С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 яну 2011, 14:55, 3320 прочитания

Два закона или един

Експерти към Министерският съвет се опитват да формулират новата регулаторна рамка за дейността на електронните медии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Може би ви е поомръзнало да четете за закон за електронните медии. Е, и ние се поизморихме да пишем, но е важно. Хубавото е, че разговорът за него е някак си по-позитивен, защото става дума не само за проблеми, но и за техните решения. Целият медиен бизнес е притихнал в очакване и да се надява на някаква нормална регулаторна рамка, в която да работи. И особено сега, когато текат най-важните разговори около цифровизацията на телевизионното излъчване. По стечение на обстоятелствата тя бе отложена за 2015 г. Какво се случва със закона и ще има ли най-накрая по-ясни правила, които да подредят пазара?

Най-доброто определение какво "е" и "не е" медийният закон даде председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов. Според него "сега действащият медиен закон е като индианско одеяло. Всички промени и кръпки през годините го лишиха от основна цел". И това е факт: откакто е създаден през 1998 г., законът е променян повече от 25 пъти. През всички тези години на поправки медийният сектор е бил раздиран от противоречия и остри конфликти между различните медийни играчи и политически лобита.


Работата по новата регулаторна рамка за дейността на електронните медии започва през лятото на миналата година, когато със заповед на министър-председателя е създадена работна група от експерти към Министерския съвет. Тя трябваше да формулира основните положения в един бъдещ модерен и работещ медиен закон. Специалистите обещаха да са готови до 31 януари и срокът бе спазен. Те излязоха с доклад, който очертава параметрите на бъдещия закон и описва дефицитите в сега действащия. Финални обсъждания на текста обаче предстоят.

Въпросният ключов доклад ще бъде разгледан в Министерски съвет през следващата седмица и вероятно ще бъде публикуван на сайта на правителството. След това трябва да има обществена дискусия по темата и едва след нея писането на закона би трябвало да започне. По всичко личи, че процедурата е дълга, а ще има и други препятствия. Например в края на октомври предстоят президентски и местни избори. В подобни ключови моменти управляващите се стараят да са в мирни отношения с журналистическата общност. Досегашният опит обаче показва, че медийните закони никога не се приемат без шум. Така че е по-вероятно писането на закона да се случи чак след това.

Друга пречка са разногласията в самата експертна група. Тя застъпва две противоположни становища по въпроса трябва ли медийният закон да бъде разделян на две. По-голямата част от експертите искат да бъдат приети два отделни закона - един за аудио-визуални медийни услуги, който да регламентира общите принципи на медийната дейност, и друг - специално за обществените БНР и БНТ. Само председателят на работната група и Съвета за електронни медии Георги Лозанов е за запазването на единна регламентация. Неговият аргумент е, че пазарът, на който се конкурират търговските и обществените оператори, е един, затова и принципите, на които се подчинява тяхната дейност, трябва да са аналогични.



Представете си за момент какво ще се случи, ако правителството предложи не един, а два закона. На първо място не е ясно кой ще ги напише и за колко време. По-малката група на оптимистите вярва, че малкото на брой медийни експерти в България имат достатъчно позитивна енергия, за да напишат закони. Песимистите, които са и по-многобройни, обаче са убедени, че до края на годината нормативен акт няма да има. Какво остава за два закона...

Защо и кои всъщност са основните проблемни зони в бъдещия медиен закон, прочитити: Идеите за медийната регулация

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 1045 прочитания

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 1062 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Идеите за медийната регулация

Най-важните предложения на експертите от работната група

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10