Ще танцуваме ли?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще танцуваме ли?

Ще танцуваме ли?

Агенциите на пазара отново са в динамиката на рекламните конкурси

Зорница Стоилова
5576 прочитания

© Инна Павлова


Вече трета година откакто кризата нанесе своите поражения върху рекламния пазар, компаниите и рекламните агенции са вкопчени в сложен танц - в търсене на оптимална ефективност срещу инвестициите си първите постоянно обявяват конкурси за нови рекламни партньори, а вторите с неохота подскачат в ритмична стъпка, притиснати от намаляващите си приходи.

През 2011 г. надиграването продължава. В момента на пазара текат поредица рекламни пичове (конкурси на рекламен език - бел. ред.), и то в целия спектър - от финансовия бранш, през фармацевтичната индустрия до бързооборотния сектор. Рекламните агенции виждат в конкурсите инструмент за намаляване на цените им, но от друга страна, трудно могат да си позволят да не участват, тъй като търсенето на нов бизнес е начин да компенсират свиването на бюджетите или липсата на маркетингова активност на настоящите им клиенти. За компаниите пък е важно да си сверят часовниците, убеждавайки се, че получават най-добрата услуга и най-ефективните идеи срещу вложенията си.

Кой участва в състезанието

Най-мащабният конкурс е за цялостното рекламно обслужване на Банка ДСК. Според източници от пазара финансовата институция е поканила осем агенции да представят идеите си. От компанията обаче отказаха да съобщят каквито и да било детайли на този етап. Знае се само, че победителят ще е ясен в началото на април. В момента банката се обслужва от Interparners и Publicis.

Немската верига от типа "направи си сам" Praktiker също е в търсене на нови партньори - конкурсът, който са обявили, е за креативна и за медийна агенция едновременно. "Причината е нашето вътрешно правило да правим конкурс на всеки три години, за да проверим състоянието на рекламния пазар", уточниха от компанията. За участие са поканени четири креативни и четири медийни агенции, като заданието им е да представят цялостна комуникационна платформа за Praktiker за 2011 г. Всяка рекламна агенция се явява със съответния си медия партньор - DDB Sofia с Optimum Media (обслужват веригата до момента - бел. авт.), Noble Graphics Studio с Media Club Initiative, Ogilvy с Mindshare (Ogilvy обслужват компанията към момента-бел.авт.) и Demner Merlicek & Bergmann с Brand New Communication.

Конкурсът на Praktiker вече е на финалния си етап - агенциите презентират идеите и предложенията си, като преди това са имали четири пълни седмици за подготовка, подчертаха от компанията. Очаква се мениджмънтът на веригата да вземе окончателно решение в седмицата между 14 и 18 март.

Алкохолният гигант Pernod Ricard, който притежава брандове като Ballantines, Absolut, Beefeater, Havana Club, Jameson и други, в момента провежда конкурси за повечето от своите марки. Част от тях са за цялостно рекламно обслужване на брандовете, други - за конкретни проекти. От компанията отказаха на този етап да съобщят кои агенции са поканили да представят идеите си пред тях, както и кога се очаква да приключат конкурсите.

"В настоящата икономическа ситуация за нас е важно да се уверим, че получаваме най-конкурентните цени, обслужване и ниво на креативност. Сверяваме часовника си, за да сме сигурни, че разполагаме с най-доброто на пазара", коментира Полина Влахова, маркетинг директор на Pernod Ricard. В хода на конкурсите тя отчита като позитивна тенденция появата на нови, малки агенции със свежи лица и идеи. "Част от тях се оглавяват от кадри на големите рекламни агенции, които носят опита и познанието си от работата в тях, но в същото време са много по-гъвкави като структури и имат по-индивидуален подход към клиентите", обърна внимание Влахова.

В сектора с напитките в търсене на нова рекламна агенция е и производителят на минерална вода и безалкохолни напитки "Девин" АД. Компанията провежда пич за цялостен криейтив и интегрирана имиджова кампания, която ще включва телевизия, принт визии, външна реклама, интернет и вирусен маркетинг.

"Създаването на имиджова кампания е част от стратегическия маркетинг план на компанията. Тъй като проектът е значим и е основата на комуникацията за следващите 2-3 години, за нас е важно да направим избора си между най-добрите предложения, които различните криейтив агенции могат да ни предложат", обясни маркетинг директорът на "Девин" АД Михаела Пиерова.

За участие са поканени агенции, с които компанията вече е работила или работи по различни проекти - Deconi, DMD, Euro RSCG, Ideas lab, MAG, като за пръв път "Девин" АД са брифирали и рекламна компания от Великобритания.

Конкурсът се разгръща на няколко етапа - изследване на потребителите и първоначален тест на общи насоки и 5 концепции, брифиране на агенции и подбор на топ 3 предложения, тестване в таргет групата на потребителите на топ 3 криейтив предложения, финален избор и разработка. В момента тече третият етап на пича, в който се тестват предложенията на агенциите. "Считам за изключително важно криейтив агенциите да се запознаят с нагласите на потребителите предварително, за да могат да ни предложат не само най-красивите идеи, но и тези, които ще работят най-добре за марката", обясни Михаела Пиерова.

В полето на бързооборотните стоки хранителна компания "Белла България" провежда рекламен конкурс за свой млечен продукт. Тъй като пичът е още в начална фаза и резултатите няма да ясни поне още месец, от компанията отказаха да съобщят детайли. В началото на годината "Белла" обяви и конкурс за медийно обслужване, който обаче беше спечелен от предишната им обслужваща агенция Mindshare.

Сред вече приключилите конкурси за цялостно медийно обслужване са тези на Societe Generalе Експресбанк и компанията за консервирани месни храни Scandia Food - и двата спечелени от Media Direction (медийната агенция част от BBDO Group). На прага между изминалата и новата година приключи и пичът за цялостно творческо обслужване на марките Kubeti и My Motto, част от ItalFood Industry, който беше спечелен от Noble Graphics. Участие са взели The Smarts и студио FormOut, като заданието е било за изготвяне на цялостна комуникационна стратегия на марките за 2011г. От ItalFood Industry все още не коментират детайли за предстоящите кампании.

Добрата новина е, че по-голямата част от конкурсите, които се провеждат сега, са за цялостно рекламно обслужване на дадени марки, а не са обвързани с конкретни кампании или краткосрочни проекти. Това означава, че агенциите не инвестират усилия, време и ресурси в работа на парче, а пък рекламодателите не рискуват загуба на фокуса и посланието на марката поради честата смяна на концепции и партньори.

Вече трета година откакто кризата нанесе своите поражения върху рекламния пазар, компаниите и рекламните агенции са вкопчени в сложен танц - в търсене на оптимална ефективност срещу инвестициите си първите постоянно обявяват конкурси за нови рекламни партньори, а вторите с неохота подскачат в ритмична стъпка, притиснати от намаляващите си приходи.

През 2011 г. надиграването продължава. В момента на пазара текат поредица рекламни пичове (конкурси на рекламен език - бел. ред.), и то в целия спектър - от финансовия бранш, през фармацевтичната индустрия до бързооборотния сектор. Рекламните агенции виждат в конкурсите инструмент за намаляване на цените им, но от друга страна, трудно могат да си позволят да не участват, тъй като търсенето на нов бизнес е начин да компенсират свиването на бюджетите или липсата на маркетингова активност на настоящите им клиенти. За компаниите пък е важно да си сверят часовниците, убеждавайки се, че получават най-добрата услуга и най-ефективните идеи срещу вложенията си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Като става дума за реклами, пак оффтопик: моля кажете на вашия маркетингов отдел, че рекламите тип тази на Тошиба, която в момента присъства на вашия сайт, много, ама много дразнят и по-скоро карат потребителя да си създаде негативно мнение за продукта, още преди да го е видял.

  • 2
    justinetoms avatar :-|
    Жюстин Томс

    браво пак за Инна Павлова

  • 4
    vdineff avatar :-|
    Vik Dineff

    Това е правилният подход! Агенциите трябва да продължават да доказват себе си, а не да почиват на стари лаври или международната си марка. Друг е въпросът кой плаща за енергията и ресурса за участието в конкурса...

  • 5
    motochristo avatar :-|
    motochristo

    Собственикът на бела стреля по мечки, затова не купувам продуктите им. И да се насе..ат от реклама и пиар, пак няма да ги купувам.

    Го-тце стреля по много и разни животни, и затова не гласувам за него. Няма и да гласувам, ако ще да осинови децата на всички отстреляни от него добичета.

    Говедото си остава говедо за цял живот.

  • 6
    motochristo avatar :-|
    motochristo

    До коментар [#4] от "Vik Dineff":

    Съгласен съм на 100%, но това, уви, няма да стане.
    Същите тези агенции нямат никаква дългосрочна политика за развитие на персонала, почти никакви стандарти на работа, етични норми и пр. Освен това относително малък кръг хора се върти помежду им като служители, което допълнително размива нещата.
    От друга страна мениджмънтът на клиентите им е толкова консервативен, че почти никога не избира истински добрите им идеи.
    Положението е в нюанси на тъмно сивото...

  • 7
    frankzappa avatar :-|
    Frank Zappa

    Бизнеса е пълен с курви - винаги ще се намери някоя да врътне една свирка за без пари! ;)

    За съжаление са рядкост наистина добрите попадения създадени от български и международни рекламни агенции за клиенти в България!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ускорена дигитализация

Ускорена дигитализация

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK