са билбордовете в нарушение в София, защото ние проверяваме по зони", обясни директорът на дирекция "Контрол по строителството" арх. Влади Калинов и уточни, че засега приоритетна за изчистване е т.нар. първа зона. Това са централните части на града (територията, заключена между бул. "Цар Освободител", ул. "19 февруари", ул. "Московска", ул. "М.Търново" и бул. "Дондуков, площадите "Независимост", "Атанас Буров", "Народно събрание", "Ал Батенберг", "Паметник Васил Левски" и др.), в които според наредбата е забранено поставянето на всякакви рекламни елементи с изключение на "ажурна покривна реклама".

По думите на Иво Пенев, началник сектор "Контрол на рекламната дейност" в Столичния инспекторат, в тази зона към момента има приблизително около 30 рекламни елемента, които стоят там в нарушение. "Нямаме яснота кога ще приключи премахването на съоръжения, които стоят в нарушение, коя фирма ще го изпълни, нито какъв бюджет ще ни бъде отпуснат за това до края на годината", откровен е той.

Всъщност това е причината бизнесът да е по-скоро скептичен, че общината ще се справи с отстраняването на рекламните съоръжения в нарушение. Според генералния мениджър на Megaboard Bulgaria Димитър Самодумов не бива да се премахват билбордовете, преди конкурсът на общината да определи новите оператори на външна реклама в града. "Така ще се подсигурят и бизнесът, и приходите на общината", смята той, но добавя: "Въпреки това разбирам реакцията на общината, защото има много фирми, които не са си платили задълженията към нея или са некоректни. Просто смятам, че по-доброто решение е да се изчака провеждането на конкурсите."

Председателят на БАВР Георги Ненков също е скептичен: "Не знам дали някой е изчислявал колко време е необходимо да се премахнат всички съоръжения, но ако сметнем и тези, които са в частните терени, според мен ще са необходими десетки месеци. Да не забравяме, че наредбата е и за преместваемите обекти, не само за външната реклама, а с разните му тротоарни маси и ламарини, които загрозяват София, никой не се занимава", коментира той.

Кога ще има нови конкурси

Другият важен за бранша въпрос, чието разрешаване е потънало в неяснота, е провеждането на нови конкурси за разполагане на рекламни елементи. Това е всъщност събитието, което би следвало да подреди София по приемлив за бизнеса и общината начин. Първоначалният план беше агенциите да започнат да подават документите си за участие в края на юни и победителите да бъдат избрани до септември. Това обаче не се случи.

Общинският съвет гласува документацията за конкурсите за външна реклама в края на май, но тя беше оспорена от рекламна агенция Wall Sofia (чиято централа е в Германия) и от БАВР пред Комисията за защита на конкуренцията. Wall Sofia не бяха съгласни с много текстове от документите, но КЗК уважиха само жалбата им за текста, който дава предимство на дружества, които имат опит и оборот в България. Асоциацията за външна реклама пък беше възразила срещу новата схема за разполагане на съоръженията, тъй като тя не беше съгласувана със "Софийска вода" и електроразпределителните дружества.

В края на месец октомври СОС гласува преработена конкурсна документация, в която са отразени тези забележки. В резултат със съгласуването й с КАТ например са отпаднали още около 100 позиции за реклама. Засега няма сигнал някоя от фирмите да възнамерява да обжалва. "Нанесени са последни корекции, сега само очакваме кметът на София да подпише документите, за да обявим новия конкурс", обясни арх. Петър Диков. Той е убеден, че този процес ще започне преди края на годината.

Изпълнителният директор на Камарата за визуална комуникация Борис Луканов също е по-скоро оптимист: "Реалистично е процедурата да стартира до края на годината, но трябва да има едномесечен срок за подаване на документите, така че победителите сигурно ще са ясни през 2011 г." Той е доволен, че от общинската администрация сами са поправили някои от неточностите в първия вариант и са признали, че възраженията на бранша са били разумни.

"Международните компании и големите български такива нямат интерес този конкурс да се обжалва до безкрай. Той ни е нужен, ние не можем да работим без него", казва и Димитър Самодумов от Megaboard Bulgaria. По думите му е по-добре процедурата по избор на нови оператори да започне след 10 януари следващата година. "Тогава ще знаем и финансовите параметри, с които ще работим през следващата година и ще бъдем по-прецизни в офертирането", аргументира се той.

Самодумов не крие, че бизнесът и имиджът на медията търпят сериозни загуби заради липсата на ред. "При тази несигурност ще има ли билбордове в София догодина или не рекламодателите масово не планират бюджети за външна реклама за 2011 г. Няколко големи международни компании вече ме информираха, че нямат в бюджетите си перо външна реклама 2011", разказва той. И обръща внимание, че фирмите за външна реклама със сигурност ще отразят тези загуби в офертите, които ще предложат на общината при конкурс.

По думите му от началото на годината досега пазарът на външна реклама се е сринал с около 30% като приходи, но през последното тримесечие се наблюдава раздвижване. От една страна, заради предстоящите празници и въвеждащите кампании на нови продукти и услуги, от друга, заради това, че международните компании в края на годината имат средства за доизразходване.

Според данни на Асоциацията на рекламните агенции пазарът на външна реклама е спаднал с около 30% през 2009 г. спрямо 2008 г., а заетостта на съоръженията се е стопила от 80% на 60%. В същото време общината беше планирала приходи в бюджета си за 2010 г. от реклама от 6 млн. лева с надеждата конкурсите да бъдат проведени, но едва ли ще събере повече от 2 млн. лева (както всяка година).

София и рекламата всъщност имат нужда един от друг и рецесията направи този факт още по-видим. Но ще започнат да се разбират само ако имат ясни правила, над които да си стиснат ръцете.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май)

Рекламна спортна пауза; Започна подаването на заявки в конкурса "PR приз 2020" и "Сайт на годината"; Подкастът на Джо Роугън вече само в Spotify; Новата кампания на Nike и др.

27 май 2020, 1372 прочитания

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 5544 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Правителството отложи цифровизацията за 2015

Новосъздадена работна група ще подготви проект на план за въвеждане на цифровата телевизия

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10