С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 14 яну 2011, 10:57, 7913 прочитания

От Бизнеса за Бизнеса

Мениджърите на големите радио групи между оптимизма и реализма

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Решихме да публикуваме мненията на радиомениджърите на основните и най-големите радиогрупи (в графиката са описани радиогрупите и радиопрограмите в портфолиото им) в България, така както ни ги изпратиха, без редакция. Защото е ценно, когато бизнеса говори за бизнеса. В анализа ни на радиопазара сме използвали част от изказванията им.

Emmis Bulgaria: "През 2010 година радиостанциите станаха по-бързи, по-умни, по-смели."


Каква беше изминалата година за радио пазара? С какви предизвикателства се сблъскахте?
Елена Кискинова

Фотограф: Надежда Чипева

Елена Кискинова, управляващ директор на Emmis Bulgaria
:


Екипът на Emmis Bulgaria оценява изминалата 2010 година като успешна. Зад тази дума се крият още много - трудна, предизвикателна, на моменти - истерична, но успешна.
В началото на 2010 година влязохме добре подготвени за това колко работа ни чака. Успешно преструктурирахме бизнес модела на предлагане на трите радиостанции, като избрахме проактивната страна в отношенията с бизнес партньори и клиенти. Оптимизирахме част от структурите си, като развихме нови, които да отговарят на нуждите - създадохме три нови екипа, които стъпиха успешно на полето на интернет, традиционните и нетрадиционни активности. Доразвивайки нашите програми, инвестирахме в изследвания, които ни отговориха какво радио иска да слуша аудиторията.
Резулатите в края на годината са добри - добре позиционирани марки, достатъчно атрактивни за слушатели и рекламодатели както на национално, така и на локално ниво.


Каква е прогнозата ви за развитието на бизнеса през 2011?

Елена Кискинова:
В Emmis сме оптимисти и вярваме, че трудностите, които предизвика световната икономическа криза, са тест за устоите на всеки бизнес модел. Очакваме, че 2011 година ще е по-добра от гледна точка на заложените цели.

Как влияе на радиото развитието на онлайн медиите? Развитието на радиото онлайн компенсира ли приходите от реклама?


Радослав Неделчев, интерактив мениджър на Emmis Bulgaria: Развитието на онлайн медиите, или т.нар. нови медии, не е заплаха за традиционните или стари медии, към които принадлежи радиото. Убедени сме, че синергията между двата канала ще е от ползва както за слушателите и потребителите, така и за клиентите и партньорите ни.



През 2010 година ние в Emmis инвестирахме в развитието на нашите три марки онлайн, като създадохме модерни и привлекателни за аудиторията и потребителите сайтове. Използвайки най-модерните технологии и собствени интерактивни инструменти, успешно сляхме на едно място традиционното радио и присъствието му в интерактивното пространство. Навлизането ни в цифровите платформи включва визуализиране на традиционното радиосъдържание, включително онлайн стрийминг и подкастинг, както и предоставяне на уникално, завладяващо съдържание в нашия комплект на уебсайтове.

Позиционирахме Радио FM+, Радио Fresh! и Радио Star FM онлайн така, че разширихме връзката си със слушателите, създавайки успоредно с това и интегрирани решения за нашите клиенти. Резултатите показват, че не сме сгрешили - сайтът на Радио Fresh! е най-посещаваният радиосайт в България (по данни на Gemius за ноември 2010).
През 2011 година планираме развитието на нашия интерактив отдел в две посоки - съдържание и продажби. Разширявайки екипа с редактори и търговски специалисти, ние инвестираме в този бизнес модел, защото вярваме, че това ще доведе след себе си и по-добри финансови резултати за нашата радиогрупа.

Съществува ли все още проблема с измерването на радиорейтингите и как работите с рекламодателите?


Даниела Ташкова, търговски директор на Emmis Bulgaria:
Доверие, честност и коректност - на това се градят нашите връзки с рекламодателите. През изминалите над 18 години на пазара сме си изградили име на добри партньори, от които може да се очаква последователност и постоянство в отношенията. Радиостанциите от групата на Emmis Bulgaria използваме качествените изследвания на "TGI/Маркет Ттст" при планиране на кампаниите на нашите клиенти и партньори. Това увеличава ефективността и допринася за по-добрите резултати на всяка една кампания.

В каква посока ще се развива радиото?

Елена Кискинова: Радиото е бърза, достъпна и масова медия, и не на последно място - една от най-ефективните. През последната година доказахме преди всичко на себе си, а и на слушателите и рекламодателите, че можем да успяваме, ако сме по-бързи, по-умни, по-смели. Иновации и ефективност са ключовите думи за нашата дейност. Това са и посоките, в които ще развиваме нашите радиостанции през 2011 година.

Ще си отидат ли от българския пазар големи международни радиогрупи до края на годината?


Елена Кискинова: Българският пазар, да не забравяме, е част от европейския. Много големи групи не присъстват изобщо на Стария континент, но това не значи, че Европа не е атрактивна за радиобизнес. Въпрос на бизнес климат, перспективи за развитие на страната и пазара, както и стратегическо планиране са факторите, с които инвеститорите се съобразяват.

Изпълнителният директор на SBS България г-н Живко Калотов.
Живко Калотов

Фотограф: Капитал

Каква беше изминалата година за радиопазара? С какви предизвикателства се сблъскахте?

Разбира се, и в нашия бранш се наблюдава значително свиване на бюджетите за радиореклама. Но това е закономерно. Окуражителното обаче е от гледна точка на поведението на аудиторията. Нашите проучвания показват, че навиците на слушане на радио се запазват непроменени, най-вече като продължителност на слушане.

Каква е прогнозата ви за развитието на бизнеса през 2011?

Предвиждаме незначителен ръст в основните бизнес параметри през 2011.

Какви са рекламните ви приходи за 2010? Отчитате ли спад и какъв в сравнение с 2009? Каква е прогнозата ви за 2011?


Телевизията, дори в условията на икономическа криза си остава доминираща медия. Можем да твърдим, че радиобизнесът тук, в България, е претърпял по-малко "свиване" на рекламните бюджети, сравнено с други медии. Но и в нашия бранш въпреки увеличените брутни показатели нетните приходи от реклама са намалели.

Как влияе на радиото развитието на онлайн медиите? Развитието на радиото онлайн компенсира ли приходите от реклама?

Ако говорим конкретно за конкуренцията на интернет радиата, това не е конкуренция, която ме притеснява. Не смятам, че се борим за един и същ начин на потребление на продукта "радио". Всъщност това е валидно в пълна степен за всички онлайн медии, които разглеждаме като пряк или косвен конкурент на традиционните радиостанции. Радиото има специфичен начин на потребление, което го прави уникална медия за забавление и информиране.

Съществува ли все още проблемът с измерването на радиорейтингите и как работите с рекламодателите?


Да, все още съществува проблем с прецизността в измерването на основните изследвани показатели.

В каква посока ще се развива радиото?


По мое мнение радиото все повече ще губи информационния си характер и ще се превръща основно в източник на забавление. Тук ще се почувства влиянието на интернет, ако мога да направя препратка към предишен въпрос, който ми зададохте. Интернет медиите ще изземат в много голяма степен информационните функции на радиата.
Но друга интересна тенденция е и налагането на интернет порталите на някои традиционни медии като канали със собствена стойност. При нас пример за това е интернет портал на радио и телевизия The Voice, които има чудесни показатели от гледна точка на посещаемост.

Ще си отидат ли от българския пазар големи международни радиогрупи до края на годината?


Не знам. Годината е все още в началото си, така че всичко е пред нас.

Програмният директор на "Дарик радио" Константин Вълков
Константин Вълков

Фотограф: Цветелина Белутова

Каква беше изминалата година за радио пазара? С какви предизвикателства се сблъскахте?

Без съмнение трудна година. 2010 обаче затвърди убеждението ни, че радиото - от чисто рекламна гледна точка - е медията, която е от най-ефективни носители на рекламни послания. Радиото продължи да бъде един от лидерите при вземането на решение от консуматорите за определена покупка.

Предизвикателствата бяха свързани с вътрешния ни план в "Дарик радио" за приоритетно развитие на специални проекти. Смея да твърдя, че миналата година беше най-успешната в това отношение. Почти всеки месец реализирахме големи проекти, за които привлякохме компании, които досега не са рекламирали директно при нас. Важно е да се спомене, че всички проекти бяха разработени мултиплатформено, т.е. с участието на радио, интернет и преса.

Каква е прогнозата ви за развитието на бизнеса през 2011?


Мъглата навън не е само атмосферно явление, но и реалната ситуация на пазара. Няма ясна представа каква е големината на рекламния пазар и мисля, че всички радиооператори трябва да свалят картите си на масата, за да знаем точно какво се случва от финансова гледна точка на радиопазара.

От друга страна - няма причина радиото като медия да намали влиянието си. Напротив - вследствие на задръстванията, възможностите за онлайн и мобилна слушаемост, необходимостта от бърза и навременна информация, където и да се намира слушателят, радиото е в отлично здраве. Поглеждайки европейските статистики, например във Великобритания, изминалата година е най-успешната от гледна точка на слушателски показатели от съществуването на радиото изобщо. Аналогична е и ситуацията в Щатите.

Голямо значение за това има и възможностите за връзка с публиката. Преди 15 години аз получавах писма от слушателите на моето музикално предаване, както и всички останали радиоводещи в България. Днес връзката с ефира е на много нива - телефон, мобилен телефон, SMS, интернет, форум, чат и т.н. Тоест тази традиционна медия, каквато е радиото, се възползва максимално от новите технологии. Колкото и странно да звучи, радиото е реалната нова социална медия - с непрестанно обновяване както на статуса си, така и с непрестанната връзка с крайния потребител и безкрайните интерактивни възможности.

Какви са рекламните ви приходи за 2010? Отчитате ли спад и какъв в сравнение с 2009? Каква е прогнозата ви за 2011?


Прогнозните ни резултати за 2010, тъй като годината все още не е приключила, а информация все още се събира и обработва, показва, че годината беше доста трудна от финансова гледна точка. Предварителните ни данни са, че спадът е повече от 20%.

Как влияе на радиото развитието на онлайн медиите? Развитието на радиото онлайн компенсира ли приходите от реклама?


Конкретно за "Дарик" това е чудесно, тъй като ни позволява да развиваме паралелно групата от сайтове "Дарик уеб". Няма как да не бъдем доволни от успеха на спортната радио марка "Гонг", която в момента е и онлайн лидер със сайта www.gong.bg.

Съществува ли все още проблемът с измерването на радиорейтингите и как работите с рекламодателите? На каква база са договорите ви?


Интересен въпрос, тъй като аз имам особено мнение по темата. Винаги съм смятал, че нещата трябва да се опростят, да се измерва цялата радиоаудитория над 13 години, без непроменното делене по възрастови групи и т.н. Случва се така, че в много от изследванията 15-годишни и 65-годишни са напълно пренебрегвани на база измерване на аудитория 19-34 или 25-54. Вярвам, че сериозно измерване на радиорейтингите, колкото и трудно да е то, ще бъде положително за рекламодателите, но продължавам да смятам, че радиото - като най-трудно измеримата медия - може да има успех и въпреки отсъствието на меродавни рейтинги.

В каква посока ще се развива радиото?

Радиото ще продължава да бъде предпочитаната медия и ще се развива във възходяща посока от гледна точка на слушателски интерес. Друг е въпросът до каква степен непрекъснато залитане към нови, но недоказано успешни рекламни форми от страна на рекламодателите ще има значение за повишаването или понижаването на приходите. Естествено, че преносимите mp3 плеъри влияят отрицателно на развитието на музикалните радиостанции, но новинарските и ток-станции няма от какво да се притесняват. Необходимостта от информация расте, а радиото остава най-бързата медия.

Ще си отидат ли от българския пазар големи международни радиогрупи до края на годината?


Не мисля, че имат причина да си отидат. Те се развиват успешно, екипите им са професионални. Мисля, че са намерили формулата за успешна продажба на рекламно време. По-скоро мисля, че ще останат, но не очаквам появата на нов играч.

Генералният директор на БНР Валерий Тодоров

Валерий Тодоров

Фотограф: Цветелина Белутова

Каква беше изминалата година за радиопазара? С какви предизвикателства се сблъскахте?


Изминалата година беше изключително тежка не само за радиопазара. Проблеми създаде рязкото оттегляне на големите рекламодатели. Настъпиха промени и в структурата на рекламните приходи. Ние се опитахме да компенсираме негативните тенденции с разнообразяване на предлаганите услуги, с по-активен мениджмънт на нашите музикални състави, включително с продажба на билети за някои концерти в БНР. Предложихме по-гъвкави пакети и кросмедийни продукти. Разбира се, за нас като обществена медия рекламата не е основна дейност. Ние реализираме приходи и от продуцентски дейности, наем на техника и помещения, издателски дейности и др. Приходите от радиореклама  не са голямо перо главно заради ниските цени на радиорекламата. Ние поддържаме умерени цени, за да не сриваме и политиката на търговските медии.

БНР се утвърди като категоричен лидер в радиоефира и само програма "Хоризонт" държи близо 24% от пазара. Това е двойно повече от следващата в класацията радиостанция. "Хоризонт" държи 32-38% от аудиторията (данни на "Маркет ЛИНКС"), като силни позиции имат и някои от регионалните ни медии - раидо Благоевград, радио Варна. Общият спад на приходите е около 30%, но прогнозата ни беше за 45-50%. Мерките, които предприехме чрез маркетинг, PR и реклама, ни позволиха да предотвратим по-голям спад. Не се сбъднаха прогнозите на някои експерти за съществено увеличаване на приходите от реклама в интернет. Ние обаче залагаме по-силно на обществената си функция и затова медийните ни партньорства са се удвоили, а също подкрепата ни за значими културни и обществени събития.  

Каква е прогнозата ви за развитието на бизнеса през 2011?

Може да се очаква съживяване на рекламния пазар в периода септември - декември 2011 г. Периодът преди това ще бъде отбелязан вероятно с постепенно нарастване на приходите и повишаване на тонуса на рекламния пазар.

Какви са рекламните ви приходи за 2010? Отчитате ли спад и какъв в сравнение с 2009? Каква е прогнозата ви за 2011?


Приходите през 2011 г. вероятно ще са по-високи в сравнение с 2010 г., но без значителна промяна. Ние ще заложим повече на допълнителни приходи, извън рекламата.

В каква посока ще се развива радиото?


Ние залагаме силно на новите технологии и услуги. През 2010 г. завърши изграждането на интернет сайта като отделна медия. Предстои да развием електронни продажби и услуги. Сайтът www.bnr.bg  е уникален с тематичния си обхват, със самостоятелни страници на всяка от 10-те ни 24-часови програми и на "Музикална продукция и състави", а също и с  отделните страници с новини и информация на 11 езика. Сайтът получи 9 от общо 12-те награди на Българската уеб асоциация за 2010 г.

Предвиждат се следващи знакови програмни промени в програма "Христо Ботев" с нов сутрешен блок и нова музикална линия, ребрандинг на регионалните ни програми, стартирането на интернет радио, ще се разширяват цифровите услуги, онлайн излъчванията, услугите он-деманд, ще се пристъпи към по-активно визуализиране на радио услугите на БНР. Ще се излъчват едновременно в ефир и интернет значими обществени, културни и музикални събития, ще търсим партньорството на телевизии, радиостанции, продуцентски къщи, PR и рекламни агенции, вестници. Ще се разширява издателската ни дейност и търговските продажби на продукция. Само през 2010 г. ние сме издали 54 аудио- и видеодиска с продукции на нашите 6 музикални състава и продукция от "Златния фонд" на БНР. Ще се разширяват концертните ни дейности с участие и на международни звезди. Имаме 6 музикални състава, които са водещи в културния афиш на страната.

Съществува ли все още проблема с измерването на радиорейтингите и как работите с рекламодателите?


Очакваме едно по-професионално измерване. Както и с пийпълметрията в телевизиите. Ние извършваме и свои измервания за анализ на аудиторията. "Търговските" измервания все още се подчиняват на логиката на внушенията на по-големите играчи на пазара и според нас не съответстват напълно на реалната картина на пазара. Работим с рекламни агенции и пряко с някои рекламодатели.

Генералният мениджър на ирландската Communicorp за България Николай Янчовичин
Николай Янчовичин

Фотограф: Надежда Чипева

Каква беше изминалата година за радиопазара? С какви предизвикателства се сблъскахте?


2010 година беше една от трудните години за радиопазара, както и за всички медии според мен. Годината беше доста по-трудна, дори в сравнение с 2009, която до месец май беше дори с по-добри показатели от 2008 за нашата радиогрупа.
Големият проблем за радиоиндустрията беше да се достигнат цени за реклама, които не са под себестойността на нашия продукт. Силно влияние оказа и намаляването на цените за телевизионна реклама, което доведе до ситуация, в която традиционни радио рекламодатели можеха за първи път да си позволят телевизионно присъствие. От друга страна пък - много рекламодатели разбраха, че с бюджет за продукция на един телевизионен рекламен клип могат да постигнат удивителни резултати, използвайки силата на радиото.

Каква е прогнозата ви за развитието на бизнеса през 2011?

2011 би трябвало да е годината на нормализиране на рекламния, а не само радиопазар.

Какви са рекламните ви приходи за 2010? Отчитате ли спад и какъв в сравнение с 2009? Каква е прогнозата ви за 2011?


Като най-голямата радио група в България, ние от Communicorp имахме най-стабилни финансови позиции през 2009 и 2010. Нашият общ спад през двете години е далеч под средния за рекламния пазар в България, а и в повечето от eвропейските страни, в които Communicorp управлява вериги от радиостанции.

Бих искал прогнозата ми да е оптимистична, но не е лесно да се отговори еднозначно. Анализирайки тенденциите от изминалите две години, бих казал, че годината много зависи от балансираната и адекватна рекламна политика на всички медии. Една грешка на някой от основните играчи може драматично да промени всички анализи и прогнози за 2011.

Как влияе на радиоторазвитието на онлайн медиите? Развитието на радиото онлайн компенсира ли приходите от реклама?


Аз винаги съм вярвал, че радиото и интернет са една много силна комбинация, защото могат в много случаи да се "консумират" едновременно (например - на работното място). В тази връзка рекламен бюджет, който включва синхронно реклама в интернет портал и радио например, мисля че би имал много добри показатели като цена и като ефективност. Моделът на присъствие на радиото онлайн не би трябвало да репликира присъствието ни в ефир и всеки търси най-правилната стратегия онлайн. Основното предимство на радиото е, че е мобилно и е винаги с потребителя, това беше нашата основна идея, която ни подсказа много бързо да инвестираме в applications за мобилни устройства, които са винаги с потребителя. Communicorp в България бяхме първите, които имат iPhone, Andorid, и Nokia apps приложения за всички радиостанции, за да могат радиата ни да са винаги до нашите слушатели.

Съществува ли все още проблемът с измерването на радиорейтингите и как работите с рекламодателите? На каква база са договорите ви?


В момента работим с данните на TNS/TV Plan. Всеки от нас е описал какви са проблемите с данните, които те представят, защото е трудно в тази среда да са перфектни, но и рекламодателите имат навика да работят с тези данни, решавайки и разпределението на телевизионните си бюджети.

В каква посока ще се развива радиото?

Тази година радио станцията, с която стартирахме в България, БГ радио, навършва десет години присъствие в ефира. Определено тази година е много важна за нас, защото един десетгодишен период присъствие, през който от една радиоверига, вече управляваме седем, е огромен успех, и ако до този момент сме създавали силни марки, в следващите години ще трябва да задържим позициите, а и да развием радио марките, като силни такива и в други среди (онлайн, мобилни устройства…).

Ще си отидат ли от българския пазар големи международни радио групи до края на годината?


Според мен тенденцията на окрупняване на радио пазара, която приключи преди няколко години, помогна да се стабилизира присъствието и бизнес моделът на радиото. В тази връзка, не мисля, че 2011 ще е година, през която някой ще си отиде от пазара.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 3708 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 3 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2824 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Да направим завой

PR секторът гледа към публичния сектор и дигиталните комуникации като източници за раздвижване на пазара

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10