Изпълнителният директор на Nova Broadcasting Group Светлана Василева: bTV нарушава европейското законодателство

Светлана Василева
Светлана Василева    ©  Надежда Чипева
Светлана Василева
Светлана Василева    ©  Надежда Чипева

Дава ли ви основаният закон да отправите жалбата си и към европейските институции?

Европейската комисия (ЕК) може да бъде сезирана само ако се установи, че поведението на bTV Media Group е от естество, което да засегне конкуренцията между държавите членки. Нарушенията, от които "Нова тв" се оплаква, са в рамките на националния пазар на телевизионна реклама, поради което не попадат в компетентността на ЕК. В случай че някое от останалите предприятия от групата на СМЕ, към която bTV Media Group принадлежи, в други държави членки провежда рекламна политика, основаваща се на същите антиконкурентни принципи, то тогава би имало основание да се сезира Европейският орган по конкуренцията с оплакване за нарушение на конкуренцията в европейски аспект. В рамките на корпоративната ни група разполагаме с информация за прилагането на подобни отстъпки от телевизионни оператори от групата на СМЕ и в други две европейски държави – Чехия и Словения. Общото между трите случая е в предлагането на сериозни по размер и привлекателни търговски отстъпки от цената за реклама или предоставянето на определен брой бонусни рекламни излъчвания на онези клиенти, които са готови да поемат насрещно задължение за инвестиране на 100% от рекламния си бюджет в съответната медия с риска при неизпълнение на това задължение да понесат неустойка или условията по сделката им да бъдат предоговорени в една по-неблагоприятна за тях посока. Също така общо за трите случая е, че нарушителите притежават пазарни дялове, които са индикация за господстващо положение на пазара. Доколкото ни е известно, след като по преписката се е установило, че за периода на прилаганите нелоялни отстъпки някои от най-големите и ключови клиенти в световен мащаб са престанали да рекламират в конкурентни медии и са пренасочили 100% от бюджетите си към чешкия ТВ оператор от групата на СМЕ (който по ирония на съдбата се нарича "Нова"), описаното поведение е било квалифицирано като нарушение на правилата на конкуренцията от местния орган по въпросите на конкуренцията и е постановена забрана за осъществяването му в бъдеще.

Казусът в Словения е свързан с провежданата от местните телевизии "Поп ТВ" и "Канал А", и двете разпространявани от Продукция плюс, дружество, принадлежащо към групата на СМЕ, рекламна политика. Във връзка с него е образувано производство пред словенската Служба за защита на конкуренцията. Това производство, изглежда, е висящо и към настоящия момент, което създава благоприятна предпоставка за ангажиране вниманието на Европейската комисия с тези два случая – словенския и българския като местни проявления на една обща тенденция в рекламната политика, която СМЕ провежда на националните пазари в рамките на Европейския съюз посредством контролирани от него местни дружества.

Нарушени ли са според вас принципи на общностното европейско законодателство?

Поведението на bTV Media Group е в разрез и с общностното законодателство, и по специално чл. 81 и 82 от Договора за създаване на европейската общност, понастоящем чл. 101 и чл. 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз, както и Регламент № 1/2003 г. на Съвета относно изпълнението на правилата за защита на конкуренцията, предвидени в членове 81 и 82 от Договора. Следва да се подчертае, че националното ни антимонополно законодателство не се различава съществено от европейското, нещо повече – националните органи по конкуренцията, какъвто е КЗК, имат правомощието и са длъжни да прилагат директно европейските правила на конкуренцията, установени в Учредителните договори и приетите въз основа на тях регламенти. Забраните да се злоупотребява с господстващо положение на даден пазар или да се сключват споразумения, чиято цел или резултат е предотвратяването или нарушаването на конкуренцията на този пазар, са принципи на общностното право, които са установени още при създаването на европейските общности и са възпроизведени в Договора за европейския съюз. Или с други думи - правилата на конкуренцията у нас и в Европа са едни и същи. Основната разлика между производството пред националния и европейския орган по конкуренция е в приложното поле, което се определя от мащаба на нарушението – дали то е в рамките на един национален пазар (както е в конкретния случай), или е годно да засегне търговията или съответния пазар в повече от една държава членка. Съществува богата практика на Европейската комисия (която е общностният орган по въпросите на конкуренцията) и Съда на ЕО в Люксембург (понастоящем Съд на Европейския съюз), част от която е цитирана и в искането и в която се установява, че поведение, при което доставчикът на една стока или услуга изисква от своя клиент да получава всички или преимуществено (повече от 50 %) доставките си само от него, в замяна на което получава отстъпка в цената, е типична форма на злоупотреба с господстващо положение. Едно от ключовите решения на Съда на Европейските общности, в което задълбочено се изследва въпросът за забранените отстъпки за лоялност (каквито bTV Media Group предлага) е това от 13.02.1979 г., постановено по делото Hoffmann – La Roche & Co AG срещу Европейската комисия. В цитираното решение съдът изрично посочва, че "Предприятие, заемащо господстващо положение на пазара и обвързващо купувачите си, дори и когато прави това по тяхно искане, със задължение или обещание от тяхна страна да получават всички или почти всички необходими доставки от гореспоменатото предприятие, злоупотребява със своето господстващо положение по смисъла на чл. 86 от Договора, независимо дали въпросното задължение е предвидено без допълнително условие или срещу отстъпка".

6. Ако законодателя приеме промени в медийния закон относно БНТ (освобождаване на праймтайм и продуктово позициониране), очаквате ли това да въвеаде баланс на пазара на тв реклама? Сега на практика воювате само с bTV ?

Промените в медийния закон сами по себе си не биха могли да доведат до балансиране на пазара при съществуващата ситуация. Антиконкурентният ефект на прилаганата от БМГ рекламна политика е от естество да попречи на всеки телевизионен оператор да изпълни ролята на равностоен участник на пазара на реклама, която промените в закона й отреждат.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


8 коментара
  • 1
    rouri avatar :-?
    rouri

    Тази жена защо се излага така?! Ако Нова не прилагаха същата практика, ок да се правиш на принципен и да защитаваш икономическите си интереси.

    "Според представителите на рекламния бранш, за да изготви обективно решение по създалия се казус, КЗК трябва да има всички търговски споразумения на двете телевизии с точните им параметри за последната година, за да може да установи дали става дума за хищническо ценообразуване." Да, и ще се изясни, че Нова е със същата търговска политика. Това, че не е проведена успешно, проблемът не е в БТВ.

    Много от клиентите не избягаха в от вас в Бтв, просто защото имат големи отстъпки там. Причината първо я потърсете във вашия търговски отдел. Попитайте агенциите и клиентите защо категорично не желаят да рекламират при вас, не че толкова държат на Бтв, но поне е по-малкото зло.


  • Ivo Filipov

    Ермалък ти ви са доста диви селтаци във всяко едно отншение - тва всички си го знаем. Като тръгнем от подправените им рейтинги и завършим с т.наречените им мениЖЪри...

  • 3
    solmyr avatar :-|
    Nwabudake Morgan

    Разбирам мениджърите на Нова да бяха почтени и дане копираха всяко едно предаване от схемата на ьТВ и тогава дасе оплакват. Поне да копираха нещо,което е интересно, а те и двете телевизии са пълна скръб. Доста повече гледам БНТ и ТВ7, поне има стойностни предавания и независима журналистика, въпреки собствениците им.

  • 4
    emanuilc avatar :-|
    emanuilc

    Добре де, аз едно не разбирам. След като проблемът идва от зимната промоция на БТВ, защо досега търговският мениджър на Нова не е реагирал по някакъв начин? За да затънеш финансово по такъв начин, повличайки цялата телевизия и под носа ти да ти взимат рекламодателите, какъв "професионалист" трябва да си?!

  • 5
    tpetkov avatar :-|
    cpetkoff

    А като г-жа Василева бе начело на бТВ такива практики не е имало?

  • 6
    svetkalo avatar :-|
    svetkalo

    Напълно подкрепям Rouri това е принципно политиката на нашия рекламен ТВ пазар - колкото по-голям дял гарантира даден клиент в една от двете основни групи, толкова по-големи преференции получава (отстъпки, бонуси, стимули и т.н.). Проблемът в случая идва от това, че Нова копирайки бТВ през 2009-2010 изгубиха аудиторията си до там че да достигат смешни рейтинги дори в прайм тайм и сега се чудят как да възвърнат позициите си на пазара. А както е известно пазарен дял лесно се губи и трудно се връща, особено ако насреща имаш агресивен конкурент, който не спи докато ти грешиш. Изходът е просто да си оправят програмата и да си върнат ако могат аудиторията, а с това ще си върнат и рекламодателите. Нали това беше уж мисията и на госпожа Василева, когато пое поста в края на 2010.

  • 7
    kapitalist avatar :-P
    kapitalist

    'ШМЕНТИ - КАПЕЛИ', май ...

  • 8
    xon2003 avatar :-|
    Starsky

    Тази женица, Светлана Василева, е уникален случай на некадърност. Не ми е ясно как след толкова години в бранша, на водещи позиции и във водещи медии, е възможно все още нищо да не отбираш от бизнеса?!
    МТГ сигурно са си мислили, че взимат най-доброто съдейки по автобиографията й.... Не знам защо махнаха Павел Станчев, той беше човек със замах, който имаше вяра в екипа си... Според мен той докара Нова до върховите й моменти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход