Ецуджи Камеяма: Рекламодателите често не разбират ефекта от разширената реалност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ецуджи Камеяма: Рекламодателите често не разбират ефекта от разширената реалност

 

Ецуджи Камеяма: Рекламодателите често не разбират ефекта от разширената реалност

Интервю с експерта по мобилните приложения, разпознаващи околната среда (augmented reality)

Андриан Георгиев
10206 прочитания

 

© Ецуджи Камеяма


Разширената реалност (augmented reality - AR) работи, когато към истински обекти, заснети с камерата на телефона или компютъра, се добави дигитално съдържание.

AR се използва най-често на мобилни телефони. За целта върху физически обект се поставя т.нар. маркер. Когато камерата на телефона заснеме маркера, AR софтуера зарежда върху екрана дигитално съдържание. Все по-често се появяват AR приложения, които не изискват маркери.

Предвестник на разширената реалност са цифровите данни, които се излъчват в тв студиата около водещите на новините или метеорологичната прогноза. Информацията под формата на допълнителни графики и текст е видима само за зрителите зад екрана.

Един от най-влиятелните експерти в областта на разширената реалност е Ецуджи Камеяма от японската софтуерна компания Knowledge works. Преди месец TheNextWeb го постави на 18-то място в своя списък от 25 влиятелни хора, които пишат в Twitter за разширената реалност. Ето какво ни разказа Ецуджи Камеяма за развитието на технологията в Япония.

Какво ще посъветвате рекламодатели, които тепърва започват да използват AR?

AR съдържание, което просто показва AR маркера на уебкамерата и изобразява 3D или видео, омръзва сравнително бързо. През 2009-2010 в Япония повечето AR бяха такива, но през 2011 започна да се придава значение и на интерактивността, непрекъснатостта на комуникацията, конверсията.

Мога да дефинирам 7 точки за успешно прилагане на AR:

1. Поставяне на ясни цели (събиране на клиенти, продажба, подкрепа) - каква е необходимостта от използване на AR

2. Да се обяви предварително на потребителите използването на AR

3. Потребителите да имат възможност да поставят камерата на телефона си на определеното място

4. Инсталирането и зареждането на приложението да бъде безплатно за потребителите

5. Рекламодателите да могат да поставят информация за местонахождението на потребителя и AR маркери

6. Целевата група потребители да има възможност да борави със съотвения терминал

7. В случай, че се провежда на открито или в определена сграда, да няма проблем при физическо посещение от страна клиенти (при провеждане на открито да се внимава за струпване на хора и образуване на задръстване).

Как могат рекламодателите да измерят ефектa от своите AR приложения? Какви метрики се използват?

Ще обясня за общоприетите начини за измервания, използвани при AR. Все пак искам да отбележа, че понеже е трудно да бъдат въведени всичките, те обикновено се разглеждат като опции в зависимост от рекламодателите.

На сървъра се инсталира система за събиране на информация за логовете, която бива анализирана, за да се разбере колко пъти е бил зареден AR екранът; когато става дума за приложение - колко пъти е било свалено то. Още по-добре е, ако се направи така, че на сървъра да се отчитат броят посещения и времето, когато за което e билo използванo AR приложениeто.

Те могат да се свържат и с различни социални мрежи чрез внедряване на система за заснемане на екрана на заредения AR софтуер и качване на изображенията и коментари към тях в различни социални мрежи (Facebook, Twitter и други).

Кои са най-интересните проекти в областта на AR според Вас?

Ще изброя няколко, понеже не мога да подбера само един. Следните проекти смятам за интересни в световен мащаб:

Alstom event, Paris '08 : в основата е симулация, от агенцията Total Immersion

Лего: промотиране на продукт, предназначено за PC/Digital Signage, от metaio

 

В Япония не е много разпространено да се използва уебкамера на компютъра. Има много на брой интересни приложения за мобилни телефони, най-вече за iPhone.

GnG: Marketing Tool - приложения за iPhone/Android, използващи 2D баркодове, от Koozyt:

iButterfly : игри за iPhone за улавяне на "пеперуди", свързани с информация за местонахождението на потребителя, от Dentsu:

     

Кои са бъдещите приложения на AR с най-голям потенциал според Вас?

Интерактивност, визуализация, практичност - проектите, съдържащи тези ключови думи, ще имат най-голям потенциал

На първо място, приложения, интегрирани със социални мрежи, с вградена система, свързваща от една страна местонахождението на телефон и AR, и от друга - процеса от привличането на клиенти до закупуването на продукт чрез издаване на купони за намаление. 

В световен план Layar са близо до това, но има потенциал за предоставяне на още по-брандирана и персонализирана информация в реално време.

Освен това ще расте броят на приложенията, които помагат на клиентите да симулират разположението на мебели, пробване на дрехи и други.

На трето място поставям привеждането в AR формат на ръководства за автомобили, техника и машини. Така ръководствата ще станат по-тънки, а щом потребителят погледне през камерата на телефона или друго преносимо устройство, ще разпознае формите на предметите и ще може да използва терминала като електронен наръчник. Пестенето на хартия ще допринесе за опазване на околната среда. 

Какви са необходимите инвестиции за създаване на AR приложение?

Първоначалните разходи са приблизително между 1 и 5 млн. йени (16-80 хил. лв). В много случаи разходите за AR се набавят от бюджета за промотиране и реклама, затова те често възлизат на около 2 млн. йени (32 хил. лв).

С какви крос медийни активности трябва да бъдат подкрепени AR?

И в Япония този въпрос е труден. Понеже не мога да дам конкретен случай за пример, ще обясня как стоят нещата общо.

Дори да се осъществява AR проект, потребителите не го забелязват. Ето защо е много важно да се обяви минимум една седмица предварително в разбираема форма - реклами в списания, листовки, плакати, интернет и други - на потребителите, разглеждани като целева група. 

Специални благодарности на Албена Тодорова за превода от японски. Благодарим и на Пламен Радински, който ни свърза с Ецуджи Камеяма.

Разширената реалност (augmented reality - AR) работи, когато към истински обекти, заснети с камерата на телефона или компютъра, се добави дигитално съдържание.

AR се използва най-често на мобилни телефони. За целта върху физически обект се поставя т.нар. маркер. Когато камерата на телефона заснеме маркера, AR софтуера зарежда върху екрана дигитално съдържание. Все по-често се появяват AR приложения, които не изискват маркери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    epoc avatar :-|
    epoc

    Ами да, не я разбират. Дайте нещо работещо де - до тук игра, игра, игра. Ясно е, че рекламодателите няма да ви разберат.

    П.П. За Nintendo 3DS също има приложение за augmented reality и то пак е под формата на игра. О, да, готино е, но писва след 1-2 дни.

  • 2
    gost22 avatar :-|
    gost22

    Какво по-работещо от това да слагаш листи по земята в стаята си и да виждаш, как ще се впишат новите ти мебели, да ги въртиш, наместваш, да променяш цветовете им. Подреждането на шкафчетата и плотовете на една кухня в реалната стая, особено ако отварянето на чекмеджетата е анимация, ....... Дори няма да ходя до мебелните къщи.
    Доста упътвания и инструкции за употреба ще идват на диск, а по самите уреди ще има маркери-лепенки и веднага ще "виждаш" кое къде се отваря, къде какво се слага......
    В населените места ще има "вълшебни пътеки от маркери" видими само през телефон, който "знае заклинанието"... които водят до твоя клуб, магазин, бар....

  • 3
    karamotchev avatar :-?
    karamotchev

    Якоооо!!! Ецуджи е великан!!!

    Дори в България разширената реалност (aka "augmented reality") започна да пробива. Почват вече да се правят неща.

    Затова и направихме един блог http://blog.augmentedreality.bg

    Направихме си малко реклама, надявам се администраторите да да ни простят.

  • 6
    gringo1912 avatar :-|
    gringo1912

    До коментар [#1] от "epoc":

    Здравейте! Ето тук http://www.markerAR.com и http://www.markerlessAR.com може да се запознаете с голямо разнообразие от , както вие се изразихте- "работещи" и "неработещи" (зависи от гледната точка) AR приложения за всички сфери, не само в областта на рекламата. Много потенциал има в тази технология определено.

  • 7
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#6] от "gringo1912":

    Извинявай за въпроса - а нещо работещо и използваемо (а не просто реклама на поредната фирма, показващо колко е наясно с технологиите) има ли? Щото на мен и на лапето 6-те карти, вървящи заедно с Nintendo 3DS (които са основната част от тази реализация на Augmented Reality) ни омръзнаха в рамките на 3-4 дни. А други карти не продават. Така че - сори. Технологията може да е обещаваща, готина, куул и т.н., ама кога ще заработи?

    П.П. Едно време имаше едно нещо, наричаше се VRML, което щеше ад придаде нови измерения на интернет и да избие рибата. Някой да си спомня? А рибата все още си плува.....

  • 8
    gringo1912 avatar :-|
    gringo1912

    До коментар [#7] от "epoc":

    Ами това ваше твърдение , че единствено Nintendo 3DS с AR картите е едва ли не единственото реализирано AR приложение е меко казано смешно.Това ,че вие сте виждали и използвали до този момент само него-това вече е съвсем отделен въпрос. Както Ви казах- щом Ви интересува- запознайте се малко по-подробно с тази технология. Поразровете се и в линковете на блоговете, които съм постнал в горния ми коментар(има различни категории за която област ви интересува и ще се убедите, че не сте прав) Във втория коментар на статията, човекът и той ви го е казал с най-прости думи за какво би му свършила работа практически тази технология например.

  • 9
    pradinski avatar :-?
    pradinski

    Здравейте!
    Съмненията за перспективите на АР са основателни като за всяко ново нещо, което се появява. И интервюираният посочва сериозните недоверия, които обхващат потребители и използващи АР технологията.
    Това е съвсем нормално, но също така е нормално на тези съмнения да се гледа като на предизвикателства, а не като на непреодолими пречки.
    През подобни недоверия минаха и други прогресивни технологии- простичък пример е появяваенто на мобилните комуникации в България в края на миналия век, както и радио- и телевизионната реклама в началото на прехода към пазарна икономика у нас.
    Така че чрез критичност към прогрес и развитие! Живеем във време на изключителен технологичен напредък и социална конвергенция, от което няма как да се избяга.

  • 10
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#8] от "gringo1912":

    Уважаеми съфорумнико/съфорумничке. Много се извинявам, че продължавам да съм неясен. Не, не знам как сте ме разбрал/разбрала, "че единствено Nintendo 3DS с AR картите е едва ли не единственото реализирано AR приложение". НЕ. Това е типичният пример за такива приложения в момента - много забавни и изключително бързо омръзващи. В коментар 1 казах, че за да Ви разберат рекламодателите, трябва да им покажете нещо наистина работещо, а не само игри.

    А сега обърнете внимание на линковете, които сте ми пратил/а, и пребройте колко са нещата, които НЕ СА игри. И знаете ли, единственото наистина практично и смислено приложение измежду тях са онези с онлайн пробването на дрехи - другото попада или в графата "игра" (разбирай съмнителни приходи и рисково финансиране) или в категорията "образование" (с никакви приходи, освен ако не броим гръмките приказки за инвестиции в следващото поколение, и държавно финансиране - ако мине). А едното от тези двете, това на руснаците, даже ми попадна миналата седмица в новините, но за Ваш ужас новината не беше за AR технология, а за използване на .... XBOX 360 технологията Kinect. Ха сега де? Кажете ми, кое е по-иновативното - да ползваш камерите на Kinect или тези на смартфона? Да изградиш stand-alone инсталация за магазин с ясно съдържание или да напишеш нещо за смартфон, което да разчита на съдържание, който още не съществува?

    Като си отговорите на тези въпроси задайте следващите - колко пари ще изкара потенциалния рекламодател от AR приложението Ви? Ако отговорът е "ами това е супер нова и яка иновативна технология, с която ще привлечете клиенти" и подобни дрънканици, можете направо да забравите. Това само Епъл го могат, никой до момента не е успял да повтори успеха им. А за Вас е по-добре за малко да зарежете празния креативизъм (е, пробвайте се на някои фестивали, гарантирано ще отнесете някоя и друга награда, ей така, за идеята) и да се ориентирате върху нещо с практическа насоченост.

    П.П. Някой спомня ли си в зората на мобилните телефони как български фирми се хвалеха с мегауспешните си разработки на SMS игри (от типа на "Животното") за чуждестранни фирми и къде изчезнаха после тези фирми? А колко от игрите изобщо видяха бял свят? Само за сравнение, по същото време NTT DoCoMo предлагаше на абонатите си MMORPG за телефона (смартфон още не съществуваше като понятие), в което времето в играта се менеше спрямо това, около абоната (т.е. ако навън завали дъжд и в играта почваше да вали) - хората просто си бяха свързали сървърите с метеорологичните. Ако сте клиент, какво бихте избрали? Кое ще е по-атрактивното? Кое ще ви накара да си оставите парите? Ето това са въпросите, които трябва да си зададете, а не да правите колекция от блогове и линкове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK