Вашият клиент е тук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вашият клиент е тук

Вашият клиент е тук

Българските рекламодатели все още са плахи по отношение на услугите, базирани на местоположение

Красимира Карамфилова
6134 прочитания

© Ася Колева


Към момента Facebook Places са привлекли над 30 млн. от всички потребители на социалната мрежа, които са над 150 млн.

Според сайта на Foursquare, хората използващи платформата са над 8 млн.

Напоследък все повече хора държат да кажат на света къде точно се намират. В заведение, в магазина или в банката, те изваждат своите телефони и известяват своите "приятели" за местонахождението си. За рекламодателите това означава нова възможност да превърнат аудиторията на т.нар. услуги, базирани на геолокацията, в целева група, на която да предложат своите продукти или услуги. Въпреки обещанията за светло бъдеще до момента геолокационните услуги не са особено успешни сред българските рекламодатели. Една от причините е, че мобилните оператори не дават информация за броя на продадените "умни" телефони.

Доскоро доминиращата платформа, предназначена за тази цел, беше Foursquare. Преди няколко месеца в играта за надмощие се включи втори играч с огромен потенциал - Facebook. Не липсва и български претендент - услугата Vivo. Според данни, цитирани от рекламните агенции, активните потребители на Foursquare се "чекват" поне веднъж седмично. Ако съдим по прогнозирания ръст на пазара на смартфони в цял свят, през следващите години този канал ще привлича все повече рекламодатели.

Колко смартфони има в България

"Този тип услуги следват ръста на продажбата на смартфони, от които над 90% имат GPS", казва Павел Кунчев, дигитален и интерактивен продуцент в рекламна агенция DDB Sofia. За компаниите и агенциите е трудно да започнат кампания, без да са наясно до колко потребители ще достигнат, а и не могат само да разчитат на информацията, предоставена от аудиторията. Николай Тотов, маркетинг директор на магазина за технологични продукти Plesio, очаква пазарът да стане по-интересен с понижаването на цените на умните телефони, които според него все още са твърде скъпи. Това стеснява достъпа и според Георги Михов, управител на Pizza Bravo - едно от първите заведения, използващи Foursquare. По данни от пазара делът на смартфоните от всички телефони ще надмине 18% до края на годината.

Едно от първите заведения в София, което се възползва от функционалностите на Foursquare, е Pizza Bravo в квартал "Младост". Управителят Георги Михов, коменира, че идеята е добра, защото дава възможност за директна връзка с по-платежоспособни клиенти. "До появата на първия потребител изминаха 2-3 месеца. Предвид локацията ни имах по-големи очаквания. От големия поток хора, който идва всекидневно в заведението, едва 1% отбелязват присъствието си. А половината от тях изобщо не се възползват от промоциите. Дори сегашният ни кмет (според правилата на Foursquare един потребител става "кмет" на дадено място, ако има най-много посещения - бел.авт.) не е взел бонуса си." Въпреки всичко Георги Михов вижда потенциал в този канал, особено след навлизането на Facebook Places в България.

Основните начини за промоции са свързани с броя известия за присъствие в дадено място, обяснява Мартин Попов от Interactive Share. Тоест "колкото по-често го правиш, толкова повече награди/отстъпки можеш да получиш.  Конкретно при Foursquare, можеш да прочетеш коментари и препоръки под формата на текст и картинка от други хора, като идеята е да награждаваш най-лоялните потребители." Именно тези т.нар. съвети са възможност за алтернативен маркетинг в платформата, смята Мария Тодорова от Next-DC.

Съдържанието, което потребителите публикуват във Foursquare, пък не е достатъчно, за да бъде изготвена картина на пазара. "Повечето хора споделят селективно", смята Павел Кунчев от DDB Sofia. Според Мартин Петров, създател на дигиталната агенция Interactive Share, половината заведения, ресторанти и магазини в големите градове имат профили във Foursquare, но това не означава, че самите компании стоят зад тях: "Бизнесът в България не е запознат с тези канали, повечето регистрации на места се правят от потребителите."

Основателят и управляващ директор на дигитална агенция Next-DC Мария Тодорова казва, че тези мрежи засега са непознати за бизнеса. Според нея, въпреки че са предлагали подобни кампании на клиенти, все още има съпротива. Една от причините за бавната реакция на компаниите е сложната процедура за регистрация на марка или локация. Например Foursquare предлага възможност на компаниите да създават "специални оферти", с които да привличат клиенти. Преди това всяко "място" трябва да подаде документи до централата на компанията в Ню Йорк. Ако обаче човек застане в центъра на столицата, GPS-ът на телефона му ще засече приблизително четири оферти на бизнеси, различни от заведения.

Магазини Plesio например използва този тип услуги от началото на 2011 г. "Досега сме направили няколко кампании, като всяка от тях първо се разглежда и одобрява от централата на Foursquare", разказва Николай Тотов. Тe представляват състезание между потребителите, в което най-активните получават отстъпки и бонуси. "Така Foursquare служи за популяризиране на бранда ни, създава трафик, което всъщност е пряка цел на всички игри и приканва към покупка", обяснява маркетинг директорът на компанията. "В София има не повече от хиляда потребители на Foursquare. Това са непотвърдени данни, защото компанията не предоставя точна информация по въпроса. Все още съществуват технически трудности и правилата за потребителите не са съвсем ясни. В самото начало на този пазар сме", обобщава Николай Тотов.

Павел Кунчев пък е убеден, че Foursquare трудно може да създаде среда, която да кара потребителите да се забавляват и следователно да ги задържи на конкретния профил. Според него кампаниите, които се извършват във Foursquare, се правят по-скоро самоцелно, отколкото да носят конкретна идея. "Трябва да познаваш достатъчно добре платформата, за да знаеш как да насочваш кампаниите си. В случая при Foursquare потребителите участват заради самата игра", добавя Кунчев.

Експериментални кампании

Рекламодателите по принцип са ентусиазирани от използването на кампании, базирани на геолокация, но възможностите им са ограничени заради правилата на социалните мрежи. Например бирената марка Tuborg има създаден профил във Foursquare, но "той не може да бъде използван пълноценно поради липсата на опция за ограничение на възрастта на потребителите", коментира Маргарита Казакова, бранд мениджър на Tuborg за България. И разказва: "Свързахме се с Foursquare по този въпрос, но те ни отговориха, че все още не са развили подобна опция. Нещата стоят така и при Fаcebook Places. Имаме идея за кампания, базирана на геолокация, за която обаче е необходимо създаване на страница във Foursquare. За разлика от Facebook, където това е автоматизирано, във Foursquare все още брандовете трябва да "кандидатстват" за създаването на страница. Ние го направихме, но социалната мрежа към момента не допуска създаването на страници за алкохолни продукти поради липсата на опция за ограничение достъпа на потребители, ненавършили законна възраст за употреба на алкохол."

От Първа инвестиционна банка пък са убедени, че този тип социални мрежи добавят още едно измерение в изграждането на контакти в интернет. "Foursquare е отличен канал за обратна връзка и персонализирано отношение", смята Иван Ралчев, специалист "Маркетинг и нови медии" във финансовата институция.

Заради гореспоменатите ограничения и рекламните агенции не могат да се похвалят с ефективно реализирани кампании в платформи, базирани на геолокация. "За момента това не е канал, през който можеш да правиш цялостни кампании, а по-скоро предлага възможности за добавена стойност на обслужването", коментира Павел Кунчев от DDB Sofia.

Facebook срещу Foursquare

Facebook Places работи в България от мaрт и се очертава като най-сериозния конкурент на Foursquare. Това е част от подхода на Facebook да заимства чужди бизнес модели и да ги прилага в своята мрежа. Въпреки че Foursquare има по-малко потребители, компанията е по-гъвкава от Facebook и се фокусира повече върху геолокационната услуга. Затова тя едва ли ще бъде сразена от Facebook Places поне в средносрочен план.

Българската компания в геолокационния маркетинг е Vivo. Тя съществува от близо година. Най-голямото й предимство е познаването на нашия пазар, което й дава възможност за бърза реакция спрямо нуждите на местните потребители и бизнес. В случая на Tuborg например Vivo може много по-лесно да организира кампания. Причината е, че услугата подсигурява участието само на лица на възраст над 18 години в определени промоции.

До този момент обаче Vivo няма активни промоции, но планира да предложи бонуси в сътрудничество с местни бизнеси след месец май. До този момент платформата има над 1000 регистрирани потребители, но очаква повече след пускането на мобилни приложения за iPhone и Android. Един от проблемите на Vivo, според Мартин Попов, създател на Interactive Share, е липсата на възможност за синхронизация на платформата с Facebook.

Първото нещо, което трябва да обмисли рекламодателят, преди да предложи промоция във Foursquare, е дали целевата група отговаря на потребителите на платформата. "Ако търсите семейни хора над 35 години, Foursquare не е приложим за вас", съветва Мария Тодорова от Next-DC. Тя го препоръчва на компании, които искат да достигнат до младото градско, високотехнологично население на възраст между 20 и 30 години с доходи над средните. "Това е групата, която търси новите и непознати неща и иска да се отличава от масата", допълва Николай Тотев от Plesio.

Потенциалът на услугите като Foursquare е голям, но моделът, по който работят те, няма нищо общо с идеята за пасивна аудитория, на която са свикнали традиционните рекламодатели. Въпросът е кои са иновативните рекламодатели, готови да рискуват, за да се доближат до съвременните си потребители. И да спечелят преднина пред останалите.

Няколко примера за Foursquare кампании

По света...

- Хотелите Wynn and Encore наскоро започнаха да промотират услугите си във Foursquare, като предлагат безплатна чаша шампанско на отключилите "специалната им оферта".

- Веригата Starbucks е създала специален медал за редовните си посетители.

- Кметството на Чикаго, САЩ, се опитва да запознае гражданите и туристите с културното наследство на града, като ги кани на състезание по "лов" на отбелязвания в мрежата. Победителите ще видят имената си осветени на сградата на Chicago Marquee.

...и у нас

- Първа инвестиционна банка са отбелязали във Forsquare работното време на всичките си клонове, които лицензирано управляват и добавят полезна информация, като например наличие на безжичен интернет. Също така от банката са поканили всички виртуални кметове и са им дали малка награда за клиентска лоялност.

- Pizza Bravo & Burger предлагат безплатна малка шоколадова "пица" с банани, ако отбележите, че вие сте в заведението с още трима души. Наградата за виртуалния кмет е безплатна 28-сантиметрова пица.

- Магазин Plesio награждава клиентите, които са се отбелязали над 10 пъти, с 10% отстъпка при следващата им покупка.

Към момента Facebook Places са привлекли над 30 млн. от всички потребители на социалната мрежа, които са над 150 млн.

Според сайта на Foursquare, хората използващи платформата са над 8 млн.

Напоследък все повече хора държат да кажат на света къде точно се намират. В заведение, в магазина или в банката, те изваждат своите телефони и известяват своите "приятели" за местонахождението си. За рекламодателите това означава нова възможност да превърнат аудиторията на т.нар. услуги, базирани на геолокацията, в целева група, на която да предложат своите продукти или услуги. Въпреки обещанията за светло бъдеще до момента геолокационните услуги не са особено успешни сред българските рекламодатели. Една от причините е, че мобилните оператори не дават информация за броя на продадените "умни" телефони.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    "Ако търсите семейни хора над 35 години, Foursquare не е приложим за вас", съветва Мария Тодорова от Next-DC. - Г-жа Тодорова - изобщо не познава демографията на 4sq потребителите.

  • 2
    bonzoo avatar :-|
    Vladimir Todorakov

    В България процентът на ползване на мобилен интернет е все още твърде малък. Но геолокационните услуги не са задължително приложения за смартфони. Примери:
    www.bgmaps.com
    www.location.bg
    www.getlokal.com

  • 3
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    Информация за размисъл:
    iPhone и iPad с модули 3G постоянно фиксират времето и местоположението си във файл consolidated.db. По материали на Pete Warden и Alasdair Allan в блога на O'Reilly Radar . При синхронизация файла се копира на твърдия диск и не е криптиран. Коментари от Apple няма.
    Може би, скоро няма да има нужда да се отбелязва лично присъствието ни в определен търговски обект.

  • Петър Славов

    Ако г-н Георги Михов от Bravo Pizza си беше направил труда да обясни на персонала си що е то foursquare и че може да дойдат хора, които си искат обещаните оферти, можеше да има и по-голям успех.

  • 5
    bravopizza avatar :-?
    Георги Михов

    До коментар [#4] от "Петър Славов":

    Явно гневният г-н Петър Славов все още не е разбрал, че и за мен е проблем това, че персонала няма ясновидски способности :).За да получиш нещо, първо трябва да си го поискаш, а в случая и да си покажеш телефона на който се вижда, че си отключил даден бонус.Благодаря на гневния, че този път не използва думи като "измамници","мошеннци","лъжци" :), но явно проблема му в комуникацията НА ЖИВО, все още оказва влияние върху емоционалния заряд на постовете му. PEACE

  • 6
    peter_sl avatar :-|
    Петър Славов

    До коментар [#5] от "Георги Михов":
    Г-н Михов, никога не съм използвал такива думи, бъркате ме с друг ваш недоволен клиент. Получих си обещания подарък, което обаче не променя факта, че момчето на касата не разбра защо трябваше ми го даде. Надявам се бъдещите ви клиенти вече да не срещат подобни проблеми и ви желая успех.

  • 7
    bravopizza avatar :-|
    Георги Михов

    До коментар [#6] от "Петър Славов":

    Извинявам се на всички, които стават свидетели на махленския ни спор, знам че не е тук мястото за воденето му, но съм длъжен да отговоря.

    Обърках ви не с друг, а с ДРУГИЯТ недоволен клиент, с който бяхте заедно в ситуацията, която породи негативното отношение към нас.Това, че се правите на "ни лук ял, ни лук мирисал" е недомислен опит да излезете от ситуацията.Излиза, че се опитвате да подцените мен и аудиторията, карайки ни да мислим, че сте гневен и недоволен клиент единствено поради причината, че момчето на касата ви е гледало неразбиращо, което е само ваша интерпретация.Приемам че след като сменихте настроението в статуса си(от гневен в неутрален), първия ви пост не е бил плод на умишлена злонамереност, а на моментен гняв.Подобен род проблеми се решават на място, където има книга за мнения.Знаете къде да ни намерите, надявам се отново да бъдете наш клиент.

    Извън темата със съжаление констатирам, че в България все още ни е трудно да излезем от злободневието и битовизма, което ни пречи да оценим положителните неща и само негативните емоции ни карат да бъдем активни.В случая съдя по това, че сте регистриран тук от 2009 и това е първия ви коментар,въпреки многото положителни неща, за които е писано.

  • 8
    peter_sl avatar :-|
    Петър Славов

    До коментар [#7] от "Георги Михов":

    Г-н Михов,
    1) Харесва ми храната във вашето заведение и нямам причина нарочно да пиша негативни коментари. Когато за първи път видях, че сте пуснали оферта във 4sq, специално ви споменах в Twitter (http://twitter.com/#!/peter_sl/statuses/27909143840).
    2) Не спорете с клиентите си. Не отправяйте лични нападки. Особено при положение, че се мъча да спазвам добър тон. КЛИЕНТЪТ ВИНАГИ Е ПРАВ. Вместо да твърдите, че аз не съм разбрал какво се е случило, можете просто да се извините, че като първи в България с подобна оферта, не всичко е било изгладено в началото и да уверите, че вече няма да има недоразумения. И аз, и хората ще Ви повярваме. От друга страна, ако продължавате да твърдите, че проблемът е бил в мен, значи нищо не се е променило оттогава и ще продължавам с негативните коментари.
    3) Това, че с колега сме идвали заедно в заведението, не значи, че сме на едно мнение с него.
    4) Писах коментар към статията, защото имам да споделя собствен опит по темата. "Гневно", естествено, е силна дума (за момента!), но нямах голям избор от настроения.

  • 9
    bravopizza avatar :-P
    Георги Михов

    г-н Савов,
    Радвам се, че харесвате храната, която предлагаме.И аз недоумявах причината за вашия гняв.След пъвия път, когато ни отбелязахте в twitter бях наистина доволен, но след този пост https://picasaweb.google.com/bravopizza.bg/Nedovolen?authkey=Gv1sRgCKOc9uP-kLK_aw#5599756121559066914 и бруталните изказвания на вашия колега(с когото се надявам наистина да не сте на едно мнение),нямах избор дали да защитя или не доброто име на фирмата.Не смятам, че когато ти ударят шамар трябва да си обърнеш и другата буза.Още тогава въпреки тона се извинявах в дълги постове, обяснявах ситуацията и проблемите, дори ви предложих специални бонуси.След първия Ви коментар тук, вече не спорех с Вас като с КЛИЕНТ, а като с човек продължаващ умишлено и публично да оронва доброто име на заведението и усилията за популяризирането му, за какъвто Ви смятах.В спора позоциите ни се доближиха, и с радост установявам, че стана възможно протичането на диалог, който не нарушава добрия тон(не е важно какво казваш,а как го казваш).Не смятам,че проблема е лично във Вас, а в стила, с който започнахте.За себе си съм разбрал,че в спора се ражда истината, изглаждат недоразумения и се доближават позиции.Предлагам да спрем до тук, ясно е, че преекспонирахме ендо малко недоразумение в конфликт, надявам се разбирате и моята позиция.Добре дошъл сте отново като наш клиент, може да се възползвате от новия ни FRIENDS SPECIAL.Здраве и успех желая.

  • 10
    _georgi_ avatar :-|
    _georgi_

    Поздравления г-н Михов!

    Много положително впечатление прави, че отговаряте на коментарите на клиентите, било то положителни или отрицателни!

    Като имам път към Младост ще мина да опитам продуктите Ви.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK