С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 21 апр 2011, 17:04, 5873 прочитания

Вашият клиент е тук

Българските рекламодатели все още са плахи по отношение на услугите, базирани на местоположение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Към момента Facebook Places са привлекли над 30 млн. от всички потребители на социалната мрежа, които са над 150 млн.
Според сайта на Foursquare, хората използващи платформата са над 8 млн.
Напоследък все повече хора държат да кажат на света къде точно се намират. В заведение, в магазина или в банката, те изваждат своите телефони и известяват своите "приятели" за местонахождението си. За рекламодателите това означава нова възможност да превърнат аудиторията на т.нар. услуги, базирани на геолокацията, в целева група, на която да предложат своите продукти или услуги. Въпреки обещанията за светло бъдеще до момента геолокационните услуги не са особено успешни сред българските рекламодатели. Една от причините е, че мобилните оператори не дават информация за броя на продадените "умни" телефони.

Доскоро доминиращата платформа, предназначена за тази цел, беше Foursquare. Преди няколко месеца в играта за надмощие се включи втори играч с огромен потенциал - Facebook. Не липсва и български претендент - услугата Vivo. Според данни, цитирани от рекламните агенции, активните потребители на Foursquare се "чекват" поне веднъж седмично. Ако съдим по прогнозирания ръст на пазара на смартфони в цял свят, през следващите години този канал ще привлича все повече рекламодатели.


Колко смартфони има в България

"Този тип услуги следват ръста на продажбата на смартфони, от които над 90% имат GPS", казва Павел Кунчев, дигитален и интерактивен продуцент в рекламна агенция DDB Sofia. За компаниите и агенциите е трудно да започнат кампания, без да са наясно до колко потребители ще достигнат, а и не могат само да разчитат на информацията, предоставена от аудиторията. Николай Тотов, маркетинг директор на магазина за технологични продукти Plesio, очаква пазарът да стане по-интересен с понижаването на цените на умните телефони, които според него все още са твърде скъпи. Това стеснява достъпа и според Георги Михов, управител на Pizza Bravo - едно от първите заведения, използващи Foursquare. По данни от пазара делът на смартфоните от всички телефони ще надмине 18% до края на годината.

Едно от първите заведения в София, което се възползва от функционалностите на Foursquare, е Pizza Bravo в квартал "Младост". Управителят Георги Михов, коменира, че идеята е добра, защото дава възможност за директна връзка с по-платежоспособни клиенти. "До появата на първия потребител изминаха 2-3 месеца. Предвид локацията ни имах по-големи очаквания. От големия поток хора, който идва всекидневно в заведението, едва 1% отбелязват присъствието си. А половината от тях изобщо не се възползват от промоциите. Дори сегашният ни кмет (според правилата на Foursquare един потребител става "кмет" на дадено място, ако има най-много посещения - бел.авт.) не е взел бонуса си." Въпреки всичко Георги Михов вижда потенциал в този канал, особено след навлизането на Facebook Places в България.



Основните начини за промоции са свързани с броя известия за присъствие в дадено място, обяснява Мартин Попов от Interactive Share. Тоест "колкото по-често го правиш, толкова повече награди/отстъпки можеш да получиш.  Конкретно при Foursquare, можеш да прочетеш коментари и препоръки под формата на текст и картинка от други хора, като идеята е да награждаваш най-лоялните потребители." Именно тези т.нар. съвети са възможност за алтернативен маркетинг в платформата, смята Мария Тодорова от Next-DC.

Съдържанието, което потребителите публикуват във Foursquare, пък не е достатъчно, за да бъде изготвена картина на пазара. "Повечето хора споделят селективно", смята Павел Кунчев от DDB Sofia. Според Мартин Петров, създател на дигиталната агенция Interactive Share, половината заведения, ресторанти и магазини в големите градове имат профили във Foursquare, но това не означава, че самите компании стоят зад тях: "Бизнесът в България не е запознат с тези канали, повечето регистрации на места се правят от потребителите."

Основателят и управляващ директор на дигитална агенция Next-DC Мария Тодорова казва, че тези мрежи засега са непознати за бизнеса. Според нея, въпреки че са предлагали подобни кампании на клиенти, все още има съпротива. Една от причините за бавната реакция на компаниите е сложната процедура за регистрация на марка или локация. Например Foursquare предлага възможност на компаниите да създават "специални оферти", с които да привличат клиенти. Преди това всяко "място" трябва да подаде документи до централата на компанията в Ню Йорк. Ако обаче човек застане в центъра на столицата, GPS-ът на телефона му ще засече приблизително четири оферти на бизнеси, различни от заведения.

Магазини Plesio например използва този тип услуги от началото на 2011 г. "Досега сме направили няколко кампании, като всяка от тях първо се разглежда и одобрява от централата на Foursquare", разказва Николай Тотов. Тe представляват състезание между потребителите, в което най-активните получават отстъпки и бонуси. "Така Foursquare служи за популяризиране на бранда ни, създава трафик, което всъщност е пряка цел на всички игри и приканва към покупка", обяснява маркетинг директорът на компанията. "В София има не повече от хиляда потребители на Foursquare. Това са непотвърдени данни, защото компанията не предоставя точна информация по въпроса. Все още съществуват технически трудности и правилата за потребителите не са съвсем ясни. В самото начало на този пазар сме", обобщава Николай Тотов.

Павел Кунчев пък е убеден, че Foursquare трудно може да създаде среда, която да кара потребителите да се забавляват и следователно да ги задържи на конкретния профил. Според него кампаниите, които се извършват във Foursquare, се правят по-скоро самоцелно, отколкото да носят конкретна идея. "Трябва да познаваш достатъчно добре платформата, за да знаеш как да насочваш кампаниите си. В случая при Foursquare потребителите участват заради самата игра", добавя Кунчев.

Експериментални кампании

Рекламодателите по принцип са ентусиазирани от използването на кампании, базирани на геолокация, но възможностите им са ограничени заради правилата на социалните мрежи. Например бирената марка Tuborg има създаден профил във Foursquare, но "той не може да бъде използван пълноценно поради липсата на опция за ограничение на възрастта на потребителите", коментира Маргарита Казакова, бранд мениджър на Tuborg за България. И разказва: "Свързахме се с Foursquare по този въпрос, но те ни отговориха, че все още не са развили подобна опция. Нещата стоят така и при Fаcebook Places. Имаме идея за кампания, базирана на геолокация, за която обаче е необходимо създаване на страница във Foursquare. За разлика от Facebook, където това е автоматизирано, във Foursquare все още брандовете трябва да "кандидатстват" за създаването на страница. Ние го направихме, но социалната мрежа към момента не допуска създаването на страници за алкохолни продукти поради липсата на опция за ограничение достъпа на потребители, ненавършили законна възраст за употреба на алкохол."

От Първа инвестиционна банка пък са убедени, че този тип социални мрежи добавят още едно измерение в изграждането на контакти в интернет. "Foursquare е отличен канал за обратна връзка и персонализирано отношение", смята Иван Ралчев, специалист "Маркетинг и нови медии" във финансовата институция.

Заради гореспоменатите ограничения и рекламните агенции не могат да се похвалят с ефективно реализирани кампании в платформи, базирани на геолокация. "За момента това не е канал, през който можеш да правиш цялостни кампании, а по-скоро предлага възможности за добавена стойност на обслужването", коментира Павел Кунчев от DDB Sofia.

Facebook срещу Foursquare

Facebook Places работи в България от мaрт и се очертава като най-сериозния конкурент на Foursquare. Това е част от подхода на Facebook да заимства чужди бизнес модели и да ги прилага в своята мрежа. Въпреки че Foursquare има по-малко потребители, компанията е по-гъвкава от Facebook и се фокусира повече върху геолокационната услуга. Затова тя едва ли ще бъде сразена от Facebook Places поне в средносрочен план.

Българската компания в геолокационния маркетинг е Vivo. Тя съществува от близо година. Най-голямото й предимство е познаването на нашия пазар, което й дава възможност за бърза реакция спрямо нуждите на местните потребители и бизнес. В случая на Tuborg например Vivo може много по-лесно да организира кампания. Причината е, че услугата подсигурява участието само на лица на възраст над 18 години в определени промоции.

До този момент обаче Vivo няма активни промоции, но планира да предложи бонуси в сътрудничество с местни бизнеси след месец май. До този момент платформата има над 1000 регистрирани потребители, но очаква повече след пускането на мобилни приложения за iPhone и Android. Един от проблемите на Vivo, според Мартин Попов, създател на Interactive Share, е липсата на възможност за синхронизация на платформата с Facebook.

Първото нещо, което трябва да обмисли рекламодателят, преди да предложи промоция във Foursquare, е дали целевата група отговаря на потребителите на платформата. "Ако търсите семейни хора над 35 години, Foursquare не е приложим за вас", съветва Мария Тодорова от Next-DC. Тя го препоръчва на компании, които искат да достигнат до младото градско, високотехнологично население на възраст между 20 и 30 години с доходи над средните. "Това е групата, която търси новите и непознати неща и иска да се отличава от масата", допълва Николай Тотев от Plesio.

Потенциалът на услугите като Foursquare е голям, но моделът, по който работят те, няма нищо общо с идеята за пасивна аудитория, на която са свикнали традиционните рекламодатели. Въпросът е кои са иновативните рекламодатели, готови да рискуват, за да се доближат до съвременните си потребители. И да спечелят преднина пред останалите.
Няколко примера за Foursquare кампании

По света...
- Хотелите Wynn and Encore наскоро започнаха да промотират услугите си във Foursquare, като предлагат безплатна чаша шампанско на отключилите "специалната им оферта".
- Веригата Starbucks е създала специален медал за редовните си посетители.
- Кметството на Чикаго, САЩ, се опитва да запознае гражданите и туристите с културното наследство на града, като ги кани на състезание по "лов" на отбелязвания в мрежата. Победителите ще видят имената си осветени на сградата на Chicago Marquee.

...и у нас
- Първа инвестиционна банка са отбелязали във Forsquare работното време на всичките си клонове, които лицензирано управляват и добавят полезна информация, като например наличие на безжичен интернет. Също така от банката са поканили всички виртуални кметове и са им дали малка награда за клиентска лоялност.
- Pizza Bravo & Burger предлагат безплатна малка шоколадова "пица" с банани, ако отбележите, че вие сте в заведението с още трима души. Наградата за виртуалния кмет е безплатна 28-сантиметрова пица.
- Магазин Plesio награждава клиентите, които са се отбелязали над 10 пъти, с 10% отстъпка при следващата им покупка.
 
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 1 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 912 прочитания

Как ще се промени вестник "Сега" 2 Как ще се промени вестник "Сега"

Медията ще се развива онлайн, а от Нова година на хартия ще излиза само в събота

3 дек 2019, 2433 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Под прикритие" и по Fox Crime

БНТ тества различни форми, за да популяризира сериала и да си върне направената инвестиция

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10