Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 8 апр 2011, 15:06, 7964 прочитания

Кучето, което не хапе

Европейски граждански организации излизат с обща инициатива срещу медийната концентрация в ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Илюстрация

Италия. Премиерът Силвио Берлускони контролира 90% от телевизионния пазар в страната и умело използва властта си, за да заглушава гласовете на критикуващите го медии.
Великобритания. Медийният магнат Рупърт Мърдок опитва да придобие пълен контрол върху една от най-големите телевизионни мрежи - BSkyB, за да завърши империята си от вестници, издателска къща, цифрова телевизия.
Унгария. Правителството прие силно ограничаващ медиен закон, с който си позволява да налага солидни глоби на медиите, които не спазват изискването за "балансираност".
България. "Нова българска медийна група" агресивно разраства влиянието си на медийния пазар през печатни издания, печатница, разпространителски фирми, телевизии, мултиплекс, следвайки послушно линията на правителството.

Четири съвсем различни европейски държави със съвсем различни по размер и структура медийни пазари, със специфични законодателства, политически и културни особености, се сблъскват с доста сходни проблеми, възпрепятстващи свободата, прозрачността и разнообразието на медийната среда. Провокирани от невъзможността на държавите сами да се преборят с тези изкривявания, група граждански организации решават да обединят усилия около каузата за приемане на общи европейски решения и мерки в подкрепа на медийния плурализъм и за ограничаване на концентрацията в медиите на страните членки.


Началото на дебата за това къде минава границата между свободното слово и свободния пазар беше поставено миналата седмица на конференция в Европейския парламент в Брюксел. В разговора се включиха неправителствени организации, които защитават правата на медиите, депутати от Европейския парламент, представители на Съвета на Европа и Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа и журналисти от страните членки. "Целта ни е да изградим инициатива на гражданското общество, която да защитава медийния плурализъм на европейско ниво", обяви още с откриването на събитието Лоренцо Марсили, директор на European Alternatives - организацията, под чиято шапка се реализира проектът.

Дългосрочно идеята е да се сформира паневропейска коалиция от граждански групи, които да лобират пред европейските институции за подобряване на европейското законодателство в областта на медийния плурализъм и за въвеждане на по-ясни и ефективни антитръстови правила, които да регулират медийната концентрация. Освен това те ще се опитат да се въведе инструмент за медиен мониторинг, който да посочва и заклеймява лошите практики на отделните пазари. И не на последно място да се проведе кампания на европейско равнище, която да разяснява значимостта на медийните свободи и плурализъм сред гражданите на Европа.

Идеята за европейски медиен омбудсман



"Казусът с унгарския медиен закон не е проблем, който касае само Унгария. Става дума за това, че медиите в Европа са под натиск", категоричен беше Мортен Локегаард, евродепутат от Алианса на либералите и демократите за Европа (ALDE). Тъкмо скандалът с противоречивия нормативен акт, приет в станата, която председателства ЕС, най-често беше използван като аргумент, че трябва да има инструмент, който да следи и алармира за заплахите за медийния плурализъм на различните пазари.

Всъщност подобен механизъм вече съществува. Изработен е от специалисти от няколко европейски университета и консултантската компания Ernst&Young по поръчка на Европейската комисия. Той се нарича Монитор за медиен плурализъм (MPM), публикуван е през лятото на 2009 г. и представлява подробен преглед на законодателствата в страните членки и анализ на възможните рискове за медийните свободи. Базира се на широка дефиниция за това що е медиен плурализъм, която включва политически, културни, географски, структурни и свързани със съдържанието измерения. Може да се използва и като инструмент за сравнение между различните държави.

"Мониторът за медиен плурализъм е много важна стъпка на Европейската комисия. Политически обаче той е скромен документ. Съставителите му не са написали никакви препоръки към отделните държави. Мониторът осигурява само основен набор от стандарти. Трудното ще е този документ да започне да се прилага", коментира Марк Томпсън, ръководител на медийната програма на институт "Отворено общество".

Въпреки слабостите на MPM и фактът, че голямата част от информацията в него вече не е актуална (подробните доклади за отделните страни са били правени през 2008 г.), участниците в дебата смятат, че той поставя важна основа. Обсъжданията бяха в посока какво е нужно, за да може той да се обновява по-често и да бъде прилаган с реален ефект върху пазарите. "Има няколко важни въпроса, на които трябва да си отговорим - кой ще е отговорен за този медиен мониторинг, какви резултати можем да очакваме от него и как ще ги постигнем", обобщи Лоренцо Марсили от European Alternatives.

Мненията се обединиха около идеята, че Мониторингът за медиен плурализъм трябва да служи като инструмент на независим орган, който да има реална власт да влияе върху отделните държави. "Мисля, че е време да имаме европейски медиен омбудсман. Независимо куче пазач, което да има достатъчно голям авторитет в общността, но да бъде внимателно, когато се бърка в националните законодателства на страните членки", предложи евродепутатът от ALDE Мартин Локегаард.

Патрик льо Хиарик от европейската парламентарна група European United Left/Nordic Green Left (GUE/NGL) пък по-скоро си представя европейска медийна обсерватория, която да следи и да гарантира, че отделните страни членки защитават успешно медийния си плурализъм. "Да не бъде беззъб наблюдател, а да посочва и заклеймява лошите практики и няколко пъти в годината да излиза с конкретни препоръки", уточни той. Друго предложение беше да се мисли в посока как може да се еманципират самите журналисти, например чрез алтернативни начини за финансиране и подпомагане на техни проекти.

В същото време в резолюцията си отпреди месец, посветен на унгарския медиен закон, Европейският парламент поиска от Агенцията за основните права да изготвя годишен сравнителен доклад за свободата, плурализма и независимото управление на медиите в държавите от ЕС.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 2181 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1566 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Огнян Донев: Влизането ни на вестникарския пазар е част от борбата срещу монополизиранете му

Изпълнителният директор на "Софарма" пред "Капитал"

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10