С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 5 май 2011, 1:46, 5683 прочитания

Йън Райт: Основният проблем на медиите е мързелът

Председателят на фондация Guardian пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Журналистиката е основна част от работещото общество. Тя е нужна, но не трябва да забравяме, че не е идеална."

Така започва разговорът ни с един от председателите на фондация Guardian Йън Райт. Стар познат на България, този път той е тук, за да оценява участниците в конкурс на мобилния оператор Mtel. Питаме го за отпечатъка, който оставят технологиите и социалните мрежи върху журналистиката, губят ли все повече свободата си медиите и как могат да запазят доверието на читателите си при падащи приходи и свръхконкуренцията в интернет.


Йън Райт е изключително харизматична личност. Бил е в сърцето на конфликти, отдавна влезли в историята на човечеството. Историите, които разказва, те карат да се чувстваш като дете в магазин за играчки - не можеш да си купиш всички, но се стремиш да запомниш всяка от тях, за да разкажеш на приятелите си по-късно.

Като тази за Босна от 1994 г. например. Две експлозии стават обект на вълнение в целия свят. Медиите бързат да обвинят Сърбия. Впоследствие се оказва, че истината е по-сложна и Сърбия не е била замесена в атентата. "С бързите темпове, с които се развиват технологиите, скоростта се превръща в един от основните проблеми на журналистите", казва по този повод Йън Райт и продължава: "Журналистиката не е просто бързото съобщаване на една новина. Трябва да я отразиш интелигентно. Проблемът днес е, че журналистите нямат достатъчно време." По думите му фактът, че в момента, в който един текст е написан, той достига аудиторията в другия край на света, по-скоро усложнява живота ни. "По-важно е да отразиш една новина вярно, вместо бързо, но това е много трудно, когато технологиите правят света ни толкова динамичен", коментира Райт.

Нови технологии, стари принципи



Агрегацията на съдържание може би също не помага на по-дълбокото вникване в даден проблем. В това е обвинявана Ариана Хъфингтън и нейният Huffington Post от представители на традиционни медии като NewsCorp на Рупърт Мърдок и New York Times, но събеседникът ни е на друго мнение. "Агрегацията е в корените на журналистиката и този похват не е нов. Използва се през последните близо три десетилетия. Разликата днес е, че журналистът може просто да потърси нужната информация в Google. А това отваря съвсем нови въпроси по достоверността на източниците му."

Йън Райт ни отвежда в ситуация, в която кореспондент на български вестник отива във Вашингтон. Той може спокойно да изпраща историите си до София, без дори да напуска изпълнения си с компютри и екрани офис. Това, което той пропуска обаче, е позицията на истинските хора навън. Колкото до метода, който използва Huffington Post, за него "това е просто един от начините, по които работи журналистиката." Йън Райт не смята, че агрегацията води до посредственост в журналистиката. Според него, ако медиите страдат от нещо, то това са необразованите журналисти, които не могат интелигентно да направят своя избор, било то отнасяйки се за запетайките, параграфите и думите в текста или за това, какъв материал ще отразят.

Естественото развитие на социалните мрежи променя начина, по който възприемаме новините. В началото на тази година, когато започнаха протестите срещу режима на Мубарак в Египет, The Guardian публикува текст за финансовото състояние на диктатора, която не беше вярна. Информацията моментално афектира хилядите протестиращи на площада Тахрир. "Преди години, не можехме дори и да си представим, че за секунди можем да повлияем толкова бързо на всички тези хора, особено когато информацията е грешна. Този факт създава още един фактор, който всеки журналист трябва да им предвид, когато отразява, че последиците от написаното може да бъдат доста сериозни", казва Йън Райт.
"Основният проблем на медиите в България, а и по цял свят, е мързелът." Понякога журналистите просто губят любопитството си, а това за дългогодишния представител на професията е движещата им сила. "В природата на добрия журналист е желанието да знаеш всичко и да искаш да го напишеш", но това, което действително разделя добрата от лошата журналистика, е изборът и точно на това залагат агрегатори на съдържание като Huffington Post. "Ако не се научиш да упражняваш собствената си преценка медиите ще страдат. Без нея, читателите губят увереност във вестника." За да изградиш това доверие, смята дългогодишният представител на професията, е нужно да подхранваш връзката не само с читателите, но и с източниците си.

Страната на чудесата може да бъде създадена извън завесата на платено съдържание

През последните години ставаме свидетели на намаляване на рекламните бюджети на всички компании и не е чудно, че те се опитват да придобият публичност по алтернативни методи. Намаляване на приходите от реклама на медийните групи обаче е повече от явно, като предимно това се наблюдава при печатните издания. В търсене на решение на проблема, някои традиционни вестници по света се преориентират към платено съдържание на сайтовете и приложенията си. За Йън Райт този спад е напълно нормален и той смята, че приходите ще се възвърнат. "Рекламните отдели на компаниите не са глупави. Ако един вестник има успех, рекламата ще отиде точно там. За целта трябва да се инвестира в умни и предприемчиви личности." Председателят на фондация Guardian не говори само за хората, които създават съдържание. За него отделът, който създава уебсайта на вестника, е вероятно най-важният за един модерен вестник, като това не включва само "инженерите" на сайта, както ги нарича той, а комбинацията от тях и достатъчно креативни "предприемачи". Това, според него, е единственият начин за оцеляване в новото време, което, разбира се, не означава, че трябва да подценяваме традиционната реклама в хартиения вариант на вестниците.

"Преди време в Guardian направихме таблица с двата рекламни канала. Онлайн рекламата растеше, а тази от хартиения вестник спадаше. Очаквахме някога те да се изравнят, но това никога не се случи", казва Райт. Той вярва, че ако таргетираме адекватно, рекламодателите биха били достатъчни, за да не се налага един вестник да поставя paywall (да направи част от съдържанието си платено) на сайта си. Според Guardian възможностите извън тази преграда са много повече, отколкото зад нея. Идеята за платено съдържание се разработва от години, но засега няма доказателство, че този модел би бил успешен. Развитието на тази практика дава възможност на вестници като The Guardian да пробият зад океана. Досега Европейските издания, които са се опитали да го направят, не са успели, с изключение на The Economist, припомня Йън Райт.

За българските медии

Журналистите от изданията на "Икономедиа" отказаха да участват в конкурса, на който г-н Райт е председател на журито заради етичния конфликт, който това би могло да предизвика. Евентуалното получаване на награда от една от най-големите български компании, би могло да повлияе на коректното отразяване на дейността й. Тъй като този въпрос засяга тясно българските медии, не можем да пропуснем да го попитаме дали от чисто етична гледна точка съществуването на подобни награди пречи, или помага. "Зависи от обстоятелствата", е лаконичният отговор на г-н. Райт. Той поясни, че е напълно естествено подобни призове да търсят реклама за компанията организатор, но ако се оценява от авторитетно жури, на което не се влияе отгоре и целта му не е чисто комерсиална, а допринася за развитието на журналистиката, в подобни конкурси няма нищо лошо. "Във Великобритания имаме хиляди съревнования от този тип и с много от тях най-вероятно никой уважаващ себе си журналист не би искал да бъде свързан. Ако връчването на едни награди допринася за подобряване на стандартите на журналистическите практики обаче, не виждам нищо лошо в него."

Проблемът е, че за България, която все още е отбелязана като "частично свободна" на световната карта в докладите за свобода на медиите на Freedom House, темата е деликатна. Страната беше обект на критика от Репортери без граница в края на месец януари заради предстоящите промени в закона за клевета, прокарани от управляващото правителство на ГЕРБ. До каква степен държавата може да контролира медиите и има ли случаи, в които подобни законопроекти са оправдани?

За Йън Райт медиите са просто високоговорител на обществото и "журналистите трябва да имат същите права и задължения, каквито има отделният гражданин".
Няма причина те да имат по-специални привилегии, нито пък да са обект на закон, който да им налага допълнителни забрани, смята той, и приема подобно законодателство за дискриминиращо. "Естествено има случаи, в които това е оправдано, като съдебните забрани за медийно покритие на отделни случаи във Великобритания. Случаят обаче е такъв, само когато това е интерес на самото общество. Журналистите, смята Райт, понякога забравят, че това, от което аудиторията се интересува, невинаги е в неин интерес. Той лично би подкрепил клауза, която защитава по-силно обществения интерес, но в случая с България не вижда нужда от закон, който цели ограничаването на медиите. "Закони, забраняващи реч на омраза са наложителни, но в никакъв случай подобни проекти не бива директно да заплашват медиите, а доколкото разбирам, ситуацията в страната е точно такава", заключва Йън Райт. "Точно това означава равенство пред закона."

Съвсем накратко качествената журналистика се гради върху основата на демократичното общество, част от което са и самите журналисти. Ако това условие съществува можем да прибавим и инвестиции в правилните хора, които да намерят правилния начин за достигане до читателите и зрителите. В днешно време това са хората на технологиите, които са придобили търговски нюх. Със сигурност обаче не трябва да забравяме, че "каквото и да се случи в технологичния свят, основните принципи като нуждата от любопитство, доверие и интелигентното взимане на решения, ще си останат същите", заключва Йън Райт.
Профил:

Йън Райт заема постапредседател на фондация Guardian през 1996г. Става журналист във вестник Guardian през 1964. Бил е военен кореспондент на изданието по време на войната между САЩ и Виетнам. През 60-те години на миналия век е най-вероятно единственият западен журналист, допускан до конфликтите в Южен Судан.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 май)

Компаниите за медиен мониторинг и анализ Perceptica и Media Monitor обединиха екипите си; All Channels е най-добрата PR агенция на годината; Агенция APRA Porter Novelli стана член на БАКА; Ръстът на рекламния пазар ще се забави; Πлaтфopмaтa YоuТubе Мuѕіс вeчe e дocтъпнa нa бългapcĸия пaзap

21 май 2019, 863 прочитания

All Channels е най-добрата PR агенция на годината All Channels е най-добрата PR агенция на годината

БДВО връчи 44 отличия, като в състезанието участваха 93 проекта

18 май 2019, 2345 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Медийна миопия

Три неправителствени организации и WikiLeaks поставиха тежка диагноза на българските медии

"Хладилника" - пилотният нов квартал на София

Общината и инвеститорите са в безпрецедентен диалог за бъдещето на квартала

В режим на готовност

Очакването за следваща криза внася доза предпазливост в инвестиционните стратегии

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти