Код: Заключено

Най-големите медии в Словакия направиха съдържанието си в интернет платено. Ще последват ли примера им компании в други държави?

Томаш Бела - предприемачът, който издигна платена стена пред онлайн съдържанието в Словакия
Томаш Бела - предприемачът, който издигна платена стена пред онлайн съдържанието в Словакия    ©  NextBig
Томаш Бела - предприемачът, който издигна платена стена пред онлайн съдържанието в Словакия
Томаш Бела - предприемачът, който издигна платена стена пред онлайн съдържанието в Словакия    ©  NextBig

"Интернет ще бъде за моето поколение журналисти това, което беше алкохолът за нашите предшественици: рушител, първо на мислите, след това на продуктивността, пагубен за капацитета им да разсъждават и да реагират. Също като алкохола той изглежда неизбежна част от работата. Историите могат да бъдат открити в нета, също както преди това бяха намирани в баровете. Това няма да убие журналистиката или мисълта, разбира се. Винаги е имало журналисти, които функционират пияни."

Тези думи на английския журналист и писател Андрю Браун стоят като мото (или може би) заклинание на челно място в блога на Томаш Бела - предприемачът, който издигна платена стена пред онлайн съдържанието в Словакия. За част от читателите в страната той вероятно ще бъде запомнен като цензорът на безплатните новини в интернет. Вестниците обаче гледат на него като на потенциален спасител на бизнеса им, а и като ключ към неразрешимата досега загадка как да генерират повече приходи от онлайн съдържанието си при падащи тиражи и рекламни приходи. Самият Бела силно стиска палци проектът му да успее, за да може да го развие и приложи в други европейски държави.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


9 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Ако от хартиен преминат в изцяло електронен вариант, вероятно това има логика, тъй като от нещо трябва да се издържат съответните редакции, освен от реклама. Но тази трансформация трябва да бъде съобразена с платежоспособността и лоялността на потребителите. Иначе ще останат затворен клуб за най-запалените фенове.

  • 2
    gorskia avatar :-|
    gorskia

    "Преди няколко месеца изпратихме запитване до антимонополния орган в Словакия. Все още не сме получили писмено становище, но оттам вече ни известиха по телефона, че имаме зелена светлина."
    МММ и там уважението към закона е като това в България.

  • 3
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    горките журналя... не разбират... че са само едни клоуни в големото шоу на маркетчиите... и че ногу скоро от тех ептен нема да има нужда... че най-серьозната им дейност.. сорсването и анализирането на информация... се дискретизира и автоматизира... че скоро сека мънинка душичка на тоз свят ще бъде едновременно източник, потребител и анализатор на информация... част от един голем облак... дето витай навсекъде... и че техната (на журналята) съдба е като таз на пишущите машини, сметалата с топчета и прочее... :)

  • 4
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Идеята ми харесва дори повече от това медиите да се финансират изцяло от реклами - предпочитам да съм клиент, отколкото продукт. А 6 лева е просто смешна сума за месечен абонамент - един обяд струва повече. Не бих имал дилеми да подкрепя Икономедиа, ако приложи такова решение.

  • 5
    muiiio avatar :-|
    muiiio

    До коментар [#4] от "gradinko":

    И аз бих предпочел да дам парите си за Икономедиа и да изям 1 хамбургер по-малко. Но ми е важно това плащане да може да се осъществи по много начини, максимално лесни.

    (Само да вметна, че ползването на банкови карти в България винаги ми се е струвало някак сложно, еле па на фона на навиците, които си бях изградил в САЩ.)

    Аз, всъщност, вече нямам банкови сметки и карти. И ако приемем, че съм обикновен потребител и че живея достатъчно далеч от офиса на Икономедиа, няма да имам желание, време или пари да ида до тях за да си платя абонамента.

    Обаче имам телефон. Което е един възможен вариант. Имам и достъп до местна бензиностанция, верига магазини, поща, каса за комунални услуги и т.н.

  • 6
    kk avatar :-|
    k

    До коментар [#4] от "gradinko":

    Съгласен съм с всичко написано от Вас!

    Сигурен съм, че ще има доста хора, които биха плащали за сериозна и качествена журналистика. Но според мен това не е достатъчно.

    Досегашните играчи не биха го допуснали без сериозна съпротива! Медия зависеща само от парите на читателите си не се вписава в интересите на Валентин Златев, Цветан Василев, ТИМ, Монтерей, Овергаз, Кръстеви и т.н.

    И ако това е разбираемо, и не би трябвало да ни учудва, друга съществена пречка според мен е самата журналистическа гилдия! Мисля, че самите журналисти не искат това. По-лесно е да си "мадам М", отколкото Иво Инджев. 95 % от сегашните журналисти никога не са работили в всободна среда, нокога не са писали нещо в което вярват и защитават. Как биха се справили ако успеха зависи от качеството на написаното а не от благоволението на човека в сянка!

  • 7
    frankzappa avatar :-|
    Frank Zappa

    До коментар [#3] от "tucker case":

    Коооолко сте прав/а... Thumbs up!

  • 8
    gost22 avatar :-|
    gost22

    Лоялен съм на първо място към джоба си, и никой няма да ме накара да дам пари за нещо, което мога да си го набавя безплатно. Рекламодателите също са лоялни към собствения си портфейл (бюджет), и ще следват клиентите си.

  • 9
    xon2003 avatar :-|
    Starsky

    До коментар [#4] от "gradinko":
    Няма какво да чакате! Почвате още отсега да си плащате!
    Нали на Ню Йорк Таймс така им дошла идеята. Някаква женица решила, че непременно трябва да си плаща и почнала да си плаща.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход