"Презерватирай се" не отговаря на правилата за етична реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Презерватирай се" не отговаря на правилата за етична реклама

Председателят на Етичната комисия към съвета за саморегулация Гриша Камбуров обясни, че все още нямат становище от Министерство на здравеопазването.

"Презерватирай се" не отговаря на правилата за етична реклама

Зорница Стоилова
8851 прочитания

Председателят на Етичната комисия към съвета за саморегулация Гриша Камбуров обясни, че все още нямат становище от Министерство на здравеопазването.

© Антон Попов


Националният съвет за саморегулация (НСС), който обединява рекламодателите, рекламните агенции и радио и тв операторите в България, излезе с решение, че рекламата "Презерватирай се" от антиспин кампанията на Министерство на здравеопазването не отговаря на етичните правила в бранша. Етичната комисия към сдружението се е сезирала след подадена жалба и препоръчва на Министерството да преработи тв клипа, така че да е съобразен със стандартите за отговорна комуникация.  

Ако това не се случи в рамките на пет работни дни или пък институцията не прекрати излъчването на рекламата, НСС ще се възползва от правомощията си, определени от Закона за радиото и телевизията и ще изиска от тв и радио операторите да спрат разпространението на рекламата. Това обясни председателят на Етичната комисия към НСС Гриша Камбуров.

"За съжаление използването на неподходяща лексика и жаргонен език са недопустими за кампания, чиято тема са животът, смъртта, щастието и  нещастието на много хора. Липсата на каквито и да е информационни, естетически и професионални качества подкопава доверието в добрата кауза и в рекламните агенции", се обяснява в решението на съвета за саморегулация. В мотивите им се посочва, че "Презерватирай се" не е "изготвен с чувство за отговорност към потребителя и обществото", че нарушава добрите нрави и общественото доверие в рекламата.

Председателят на етичната комисия Гриша Камбуров заяви, че все още не са получили становище по казуса от Министерство на здравеопазването. По думите му техни представители са били поканени на заседанието на етичната комисия, но не са се отзовали.

Клипът "Презерватирай се", изработен от "Фен ТВ" с ръководител на творческия екип Камен Воденичаров, като част от антиспин кампанията на Министерство на здравеопазването с цел да промотира отговорно сексуално поведение сред младите хора, беше шумно дискутиран и отречен от различни обществени групи. 

Етичната комисия с решение и за реклама на M-tel 

Междувременно Съветът по саморегулация взе решение и по жалба срещу телевизионна реклама на телеком оператора M-tel. Според жалбоподателя клипът с главни герои Дядо Коледа и Снежанка е неподходящ за деца и злоупотребява с доверието на потребителя. В решението на етичната комисия се казва, че рекламата не е изготвена с чувство на отговорност към обществото и още, че нарушава правилото, когато се предава информация под линия, тя да бъде видима и четлива.

В становището си M-tel казват, че рекламата им е търсела нестандартен и хумористичен творчески подход  и не е целяла да внушава неетични послания. "Единствените цели са да се отличи търговската комуникация на фона на конкурентната в контекста на Коледата", обясняват от дружеството.

Според решението на НСС компанията трябва да преработи клипа си в рамките на пет работни дни или да прекрати излъчването му. Решенията на етичната комисия са задължителни за членовете на НСС, какъвто е и M-tel. 

Националният съвет за саморегулация (НСС), който обединява рекламодателите, рекламните агенции и радио и тв операторите в България, излезе с решение, че рекламата "Презерватирай се" от антиспин кампанията на Министерство на здравеопазването не отговаря на етичните правила в бранша. Етичната комисия към сдружението се е сезирала след подадена жалба и препоръчва на Министерството да преработи тв клипа, така че да е съобразен със стандартите за отговорна комуникация.  

Ако това не се случи в рамките на пет работни дни или пък институцията не прекрати излъчването на рекламата, НСС ще се възползва от правомощията си, определени от Закона за радиото и телевизията и ще изиска от тв и радио операторите да спрат разпространението на рекламата. Това обясни председателят на Етичната комисия към НСС Гриша Камбуров.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Рекламката против ХИВ е хубава, ползва жаргон и уличен език, за да стигне до определена публика, който изобщо не я вълнуват власт и държава, медии и общество, тове е начинът, за да им го обясниш на разбираем език.
    Рекламата на Ментел е закачлива, макар да недолюбвам компанията, рекламата е сладка.

  • 2
    naturebox avatar :-|
    nature_box

    Според мен ако Мтел бяха резнали рекламата до момента, в който дядо коледа и колежката му играят карти щеше да е много по-добре. Иначе гледаме някъв дърт ухилен, дядка как си сваля тирантите...

  • 3
    reges avatar :-?
    reges

    а кой е тоз голобрад прасун шеф на поредната комисия за нещо си???

  • 4
    infantilna avatar :-|
    инфантилна

    И кое е хубавото на рекламата против ХИВ? Става ли ясно колко страшно е това? Защото на мен ми прилича на реклама на препарат за тоалетни от типа "милиони микроби ще умрат".

  • 5
    unregistered avatar :-|
    unregistered

    До коментар [#4] от "инфантилна":
    ми да ти поясня тогава - през парадния, задния и свирката !!!.
    а Доместос помага само за нужника ;-)

  • 6
    unregistered avatar :-|
    unregistered

    НСС не се ли занимаваха с реклама, не-лоялност .... ммда имаха си и устав иииии още нещо :-).

    Много любезно някъде из текста се споменава "... , че нарушава добрите нрави и общественото доверие в рекламата." Което провокира цял един съвет воглаве с Гриша Камбуров да предяви иск за спиране на клипа.
    Колко ли вагона книжки са необходими за всеки един от членовете на въросния съвет докато осъзнаят срещу какво се изправят. "ИнтеЛУект" се пееше в една песничка. ХИВ Дами и Господа се предава по кръвен път и половото сношение е най сигурният начин да го пипнеш. За полово сношение се говори по този начин и с тези думички.

    п.п. ХИВ и М-тел в една статия.

    п.п. Искам огнепръскачка

  • 7
    whyman avatar :-|
    whyman

    относно първата реклама, никакво виждане за креативност и каквото и да било няма в тази реклама, още повече това човече е изкопирано здраво от гадинките на доместос ...
    втората реклама, лично аз възприемам като нестандартен и интересен рекламен подход на оператора, в която няма нищо лошо. Но не мисля, че проблема е в рекламата на мтел, още повече ако се върнем назад, то сме ставали свидетери на къде къде по-дръзки и възмутителни гледища.

  • 8
    tsanovak avatar :-|
    tsanovak

    ХИВ рекламата - пошлост и простотия, защо ли децата ни говорят на такъв език
    мтел не за първи път и не единствени пускат нечетивни текстове - аман

  • 9
    unregistered avatar :-|
    unregistered

    До коментар [#3] от "reges":

    е как кой бе!

    това е човека на нашия човек ! - образовано, начетено момче, я какъв е убавец.

  • 10
    negus avatar :-|
    Sagres

    Хора, това е единствения начин да се достигне до младата аудитория, която е таргета на ХИВ рекламата. Тоя Гриша Камбуров ако излезе да обяснява за ХИВ дали ще го чуе някой? И какъв е тоя съвет за саморегулация, който спира клипове? Живеем в 2010, а не в 1989-та!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK