Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 11 мар 2011, 14:26, 5391 прочитания

Ще танцуваме ли?

Агенциите на пазара отново са в динамиката на рекламните конкурси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Вече трета година откакто кризата нанесе своите поражения върху рекламния пазар, компаниите и рекламните агенции са вкопчени в сложен танц - в търсене на оптимална ефективност срещу инвестициите си първите постоянно обявяват конкурси за нови рекламни партньори, а вторите с неохота подскачат в ритмична стъпка, притиснати от намаляващите си приходи.

През 2011 г. надиграването продължава. В момента на пазара текат поредица рекламни пичове (конкурси на рекламен език - бел. ред.), и то в целия спектър - от финансовия бранш, през фармацевтичната индустрия до бързооборотния сектор. Рекламните агенции виждат в конкурсите инструмент за намаляване на цените им, но от друга страна, трудно могат да си позволят да не участват, тъй като търсенето на нов бизнес е начин да компенсират свиването на бюджетите или липсата на маркетингова активност на настоящите им клиенти. За компаниите пък е важно да си сверят часовниците, убеждавайки се, че получават най-добрата услуга и най-ефективните идеи срещу вложенията си.


Кой участва в състезанието

Най-мащабният конкурс е за цялостното рекламно обслужване на Банка ДСК. Според източници от пазара финансовата институция е поканила осем агенции да представят идеите си. От компанията обаче отказаха да съобщят каквито и да било детайли на този етап. Знае се само, че победителят ще е ясен в началото на април. В момента банката се обслужва от Interparners и Publicis.

Немската верига от типа "направи си сам" Praktiker също е в търсене на нови партньори - конкурсът, който са обявили, е за креативна и за медийна агенция едновременно. "Причината е нашето вътрешно правило да правим конкурс на всеки три години, за да проверим състоянието на рекламния пазар", уточниха от компанията. За участие са поканени четири креативни и четири медийни агенции, като заданието им е да представят цялостна комуникационна платформа за Praktiker за 2011 г. Всяка рекламна агенция се явява със съответния си медия партньор - DDB Sofia с Optimum Media (обслужват веригата до момента - бел. авт.), Noble Graphics Studio с Media Club Initiative, Ogilvy с Mindshare (Ogilvy обслужват компанията към момента-бел.авт.) и Demner Merlicek & Bergmann с Brand New Communication.



Конкурсът на Praktiker вече е на финалния си етап - агенциите презентират идеите и предложенията си, като преди това са имали четири пълни седмици за подготовка, подчертаха от компанията. Очаква се мениджмънтът на веригата да вземе окончателно решение в седмицата между 14 и 18 март.

Алкохолният гигант Pernod Ricard, който притежава брандове като Ballantines, Absolut, Beefeater, Havana Club, Jameson и други, в момента провежда конкурси за повечето от своите марки. Част от тях са за цялостно рекламно обслужване на брандовете, други - за конкретни проекти. От компанията отказаха на този етап да съобщят кои агенции са поканили да представят идеите си пред тях, както и кога се очаква да приключат конкурсите.

"В настоящата икономическа ситуация за нас е важно да се уверим, че получаваме най-конкурентните цени, обслужване и ниво на креативност. Сверяваме часовника си, за да сме сигурни, че разполагаме с най-доброто на пазара", коментира Полина Влахова, маркетинг директор на Pernod Ricard. В хода на конкурсите тя отчита като позитивна тенденция появата на нови, малки агенции със свежи лица и идеи. "Част от тях се оглавяват от кадри на големите рекламни агенции, които носят опита и познанието си от работата в тях, но в същото време са много по-гъвкави като структури и имат по-индивидуален подход към клиентите", обърна внимание Влахова.

В сектора с напитките в търсене на нова рекламна агенция е и производителят на минерална вода и безалкохолни напитки "Девин" АД. Компанията провежда пич за цялостен криейтив и интегрирана имиджова кампания, която ще включва телевизия, принт визии, външна реклама, интернет и вирусен маркетинг.

"Създаването на имиджова кампания е част от стратегическия маркетинг план на компанията. Тъй като проектът е значим и е основата на комуникацията за следващите 2-3 години, за нас е важно да направим избора си между най-добрите предложения, които различните криейтив агенции могат да ни предложат", обясни маркетинг директорът на "Девин" АД Михаела Пиерова.

За участие са поканени агенции, с които компанията вече е работила или работи по различни проекти - Deconi, DMD, Euro RSCG, Ideas lab, MAG, като за пръв път "Девин" АД са брифирали и рекламна компания от Великобритания.

Конкурсът се разгръща на няколко етапа - изследване на потребителите и първоначален тест на общи насоки и 5 концепции, брифиране на агенции и подбор на топ 3 предложения, тестване в таргет групата на потребителите на топ 3 криейтив предложения, финален избор и разработка. В момента тече третият етап на пича, в който се тестват предложенията на агенциите. "Считам за изключително важно криейтив агенциите да се запознаят с нагласите на потребителите предварително, за да могат да ни предложат не само най-красивите идеи, но и тези, които ще работят най-добре за марката", обясни Михаела Пиерова.

В полето на бързооборотните стоки хранителна компания "Белла България" провежда рекламен конкурс за свой млечен продукт. Тъй като пичът е още в начална фаза и резултатите няма да ясни поне още месец, от компанията отказаха да съобщят детайли. В началото на годината "Белла" обяви и конкурс за медийно обслужване, който обаче беше спечелен от предишната им обслужваща агенция Mindshare.

Сред вече приключилите конкурси за цялостно медийно обслужване са тези на Societe Generalе Експресбанк и компанията за консервирани месни храни Scandia Food - и двата спечелени от Media Direction (медийната агенция част от BBDO Group). На прага между изминалата и новата година приключи и пичът за цялостно творческо обслужване на марките Kubeti и My Motto, част от ItalFood Industry, който беше спечелен от Noble Graphics. Участие са взели The Smarts и студио FormOut, като заданието е било за изготвяне на цялостна комуникационна стратегия на марките за 2011г. От ItalFood Industry все още не коментират детайли за предстоящите кампании.

Добрата новина е, че по-голямата част от конкурсите, които се провеждат сега, са за цялостно рекламно обслужване на дадени марки, а не са обвързани с конкретни кампании или краткосрочни проекти. Това означава, че агенциите не инвестират усилия, време и ресурси в работа на парче, а пък рекламодателите не рискуват загуба на фокуса и посланието на марката поради честата смяна на концепции и партньори.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандове по време на криза Брандове по време на криза

Светът се счупи и няма никакъв шанс да се залепи в предишния си вид

9 апр 2020, 2141 прочитания

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес 1 Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 2400 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Чудесата никога няма да свършат...

Противно на очакванията, рекламният пазар във Великобритания се стабилизира

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10