С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 14 дек 2010, 16:43, 18818 прочитания

ВАЦ излиза от вестникарския пазар в България

Новият собственик на издателската група е "БГ Принтмедиа" на Христо Грозев и Карл Хабсбург, партньори са й Огнян Донев и Любомир Павлов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Вестникарска група България" (ВАЦ - собственик на всекидневниците "24 часа" и "Дневен Труд") е стигнала до споразумение за продажба на медийния си бизнес в България", съобщиха източници, близки до сделката. Купувач е базираната в София компания "БГ Принтмедиа".

Продажбата ще включва освен "24 часа" и "Труд", седмичникът "168 часа", портфолиото им от списания плюс печатницата, фирмата за разпространение "Стрела" и сградата на Полиграфическия комбинат в София.


"БГ Принтмедиа" е компания, създадена специално за целта на придобиването. Мажоритарен собственик в нея има регистрираната във Виена компания "BG Printinvest GmbH", притежавана от Карл Хабсбург, Даниел Руц и Христо Грозев. Според германският вестник "Виртшафтсблат" Грозев има 34% от компанията, а другите двама собственици притежават по 33% от дяловете.
Австрийско-българската медийна група има опит и на други европейски пазари, като притежава дялове и в радио и списание в Холандия. Източници на "Капитал" коментираха, че "БГ Принтмедиа" ще си партнира с играчи от българската медийна среда по сделката. В дописка на вестник "Дневен Труд" от днес се съобщава, че местните им партньори ще бъдат Огнян Донев и Любомир Павлов. Те ще имат миноритарен дял в дружеството.

Цената на сделката не се обявява публично и най-вероятно няма да бъде оповестена на този етап .

Продажбата на българското подразделение на ВАЦ се подготвя от близо година. Намерението на немския концерн да се раздели с инвестициите си в източна Европа беше официално оповестено това лято. "За нас Югоизточна Европа не е пазар на бъдещето. Нямаме намерение да засилваме позициите си там", заяви управителят на медийната група Бодо Хомбах в интервю за германският в. "Ханделсблат". Основната причина за това според него е, "липсата на свободна конкуренция на вестникарския пазар". "Ханделсблат" допълва в анализа си по темата, че решението на ВАЦ да се оттегли от Източна Европа се дължи на масовата злоупотреба с власт в региона. "Тясната обвързаност на олигарси с политическата власт отравя пазара", казва Бодо Хомбах. Според него в държавите от Югоизточна Европа няма честни конкурентни условия. Като единствено изключение той посочва Хърватия.



За Христо Грозев, Карл Хабсбург и Даниел Руц това не е първата медийна инвестиция в България. През лятото на 2009 г. собственикът на телевизия "Европа" Емил Стоянов обяви на специална пресконференция, че тримата, през компанията STEVIA Communications, придобиват 50% от телевизия "Европа". Сделката обаче очевидно не е била приключена, защото към днешна дата в регистъра на Съвета за електронни медии (СЕМ) и в Търговския регистър като собственик на канала фигурира компанията "ТВ Европа АД".

Грозев има опит на българския медиен пазар и като директор по развитието на ирландската медийна компания Communicorp Group (в България собственик на БГ радио", "Радио 1" и др). През 2004 г. тя се сля с радиогрупата на Metromedia International Inc. Христо Грозев имаше интерес и към телевизиите BBT и TV7. И двете обаче бяха купени от компании, свързани със собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. Грозев и Карл Хабсбург имат участие и в медиа агенцията "АргентА".

Карл Хабсбург е австрийски бизнесмен и на теория пряк наследник на трона на Австро-Унгарската империя, ако тази държава съществуваше. След кратка политическа кариера в Европейския парламент в периода 1996 г. и 1999 г. се отдава на бизнес. Член на борда на национална радиостанция в Холандия и издава политическо списание в Австрия. За кратко е бил водещ на тв играта Who is who по австрийската обществена телевизия ORF.

Един от настоящите партньори в сделката за ВАЦ - Любомир Павлов, също има опит в медийния бизнес. Той беше свързан със собствеността и управлението на TV7 и всекидневника "Експрес". Официално телевизията се притежаваше от кипърска офшорка. В края на 2008 г. двете медии влязоха в орбитата на Нова българска медийна група на Ирена Кръстева, майка на депутата от ДПС Делян Пеевски. С финансовото рамо на Корпоративна търговска банка те придобиха през последните години няколко всекидневника и две телевизии.

Според източници близки до сделката за ВАЦ интересът от страна на тази група към "Труд", "24 часа" и другите български издания, е бил сериозен. Едно от категоричните изисквания на германските собственици обаче е било купувачът да не е свързан с Нова българска медийна група и хората зад нея. И наистина връзка между обявените купувачи на ВАЦ и медиите, свързани с Корпоративна търговска банка не се открива.

Другият партньор по сделката - Огнян Донев е основен акционер и главен изпълнителен директор на най-голямата българска фармацевтична компания "Софарма". Той приватизира 67% от капитала на дружеството през 2000 г. за 24 млн. долара, като сега пазарната му капитализация е  515 млн. лв. Компанията има 12 завода и в страната и 3 в чужбина, като в групата влизат още дружества специализирани в аптеки, дистрибуция, офисни площи и др. Любомир Павлов, чрез Финансова консултантска компания има 16.2% в "Софарма". От октомври 2010 г. Донев е председател на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България.

Изданията на "Вестникарска Група България" (ВГБ) - компанията на ВАЦ тук са лидери на пазара на печатни медии по рекламни приходи, макар и да са засегнати от кризата през последните две години.

За първите шест месеца на 2010г. "24 часа" и "Дневен Труд" (двете издания се отчитат като едно в мониторинга на TNS/TV Plan заради принципа на "огледална реклама", т.е. продажбата на рекламни площи едновременно в двете издания - бел. ред.) са привлекли с 20% по-малко рекламни инвестиции в сравнение със същия период от предходната година. През 2009г. официалният спад, който регистрират е около 10%, като постъпленията им от реклама възлизат на 26 046 млн.лева срещу 29 015 млн.лева за 2008г. През 2008г. пък пазарните лидери "24 часа" и "Труд"отчитат общ спад на привлечените инвестиции от 13.4% спрямо 2007 г.

Трябва да се има предвид, че TNS/TV Plan изчисляват площта на рекламите в изданията и пресмятат на база официалните тарифи, обявени от съответните издания. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори.

Според източници на "Капитал" тиражът на "Дневен Труд" към 2010г. е около 82 хил. бройки (в събота -131 000), на "24 часа" около 70 хил. бройки (в събота-111 000). Седмичникът "168 часа" се разпространява в тираж 56 хил. бройки.

В консолидирания отчет на "ВАЦ Медийна група България" за 2009г. спадът в приходите на дружеството от продажба на реклама и разпространение на вестници се обясняват с лошите пазарни условия и кризата на рекламния пазар. За 2009г. приходите им от продажба на рекламна площ възлизат на 25 712 млн.лева, което е с около 30% по-малко от резултатите им през 2008г. Приходите от продажба са надолу с 24% до 80.69 млн.лева според отчета на компанията. Приходите на медийната група от разпространение на вестници са се свили със 17% до 40 091 млн.лева. Приходите от печат са пораснали с 13%, но те формират само около 11% в общия дял на продажбите. В дружествата на "ВАЦ Медийна група България" влизат "Вестникарска група България", "Медиа холдинг" АД, "168 часа" ЕООД, Издателство за списания "Медия" ЕООД, Печатница "София" ЕООД, разпространителската агенция "Стрела" ЕООД, "Сант" ЕООД, "Аудиофон България" ООД.

Очаквайте подробности и коментари за сделката в хартиеното издание на вестника.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама 1 Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 2567 прочитания

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2590 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Новите собственици на "Труд" и "24 часа": Българският пазар има огромна ниша за независими медии

На въпроси на журналисти днес отговаряха Христо Грозев, Карл Хабсбург, Даниел Руц, Огнян Донев и Любомир Павлов

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10