Ецуджи Камеяма: Рекламодателите често не разбират ефекта от разширената реалност
Интервю с експерта по мобилните приложения, разпознаващи околната среда (augmented reality)
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Разширената реалност (augmented reality - AR) работи, когато към истински обекти, заснети с камерата на телефона или компютъра, се добави дигитално съдържание.
AR се използва най-често на мобилни телефони. За целта върху физически обект се поставя т.нар. маркер. Когато камерата на телефона заснеме маркера, AR софтуера зарежда върху екрана дигитално съдържание. Все по-често се появяват AR приложения, които не изискват маркери.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
20 коментара
Ами да, не я разбират. Дайте нещо работещо де - до тук игра, игра, игра. Ясно е, че рекламодателите няма да ви разберат.
П.П. За Nintendo 3DS също има приложение за augmented reality и то пак е под формата на игра. О, да, готино е, но писва след 1-2 дни.
Какво по-работещо от това да слагаш листи по земята в стаята си и да виждаш, как ще се впишат новите ти мебели, да ги въртиш, наместваш, да променяш цветовете им. Подреждането на шкафчетата и плотовете на една кухня в реалната стая, особено ако отварянето на чекмеджетата е анимация, ....... Дори няма да ходя до мебелните къщи.
Доста упътвания и инструкции за употреба ще идват на диск, а по самите уреди ще има маркери-лепенки и веднага ще "виждаш" кое къде се отваря, къде какво се слага......
В населените места ще има "вълшебни пътеки от маркери" видими само през телефон, който "знае заклинанието"... които водят до твоя клуб, магазин, бар....
Якоооо!!! Ецуджи е великан!!!
Дори в България разширената реалност (aka "augmented reality") започна да пробива. Почват вече да се правят неща.
Затова и направихме един блог http://blog.augmentedreality.bg
Направихме си малко реклама, надявам се администраторите да да ни простят.
До коментар [#1] от "epoc":
Здравейте! Ето тук http://www.markerAR.com и http://www.markerlessAR.com може да се запознаете с голямо разнообразие от , както вие се изразихте- "работещи" и "неработещи" (зависи от гледната точка) AR приложения за всички сфери, не само в областта на рекламата. Много потенциал има в тази технология определено.
До коментар [#6] от "gringo1912":
Извинявай за въпроса - а нещо работещо и използваемо (а не просто реклама на поредната фирма, показващо колко е наясно с технологиите) има ли? Щото на мен и на лапето 6-те карти, вървящи заедно с Nintendo 3DS (които са основната част от тази реализация на Augmented Reality) ни омръзнаха в рамките на 3-4 дни. А други карти не продават. Така че - сори. Технологията може да е обещаваща, готина, куул и т.н., ама кога ще заработи?
П.П. Едно време имаше едно нещо, наричаше се VRML, което щеше ад придаде нови измерения на интернет и да избие рибата. Някой да си спомня? А рибата все още си плува.....
До коментар [#7] от "epoc":
Ами това ваше твърдение , че единствено Nintendo 3DS с AR картите е едва ли не единственото реализирано AR приложение е меко казано смешно.Това ,че вие сте виждали и използвали до този момент само него-това вече е съвсем отделен въпрос. Както Ви казах- щом Ви интересува- запознайте се малко по-подробно с тази технология. Поразровете се и в линковете на блоговете, които съм постнал в горния ми коментар(има различни категории за която област ви интересува и ще се убедите, че не сте прав) Във втория коментар на статията, човекът и той ви го е казал с най-прости думи за какво би му свършила работа практически тази технология например.
Здравейте!
Съмненията за перспективите на АР са основателни като за всяко ново нещо, което се появява. И интервюираният посочва сериозните недоверия, които обхващат потребители и използващи АР технологията.
Това е съвсем нормално, но също така е нормално на тези съмнения да се гледа като на предизвикателства, а не като на непреодолими пречки.
През подобни недоверия минаха и други прогресивни технологии- простичък пример е появяваенто на мобилните комуникации в България в края на миналия век, както и радио- и телевизионната реклама в началото на прехода към пазарна икономика у нас.
Така че чрез критичност към прогрес и развитие! Живеем във време на изключителен технологичен напредък и социална конвергенция, от което няма как да се избяга.
До коментар [#8] от "gringo1912":
Уважаеми съфорумнико/съфорумничке. Много се извинявам, че продължавам да съм неясен. Не, не знам как сте ме разбрал/разбрала, "че единствено Nintendo 3DS с AR картите е едва ли не единственото реализирано AR приложение". НЕ. Това е типичният пример за такива приложения в момента - много забавни и изключително бързо омръзващи. В коментар 1 казах, че за да Ви разберат рекламодателите, трябва да им покажете нещо наистина работещо, а не само игри.
А сега обърнете внимание на линковете, които сте ми пратил/а, и пребройте колко са нещата, които НЕ СА игри. И знаете ли, единственото наистина практично и смислено приложение измежду тях са онези с онлайн пробването на дрехи - другото попада или в графата "игра" (разбирай съмнителни приходи и рисково финансиране) или в категорията "образование" (с никакви приходи, освен ако не броим гръмките приказки за инвестиции в следващото поколение, и държавно финансиране - ако мине). А едното от тези двете, това на руснаците, даже ми попадна миналата седмица в новините, но за Ваш ужас новината не беше за AR технология, а за използване на .... XBOX 360 технологията Kinect. Ха сега де? Кажете ми, кое е по-иновативното - да ползваш камерите на Kinect или тези на смартфона? Да изградиш stand-alone инсталация за магазин с ясно съдържание или да напишеш нещо за смартфон, което да разчита на съдържание, който още не съществува?
Като си отговорите на тези въпроси задайте следващите - колко пари ще изкара потенциалния рекламодател от AR приложението Ви? Ако отговорът е "ами това е супер нова и яка иновативна технология, с която ще привлечете клиенти" и подобни дрънканици, можете направо да забравите. Това само Епъл го могат, никой до момента не е успял да повтори успеха им. А за Вас е по-добре за малко да зарежете празния креативизъм (е, пробвайте се на някои фестивали, гарантирано ще отнесете някоя и друга награда, ей така, за идеята) и да се ориентирате върху нещо с практическа насоченост.
П.П. Някой спомня ли си в зората на мобилните телефони как български фирми се хвалеха с мегауспешните си разработки на SMS игри (от типа на "Животното") за чуждестранни фирми и къде изчезнаха после тези фирми? А колко от игрите изобщо видяха бял свят? Само за сравнение, по същото време NTT DoCoMo предлагаше на абонатите си MMORPG за телефона (смартфон още не съществуваше като понятие), в което времето в играта се менеше спрямо това, около абоната (т.е. ако навън завали дъжд и в играта почваше да вали) - хората просто си бяха свързали сървърите с метеорологичните. Ако сте клиент, какво бихте избрали? Кое ще е по-атрактивното? Кое ще ви накара да си оставите парите? Ето това са въпросите, които трябва да си зададете, а не да правите колекция от блогове и линкове.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.