Нима има надежда?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нима има надежда?

Председателят на АРА Красимир Гергов

Нима има надежда?

Годишният доклад на АРА залага ръст на инвестициите през 2011 г.

4457 прочитания

Председателят на АРА Красимир Гергов

© Красимир Юскеселиев


Цената на компромиса. С такъв етикет рекламният бизнес изпрати 2010 г. според годишния доклад на "Пиеро 97", представен на форума на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) тази седмица. Той обобщава ситуацията, при която, притиснати от намаляващите рекламни инвестиции и конкуренцията на пазара, медиите се борят за запазване на позициите си, а рекламните агенции - за доказване на ефективността от рекламата, като в същото време за това им се заплаща значително по-малко.

Нетният рекламен пазар (тоест реалните вложения в медиите след приспадане на отстъпки, бонуси, комисиони на агенции и т.н.) през 2010 г. възлиза на 329 млн. лева, което е с 14 % по-малко от сумата, инвестирана в реклама през 2009 г. (382 млн. лева). За сравнение през 2009 г. нетният спад спрямо предишната година беше 27%. "Прогнозните резултати за 2010 г. показват двойно по-голям спад от очаквания", обяви Красимир Гергов, председател на АРА, който по традиция обобщава резултатите на рекламния форум.

Единственият сектор, който е отчел ръст на рекламните инвестиции през 2010 г. е интернет - нетно пазарът е пораснал с около 5%. Въпреки това делът, който заема този канал в общия рекламен микс, е едва 4%, като се очаква през 2011г. да достигне 6%. Все още най-големият процент от рекламните бюджети онлайн се разпределя в новинарските сайтове, но позициите на Facebook на това поле също се разширяват - рекламата там е нараснала около четири пъти спрямо 2009 г.

На противоположния полюс са печатните медии, които са най-пострадали през 2010 г. според данните на "Пиеро 97". Там нетните загуби достигат 32%, като вестниците са два пъти по-засегнати от списанията. През изминалата година общо 10 списания отпаднаха от пазара, появиха се нови две, а общо четири обявени проекта въобще не стартираха. Перспективата пред печатните издания не е добра - прогнозите за 2011 г. са за поредната трудна година.

Радиото регистрира едва 10.6% спад на нетните приходи от реклама. В доклада обаче се подчертава, че ако искат да запазят позициите си и дори да увеличат приходите си, радиогрупите трябва да намерят решение на проблема с липсата на ефективен метод за измерване на стойностите на рекламата.

Медията с най-голям пазарен дял от реклама - телевизията (65%), също губи позиции през 2010 г., като свива нетните си постъпления с 10.5%. Официално големите тв канали са отстъпили с около 5% от тарифите си през 2010 г., като 90% от рекламните бюджети на компаниите се разпределят между трите национални телевизии.

Засега от АРА залагат оптимистични резултати за 2011г., прогнозирайки ръст на общия рекламен пазар между 7 и 10%. Като единствено събитие, което може да влее свежи инвестиции, Красимир Гергов посочи предстоящите избори. Ако действително брутните рекламни бюджети отбележат ръст през 2011г., то това няма да означава повече приходи за медиите и рекламните агенции. Те отново ще са принудени да правят компромиси с цените си в стремежа си да оцелеят и да не губят рекламодателите. Или още една година на битки.

Цената на компромиса. С такъв етикет рекламният бизнес изпрати 2010 г. според годишния доклад на "Пиеро 97", представен на форума на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) тази седмица. Той обобщава ситуацията, при която, притиснати от намаляващите рекламни инвестиции и конкуренцията на пазара, медиите се борят за запазване на позициите си, а рекламните агенции - за доказване на ефективността от рекламата, като в същото време за това им се заплаща значително по-малко.

Нетният рекламен пазар (тоест реалните вложения в медиите след приспадане на отстъпки, бонуси, комисиони на агенции и т.н.) през 2010 г. възлиза на 329 млн. лева, което е с 14 % по-малко от сумата, инвестирана в реклама през 2009 г. (382 млн. лева). За сравнение през 2009 г. нетният спад спрямо предишната година беше 27%. "Прогнозните резултати за 2010 г. показват двойно по-голям спад от очаквания", обяви Красимир Гергов, председател на АРА, който по традиция обобщава резултатите на рекламния форум.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Сега като гледам, основно залагат на точенето на еврофондовете. Всяка неправителствена организация, получател на еврофондове, има перо "реклама" в бюджета, сериозен дял от който се връща под масата в джоба на рекламните къщи.

  • 2
    kalibbg avatar :-P
    kalibbg

    Рекламният пазар ще се изправи, ако бъде поставен в реални пазарни условия. Сега имаме монопол на лицето Красимир Гергов. То държи 30 от 38 рекламни агенции, както и около 30 ТВ канала... За какъв пазар говорим????


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK