Вече трета година откакто кризата нанесе своите поражения върху рекламния пазар, компаниите и рекламните агенции са вкопчени в сложен танц - в търсене на оптимална ефективност срещу инвестициите си първите постоянно обявяват конкурси за нови рекламни партньори, а вторите с неохота подскачат в ритмична стъпка, притиснати от намаляващите си приходи.
През 2011 г. надиграването продължава. В момента на пазара текат поредица рекламни пичове (конкурси на рекламен език - бел. ред.), и то в целия спектър - от финансовия бранш, през фармацевтичната индустрия до бързооборотния сектор. Рекламните агенции виждат в конкурсите инструмент за намаляване на цените им, но от друга страна, трудно могат да си позволят да не участват, тъй като търсенето на нов бизнес е начин да компенсират свиването на бюджетите или липсата на маркетингова активност на настоящите им клиенти. За компаниите пък е важно да си сверят часовниците, убеждавайки се, че получават най-добрата услуга и най-ефективните идеи срещу вложенията си.
Кой участва в състезанието
Най-мащабният конкурс е за цялостното рекламно обслужване на Банка ДСК. Според източници от пазара финансовата институция е поканила осем агенции да представят идеите си. От компанията обаче отказаха да съобщят каквито и да било детайли на този етап. Знае се само, че победителят ще е ясен в началото на април. В момента банката се обслужва от Interparners и Publicis.
Немската верига от типа "направи си сам" Praktiker също е в търсене на нови партньори - конкурсът, който са обявили, е за креативна и за медийна агенция едновременно. "Причината е нашето вътрешно правило да правим конкурс на всеки три години, за да проверим състоянието на рекламния пазар", уточниха от компанията. За участие са поканени четири креативни и четири медийни агенции, като заданието им е да представят цялостна комуникационна платформа за Praktiker за 2011 г. Всяка рекламна агенция се явява със съответния си медия партньор - DDB Sofia с Optimum Media (обслужват веригата до момента - бел. авт.), Noble Graphics Studio с Media Club Initiative, Ogilvy с Mindshare (Ogilvy обслужват компанията към момента-бел.авт.) и Demner Merlicek & Bergmann с Brand New Communication.
Конкурсът на Praktiker вече е на финалния си етап - агенциите презентират идеите и предложенията си, като преди това са имали четири пълни седмици за подготовка, подчертаха от компанията. Очаква се мениджмънтът на веригата да вземе окончателно решение в седмицата между 14 и 18 март.
Алкохолният гигант Pernod Ricard, който притежава брандове като Ballantines, Absolut, Beefeater, Havana Club, Jameson и други, в момента провежда конкурси за повечето от своите марки. Част от тях са за цялостно рекламно обслужване на брандовете, други - за конкретни проекти. От компанията отказаха на този етап да съобщят кои агенции са поканили да представят идеите си пред тях, както и кога се очаква да приключат конкурсите.
"В настоящата икономическа ситуация за нас е важно да се уверим, че получаваме най-конкурентните цени, обслужване и ниво на креативност. Сверяваме часовника си, за да сме сигурни, че разполагаме с най-доброто на пазара", коментира Полина Влахова, маркетинг директор на Pernod Ricard. В хода на конкурсите тя отчита като позитивна тенденция появата на нови, малки агенции със свежи лица и идеи. "Част от тях се оглавяват от кадри на големите рекламни агенции, които носят опита и познанието си от работата в тях, но в същото време са много по-гъвкави като структури и имат по-индивидуален подход към клиентите", обърна внимание Влахова.
В сектора с напитките в търсене на нова рекламна агенция е и производителят на минерална вода и безалкохолни напитки "Девин" АД. Компанията провежда пич за цялостен криейтив и интегрирана имиджова кампания, която ще включва телевизия, принт визии, външна реклама, интернет и вирусен маркетинг.
"Създаването на имиджова кампания е част от стратегическия маркетинг план на компанията. Тъй като проектът е значим и е основата на комуникацията за следващите 2-3 години, за нас е важно да направим избора си между най-добрите предложения, които различните криейтив агенции могат да ни предложат", обясни маркетинг директорът на "Девин" АД Михаела Пиерова.
За участие са поканени агенции, с които компанията вече е работила или работи по различни проекти - Deconi, DMD, Euro RSCG, Ideas lab, MAG, като за пръв път "Девин" АД са брифирали и рекламна компания от Великобритания.
Конкурсът се разгръща на няколко етапа - изследване на потребителите и първоначален тест на общи насоки и 5 концепции, брифиране на агенции и подбор на топ 3 предложения, тестване в таргет групата на потребителите на топ 3 криейтив предложения, финален избор и разработка. В момента тече третият етап на пича, в който се тестват предложенията на агенциите. "Считам за изключително важно криейтив агенциите да се запознаят с нагласите на потребителите предварително, за да могат да ни предложат не само най-красивите идеи, но и тези, които ще работят най-добре за марката", обясни Михаела Пиерова.
В полето на бързооборотните стоки хранителна компания "Белла България" провежда рекламен конкурс за свой млечен продукт. Тъй като пичът е още в начална фаза и резултатите няма да ясни поне още месец, от компанията отказаха да съобщят детайли. В началото на годината "Белла" обяви и конкурс за медийно обслужване, който обаче беше спечелен от предишната им обслужваща агенция Mindshare.
Сред вече приключилите конкурси за цялостно медийно обслужване са тези на Societe Generalе Експресбанк и компанията за консервирани месни храни Scandia Food - и двата спечелени от Media Direction (медийната агенция част от BBDO Group). На прага между изминалата и новата година приключи и пичът за цялостно творческо обслужване на марките Kubeti и My Motto, част от ItalFood Industry, който беше спечелен от Noble Graphics. Участие са взели The Smarts и студио FormOut, като заданието е било за изготвяне на цялостна комуникационна стратегия на марките за 2011г. От ItalFood Industry все още не коментират детайли за предстоящите кампании.
Добрата новина е, че по-голямата част от конкурсите, които се провеждат сега, са за цялостно рекламно обслужване на дадени марки, а не са обвързани с конкретни кампании или краткосрочни проекти. Това означава, че агенциите не инвестират усилия, време и ресурси в работа на парче, а пък рекламодателите не рискуват загуба на фокуса и посланието на марката поради честата смяна на концепции и партньори.
Вече трета година откакто кризата нанесе своите поражения върху рекламния пазар, компаниите и рекламните агенции са вкопчени в сложен танц - в търсене на оптимална ефективност срещу инвестициите си първите постоянно обявяват конкурси за нови рекламни партньори, а вторите с неохота подскачат в ритмична стъпка, притиснати от намаляващите си приходи.
През 2011 г. надиграването продължава. В момента на пазара текат поредица рекламни пичове (конкурси на рекламен език - бел. ред.), и то в целия спектър - от финансовия бранш, през фармацевтичната индустрия до бързооборотния сектор. Рекламните агенции виждат в конкурсите инструмент за намаляване на цените им, но от друга страна, трудно могат да си позволят да не участват, тъй като търсенето на нов бизнес е начин да компенсират свиването на бюджетите или липсата на маркетингова активност на настоящите им клиенти. За компаниите пък е важно да си сверят часовниците, убеждавайки се, че получават най-добрата услуга и най-ефективните идеи срещу вложенията си.
7 коментара
Като става дума за реклами, пак оффтопик: моля кажете на вашия маркетингов отдел, че рекламите тип тази на Тошиба, която в момента присъства на вашия сайт, много, ама много дразнят и по-скоро карат потребителя да си създаде негативно мнение за продукта, още преди да го е видял.
браво пак за Инна Павлова
Това е правилният подход! Агенциите трябва да продължават да доказват себе си, а не да почиват на стари лаври или международната си марка. Друг е въпросът кой плаща за енергията и ресурса за участието в конкурса...
Собственикът на бела стреля по мечки, затова не купувам продуктите им. И да се насе..ат от реклама и пиар, пак няма да ги купувам.
Го-тце стреля по много и разни животни, и затова не гласувам за него. Няма и да гласувам, ако ще да осинови децата на всички отстреляни от него добичета.
Говедото си остава говедо за цял живот.
До коментар [#4] от "Vik Dineff":
Съгласен съм на 100%, но това, уви, няма да стане.
Същите тези агенции нямат никаква дългосрочна политика за развитие на персонала, почти никакви стандарти на работа, етични норми и пр. Освен това относително малък кръг хора се върти помежду им като служители, което допълнително размива нещата.
От друга страна мениджмънтът на клиентите им е толкова консервативен, че почти никога не избира истински добрите им идеи.
Положението е в нюанси на тъмно сивото...
Бизнеса е пълен с курви - винаги ще се намери някоя да врътне една свирка за без пари! ;)
За съжаление са рядкост наистина добрите попадения създадени от български и международни рекламни агенции за клиенти в България!