bTV спира Pro bg
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

bTV спира Pro bg

bTV спира Pro bg

Каналът става bTV Action и вероятно ще се излъчва само по кабел и сателит

Весислава АНТОНОВА
20803 прочитания

© Надежда Чипева


Две години след като инвестира в Pro.bg (преди ТВ2) 172 млн. долара, компанията собственик Central European Media Enterprises (CME) реши да закрие телевизията от 1 декември.

С това ефирните телевизии на пазара ще са с една по-малко и от пет ще станат четири (bTV, "Нова тв", БНТ и TV 7). Pro.bg не просто ще бъде ребрандиран и със сменен програмен профил, но ще промени и начина си на излъчване. Вместо ефирно тя най-вероятно ще стига до зрителите по кабел и сателит. Това е удачната форма за нишов канал, какъвто ще бъде Pro bg от януари 2011 г.

Новината за закриването на медията бе обявена в началото на седмицата, а от мениджмънта на bTV Media Group (част от която е Pro.bg) са пестеливи в информацията си относно причините за взетото решение и бъдещето на тв канала.

Програмни промени

"Капитал" попита bTV Media Group какъв е основният мотив за преформатиране и ребрандиране на Pro.bg, дали решението е свързано със свития рекламен пазар или с рейтинга на телевизията. Още дали е истина, че каналът ще стане кабелен вместо ефирен и къде ще се излъчва българското футболно първенство, за което Pro bg държи правата.

Получихме кратък отговор: "Решението за преформатиране и ребрандиране на Pro.bg е естествен резултат от проучванията на аудиторията, които bTV Media Group проведе. Те показаха, че зрителите очакват нов канал под марката bTV, който да предостави ексклузивно съдържание, насочено към определена аудитория. Повече подробности за канала ще разкрием допълнително."

Факт обаче е, че от 1декември спират всички предавания на живо като новините и сутрешният блок. Рейтингите на Pro.bg не са високи като за ефирен канал. Според данните за месец октомври на пийпълметричната агенция TNS/TV Plan пазарният му дял е 3%. За сравнение кабелната Diema е с дял 2.9%. Ако се погледнат и данните за приходите от реклама на медията за първите шест месеца на тази година сривът в привлечените инвестиции е цели 58.7% в сравнение с миналата година.

Тези данни правят решението за преформатиране на канала логично. Намалените рекламни бюджети във всички сектори трудно могат да оправдаят инвестициите на Pro.bg в нови предавания. Правенето на телевизия с политематичен профил и новинарско звено означава много разходи. Според управителя на рекламна агенция "Реформа" Десислава Олованова обаче "свитият рекламен пазар, макар и да е факт, трудно може да бъде единствената причина за такава радикална промяна като преформатирането на цяла една телевизия. Ако един канал от добре започне да се справя по-малко добре, в криза това е обяснимо и разбираемо и може да доведе до свиване, съкращения, промяна на програмната схема, по-гъвкава политика на продажбите, но не до закриването на цял канал", категорична е тя.

Тя коментира, че макар Pro.bg да е на пазара от доста време, за нея е неясно за кого всъщност е предназначена тя, какво в повече или по-различно предлага от другите, подобни на нея телевизии, за каква аудитория се бори и на какво е алтернатива. Тя отсича, че "всеки един медия план, независимо за каква таргет група е, може да мине и без Pro.bg в сегашния й вид".

Източници на "Капитал", запознати с решението на bTV Media Group, коментираха, че в момента компанията тества името bTV Action и е много вероятно то да остане.  Програмата ще включва филми, актуални предавания и спорт. В новия канал ще запазят и предаването "Код криминално" (официално от 1 декември екипът на предаването е в отпуск), което ще бъде в праймтайма в новата програмна схема. Очаква се телевизията да е таргетирана към мъжката аудитория, ако се съди по заявените програмни намерения.

Според първоначалните коментари на анализатори на пазара обаче нишовият канал се прави и продава по-лесно. "Със сигурност един нишов канал е много по-евтин и лесен за правене от политематичен канал. Когато има ясен профил и добре обособена аудитория, телевизията се запомня, предлага и продава по-лесно", коментира Десислава Олованова от "Реформа". Предположението че Pro.bg ще се трансформира в мъжки канал, тя коментира така: "Проблемът с мъжката аудитория е, че тя не обича да гледа телевизия толкова, колкото женската. Не се заседява и толкова дълго пред телевизора, колкото жените. Но все пак до този момент Pro.bg е по-гледана от мъжете телевизия, така че е съвсем естествено, ако се профилира, то да е в посока към мъжка телевизия", каза  тя.

Кабел вместо ефир

От bTV Media Group не потвърждават информацията, че телевизията ще прекрати излъчването си в ефир, но източници на "Капитал" обясниха, че промяната ще помогне на компанията да спести от таксите, които плаща на БТК за излъчване. Логиката на това решение се потвърждава и от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), в информация относно честотите, които използва Pro.bg. Още през юли в далекосъобщителния регулатор е постъпило писмо от "ПРО БГ МЕДИА" ЕООД, с което компанията информира, че иска да бъде прекратено действието на притежавани от  Pro.bg 12 разрешения за ефирно излъчване с местно покритие (т.е. за малките населени места, където каналът се гледа ефирно - бел.авт.). През септември комисията е прекратила действието на посочените разрешения. Според информацията на КРС дружеството "ПРО БГ МЕДИА" има 27 разрешения за ползване на ефирни честоти (13 от които с местно покритие). Всички те са със срок на действие, докато ефирните честоти станат необходими за реализиране на изграждане на цифрова електронна съобщителна мрежа (не по-късно от 31.12.2012 г.)

Ефирните честоти бяха нужни на Pro.bg, за да си осигури 60% покритие на пазара, да изпълни изискването на медийния закон и да получи правото без конкурс да качи програмата си на мултиплекс при цифровизирането на тв сектора. Съветът за електронни медии вече издаде на Pro.bg разрешително за създаването на цифрова програма. Това означава, че и да върне всичките си честоти, Pro.bg нищо няма да загуби. Телевизията обаче пази тези, които й гарантират 60% покритие, за да си подсигури бъдещето при цифровизацията. Законът не пречи на канала, ако реши и да продаде честотите. КРС само трябва да ги прехвърли на ново дружество, както неведнъж е правила, дори с честотите, които сега Pro.bg притежава. В рамките на година-две обаче те ще са й необходими за първия етап на цифровизацията, така че компанията едва ли ще ги продаде.

Проектът ТВ2 възникна в края на 2007 г. като компилация от лицензите на две компании - ТВ2 и CTN. Дружеството ТВ2 притежаваше програмния лиценз на канала СТN имаше разрешения да излъчва на регионални ефирни честоти в 27 града на страната. Собственик на далекосъобщителните лицензи бе "Техностийл", с който ТВ2 имаше договор за използване на честотите. Националният лиценз бе издаден на ТВ2 от предшественика на Съвета за електронни медии - Националния съвет за радио и телевизия, още през 2000 г. по стария медиен закон с право на излъчване до 2010 г.

При предишните конкурси за ефир ТВ2 бе един от основните конкуренти на bTV и "Нова тв" за национален ефир, но така и не получи втория й необходим далекосъобщителен лиценз.

През 2008 г. Красимир Гергов (който вероятно имаше скрито участие в собствеността й) я продаде на СМЕ, които я превърнаха в Pro.bg.

Две години след като инвестира в Pro.bg (преди ТВ2) 172 млн. долара, компанията собственик Central European Media Enterprises (CME) реши да закрие телевизията от 1 декември.

С това ефирните телевизии на пазара ще са с една по-малко и от пет ще станат четири (bTV, "Нова тв", БНТ и TV 7). Pro.bg не просто ще бъде ребрандиран и със сменен програмен профил, но ще промени и начина си на излъчване. Вместо ефирно тя най-вероятно ще стига до зрителите по кабел и сателит. Това е удачната форма за нишов канал, какъвто ще бъде Pro bg от януари 2011 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    hermes avatar :-|
    HERMES

    Тези от Ер малък ТиВи са напълно полудели. След като заляха целият ефир с турски бози, танцуващи и пеещи клоуни (ВИП), псевдоблаготворителни кампании и каква ли още не помия, след като съсипаха ДжиТВ и я превърнаха в негледаемо тъпо квартално каналче, след като по "прехвалената" им ЕрМалък ТВ Синема се пускат само филми с най-долнопробно качество, решиха да посегнат на един от малкото хубави канали, който предлага интересна програмна схема, страхотен съботно-неделен сутрешен блок, професионални новини с професионални водещи, а не слюноотделящата и вечно подсмърчаща и въздишаща Ани Салич и "невероятния" й партньор Кадриев, който не може и две изречения да прочете без да запецне или да направи лапсус. А и не на последно място телевизията предлага и най-качествена картина (формат 16х9) в българския ефир. И след като тази телевизия има основно плюсове, глупаците от Ер Малък решават, че трябва да съсипят канала, за да можем да се "наслаждаваме" на малоумщините, които се изливат от всичките им останали канали. Останете си със здраве и се поучете от простотията, която направи Нова - закри ММ и пусна невероятното недоразумение като Нова Спорт. И вас ви очаква същото.

  • 2
    expostoyanen avatar :-|
    expostoyanen

    Определено съсипването на Про.бг беше умишлено, тъй като телевизията беше станала реална алтернатива на бтв, изместването на новините и премахването на сутрешния блок са само последните щрихи в този грозен водевил. Жалко. Не мога да разбера какво значи прайм-тайм за тези теливизионери, като го пълнят с обидно тъпи сериали. Същевременно сутрешният им блок става все по-слаб. Тъжно е, когато Бареков става фактор в ефира, но дори той ще успее да им обърка плановете. Честито бтв!!!

  • 3
    jelezen avatar :-|
    jelezen

    Оказа се напоследък , че не гледам бТВ и компания, освен за новините, но се усещам, че превключвам канала на другата, конкурентна телевизия.
    Може ли да въртиш туски сериал цяла седмица в най-гледаното време, че и в петък вечер. А за реалитата и песните нямам думи. С месеци тъпота, а лятото е върха просто. До логото горе да сложат надпис Няма кво да ви покажем.
    Чак в събота и неделя мога да се надявам на филм, най-често показван друг път и то неведнъж.
    Но това не е най-важното. Имам чувството откакто Гергов си "призна" за бТВ и нещо лошо се случи с нея и каналчетата около нея. Нищо особено е цялата картинка. Нова се справя по-добре, но не са и те както трябва. И изобщо гледането на българска ефирна телевизия е на парче - новини от тук, сутрешен блок оттам, филми от трето място, публицистика се връщам обратно.

  • 4
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Много жалко. ПроБг правеше най-добрите новинарски емисии и имаше най-добрата визия.
    Съботно-неделния сутрешен блок нямаше конкуренция в ефира.
    Ани Салич и Гена Трайкова са трагични водещи и не знам как още са на екран. Да се скрият някъде като редактори.

  • 5
    jabba avatar :-|
    Ivo Filipov

    ермалък ти ви върви надоле или по-скоро, където е най-силна - във селата и дълбоката бе ге провинцЯ...за съжаление ще минат още много година преди една наистина качествена тв да се случи на тази територия. да се надяваме че в нея няма да има ермалки хора и форми на живот като петка промоцията

  • 6
    wizard avatar :-?
    Wizard

    Защо изобщо гледате българска телевизия? Красимир Гергов-доносника ли ви кефи? Глупави ли сте? Сами си отговорете...Учете езици. И престанете да се жалвате за "политика" на частен бизнес.

  • 7
    pesho1921 avatar :-|
    pesho1921

    Профилът си е тяхна работа. Ако си влошат качеството, ще си го преместя. Но смяната на името винаги ме е разсмивала. Не е търговско. Това не са вафли, да пробваш нови.

  • 8
    stoli4anin avatar :-|
    stoli4anin

    като човек негледащ ТВ от около 2 години Про.бг беше единствената , която си пусках - това беше единствената Нормална Телевизия в България. Ясно е , че има план тук да върви единствено уникална тъпотия и хората дори не им прави впечатление. нямам думи просто, паметен момент в историята на българските медии, всички "национални" ТВ-та се надпреварват коя ше има по-дебилна програма, еднакви новини, които нямат никво реално значение (даже и по ред) и услужливост на "хората на власт в този момент".
    Телевизия за мен е мръсна дума в България, защото всичко Нормално, Хубаво и Актуално се унищожава.

  • 9
    stilian11 avatar :-(
    stilian11

    За съжаление в Б-я никой не се стреми да привлече интелигентния зрител. Да вярно е, че той е кът и не носи голям рейтинг, но не може всичко да се прави само за задоволяване потребностите на пролетариата!
    Всички ефирни телевизии са като излети в и след това „изтръскани“ от една матрица. Никакво разнообразие не се търси от програмните директори и никаква съзидателност не се стимулира. Безобразно се копират западни предавания и се поднасят на публиката, като че са нещо оригинално!

  • 10
    ivaylo_kolev avatar :-|
    Ivayloto бе

    Жалко, ПроБг са много приятна и различна телевизия. И осббенно че са 16:9 ми беше много приятно. Не знам кой още гледа екшъни??


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шестото лого на БТК

Шестото лого на БТК

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK