С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 10 юни 2011, 13:55, 10200 прочитания

"Стандарт"-на сделка

Тодор Батков продаде 34,5% от вестника, за да съживи медийния си бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Вълната на промени в собствеността на основните вестници достигна и в. "Стандарт". Преди повече от седмица малко над една трета от акциите в дружеството, което издава всекидневника, бяха прехвърлени от едноличния собственик Тодор Батков на новосъздадена компания. Тя се притежава от хора, които до момента нямат (поне публично) други участия във вестници. Това е важно, защото през последните две години всяка сделка на пазара на печатни издания е под подозрение, че "Нова българска медийна група" ("Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан мач" и вероятно "Уикенд" + "Шок") се опитва да завземе нови територии.

Цената на сделката за "Стандарт" засега не е публично известна, но причините за нея са ясни. След 2008 г. кризата доведе до катастрофален срив на рекламния пазар, като вестниците са може би най-силно засегнатият сектор. Противно на пазарната логика това не доведе до спиране на заглавия. Броят на изданията е непроменен и дори скоро може да се увеличи, ако издателите на "Труд" и "24 часа" осъществят плановете си да стартират нов евтин всекидневник. За да оцелеят, губещите вестници имат нужда от свежи инвестиции и това обяснява отчасти оттеглянето на ВАЦ и със сигурност сделката за "Стандарт". Въпросът е дали новите акционери във вестника разчитат да си върнат парите от издателска дейност, или мислят да използват изданието в подкрепа на други свои бизнеси.


Сделката

Слуховете, че всекидневникът си търси купувач, се търкалят на вестникарския пазар поне от две години. Собственикът му Тодор Батков обаче винаги ги е опровергавал. През януари 2009 г. под натиска на поредната информация, изтекла в публичното пространство по този повод, той коментира пред радио "Дарик": "Стандарт" не се продава и не възнамерявам да го продавам. Вестникът не е бизнес проект. Това е едно начинание, което аз придобих в памет на моя покоен баща, който беше известен журналист и за мен беше изключителна, голяма личност. Взех "Стандарт", за да продължа делото на баща ми, и в този смисъл последното нещо, с което бих се разделил, е "Стандарт", категоричен бе тогава Батков.

Тази седмица обаче изказването му загуби част от актуалността си, след като стана ясно, че Тодор Батков като едноличен собственик на "Стандарт нюз" е прехвърлил 34.5% от акциите на дружеството "ГМ прес". Останалите 65.5% от капитала на вестника остават в ръцете на мажоритарния собственик Батков. Сделката вече е отразена в Търговския регистър. Собственик на "ГМ прес" е президентът на волейболния клуб на ЦСКА и строителен предприемач Георги Георгиев.



Другите двама собственици в "ГМ прес" са Галина Пеева и Кирил Захариев. Захариев и Георгиев имат еднакъв дял (по 40% от акциите, Пеева притежава останалите 20%). Очевидно дружеството е създадено специално за тази сделка, защото според Търговския регистър съществува само от два месеца.

От информацията в регистъра става ясно също, че Кирил Захариев е управител на фирмата "Вектор Фикс", собственост на захарната компания "Сигма консултинг". Тя притежава пловдивския производител на цигари "Кингс табако", свързан със собствениците на най-големия алкохолен производител в страната "Винпром Пещера". Оттам обаче коментираха пред "Капитал", че нямат никакво отношение към сделката. "Този човек, чието име цитирате (Кирил Захариев - бел. ред.) няма нищо общо с "Винпром Пещера", категоричен беше Нешо Нешев, рекламен директор в компанията.

Неотдавна името на "Винпром Пещера" беше замесено и в споровете за собствеността на пресгрупата "Медийна група България холдинг" (издател на "Дневен Труд" и "24 часа"). Един от инвеститорите, Любомир Павлов, заяви, че доскорошният му партньор Христо Грозев се е опитал да включи в дружеството като акционер един от собствениците на "Винпром Пещера", който му бил съученик. Това беше публично отречено от компанията. Рекламният директор на "Винпром Пещера" Нешо Нешов обясни пред "Капитал", че този път не смятат да разпространяват официално опровержение, тъй като информациите, които се разпространяват по сайтовете, "не ги касаят".

Купувачът

Един от съсобствениците в "ГМ прес", Георги Георгиев, коментира пред "Капитал", че отдавна оглежда медийния пазар. Реалните преговори с Тодор Батков обаче са започнали преди два месеца. Георгиев отказа да каже дали преди това са отправяли оферти за покупка на други издания. "Спряхме се на "Стандарт", защото е един от водещите, сериозните вестници на пазара. Освен това имаме добри, близки отношения с Тодор Батков отдавна", обясни той.

Георги Георгиев няма опит в медийния бизнес. Твърди и че не го притеснява рецесията, която е сковала сектора и която се отрази най-тежко тъкмо на печатните издания. "Вярно, че е криза, но то е така на целия пазар, за нас е важно, че сме придобили дял в един от стабилните вестници", коментира той. И заключи: "Смятаме, че тази сделка е изгодна." Президентът на волейболния клуб на ЦСКА отказа да каже цената, на която "ГМ прес" са придобили акциите, с аргумента, че единствено Тодор Батков би могъл да съобщи сумата, ако прецени.

На въпроса за връзката на неговия бизнес партньор Кирил Захариев със "Сигма консултинг" и цигарената компания "Кингс табако" Георги Георгиев отговори: "Нямаме нищо общо с никакви цигарени компании. Няма други хора зад нас. Аз стоя зад сделката финансово. Това мога да ви го кажа 100%." И след това добави: "С Кирил (Захариев - бел. ред.) се познаваме отдавна. Още в началото на 90-те години изнасяхме цигари и други неща за Русия."

Делът, който новосъздадената компания придобива в "Стандарт нюз", позволява на собствениците й да участват в управлението на вестника. Георгиев обаче заяви, че няма да се меси и налага промени в редакционната политика на изданието.

Малко свежи инвестиции

Самият Тодор Батков не бе открит за коментар по сделката до редакционното приключване на броя. "Капитал" обаче успя да се свърже с неговия брат Мартин Батков, който е и член на съвета на директорите на "Стандарт нюз". Той заяви, че през годините мажоритарният собственик на "Стандарт" (Тодор Батков - бел. ред.) е получавал многократно предложения за покупка както на целия вестник, така и на дял от него. "Поводът сега да продадем миноритарен дял от вестника е опитът ни да открием финансов инвеститор, който да ни помогне да развием амбициите си за изданието и останалите медийни продукти, които имаме. Искаме да развием сайта, информационната агенция, списанията", коментира Мартин Батков.

На въпроса възможно ли е след време продаденият дял да се увеличи или да се стигне до продажба на целия вестник, той отговори: "Оттук нататък не трябва да си мислите, че ще правим опит да продадем "Стандарт". Брат ми е емоционално свързан с вестника и с медиите, знаете, че нашият баща беше известен журналист. Вестникът ще е последното нещо, с което бихме се разделили."
Мартин Батков потвърди още, че неколкократно са получавали оферти от Корпоративна търговска банка за придобиване на "Стандарт".

Основан още през 1992 г., "Стандарт" е един от най-тиражните всекидневници на пазара и на първите места по приходи от реклама. По данни от пазара през седмицата вестникът се отпечатва в 40 хил. копия, а през уикенда достига до 100 хил. бройки. С по-голям тираж са "Телеграф" (115 хил. бройки), "Труд" (60 хил.бройки) и "24 часа" (40 хил.бройки). Според маркетинговата агенция TNS/TV Plan през 2010 г. приходите на "Стандарт" от реклама възлизат на 7.118 млн. лева, или с 6% повече спрямо предишната година. Те обаче изчисляват брутните рекламни обеми, които компаниите инвестират, без да отчитат отстъпките и комисионите на рекламните агенции. Приходите на "Стандарт нюз" от основната дейност на компанията са се свили през 2010 г. на 10.144 млн. лева при 11.403 млн. лева през 2009 г. Данните са от годишния финансов отчет на дружеството, публикуван в Търговския регистър.

Като член на борда на директорите на "Стандарт нюз" Мартин Батков увери, че изданието ще запази редакционната си независимост и при промяната на собствеността.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август)

Българската реклама в чужбина; Google обновява снимките от български градове; CBS и Viacom се обединяват

20 авг 2019, 925 прочитания

Българската реклама в чужбина 1 Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

16 авг 2019, 2492 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Кой си тръгна с най-много статуетки от Effie 2011

Рекламните награди за ефективност бяха най-печеливши за телеком операторите

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА