БНТ на стероиди

ГЕРБ предложи промени в медийния закон, които да докарат още рекламни приходи за държавната телевизия

Ако бъдат приети окончателно промените в медийния закон БНТ ще има право на продуктово позициониране и в предавания като "Малкото голямо четене"
Ако бъдат приети окончателно промените в медийния закон БНТ ще има право на продуктово позициониране и в предавания като "Малкото голямо четене"
Ако бъдат приети окончателно промените в медийния закон БНТ ще има право на продуктово позициониране и в предавания като "Малкото голямо четене"    ©  Цветелина Белутова
Ако бъдат приети окончателно промените в медийния закон БНТ ще има право на продуктово позициониране и в предавания като "Малкото голямо четене"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Смут и паника завладяха тази седмица потъналия в привидно спокойствие медиен пазар. Група депутати от ГЕРБ решиха да внесат в парламента законопроект за промени в Закона за радиото и телевизията, които да освободят праймтайма на БНТ и да дадат на медията по-широки възможности за продуктово позициониране. Тези идеи вече бяха приети на първо четене в парламентарните комисии по медии и по бюджет и финанси.

По закон държавната телевизия има право на 15 минути реклама на денонощие и 4 минути на час. До една трета от общия обем на рекламното време може да се използва в най-гледания часови пояс, т.нар. праймтайм, от 19 до 22 часа. С направените предложената от ГЕРБ отпада ограничението за праймтайма, което на практика дава възможност на БНТ, ако пожелае, да продаде цялото си рекламно време само в най-гледания часови пояс.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 3
    • + 13

    Повече приходи за запълване на дупките... Не е това правилната политика, видно дори и от примера на Гърция. Раздуването на бюджетите не води до нищо добро, а БНТ точно това иска да прави. Да, ще се качат собствените приходи, но ще се забавят така нужните реформи в една много изостанала институция.

    Нередност?
  • 2
    marriela avatar :-|
    Marriela
    • - 1
    • + 9

    "Петрова аргументира предложените от нея и колегите й поправки с "основния принцип - реформа срещу пари". " БНТ започна реформи, но не може да поеме глътка въздух", каза Петрова и призна, че промяната цели да запуши дупка в бюджета на държавната телевизия."

    БНТ започнала реформи?!?!?! Вече една година откакто Вяра Анкова е генерален директор (която заедно с настоящия програмен директор на БНТ 1 е част от старото ръководство, ръководство, което доведе до тежкото финансово състояние на телевизията, макар и да предполагам, че те двете едва ли чувстват някаква вина за това (а и четох някъде, че прокурор от Софийска прокуратура наскоро е установил липсата на 35 милиона лв. в БНТ)), но единственото заявено ефективно намерение, за което писаха медиите през м. март т.г., което не знам дали вече е факт към момента, е съкращаването на около 400 служители от общо около 1700 такива, при това все още неясно по какви критерии.
    Ето една интересна статия по темата със заглавие "Бъгове в системата", публикувана на 31.05.2011 в сайта на Съюза на българските журналисти -> http://sbj-bg.eu/index.php?t=11647
    През тази една изминала година, въпреки обещанията на новото ръководство, аз поне не забелязвам никаква промяна в БНТ, но пък гледайки "Под прикритие" и "Денис и приятели" си мисля, че ако те останат на екрана на БНТ, то това за мен ще означава, че май са се появили нечии нови приятелски кръгове, т.е. продължават си по старому...

    П.П. И все още чакам авторката на статията да се поинтересува за какво са изразходвани приходите от sms-и от трита големи реализирани проекта на БНТ - "Великите българи", "Голямото четене" и "Българските събития на ХХ век", които уж трябваше да отидат за създаването на нещо специално, но това така и не се случи. И защо продължават с включването на изпращане на sms-и и в настоящи обществени проекти като "Обещанието" и "Малкото голямо четене". Ставам досадна, но продължавам да упорствам, зададох тези въпроси преди една година, направих го отново преди два дни, ето тук -> http://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2011/06/15/1106798_reklamen_vuzduh_za_bnt/, задавам го и в този си коментар, под тази днешна статия на същата авторка.

    Нередност?
  • 3
    chyene avatar :-?
    chyene
    • + 13

    В инфото от линка на досието за историята на БНТ сте дали грешна информация, че първия частен тв канал е bTV. Това въобще не е вярно. Първия частен тв канал в историята на България е НОВА ТВ. bTV е първата частна национална тв, но не е първия частен канал у нас.

    Нередност?
  • 4
    do. avatar :-|
    do.
    • - 2
    • + 11

    Не знам дали ГЕРБ са чели актуалната европейска директива за аудио-визуални медии, но там изрично се посочва, че рекламата не бива да надвишава 12 мин на час, т.е. 20 %, без значение праймтайм или не.

    Дано да са я чели, че следва голямо излагане + санкции.

    Нередност?
  • 5
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • - 5
    • + 7

    Не виждам нищо лошо в тези промени. Напротив, учудва ме, че толкова години се е задържало подобно безумие , при което БНТ е била парализирана , за сметка на наливането на рекламни пари в частните телевизии...

    Но не бива и да забравяме, кой въведе кретенските корупционни правила (1998-2001), с които се забраняваше реклама в БНТ , за да се подпомогнели НоваТВ и БТВ.... Помните ли ги...?

    Нередност?
  • 6
    tomysbg avatar :-|
    невалиден
    • - 2
    • + 4

    bestbuy

    "Но не бива и да забравяме, кой въведе кретенските корупционни правила (1998-2001), с които се забраняваше реклама в БНТ , за да се подпомогнели НоваТВ и БТВ.... Помните ли ги...?"

    Драги,за времето си тези правила бяха задължителни.Без тях никаква частна телевизия нямаше шанс. Друг е въпросът че никой до сега не е искал да ги промени. Сети се защо.

    Нередност?
  • 7
    marriela avatar :-|
    Marriela
    • + 4

    До коментар [#5] от "bestbuy":

    БНТ не е била парализирана от рекламните правила, които са й били наложени, ръководството е управлявало зле. Имат по закон право на 15 мин. реклама, а не са могли да ги запълнят, т.е. приходите от реклама са били малки, като основна причина за това се посочват сключените огромни бартерни договори, като сред най-големите предполагам са тези за реализираните тв проекти "Голямото четене" и "Българските събития на ХХ век".
    В статията си "БНТ е на практика във фалит", публикувана на 15 окт 2010 -> http://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2010/10/15/977519_bnt_e_na_praktika_vuv_falit/, Весислава Антонова е написала:
    "Сегашното ръководство на държавната телевизия на няколко пъти заяви, че иска да се премахне ограничението за броя минути на денонощие, в които да се излъчва реклама. Това обаче няма да реши нищо. Според одит на Сметната палата през 2007 г. изпълнението на заложените приходи от реклама е било 63%. За 2008 г. е още по-малко - при заложени приходи от реклама 12.3 млн. лв. реално са събрани 3.6 млн. лв. (29.3%). За одиторите причина за неизпълнението са и огромните бартерни договори, които БНТ сключва и които винаги са били смятани за съмнителни, тъй като не попадат в процедурите на Закона за обществените поръчки, а се одобряват единствено от управителния съвет. През 2008 г. бартерните договори са достигнали стойност от 10.9 млн. лв.
    През 2009 г. БНТ предприе мерки в тази посока и смени директора на дирекция "Маркетинг и реклама". Новият шеф Димитринка Кирова предложи реформи в рекламната политика на медията и препоръча БНТ да се въздържа от бартери, освен ако не са крайно наложителни. "Бартерите реално пречат на гъвкавата политика на продажби на рекламно време. БНТ има нужда от чисти приходи заради ограниченията в рекламното си време. Препоръчах бартерите да се избягват", коментира пред "Капитал" бившата вече рекламна директорка."

    Нередност?
  • 8
    stg avatar :-|
    stg
    • + 8

    Националната обществена телевизия се издържа от бюджета, не и е работа да се бърка на рекламния пазар

    Нередност?
  • 9
    dimhristov avatar :-|
    dreamer
    • - 2
    • + 4

    Ако някой може да се аргументира защо ни трябва държавна телевизия ще му благодаря.

    Нередност?
  • 10
    mto avatar :-|
    mto
    • + 9

    @9

    Не ни трябва държавна телевизия, трябва ни обществена телевизия!

    Нередност?
Нов коментар