Два закона или един
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Два закона или един

Само председателят на СЕМ Георги Лозанов иска да бъде написан един медиен закон

Два закона или един

Експерти към Министерският съвет се опитват да формулират новата регулаторна рамка за дейността на електронните медии

Весислава АНТОНОВА
3459 прочитания

Само председателят на СЕМ Георги Лозанов иска да бъде написан един медиен закон

© Надежда Чипева


Може би ви е поомръзнало да четете за закон за електронните медии. Е, и ние се поизморихме да пишем, но е важно. Хубавото е, че разговорът за него е някак си по-позитивен, защото става дума не само за проблеми, но и за техните решения. Целият медиен бизнес е притихнал в очакване и да се надява на някаква нормална регулаторна рамка, в която да работи. И особено сега, когато текат най-важните разговори около цифровизацията на телевизионното излъчване. По стечение на обстоятелствата тя бе отложена за 2015 г. Какво се случва със закона и ще има ли най-накрая по-ясни правила, които да подредят пазара?

Най-доброто определение какво "е" и "не е" медийният закон даде председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов. Според него "сега действащият медиен закон е като индианско одеяло. Всички промени и кръпки през годините го лишиха от основна цел". И това е факт: откакто е създаден през 1998 г., законът е променян повече от 25 пъти. През всички тези години на поправки медийният сектор е бил раздиран от противоречия и остри конфликти между различните медийни играчи и политически лобита.

Работата по новата регулаторна рамка за дейността на електронните медии започва през лятото на миналата година, когато със заповед на министър-председателя е създадена работна група от експерти към Министерския съвет. Тя трябваше да формулира основните положения в един бъдещ модерен и работещ медиен закон. Специалистите обещаха да са готови до 31 януари и срокът бе спазен. Те излязоха с доклад, който очертава параметрите на бъдещия закон и описва дефицитите в сега действащия. Финални обсъждания на текста обаче предстоят.

Въпросният ключов доклад ще бъде разгледан в Министерски съвет през следващата седмица и вероятно ще бъде публикуван на сайта на правителството. След това трябва да има обществена дискусия по темата и едва след нея писането на закона би трябвало да започне. По всичко личи, че процедурата е дълга, а ще има и други препятствия. Например в края на октомври предстоят президентски и местни избори. В подобни ключови моменти управляващите се стараят да са в мирни отношения с журналистическата общност. Досегашният опит обаче показва, че медийните закони никога не се приемат без шум. Така че е по-вероятно писането на закона да се случи чак след това.

Друга пречка са разногласията в самата експертна група. Тя застъпва две противоположни становища по въпроса трябва ли медийният закон да бъде разделян на две. По-голямата част от експертите искат да бъдат приети два отделни закона - един за аудио-визуални медийни услуги, който да регламентира общите принципи на медийната дейност, и друг - специално за обществените БНР и БНТ. Само председателят на работната група и Съвета за електронни медии Георги Лозанов е за запазването на единна регламентация. Неговият аргумент е, че пазарът, на който се конкурират търговските и обществените оператори, е един, затова и принципите, на които се подчинява тяхната дейност, трябва да са аналогични.

Представете си за момент какво ще се случи, ако правителството предложи не един, а два закона. На първо място не е ясно кой ще ги напише и за колко време. По-малката група на оптимистите вярва, че малкото на брой медийни експерти в България имат достатъчно позитивна енергия, за да напишат закони. Песимистите, които са и по-многобройни, обаче са убедени, че до края на годината нормативен акт няма да има. Какво остава за два закона...

Защо и кои всъщност са основните проблемни зони в бъдещия медиен закон, прочитити: Идеите за медийната регулация

Може би ви е поомръзнало да четете за закон за електронните медии. Е, и ние се поизморихме да пишем, но е важно. Хубавото е, че разговорът за него е някак си по-позитивен, защото става дума не само за проблеми, но и за техните решения. Целият медиен бизнес е притихнал в очакване и да се надява на някаква нормална регулаторна рамка, в която да работи. И особено сега, когато текат най-важните разговори около цифровизацията на телевизионното излъчване. По стечение на обстоятелствата тя бе отложена за 2015 г. Какво се случва със закона и ще има ли най-накрая по-ясни правила, които да подредят пазара?

Най-доброто определение какво "е" и "не е" медийният закон даде председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов. Според него "сега действащият медиен закон е като индианско одеяло. Всички промени и кръпки през годините го лишиха от основна цел". И това е факт: откакто е създаден през 1998 г., законът е променян повече от 25 пъти. През всички тези години на поправки медийният сектор е бил раздиран от противоречия и остри конфликти между различните медийни играчи и политически лобита.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Тези си нямат работа и претакат от пусто в празно....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK