С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 31 май 2011, 9:00, 9487 прочитания

Ецуджи Камеяма: Рекламодателите често не разбират ефекта от разширената реалност

Интервю с експерта по мобилните приложения, разпознаващи околната среда (augmented reality)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Разширената реалност (augmented reality - AR) работи, когато към истински обекти, заснети с камерата на телефона или компютъра, се добави дигитално съдържание.

AR се използва най-често на мобилни телефони. За целта върху физически обект се поставя т.нар. маркер. Когато камерата на телефона заснеме маркера, AR софтуера зарежда върху екрана дигитално съдържание. Все по-често се появяват AR приложения, които не изискват маркери.


Предвестник на разширената реалност са цифровите данни, които се излъчват в тв студиата около водещите на новините или метеорологичната прогноза. Информацията под формата на допълнителни графики и текст е видима само за зрителите зад екрана.

Един от най-влиятелните експерти в областта на разширената реалност е Ецуджи Камеяма от японската софтуерна компания Knowledge works. Преди месец TheNextWeb го постави на 18-то място в своя списък от 25 влиятелни хора, които пишат в Twitter за разширената реалност. Ето какво ни разказа Ецуджи Камеяма за развитието на технологията в Япония.






Какво ще посъветвате рекламодатели, които тепърва започват да използват AR?

AR съдържание, което просто показва AR маркера на уебкамерата и изобразява 3D или видео, омръзва сравнително бързо. През 2009-2010 в Япония повечето AR бяха такива, но през 2011 започна да се придава значение и на интерактивността, непрекъснатостта на комуникацията, конверсията.

Мога да дефинирам 7 точки за успешно прилагане на AR:

1. Поставяне на ясни цели (събиране на клиенти, продажба, подкрепа) - каква е необходимостта от използване на AR

2. Да се обяви предварително на потребителите използването на AR

3. Потребителите да имат възможност да поставят камерата на телефона си на определеното място

4. Инсталирането и зареждането на приложението да бъде безплатно за потребителите

5. Рекламодателите да могат да поставят информация за местонахождението на потребителя и AR маркери

6. Целевата група потребители да има възможност да борави със съотвения терминал

7. В случай, че се провежда на открито или в определена сграда, да няма проблем при физическо посещение от страна клиенти (при провеждане на открито да се внимава за струпване на хора и образуване на задръстване).

Как могат рекламодателите да измерят ефектa от своите AR приложения? Какви метрики се използват?

Ще обясня за общоприетите начини за измервания, използвани при AR. Все пак искам да отбележа, че понеже е трудно да бъдат въведени всичките, те обикновено се разглеждат като опции в зависимост от рекламодателите.

На сървъра се инсталира система за събиране на информация за логовете, която бива анализирана, за да се разбере колко пъти е бил зареден AR екранът; когато става дума за приложение - колко пъти е било свалено то. Още по-добре е, ако се направи така, че на сървъра да се отчитат броят посещения и времето, когато за което e билo използванo AR приложениeто.

Те могат да се свържат и с различни социални мрежи чрез внедряване на система за заснемане на екрана на заредения AR софтуер и качване на изображенията и коментари към тях в различни социални мрежи (Facebook, Twitter и други).

Кои са най-интересните проекти в областта на AR според Вас?

Ще изброя няколко, понеже не мога да подбера само един. Следните проекти смятам за интересни в световен мащаб:

Alstom event, Paris '08 : в основата е симулация, от агенцията Total Immersion



Лего: промотиране на продукт, предназначено за PC/Digital Signage, от metaio


 
В Япония не е много разпространено да се използва уебкамера на компютъра. Има много на брой интересни приложения за мобилни телефони, най-вече за iPhone.

GnG: Marketing Tool - приложения за iPhone/Android, използващи 2D баркодове, от Koozyt:



iButterfly : игри за iPhone за улавяне на "пеперуди", свързани с информация за местонахождението на потребителя, от Dentsu:


     
Кои са бъдещите приложения на AR с най-голям потенциал според Вас?

Интерактивност, визуализация, практичност - проектите, съдържащи тези ключови думи, ще имат най-голям потенциал

На първо място, приложения, интегрирани със социални мрежи, с вградена система, свързваща от една страна местонахождението на телефон и AR, и от друга - процеса от привличането на клиенти до закупуването на продукт чрез издаване на купони за намаление. 

В световен план Layar са близо до това, но има потенциал за предоставяне на още по-брандирана и персонализирана информация в реално време.

Освен това ще расте броят на приложенията, които помагат на клиентите да симулират разположението на мебели, пробване на дрехи и други.

На трето място поставям привеждането в AR формат на ръководства за автомобили, техника и машини. Така ръководствата ще станат по-тънки, а щом потребителят погледне през камерата на телефона или друго преносимо устройство, ще разпознае формите на предметите и ще може да използва терминала като електронен наръчник. Пестенето на хартия ще допринесе за опазване на околната среда. 


Какви са необходимите инвестиции за създаване на AR приложение?

Първоначалните разходи са приблизително между 1 и 5 млн. йени (16-80 хил. лв). В много случаи разходите за AR се набавят от бюджета за промотиране и реклама, затова те често възлизат на около 2 млн. йени (32 хил. лв).

С какви крос медийни активности трябва да бъдат подкрепени AR?


И в Япония този въпрос е труден. Понеже не мога да дам конкретен случай за пример, ще обясня как стоят нещата общо.

Дори да се осъществява AR проект, потребителите не го забелязват. Ето защо е много важно да се обяви минимум една седмица предварително в разбираема форма - реклами в списания, листовки, плакати, интернет и други - на потребителите, разглеждани като целева група.
 

Кои са предизвикателствата пред масовото разпространение на AR?

Евентуалните трудности са в три направления:

1. При рекламодателите, които предоставят AR:

Понеже се въвежда за пръв път, често има случаи, в които не се разбира ефекта. Ето защо има сериозни преговори за цената докато не се натрупат реални постижения и ефект, измерени в числа.

2. Във връзка с лицензирането на AR:

В Япония търговските практики са по-различни, но за AR приложенията на Total Immersion, metaio и други дигитални агенции, рекламодателите са длъжни да закупят лиценз. Обаче ако стойността на лиценза за първата година и за последващите години е от порядъка на около 1.5 млн. йени (24 хил. лв.), то тя може да бъде възприета за доста висока. 

Ето защо би било по-лесно AR да се използва от рекламодатели, които разбират добре ефекта, или които боравят с продукти с висока стойност, при които е по-лесно да се набавят разходи за промотиране.

3. Дигитално съдържание, изобразявано с AR:

 Aко рекламодателят не разполага с CAD данни и изображения, смятам, че са необходими значителни разходи за разработване и създаване, когато съдържанието е 3DCG (триизмерни компютърни графики). Има вероятност да бъде проблем подсигуряването на разработващи компании с по-ниски разходи.

В кои обществени сектори в Япония се използват AR приложения?

Ще ви представя няколко известни на мен примера на градове, където AR се използват за привличане на посетители:

- В рамките на Токийския национален музей работи приложение, което показва различна перспектива към изложен обект спрямо местоположението на потребителя. Так се създава нов стил за разглеждане на музея. 

- По време на фестивала на културата на японската обществена медиа NHK има игра за търсене на дигитални животинки, базирана на AR. Tя се играе на iPhone чрез приложението GnG, предлагано от японската компания Koozyt. Щом се заснеме физическия AR маркер, поставен в залата, с iPhone с GnG, на екрана на телефона се показва "животинка". Умелото им хващане води до натрупване на точки.

- AR под формата на състезание за събиране на печати - тези, които успеят да съберат всички виртуални персонажи в общо седем цвята печелят подарък. Надпреварата е организирана от туристическата асоциация на град Таджимa.

По темата работи Весислава Антонова.

Специални благодарности на Албена Тодорова за превода от японски. Благодарим и на Пламен Радински, който ни свърза с Ецуджи Камеяма.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Славка Бозукова напуска ръководството на дружеството - издател на вестник "Стандарт" 1 Славка Бозукова напуска ръководството на дружеството - издател на вестник "Стандарт"

От протокола за събранието на акционерите става ясно, че Тодор Батков е прехвърлил мажоритарния пакет на "Мастър Пи Ар"

16 дек 2018, 1650 прочитания

Новото лице на PR агенциите 4 Новото лице на PR агенциите

Най-големите компании в сектора достигат общи приходи от 25.3 млн. лв. и ръст от 11%

14 дек 2018, 2368 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Не, благодаря, д-р Енчев

Рекламната кампания с "неработещите" момичета е обявена за дискриминационна и обидна

Първото поражение на Макрон

Протестът на Жълтите жилетки и обещаните отстъпки спъват сериозно претенциите на Макрон за реформи на Европа

Пазаруване без граници

EС забрани геоблокирането в онлайн търговията с изключение на някои сфери

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Tuesday, I'm in Love

Как Quiz Night Show създаде разрастващо се общество от ентусиасти в киното, музиката и литературата чрез състезанията си

Кино: "Ще се видим там горе"

Красиви чувства и раните от войната в артистична френска драма

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Нов мениджър за фонд за стартъпи, размествания в "Стандарт", Ковачки трупа дългове към "Булгаргаз"

Емисия

DAILY @7AM // 17.12.2018 Прочетете