С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 25 мар 2011, 15:09, 4334 прочитания

Нима има надежда?

Годишният доклад на АРА залага ръст на инвестициите през 2011 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Цената на компромиса. С такъв етикет рекламният бизнес изпрати 2010 г. според годишния доклад на "Пиеро 97", представен на форума на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) тази седмица. Той обобщава ситуацията, при която, притиснати от намаляващите рекламни инвестиции и конкуренцията на пазара, медиите се борят за запазване на позициите си, а рекламните агенции - за доказване на ефективността от рекламата, като в същото време за това им се заплаща значително по-малко.

Нетният рекламен пазар (тоест реалните вложения в медиите след приспадане на отстъпки, бонуси, комисиони на агенции и т.н.) през 2010 г. възлиза на 329 млн. лева, което е с 14 % по-малко от сумата, инвестирана в реклама през 2009 г. (382 млн. лева). За сравнение през 2009 г. нетният спад спрямо предишната година беше 27%. "Прогнозните резултати за 2010 г. показват двойно по-голям спад от очаквания", обяви Красимир Гергов, председател на АРА, който по традиция обобщава резултатите на рекламния форум.


Единственият сектор, който е отчел ръст на рекламните инвестиции през 2010 г. е интернет - нетно пазарът е пораснал с около 5%. Въпреки това делът, който заема този канал в общия рекламен микс, е едва 4%, като се очаква през 2011г. да достигне 6%. Все още най-големият процент от рекламните бюджети онлайн се разпределя в новинарските сайтове, но позициите на Facebook на това поле също се разширяват - рекламата там е нараснала около четири пъти спрямо 2009 г.

На противоположния полюс са печатните медии, които са най-пострадали през 2010 г. според данните на "Пиеро 97". Там нетните загуби достигат 32%, като вестниците са два пъти по-засегнати от списанията. През изминалата година общо 10 списания отпаднаха от пазара, появиха се нови две, а общо четири обявени проекта въобще не стартираха. Перспективата пред печатните издания не е добра - прогнозите за 2011 г. са за поредната трудна година.

Радиото регистрира едва 10.6% спад на нетните приходи от реклама. В доклада обаче се подчертава, че ако искат да запазят позициите си и дори да увеличат приходите си, радиогрупите трябва да намерят решение на проблема с липсата на ефективен метод за измерване на стойностите на рекламата.



Медията с най-голям пазарен дял от реклама - телевизията (65%), също губи позиции през 2010 г., като свива нетните си постъпления с 10.5%. Официално големите тв канали са отстъпили с около 5% от тарифите си през 2010 г., като 90% от рекламните бюджети на компаниите се разпределят между трите национални телевизии.

Засега от АРА залагат оптимистични резултати за 2011г., прогнозирайки ръст на общия рекламен пазар между 7 и 10%. Като единствено събитие, което може да влее свежи инвестиции, Красимир Гергов посочи предстоящите избори. Ако действително брутните рекламни бюджети отбележат ръст през 2011г., то това няма да означава повече приходи за медиите и рекламните агенции. Те отново ще са принудени да правят компромиси с цените си в стремежа си да оцелеят и да не губят рекламодателите. Или още една година на битки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри 1 Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри

Проучване показва какви са очакванията на талантите при влизане в рекламния бизнес

26 фев 2020, 1391 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари)

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама; За по-строг контрол върху сайтовете за онлайн продажби; Facebook спира да сподeля данни за устройствата на потребителите; Мухлясалият бургер на Burger King и др.

25 фев 2020, 1408 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 18478 прочитания

28 фев 2020, 6259 прочитания

28 фев 2020, 3259 прочитания

28 фев 2020, 3248 прочитания

28 фев 2020, 2539 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Босненски бизнесмени убедиха Al Jazeera да стъпи на Балканите

Програмният директор на Al Jazeera Balkans Горан Милич пред "Капитал"

Още от Капитал
"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Произходът на видовете според Сабина Радева

Детската книга за труда на Чарлз Дарвин, която стана хит във Великобритания и по света, излиза на български

Важни ли са дипломите днес

Връзката между образованието и бизнеса – it’s complicated

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10