Рекламен въздух за БНТ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламен въздух за БНТ

Ако промените в закона бъдат гласувани и приети от депутатите продуктово позиционирне вече ще има не само в хитовия сериал "Под прикритие"

Рекламен въздух за БНТ

Депутатите от ГЕРБ предложиха промени в медийния закон, които да разблокират праймтайма й

Весислава Антонова
6542 прочитания

Ако промените в закона бъдат гласувани и приети от депутатите продуктово позиционирне вече ще има не само в хитовия сериал "Под прикритие"

© Георги Кожухаров


Група депутати от ГЕРБ внесоха в парламента Законопроект за промени в Закона за радиото и телевизията, които да освободят праймтайма на БНТ.

По закон държавната телевизия има право на 15 минути реклама на денонощие и 4 минути на час, като до 1/3 от общия обем на рекламното време може да се използва в най-гледания часови пояс - т. нар. праймтайм от 19 до 22 часа. С предложената от ГЕРБ промяна от закона следва да отпадне ограничението за праймтайма, което дава възможност на БНТ, ако пожелае, да продаде цялото си рекламно време само в най-гледания часови пояс. Практиката досега показва, че рекламодателите проявяват най-голям интерес да рекламират именно в праймтайма на БНТ, който обхваща "По света и у нас" и вечерния филм. 

Другата законова промяна, която дава шанс на БНТ да набира повече рекламни инвестиции, е отпадането на ограничението за продуктово позициониране. До сега телевизията имаше право да позиционира продукти единствено във филми и сериали и никъде другаде. След промяната обаче ще остане ограничението единствено за новините, детските и религиозните предавания. БНТ отдавна настоява да отпадне невъзможността за показването на марки и продукти и в шоу и развлекателните предавания, което ще бъде стимул и за външните продуценти, които работят с канала. 

Промяната на закона вече мина на първо четене в парламентарната медийна комисия. Предстои гласуване й в комисията по бюджет и финанси.

Досега винаги когато законодателят е посягал да прави промени в правилата за рекламиране в БНТ, търговските медии винаги са реагирали остро. И сега против промяната се обяви Асоциацията на радио- и телевизионните оператори, която обединява всички частни радиа и телевизии.

Депутатите от ГЕРБ предлагат в закона да бъде променена точката, която засяга и сателитното излъчване на програмите на БНТ и БНР. Промяната означава, че държавата поема ангажимента да обезпечи финансово излъчването на сателитните програми на медиите. За БНР разходът за сатeлитно излъчване не е голям и е в рамките на 12-15 хил. лв. годишно, но за БНТ той е много по голям. От БНТ обаче не коментират сумата, защото е "търговска тайна".

Мотивите на депутатите по предложените промени можете да прочете тук.

Повече по темата четете в новия брой на "Капитал"

Предложенията за променени в ЗРТ

Чл. 44. (1) (Изм. - ДВ, бр. 14 от 2009 г.) Разпространението на радио- и телевизионните програми на БНР и БНТ се извършва чрез електронни съобщителни мрежи и/или съоръжения за наземно аналогово радиоразпръскване, които са собственост на БНР и БНТ, или въз основа на договор с предприятие, предоставящо електронни съобщителни услуги.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 14 от 2009 г.) Държавата взема необходимите мерки за гарантиране разпространението на програмите на БНР и БНТ на цялата територия на страната при осъществяване на политиката в областта на електронните съобщения.

(3) (Нова - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) Българската национална телевизия и Българското национално радио осигуряват излъчването на националните си програми (маха се) посредством спътник/спътници върху покритието на териториите на Европа и други континенти, на които има граждани с български произход по данни на Агенцията за българите в чужбина и чрез собствени изследвания.

(4) (Нова - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) Средствата за изпълнение на дейностите по ал. 1 (добавя се) и ал. 3 се осигуряват от държавния бюджет.

(5) (Нова - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) Българската национална телевизия и Българското национално радио предоставят безвъзмездно националните и регионалните си програми на предприятия, осъществяващи електронни съобщения чрез кабелни електронни съобщителни мрежи за разпространение на радио- и телевизионни програми, както и за спътниково и наземно цифрово радиоразпръскване.

Позициониране на продукти (Нов - ДВ, бр. 12 от 2010 г.)

Чл. 83. (Изм. - ДВ, бр. 12 от 2010 г.) (1) Позиционирането на продукти в новини, религиозни предавания (отпада) и в аудио-визуални медийни услуги на обществени доставчици е забранено.

(2) Позиционирането на продукти в детски предавания, включително в предавания по ал. 3, се забранява.

(3) Позиционирането на продукти е разрешено в кинематографични произведения, във филми и сериали, създадени за аудио-визуални медийни услуги, в спортни и в забавни предавания, както и в други предавания, които не са изрично посочени в ал. 1. Позиционирането на продукти в програмите на обществените доставчици е разрешено в кинематографични произведения, във филми и сериали, създадени за аудио-визуални медийни услуги.

(4) Не съставляват позициониране на продукти случаите, когато включването на продукт или услуга в дадено предаване не е извършено срещу заплащане, а е предоставено за нуждите на осигуряване на предаването с гардероб, реквизит, награди или други подобни и съответните продукти и услуги не са на значителна стойност.

(5) Значителна стойност по смисъла на ал. 4 е тази, която надвишава 5 пъти средната стойност на търговските съобщения, излъчвани в съответното предаване, съобразно предварително обявената тарифа на съответния доставчик на медийни услуги.

(6) Доставчиците имат право да обявят по подходящ начин предоставянето на стоки и услуги по ал. 4 във финалните надписи на съответното предаване.

Чл. 90. (Изм. - ДВ, бр. 12 от 2010 г.) (1) Общото времетраене на рекламата за всяка отделна програма не може да надвишава:

1. за БНТ - 15 минути на денонощие и 4 минути на час;

2. за БНР - 6 минути на час.

(2) Българската национална телевизия има право да използва до една трета от общия обем на рекламното време за денонощието в часовия пояс от 19,00 до 22,00 ч.

(3) В програмите на извънстоличните центрове на БНР и БНТ, предназначени за регионално разпространение, общото времетраене на рекламата не може да надхвърля 6 минути на час.

(4) Ограниченията по ал. 1, т. 1 и 2 не се прилагат за рекламата, включена в предавания по време на отразяване на прояви на изкуството, културата и спорта с общонационално и международно значение. В този случай за времетраенето на рекламата се прилагат общите разпоредби.

 

 

Група депутати от ГЕРБ внесоха в парламента Законопроект за промени в Закона за радиото и телевизията, които да освободят праймтайма на БНТ.

По закон държавната телевизия има право на 15 минути реклама на денонощие и 4 минути на час, като до 1/3 от общия обем на рекламното време може да се използва в най-гледания часови пояс - т. нар. праймтайм от 19 до 22 часа. С предложената от ГЕРБ промяна от закона следва да отпадне ограничението за праймтайма, което дава възможност на БНТ, ако пожелае, да продаде цялото си рекламно време само в най-гледания часови пояс. Практиката досега показва, че рекламодателите проявяват най-голям интерес да рекламират именно в праймтайма на БНТ, който обхваща "По света и у нас" и вечерния филм. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    marriela avatar :-|
    Marriela

    "Под прикритие" - хитов сериал?!?! Защо рейтингът на сериала посочва обратното? Само първа и седма серия са гледани от повече зрители - първа от около 600 хил., а седма (тази с широко рекламираното преди излъчването на серията "изнасилване" на героинята на Й. Буковска), което за една национална телевизия би трябвало да е твърде малко ;-) Останалите серии не влизат в Топ 50, което би трябвало да означава, че са гледани от доста по-малко зрители -> http://www.telemaniac.com/category/ratings

    Ще си позволя отново да напомня на авторката за статията "БНТ за мечтатели" и коментарите под нея -> http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2010/07/16/933998_bnt_za_mechtateli/. Тя също се включи с коментар - #22, в него тя даде обещание да отговори на всички поставени въпроси. Една година измина оттогава, а отговор на някои от въпросите все още няма, вкл. и на този, поставен от мен в коментара ми под номер 12. Още повече че БНТ вече излъчва все повече предавания, в които се гласува със SMS-и - и в "Обещанието" се гласува с тях, въпреки че е обществен проект, а тези кратки съобщения го превръщат в комерсиален, и в "Малкото голямо четене" отново има SMS-и, и в "Надиграй ме" и др.

    Бих допълнила още един въпрос - БНТ е обществена институция. Защо решенията от заседанията на УС се публикуват с огромно закъснение на сайта им. Днес вече сме 16 юли, а последният протокол, който е публикуван, е от 28 април. И защо стават все повече решенията на тези заседания, които не са публични; струва ми се, че при Уляна Пръмова не беше така - и при нея в публикуваните протоколи имаше точки, срещу които се посочваше, че те не са публични, но при Вяра Анкова май взеха да стават доста. Защо е тази потайност?! Същото е положението със СТФ "Екран" - има специална секция в сайта за тях, а информацията е толкова стара там; http://bnt.bg/bg/about/38 - информацията в този файл например не е актуализирана от почти година вече; какво става с проектите за филми, които са спечелили финансиране преди около две години и половина; вярна ли е информацията, че тези проекти са замразени, за да се вложи наличния бюджет в сериала "Под прикритие", който се появи на екран за рекордно кратко време - проектът беше одобрен през октомври м. г., а първата серия вече беше излъчена м. април т.г.?

  • 2
    marriela avatar :-|
    Marriela

    Уточнение към Коментар #1
    Да се чете:
    [quote#1:"Marriela"]а седма (тази с широко рекламираното преди излъчването на серията "изнасилване" на героинята на Й. Буковска) е гледана от около 530 хил. зрители.[/quote]

  • 3
    edin_lud avatar :-|
    bolenZdravNosi

    До коментар [#1] от "Marriela":

    Мариелче влез в Замунда или в Арена и виж дали не се гледа "Под Прикритие" ,това че хората не го гледат по канал 1 не означава непременно че няма гледаемост ,даже което ме учудва е че събира повече положителни коментари , отколкото отрицателните , и според мойто ,а и на много други хора мнения това е най -успешния БГ сериал излъчван по ТВ.

  • 5
    marriela avatar :-|
    Marriela

    До коментар [#3] от "bolenZdravNosi":

    Погледнах в Замунда, защото там имам регистрация - средно около 40 хил. сваляния има на серия. Не мисля, че са много, за да получи сериалът определението хитов - така мисля, може и да греша.
    Личното ми мнение е, че на този сериал мястото му не е на екрана на БНТ! БНТ е обществена телевизия и не би трябвало да създава продукт, при който на екран се появява знака - забранен за деца до 16 г., за това си има комерсиални телевизии. И, да, в сравнение с други български сериали този може да е добър, но в сравнение с многото чужди сериали в този жанр, които съм гледала, този според мен е на много посредствено ниво - лоша игра на част от актьорите, лоши диалози, изплагиатствани идеи и сцени от други филми, клишета много, липса на каквато и да е оригиналност. Разни хора, разни вкусове :-) Проблемът според мен е, че когато БНТ са вложили толкова много средства в този сериал, заложили са толкова много на него, и най-вероятно това е и за сметка - на този етап - на други проекти, които са спечелили финансиране, а в момента най-вероятно са в застой (надявам се да получим отговор на въпроса дали това наистина е така, зададох този въпрос в първия си коментар тук), заради този сериал, то би трябвало да имаме доста по-високи изисквания към него и да го сравняваме с добрите чужди продукции в този жанр, а не да си казваме, че като за български сериал си е много добър, защото щом едно такова ниво ни задоволява, то едва ли ще видим някога български сериал на световно ниво, а ние, българите, не се съмнявам, имаме достатъчно талантливи хора, за да го постигнат - просто трябва да им се даде шанс, а това ще стане, когато ние, българите, започваме да изискваме много повече като качество от тв продуцентите!

  • 6
    bahko avatar :-|
    капитализЪма

    Ами като държавата няма пари за "родно БиБиСи", така ще е, няма лошо. Дано само изритат дъртите загнездили се от години в Цифрово Студио и апаратните неграмотници, че ми писна от гафовете им в ефир - имат професионална дигитална ТВ техника за милиони, а нямат представа как да работят с нея (или просто им липсва желание). Иначе поне са със сравнително обективни новинарски емисии, особено като ги сравним с г*золизците от Нова ТВ и наведковците от БТВ и държат пълен архив с предаванията онлайн БЕЗ РЕКЛАМИ, който могат да се гледат и от чужбина. Колкото и странно да ми звучи и на мен самия, БНТ е единствената нормална съвременна телевизия в България в момента. Имаше още една, РЕ:ТВ, която беше наистина обещаваща, но я затриха. А, и ако може да махнат оня злобен гей (не трийте коментара - "гей" не е цинизъм) Даниел Чипев от централните емисии и да го сложат в някой утринен блок да забавлява застаряващи домакини. Благодаря предварително.

  • 8
    voxy avatar :-|
    voxy

    Marriela, защото има голямо значение по коя телевизия се излъчва, а в Замунда е абсолютен хит

  • 9
    marriela avatar :-|
    Marriela

    Да, така е, има значение. Все пак БНТ все още не се е чалгаризирала, зрителите й са по-културни, по-интелигентни хора, и затова продължавам да твърдя, че мястото на този сериал не е по БНТ. 40 хил. сваляния на серия не превръща сериала в абсолютен хит, но пък право на всеки е да го възприема както си иска.
    Тези дни прочетох някъде из интернет например, че от ръководството на Нова ТВ смятали да продължат снимките на "Забранена любов", защото те го смятали за успешен, въпреки ниската гледаемост, та така и от БНТ - разбрах, че от екипа работили по втори сезон на сериала "Под прикритие", защото според тях бил успешен, въпреки ниската гледаемост, с изключение на първа и седма серия, които са с малко по-висока гледаемост.
    Нека продължаваме да гледаме сериали като "Стъклен дом" и "Под прикритие", пък да не се чудим защо наскоро гърци по време на един от протестите си издигнаха лозунг "Тихо, да не събудим българите"!

  • 10
    voxy avatar :-|
    voxy

    аха, сваля се колкото Столичани в повече, който е рейтинговия лидер, най-гледаното нещо по БНТ е в момента, и това не го превръщало в хит. ама че изкривена представа имаш или просто мразиш някой от създателите на Под прикритие :) като спомена и Стъклен дом нещата си идват на мястото хахаха


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.