С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 26 ное 2010, 14:08, 17811 прочитания

bTV спира Pro bg

Каналът става bTV Action и вероятно ще се излъчва само по кабел и сателит

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Две години след като инвестира в Pro.bg (преди ТВ2) 172 млн. долара, компанията собственик Central European Media Enterprises (CME) реши да закрие телевизията от 1 декември.

С това ефирните телевизии на пазара ще са с една по-малко и от пет ще станат четири (bTV, "Нова тв", БНТ и TV 7). Pro.bg не просто ще бъде ребрандиран и със сменен програмен профил, но ще промени и начина си на излъчване. Вместо ефирно тя най-вероятно ще стига до зрителите по кабел и сателит. Това е удачната форма за нишов канал, какъвто ще бъде Pro bg от януари 2011 г.


Новината за закриването на медията бе обявена в началото на седмицата, а от мениджмънта на bTV Media Group (част от която е Pro.bg) са пестеливи в информацията си относно причините за взетото решение и бъдещето на тв канала.

Програмни промени

"Капитал" попита bTV Media Group какъв е основният мотив за преформатиране и ребрандиране на Pro.bg, дали решението е свързано със свития рекламен пазар или с рейтинга на телевизията. Още дали е истина, че каналът ще стане кабелен вместо ефирен и къде ще се излъчва българското футболно първенство, за което Pro bg държи правата.



Получихме кратък отговор: "Решението за преформатиране и ребрандиране на Pro.bg е естествен резултат от проучванията на аудиторията, които bTV Media Group проведе. Те показаха, че зрителите очакват нов канал под марката bTV, който да предостави ексклузивно съдържание, насочено към определена аудитория. Повече подробности за канала ще разкрием допълнително."

Факт обаче е, че от 1декември спират всички предавания на живо като новините и сутрешният блок. Рейтингите на Pro.bg не са високи като за ефирен канал. Според данните за месец октомври на пийпълметричната агенция TNS/TV Plan пазарният му дял е 3%. За сравнение кабелната Diema е с дял 2.9%. Ако се погледнат и данните за приходите от реклама на медията за първите шест месеца на тази година сривът в привлечените инвестиции е цели 58.7% в сравнение с миналата година.

Тези данни правят решението за преформатиране на канала логично. Намалените рекламни бюджети във всички сектори трудно могат да оправдаят инвестициите на Pro.bg в нови предавания. Правенето на телевизия с политематичен профил и новинарско звено означава много разходи. Според управителя на рекламна агенция "Реформа" Десислава Олованова обаче "свитият рекламен пазар, макар и да е факт, трудно може да бъде единствената причина за такава радикална промяна като преформатирането на цяла една телевизия. Ако един канал от добре започне да се справя по-малко добре, в криза това е обяснимо и разбираемо и може да доведе до свиване, съкращения, промяна на програмната схема, по-гъвкава политика на продажбите, но не до закриването на цял канал", категорична е тя.

Тя коментира, че макар Pro.bg да е на пазара от доста време, за нея е неясно за кого всъщност е предназначена тя, какво в повече или по-различно предлага от другите, подобни на нея телевизии, за каква аудитория се бори и на какво е алтернатива. Тя отсича, че "всеки един медия план, независимо за каква таргет група е, може да мине и без Pro.bg в сегашния й вид".

Източници на "Капитал", запознати с решението на bTV Media Group, коментираха, че в момента компанията тества името bTV Action и е много вероятно то да остане.  Програмата ще включва филми, актуални предавания и спорт. В новия канал ще запазят и предаването "Код криминално" (официално от 1 декември екипът на предаването е в отпуск), което ще бъде в праймтайма в новата програмна схема. Очаква се телевизията да е таргетирана към мъжката аудитория, ако се съди по заявените програмни намерения.

Според първоначалните коментари на анализатори на пазара обаче нишовият канал се прави и продава по-лесно. "Със сигурност един нишов канал е много по-евтин и лесен за правене от политематичен канал. Когато има ясен профил и добре обособена аудитория, телевизията се запомня, предлага и продава по-лесно", коментира Десислава Олованова от "Реформа". Предположението че Pro.bg ще се трансформира в мъжки канал, тя коментира така: "Проблемът с мъжката аудитория е, че тя не обича да гледа телевизия толкова, колкото женската. Не се заседява и толкова дълго пред телевизора, колкото жените. Но все пак до този момент Pro.bg е по-гледана от мъжете телевизия, така че е съвсем естествено, ако се профилира, то да е в посока към мъжка телевизия", каза  тя.

Кабел вместо ефир

От bTV Media Group не потвърждават информацията, че телевизията ще прекрати излъчването си в ефир, но източници на "Капитал" обясниха, че промяната ще помогне на компанията да спести от таксите, които плаща на БТК за излъчване. Логиката на това решение се потвърждава и от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), в информация относно честотите, които използва Pro.bg. Още през юли в далекосъобщителния регулатор е постъпило писмо от "ПРО БГ МЕДИА" ЕООД, с което компанията информира, че иска да бъде прекратено действието на притежавани от  Pro.bg 12 разрешения за ефирно излъчване с местно покритие (т.е. за малките населени места, където каналът се гледа ефирно - бел.авт.). През септември комисията е прекратила действието на посочените разрешения. Според информацията на КРС дружеството "ПРО БГ МЕДИА" има 27 разрешения за ползване на ефирни честоти (13 от които с местно покритие). Всички те са със срок на действие, докато ефирните честоти станат необходими за реализиране на изграждане на цифрова електронна съобщителна мрежа (не по-късно от 31.12.2012 г.)

Ефирните честоти бяха нужни на Pro.bg, за да си осигури 60% покритие на пазара, да изпълни изискването на медийния закон и да получи правото без конкурс да качи програмата си на мултиплекс при цифровизирането на тв сектора. Съветът за електронни медии вече издаде на Pro.bg разрешително за създаването на цифрова програма. Това означава, че и да върне всичките си честоти, Pro.bg нищо няма да загуби. Телевизията обаче пази тези, които й гарантират 60% покритие, за да си подсигури бъдещето при цифровизацията. Законът не пречи на канала, ако реши и да продаде честотите. КРС само трябва да ги прехвърли на ново дружество, както неведнъж е правила, дори с честотите, които сега Pro.bg притежава. В рамките на година-две обаче те ще са й необходими за първия етап на цифровизацията, така че компанията едва ли ще ги продаде.
Проектът ТВ2 възникна в края на 2007 г. като компилация от лицензите на две компании - ТВ2 и CTN. Дружеството ТВ2 притежаваше програмния лиценз на канала СТN имаше разрешения да излъчва на регионални ефирни честоти в 27 града на страната. Собственик на далекосъобщителните лицензи бе "Техностийл", с който ТВ2 имаше договор за използване на честотите. Националният лиценз бе издаден на ТВ2 от предшественика на Съвета за електронни медии - Националния съвет за радио и телевизия, още през 2000 г. по стария медиен закон с право на излъчване до 2010 г.

При предишните конкурси за ефир ТВ2 бе един от основните конкуренти на bTV и "Нова тв" за национален ефир, но така и не получи втория й необходим далекосъобщителен лиценз.
През 2008 г. Красимир Гергов (който вероятно имаше скрито участие в собствеността й) я продаде на СМЕ, които я превърнаха в Pro.bg.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 май)

Компаниите за медиен мониторинг и анализ Perceptica и Media Monitor обединиха екипите си; All Channels е най-добрата PR агенция на годината; Агенция APRA Porter Novelli стана член на БАКА; Ръстът на рекламния пазар ще се забави; Πлaтфopмaтa YоuТubе Мuѕіс вeчe e дocтъпнa нa бългapcĸия пaзap

21 май 2019, 810 прочитания

All Channels е най-добрата PR агенция на годината All Channels е най-добрата PR агенция на годината

БДВО връчи 44 отличия, като в състезанието участваха 93 проекта

18 май 2019, 2321 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Людмил Христов: След три месеца ще има нов план за цифровизацията

Техническият директор на "Тауърком" разказва за бизнес модела на мултиплексите

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света