С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 3 фев 2011, 23:59, 6974 прочитания

Dislike

Купуването на приятели във Facebook не е морално и носи само краткосрочен ефект

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Из правилата на Facebook
- Управлението на промоциите е позволено само през приложение за Facebook. Те трябва да бъдат придружени с текст, че социалната мрежа не ги спонсорира.
- Публикуване на съдържание във Facebook от страна на потребител не може да бъде условие за неговото участие в промоцията.
- Потребителите не могат да участват в промоции само на базата на това, че са почитатели на дадена фен страница.
- Не можете да уведомявате победителите от промоции чрез съобщение, чат или публикация на стена във Facebook.
- Не можете да инструктирате хората да се регистрират във Facebook, преди да могат да вземат участие в промоцията.
Знаете ли, че съвсем скоро джедайството може да бъде признато за официална религия не само във Великобритания, но и в България? За това призовава една група във Facebook, която се възползва от факта, че в момента тече официално допитване на Националния статистически институт, което може и да се попълва онлайн. Досега над 600 души са се съгласили да застанат на страната на учителя Йода. Както може би сте чули, над 390 хил. души в Англия и Уелс посочват през 2001 г., че изповядват религията джедаизъм.

Подобни шеги във Facebook вече имат сериозен бизнес потенциал - след като хиляди хора станат почитатели на дадена кауза в сайта, един ден нейният създател могат да реши да продаде фен страницата или групата. По този начин изборът на хората бива подменен и вместо информация за джедаите например те започват да получават спам и реклама на продукти и услуги, за които не са се абонирали.


Купувачите на фен страници във Facebook се интересуват единствено от размера на аудиторията, но не и от много по-важни показатели като качество и ангажираност. Въпреки възможните краткосрочни ползи от търговията с приятели, групи и страници, в дългосрочен план подобни инициативи могат да имат негативен ефект за бранда, възползвал се от подобни методи.

"В момента, в който се разчуе, че има лица, които са готови да плащат за страници с голям брой фенове, ще нарасне и броят на тези, които се опитват да създават такива страници с цел да им ги продадат. Това ще повлияе на аудиторията на Facebook, защото хората ще започнат да получават купища покани, призовавайки ги да станат фен на тази или онази страница. Това ще изиграе лоша шега и на сериозните компании (подобно на спама), които наистина използват тези инструменти разумно и практично, за да постигат маркетинговите си цели", обяснява Иван Иванов, изпълнителен директор на дигитална агенция Cybermark.

В българския интернет често могат да се намерят обяви от типа



"Продавам Facebook страница с над 120 000 почитатели за 400 лв."

или "Имам Facebook група с 2300 участници, предлагам изпращане на лични съобщения срещу заплащане!", сигнализира експертът по дигитален маркетинг Борис Луканов. По негови думи напомпването на страници с почитатели се получава, когато в заглавието се сложи някоя от думите "обичам", "мразя", "искам", "не искам", "България" и "да поставим рекорд". Средният потребител на Facebook харесва по 4 страници всеки месец и едва ли помни всичко, на което е станал почитател.

"Не съм далеч от мисълта, че част от купувачите на тези страници имат идеята след това да ги препродадат на сериозни компании, гарантирайки им един сериозен инвентар за маркетинговите им цели. Подобно на хората, които събираха бази данни с имейл адреси и ги препродаваха, вероятно сега инвестициите се насочват и към тези канали", обяснява Иван Иванов от Cybermark.

След като създадат страница с провокативно име, продавачите увеличават нейните потребители, като организират томболи и конкурси за снимки. Все неща, които изискват от вас да натиснете бутона Like, за да се класирате за награда. Много често според Борис Луканов организаторите на промоциите не се съобразяват с правилата на Facebook. Освен закупуване на почитатели, готови фен страници и групи във Facebook вече започва да се плаща и за публикации в страници.

"Едва ли самите потребители се чувстват застрашени или тормозени от това. Дори напротив, голяма част от тях абсолютно безцелно харесват Facebook страници и нямат нищо против да получават разнообразна (била тя и безполезна) информация всеки ден", смята Иван Иванчев, ръководител на работна група към Българската уеб асоциация, която работи върху стандарти за реклама в интернет. "Напълно нормално е една част от аудиторията на тези страници да различи, че е обект на инвазия и да преустанови участието си в тях, но въпреки това голяма част, поради обясними причини (не толкова добро познаване, мързел, непукизъм и т.н.) ще остане и ще бъде обект на облъчване", допълва Иван Иванов.

"Капитал" се свърза с търговец, който предложи да ни продаде четири фенстраници с общо 2800 почитатели за общо 20 лв. Размяната на контрола се случва по следния начин - първо купувачът става почитател на фенстраницата, след това изпраща своя мейл на продавача и след като последният свери дали парите са преведени, той премахва всички администратори от фенстраницата с изключение на купувача.

Практиката да се търгува с приятели във Facebook не е българска. Според проучване на американската фирма Webtrends рекламната инвестиция за придобиване на един фен в социалната мрежа е 1.07 долара. Хората по-рядко кликат върху реклами, които ги провокират да станат почитатели на бранд във Facebook, затова маркетолозите са склонни направо да купуват приятели, информира Wall Street Journal.

Действията на потребителите във Facebook са от първостепенна важност за социалната мрежа, която наскоро показа нов рекламен формат, базиран на бутона Like и регистрациите на географско местоположение. От края на януари сайтът продава потребителското поведение на рекламодатели чрез т.нар. формат Sponsored Stories. Например, ако потребителят X заяви, че в момента се намира в Starbucks, веригата кафенета може да плати на Facebook, така че публикацията за това действие заедно с логото на заведението да се появи вдясно на новинарския поток на приятелите на X. Те могат да харесват или коментират платената публикация на Starbucks. Сред пилотните партньори на социалната мрежа са Levi's, Coca Cola, Anheuser Busch, разработчикът на приложения Playfish и неправителствени организации.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама 1 Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

17 фев 2020, 961 прочитания

"Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти 3 "Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти

В отворено писмо международната организация настоява властите да спрат систематичните си заплахи към медиите

14 фев 2020, 2320 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Новото време изисква нов тип журналистика"*

Няколко въпроса, провокирани от премиерата на таблетния вестник The Daily

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10