Гъливер в страната на продуцентите

Големият нов играч MediaPro Entertainment може би ще смени правилата в тв бранша

Студиото на продуцентската компания
Студиото на продуцентската компания    ©  MediaPro Entertainment
Студиото на продуцентската компания
Студиото на продуцентската компания    ©  MediaPro Entertainment

До неотдавна голяма част от мениджърите на българските телевизионни канали постоянно се оплакваха, че изпитват остър недостиг на продуцентски къщи, с които да работят. Според тях това е един от основните проблеми на медийния пазар у нас. Към момента обаче ситуацията изглежда променена. Ако се вгледате в портфолиото на четирите най-големи ефирни телевизии (bTV, "Нова", БНТ и ТВ7), продуцентските компании, с които те работят, вече са поне 25. И все пак големите играчи, които имат ресурс да реализират най-мащабните проекти, са не повече от 5-6.

Съвсем логично всички телевизии, които искат да инвестират в качествено съдържание, обикновено работят паралелно по няколко големи проекта. Затова те имат нужда от силен и конкурентен продуцентски пазар. Също така обаче те се стремяха и към ексклузивитет, когато работят с дадена голяма компания. Доскоро двете частни национални телевизии bTV и "Нова тв" често влизаха в схватки за възможността да работят с най-добрите в продуцентския бизнес. Както изглежда обаче, периодът, в който пазарът бе ясно разпределен на зони, очевидно вече е отминал. Свитият рекламен пазар вече започва да регулира тези отношения. Сега най-големите и най-добрите работят с каналите, които могат да си позволят да инвестират в големи проекти и респективно имат големи бюджети за производство на собствено програмно съдържание. Телевизиите с по-оскъден бюджет пък дават шанс на нови играчи, които сега стъпват в бизнеса и работят по проекти с по-скромен финансов ресурс.

Разместване на пазара

На пазара на продуцентски услуги тази седмица официално навлезе нов играч - международната  MediaPro Entertainment. Тя е е сред водещите компании в Централна и Източна Европа. Част е от американската Central European Media Enterprises (CME)  (компанията, собственик на bTV, на още четири тв канала и на шест радиостанции на българския пазар). Продуцентската фирма е и основният производител на филми, сериали и програми за телевизиите от групата на СМЕ. Въпреки че бе представена като нов играч чак сега, компания всъщност работи в България от края на 2010 (вижте интервюто).

Освен че реализира телевизионни продукции, екипът на MediaPro Entertainment всъщност има над 10-годишен опит в заснемането на рекламни и музикални клипове, както и в продуцирането на концерти и събития. След стъпването си на българския пазар компанията присъединява към структурата си продукционния екип на bTV, воден от Бранко Салич, който поема поста ръководител "Продукционно обслужване". След вливането във фирмата ще работят общо 160 човека.

В момента MediaPro Entertainment изработва кулинарното състезание Lord of the Chefs, както и други актуални предавания като "bTV Новините", "Шоуто на Слави", "Комиците", "Нека говорят", "Модерно", "Код криминално", "Сеизмограф", "Хрътките". MediaPro Entertainment дръзко обяви, че ще поеме и проекти на други телевизии, но без "Нова тв", която е основният конкурент на bTV.

Обявяването на новата продуцентска компания не е новина. В сектора повече от година се коментира, че след стъпването си на българския пазар американската Central European Media Enterprises не просто ще промени телевизионния пазар, но и продуцентските услуги. За всички в бизнеса бе ясно, че появата й на практика ще размести пластовете в тв бранша. Засега продуцентите са предпазливи в оценките си как случващото се ще повлияе на пазара. И все пак те вече са си насрочили среща и през следващата седмица на заседание на Асоциацията на телевизионните продуценти (АТП) ще решат каква да е общата им позиция към амбициите на новия играч MediaPro Entertainment.

Очакванията

Главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Светлана Василева коментира, че не очаква драстични промени на пазара. От своя страна ръководството на bTV съвсем логично приветства навлизането на роднинската й компания. По думите на директора телевизионни програми в bTV Media Group Апостол Пенчев "на продуцентския пазар MediaPro Entertainment ще бъдат пълноправен играч, с който bTV Media Group също ще работи".

Програмният директор на ТВ7 Надя Костова от своя страна е на мнение, че "появата би трябвало да доведе до полезна за телевизиите конкуренция между продуцентските компании както по отношение на творческото и техническото качество на продуцираните програми, така и по отношение на цени, ефективност, гъвкавост и креативност". Според нея навлизането на още една голяма компания би следвало да изостри вниманието на останалите независими продуценти и да ги направи по-прозорливи и по-активни в търсенето на неексплоатирани теми и формати.

Продуцентът и собственик на Old School Нико Тупарев (Big Brother, "Стани богат", "Аз обичам България") коментира: "Доколко голяма ще е ролята им (на MediaPro Entertainment - бел. авт.) за раздвижване на продуцентския бизнес зависи от тях."

Публичното представяне на MediaPro Entertainment като нов играч беше повод някои от досегашните фактори на пазара да коментират, че е много важно медийният закон да защити конкурентната среда. В момента в нормативния акт е записано изискване, че определен процент от програмата трябва да се изработва от външни продуценти. "Според закона телевизиите трябва да възлагат продукции на независими продуценти. Противното нарушава принципите от морална гледна точка. От друга страна, такова поведение до момента по-скоро се е приемало като нормално на българския пазар. "Предстои среща на Асоциацията на продуцентите. На нея трябва да се види какво становище ще заеме асоциацията относно медийния закон", коментира Нико Тупарев.

Според програмния директор на БНТ Севда Шишманова влизането на голяма международна продуцентска компания като MediaPro Entertainment "принципно би трябвало да се приеме като оценка за развитието на българския телевизионен пазар и за възможностите, които той дава. Също и да създаде друго ниво на конкуренция". Според нея обаче "интегрирането на действаща продуцентска структура на една телевизия bTV и очевидния интерес към нейната програмна продукция демонстрира ясна вътрешно корпоративна схема и лимитира възможностите компанията да предизвика бързи промени на продуцентския пазар".

Димитър Гочев ("Стъклен дом", bTV, "Под прикритие", БНТ), продуцент и съсобственик в Sia, коментира: "Компанията навлиза доста агресивно на пазара и е нормално независимите продуценти да виждат в нея заплаха, защото пазарът е малък. Заявката да работят в копродуцентство с всички продуценти на пазара може да маргинализира работата им и да намали приходите им." Гочев обаче вярва, че "качеството на работата на отделните компании ще остане водещият критерий за телевизиите, когато избират с кого да работят".

Играчите на пазара не очакват появата на MediaPro Entertainment да даде тласък на процеса по консолидиране на продуцентския пазар. Директорът телевизионни програми в bTV Media Group Апостол Пенчев коментира, че според него "консолидацията означава уеднаквяване на идеите. Колкото повече компании има на пазара - толкова повече свежи идеи и различни подходи. Конкуренцията между продуцентите е добра за зрителите, защото телевизиите могат да избират най-доброто от това, което се предлага".

Сходна е и позицията на програмния директор на ТВ7 Надя Костова. Според нея "от гледна точка на телевизиите български вариант на такава консолидация не би бил здравословен. Напротив - в известен смисъл това би довело до монополизъм, което обичайно приспива креативността и прави грешните решения ненаказуеми". Светлана Василева също бе категорична: "Добре е да има различни компании на пазара. Още по-положително би било, ако те бяха свободни да работят с всички телевизии, след като обявяват себе си за "независими продуценти". Така тя коментира заканата на MediaPro да не работи единствено с "Нова".

И телевизиите, и конкурентите на продуцентския пазар обаче се опасяват, че MediaPro може да промени цените на продуцентските услуги. Според програмния директор на ТВ7 Надя Костова "повишеното предлагане би следвало да коригира цените в полза на "потребителите" (телевизиите), но не за сметка на качеството. Иначе влиза в сила правилото "не сме достатъчно богати, за да си купуваме евтини неща". Саморегулацията на пазара в медийния му аспект обаче е непредвидима в българска среда - особено докато има "клиенти", които плащат малко, за да получат нещо още по-малко. Според Костова всички на пазара "очакваме по-добри цени за по-добро качество".

Димитър Гочев от Sia коментира, че "цените на продуцентските услуги в България са възможно най-ниските. Ако новата компания казва, че има намерение да ги регулира, то тогава трябва да вдигне цените". Директорът "Телевизионни програми" в bTV Media Group Апостол Пенчев обаче е на мнение, че няма заплахи от повишаване на цените на продуцентските услуги. Според него "всяка продуцентска компания си има независима ценова политика, също както телевизиите проверяват всяка една оферта за нейната адекватност спрямо пазарните условия".

Всички играчи на пазара обаче са единодушни в едно: очакването, че българските телевизионни продуцентски компании ще разширят териториите, в които работят, и ще предлагат все по-качествено филмово съдържание, защото такова е очакването и на телевизиите, и на зрителите. При всички случаи влизането на MediaPro Entertainment е свързано именно с тази нова възможност на българския пазар - интересът на телевизиите да произвеждат сезонни телевизионни сериали.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


4 коментара
  • 2
    storm avatar :-|
    Storm Of Change

    Българските продуцентски компании не са по-различни от много други глупости, които е родил БГ прехода. Тая нова компания се прави с генералнната цел да се свалят цените на продуцентските компании, които и без това са безумни. Не може Слави Трифонов да прави някакъв проект за 3 милиона лева, от които да си прибира половината лично за себе си, а другата (ако не даже по-малката част) да харчи за продукция. А на следващата година телевизията да прилъже един от служителите на Слави Тр., на който да възложи втория сезон на същия тв проект за 3 пъти по-малко пари... и втория сезон на тв проекта да е по-успешен, а веднага след него продуцентът-бивш служител да си е купил нов баварец. Това е безумно изтичане на пари, от което зрителят не губи кой знае какво (защото това са пари от рекламодатели, не от данъци), но във всеки случай и нищо кой знае какво не печели. Форматните предавания (че и някои сериали също) всъщност представляват едни книжлета с инструкции как се снимат - основата на криейтива е предварително заложена. Доста често даже само се превеждат нещата и се взимат 1 към 1. Въобще да не се бият в гърдите БГ продуцентите, че са супер креативни, защото са си просто едни тарикати на прехода... Да не припомняме при какви обстоятелства преди няколко години един арменец купи лиценза (най-накрая) за "Господари на ефира" и как дойдоха от Италия да си поискат парите иначе бяха подготвили съдилища, и то европейски. С две думи - чисто крадене. В САЩ Джей Лено не е продуцентска къща. Той е служител на телевизията, в която работи, целия креативен/продукционен екип на дадено шоу е всъщност отдел в медията и си е директно под шапката на телевизията, директно в рамките на бюджета и финансовия контрол на медиата. А не като тука - черни дупки за пари, произвеждащи предавания с подръчни материали...

  • 3
    jabba avatar :-P
    Ivo Filipov

    Колко да ви е американска компанията собственик?
    Колкото и на ь теве - със всичките им там промоции и свиркаджии и др. подобни измислени дребни душици....
    Първата ви продукция е глобално доказано повече от слаба (Лорд ъф дъ шефс)
    Убава рабута, амъ сиииганска (т.е. българска).

  • 4
    e_mil avatar :-|
    tamada

    До коментар [#2] от "Storm Of Change":
    "В САЩ Джей Лено не е продуцентска къща. "

    В грешка си. "The Tonight Show with Jay Leno" е копродукция между NBC и "Big Dog Production", която е собственост на Лено. По същия начин преди това Carson Productions произвеждаше за NBC същото шоу с водещ Джони Карсън.

    Carson Production започна и шоуто на Дейвид Летерман в копродукция със собствената
    компания на Летерман - Worldwide Pants Inc. Тя пък в момента прави не само неговото шоу по NBC, ами и шоуто на Крейг Фъргюсън, преди това вечерните шоу на Крейг Килборн, Бони Хънт, Том Снайдер и т.н., включително сериали.

    "Late Night with Conan O'Brien" и "The Tonight Show with Conan O'Brien", също са външни продукции - на Conaco, като съвсем очаквано компанията е собственост на Конан О'Брайън.

    И това са само няколко от най-ярките примери. Много отдавна телевизиите по света не правят големи проекти сами.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Аномалии в маркетинга

Аномалии в маркетинга