Гъливер в страната на продуцентите
Големият нов играч MediaPro Entertainment може би ще смени правилата в тв бранша
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
До неотдавна голяма част от мениджърите на българските телевизионни канали постоянно се оплакваха, че изпитват остър недостиг на продуцентски къщи, с които да работят. Според тях това е един от основните проблеми на медийния пазар у нас. Към момента обаче ситуацията изглежда променена. Ако се вгледате в портфолиото на четирите най-големи ефирни телевизии (bTV, "Нова", БНТ и ТВ7), продуцентските компании, с които те работят, вече са поне 25. И все пак големите играчи, които имат ресурс да реализират най-мащабните проекти, са не повече от 5-6.
Съвсем логично всички телевизии, които искат да инвестират в качествено съдържание, обикновено работят паралелно по няколко големи проекта. Затова те имат нужда от силен и конкурентен продуцентски пазар. Също така обаче те се стремяха и към ексклузивитет, когато работят с дадена голяма компания. Доскоро двете частни национални телевизии bTV и "Нова тв" често влизаха в схватки за възможността да работят с най-добрите в продуцентския бизнес. Както изглежда обаче, периодът, в който пазарът бе ясно разпределен на зони, очевидно вече е отминал. Свитият рекламен пазар вече започва да регулира тези отношения. Сега най-големите и най-добрите работят с каналите, които могат да си позволят да инвестират в големи проекти и респективно имат големи бюджети за производство на собствено програмно съдържание. Телевизиите с по-оскъден бюджет пък дават шанс на нови играчи, които сега стъпват в бизнеса и работят по проекти с по-скромен финансов ресурс.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
4 коментара
Българските продуцентски компании не са по-различни от много други глупости, които е родил БГ прехода. Тая нова компания се прави с генералнната цел да се свалят цените на продуцентските компании, които и без това са безумни. Не може Слави Трифонов да прави някакъв проект за 3 милиона лева, от които да си прибира половината лично за себе си, а другата (ако не даже по-малката част) да харчи за продукция. А на следващата година телевизията да прилъже един от служителите на Слави Тр., на който да възложи втория сезон на същия тв проект за 3 пъти по-малко пари... и втория сезон на тв проекта да е по-успешен, а веднага след него продуцентът-бивш служител да си е купил нов баварец. Това е безумно изтичане на пари, от което зрителят не губи кой знае какво (защото това са пари от рекламодатели, не от данъци), но във всеки случай и нищо кой знае какво не печели. Форматните предавания (че и някои сериали също) всъщност представляват едни книжлета с инструкции как се снимат - основата на криейтива е предварително заложена. Доста често даже само се превеждат нещата и се взимат 1 към 1. Въобще да не се бият в гърдите БГ продуцентите, че са супер креативни, защото са си просто едни тарикати на прехода... Да не припомняме при какви обстоятелства преди няколко години един арменец купи лиценза (най-накрая) за "Господари на ефира" и как дойдоха от Италия да си поискат парите иначе бяха подготвили съдилища, и то европейски. С две думи - чисто крадене. В САЩ Джей Лено не е продуцентска къща. Той е служител на телевизията, в която работи, целия креативен/продукционен екип на дадено шоу е всъщност отдел в медията и си е директно под шапката на телевизията, директно в рамките на бюджета и финансовия контрол на медиата. А не като тука - черни дупки за пари, произвеждащи предавания с подръчни материали...
Колко да ви е американска компанията собственик?
Колкото и на ь теве - със всичките им там промоции и свиркаджии и др. подобни измислени дребни душици....
Първата ви продукция е глобално доказано повече от слаба (Лорд ъф дъ шефс)
Убава рабута, амъ сиииганска (т.е. българска).
До коментар [#2] от "Storm Of Change":
"В САЩ Джей Лено не е продуцентска къща. "
В грешка си. "The Tonight Show with Jay Leno" е копродукция между NBC и "Big Dog Production", която е собственост на Лено. По същия начин преди това Carson Productions произвеждаше за NBC същото шоу с водещ Джони Карсън.
Carson Production започна и шоуто на Дейвид Летерман в копродукция със собствената
компания на Летерман - Worldwide Pants Inc. Тя пък в момента прави не само неговото шоу по NBC, ами и шоуто на Крейг Фъргюсън, преди това вечерните шоу на Крейг Килборн, Бони Хънт, Том Снайдер и т.н., включително сериали.
"Late Night with Conan O'Brien" и "The Tonight Show with Conan O'Brien", също са външни продукции - на Conaco, като съвсем очаквано компанията е собственост на Конан О'Брайън.
И това са само няколко от най-ярките примери. Много отдавна телевизиите по света не правят големи проекти сами.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.