Жълтите гости
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жълтите гости

Капитал

Жълтите гости

Два нови таблоида влизат в директна битка за читатели

Весислава АНТОНОВА
13901 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


Много хора мислят, че през последните години в България се четат по-малко вестници и пресата е в криза. Това твърдение е по-скоро невярно. Читателите наистина намаляват, но до 2002 г. През следващите години техният брой стабилно се увеличава, а причината за това е появата на масовите жълти вестници. Всъщност, ако има криза, тя е по-скоро за приеманите като "сериозни" медии. Останалите, по-лековати като съдържание играчи на пазара доскоро имаха период на бурен възход и сега се стабилизираха на завоюваните позиции.

Тази тенденция вероятно може да послужи за обяснение на появата на двата нови всекидневника, които излизат на пазара през следващата седмица. Издателите им категорично ги позиционират в категорията "жълти" и се целят в тиражи от над 100 хил. броя. До момента възходът на масовите вестници беше единствено в нишата на седмичните издания. Те останаха практически незасегнати от кризата, която порази останалите печатни медии, защото бизнес моделът им не зависи толкова от реклама. Огромна част от приходите им идва от коричната цена на вестниците и при голям тираж печалбите им са гарантирани.

От следващата седмица булевардната преса ще стъпи и на пазара на всекидневници. В понеделник на сергиите ще присъстват двата нови таблоида: "България днес" и "Всеки ден". Те ще са на пазара от 4 юли, ще струват 40 стотинки и ще се конкурират в един сегмент. С това приликите почти се изчерпват, а издателите им убеждават, че използват различни похвати за лов на читатели.

Кой, какво, защо

Зад "България днес" стоят издателите на "Труд" и "24 часа" - "Медийна група България – холдинг", дружеството, в което съсобственици са бизнесмените Любомир Павлов и Огнян Донев. В проекта за новия вестник участва и издателя на "Ретро" Недялко Недялков. Зад конкурентното издание "Всеки ден" стои издателят на "Уикенд", "Ню медиа груп", който е неофициално свързан с "Нова българска медийна група" (НБМГ) на Ирена Кръстева, майка на депутата от ДПС Делян Пеевски.

Малко след като Любомир Павлов и Огнян Донев купиха  "Мединйа група България" от германската вестникарска група ВАЦ, се разбра, че те ще се опитат да попречат на "Нова българска медийна група" да постигне хегемония на пазара на печатни издания. От тази гледна точка стартът на "България днес" може да се разглежда като директна атака срещу издавания от майката на Пеевски в. "Телеграф", който в момента е най-тиражният всекидневник. Това може да обясни и реакцията на "Уикенд"/НБМГ - за да отвърнат на удара, те спешно сглобиха свой проект само няколко дни, след като "Медийна група България" обяви, че ще издава жълт всекидневник.

"При нас дойде Недялко Недялков с идеята за всекидневен таблоид, но може да се каже, че идеята за новия вестник "България днес" е взаимна. Още когато придобихме от ВАЦ "Труд" и "24 часа" наследихме и проекта за таблоид. ВАЦ бяха регистрирали търговската марка "България днес". Идеята им е била на пазара да излезе вестник по подобие на USA Today. Когато Недялко Недялков дойде при нас, и ние имахме идея за подобно издание", обясни Любомир Павлов. Той аргументира решението да подкрепят Недялков, "защото той е доказал, че е развил успешни пазарни проекти като "Уикенд", "Галерия", "Ретро", каза Павлов. За нуждите на вестника е създадено ново дружество, "в което 67% държим аз и Огнян Донев, а останалата 1/3 е на Недялков", потвърди Павлов. Той обясни, че Недялко Недялков участва в проекта със свои средства.

"Аз винаги съм искал да развия такъв проект, но не ми е стигал кураж, екип и подкрепа. Сега открих подкрепа. Радвам се, че това са издателите на "Труд" и "24 часа", защото на тотално монополизирания медиен пазар те са един остров на професионалната журналистика, където човек може да бъде приютен. И те ми подадоха ръка", коментира пред "Капитал" Недялко Недялков. Според него вестникът не трябва да има онлайн версия, "защото това убива хартиения носител". Той обясни, че с новото издание "ще търсим най-широка аудитория. Искаме това да е един масов, популярен семеен вестник, в който да има за всекиго по нещо. Ще се радвам да привлечем и по-млада аудитория". На финала добави: "От вас научавам, че ще имаме конкуренция от понеделник. Желая им успех."

Издателите на "България днес" се заканват да разбият пазара с новия си продукт. "Има ниша за забавни вестници. Сериозните са "24 часа" и "Труд". "България днес" ще бъде нещо различно, каквото липсва на пазара - евтин, пълноцветен, всекидневен таблоид. Той ще публикува кратка, интересна и вярна информация, ексклузивни снимки, скандални разкрития и сензации, но винаги истината", обясни управителят на "Медийна група България - холдинг" Любомир Павлов. Главен редактор ще е Николай Пенчев, който доскоро управляваше седмичника "168 часа". Той е категоричен, че "България днес" идва, за да се превърне във "вестник за четене, с който да се забавляваме заедно с читателите и героите си". Според него новият вестник ще разказва какво става зад кулисите на властта, икономиката, престъпленията, шоуто и спорта, без да спестява нищо.

Конкуренцията

В понеделник на вестникарската сергия до "България днес" ще застане конкурентното таблоидното всекидневно издание "Всеки ден". То е проект на издателя на "Уикенд" - "Ню медиа груп". Въпреки че депутатът от ДПС Делян Пеевски винаги е отричал да е собственик на "Уикенд", през седмицата по "Нова тв" и по-късно на въпрос на "Капитал" създателят на жълтия седмичник Недялко Недялков потвърди, че е преговарял именно с Пеевски, когато му е продал своите 50% от "Уикенд". "Първоначалните ми впечатления са, че той определяше и контролираше редакционната политика на изданието. Сега не зная. Не съм следил", каза Недялков. За Делян Пеевски в медйините среди се знае, без официално да може да се потвърди, че стои и зад сайта www.vsekiden.com.

Мартин Радославов, който е един от съсобствениците в "Ню медиа груп" и член на съвета на директорите в дружеството, обясни, че "Всеки ден" представлява "синергия с едноименния сайт, но двете медии ще са различни и онлайн медията ще запази досегашния си вид. Ще използваме само името и политическия екип на vsekiden.com, от който очакваме да вади новини". Радославов обясни, че таблоидът "Всеки ден" "ще е нещо между британския таблоид The Sun и американския USA Today" и ще се прави основно от екипа на "Уикенд". Като колумнисти за изданието ще бъдат привлечени "известни журналисти".

Вестникът ще излиза от понеделник до петък, като цената му само в петък ще е 50 стотинки. "От есента ще излиза вече седем дни. "Всеки ден" ще е класически папарашки, но и политически ангажиран, вестник. Ще представлява микс между светско и политическо съдържание, като всичко ще е пречупено през човешки истории", обясни Радославов. Tой се похвали, че само до четвъртък вечерта (когато е редакционното приключване на "Капитал") за "Всеки ден" са получили заявка от дистрибуторите за 115 хил. копия.

Като основни конкуренти на изданието Радославов посочи "Телеграф" и "България днес". "Смятам, че от появата на толкова всекидневни таблоидни издания ще пострадат някои от водещите всекидневници, защото те имат консервативно съдържание, което особено през лятото не е ексклузивно за читателите. Появата на таблоидите с ниска цена ще подмени нагласата на читателите да дават повече от 40 стотинки за всекидневник." Екипът на "Всеки ден" възнамерявал да възприеме модела на bTV за продажба на рекламни площи в пакети. "Освен "Уикенд" и новия таблоид издаваме женско и кулинарно списание - "Кулинарен уикенд" и "Уикенд за жената", които са сред популярните издания в ниския ценови сегмент. И мисля, че ще предлагаме атрактивни рекламни пакети", споделя Радославов.

Какво се случва на пазара

С появата на "България днес" и "Всеки ден" се очертава интересна битка на пазара, който бе потънал в ежедневните политически сплетни и изглеждаше претрупан с обичайни полемики.

Това може да се окаже своеобразна втора революция на сергията, след като преди години жълтите седмичници, които бяха считани за маргинални, започнаха да печелят аудитория като източници на алтернативни текстове за забавление. Сега вероятно ще има същата радикална промяна, само че на всекидневно ниво. Според изпълнителния директор на медия агенцията "Пиеро 97" Иво Цеков "големите формати са почти изчерпани и се търси нишата на масовия потребител. Читателите намаляват и вестниците се стремят към нова аудитория". Той смята, че е трудно да се прогнозира какъв ще е успехът на новите таблоиди, преди те да са излезли на пазара. "Истината обаче е, че сериозните формати стават все по-малко четени. Въпреки това традицията си е традиция, така че се съмнявам "Труд" и "24 часа" да загубят рекламодатели. В крайна сметка за компаниите е нужно да видят резултати и да познават аудиторията на вестниците, а това ще отнеме време", коментира Цеков.

Мнението на управляващия директор на медийна агенция "Аргент" Владимир Денев е, че "сега не е време за нови вестници. Нищо добро не очаква печатните издания, ако не заложат на електронни версии. Вярно е, че групите, които стоят зад тях, са големи и това може да им помогне, но най-важното е съдържанието, което ще предложат", каза той. Според Денев новите издания едва ли ще отнемат от читателите на "Труд" и "24 часа". "Тяхната аудитория е по-консервативна и инерцията, която ги кара да купуват вестниците, е прекалено силна", каза Денев. Според него печатните медии разчитат, че "ще закърпят положението с рекламните инвестиции покрай изборите, но забравят, че не става въпрос за парламентарни избори и инвестициите ще са по-скоро в регионалните издания", каза той. Денев бе категоричен, че новите вестници няма да доведат до преразпределение на рекламните инвестиции. "Дори да свалят цените, реклама в печатните издания в момента просто няма", каза Денев.

Традиционните причини и последващите коментари са, че появата на двата нови вестника е по-скоро свързана с предстоящите избори.

Преподавателят в журналистическия факултет и ръководител "Проекти" във фондация "Медийна демокрация" Орлин Спасов коментира, че "на фона на износването на досегашните формули и на познатите заглавия, издателите се опитват да съживят пазара. Но фактът, че правят това със стартиране на откровени таблоиди, показва преди всичко в какъв тон ще се разгърне предизборната кампания".

Орлин Спасов: Популизмът обича жълтите медии


Преподавател в журналистическия факултет на Софийския университет

и ръководител "Проекти" във фондация "Медийна демокрация"

Това, че двете издания се появяват сега, не е случайно. Наближават избори. На фона на износването на досегашните формули и на познатите заглавия, издателите се опитват да съживят пазара. Но фактът, че правят това със стартиране на откровени таблоиди показва преди всичко в кой регистър ще се разгърне предизборната кампания. Нейна основна сцена ще бъдат жълтите вестници и таблоидната телевизия. Сериозната преса ще бъде още по-силно маргинализирана. Популизмът обича жълтите медии. И когато на политическата сцена освен популизъм няма почти нищо друго, появата на още таблоиди е съвсем логична.

От новите издания едва ли може да се очаква някаква революция. Те най-вероятно ще се правят от същите журналисти, които и сега работят за двете групи. Ще се търси не толкова съдържателен ефект (вестниците на издателите и до момента са достатъчно жълти в голяма част от обемите си), колкото маркетингов. В България етикирането на медиите като "жълти" и "таблоидни" стана престижно. Това е знак за възхода на медийния популизъм, който отхвърля качествената журналистика точно така, както политическият популизъм отхвърля интелектуалците.

Далеч не винаги евтиното само по себе си е синоним на лошо качество. Проблемът е налице когато евтиното (40 стотинки) и политически евтиното (популизмът) взаимно се привличат. Но все пак постепенно и в България се извърши голяма промяна. Вече повече хора имат достъп до интернет, отколкото са тези, които четат вестници. Появиха се две публики, които са много различни една от друга: първата получава информация основно в интернет, втората – от традиционните медии. Неслучайно жълтите издания по принцип не залагат на представяне в мрежата. А именно около медиите със силно присъствие в интернет се формира аудитория, много по-взискателна към информацията и коментарите. Тази публика упражнява реален натиск за подобряване на журналистическите стандарти като непрестанно контролира качеството и достоверността на съдържанието. Докато двете нови таблоидни издания ще се борят за "старата" публика, която е по-пасивна и по-малко претенциозна.

Много хора мислят, че през последните години в България се четат по-малко вестници и пресата е в криза. Това твърдение е по-скоро невярно. Читателите наистина намаляват, но до 2002 г. През следващите години техният брой стабилно се увеличава, а причината за това е появата на масовите жълти вестници. Всъщност, ако има криза, тя е по-скоро за приеманите като "сериозни" медии. Останалите, по-лековати като съдържание играчи на пазара доскоро имаха период на бурен възход и сега се стабилизираха на завоюваните позиции.

Тази тенденция вероятно може да послужи за обяснение на появата на двата нови всекидневника, които излизат на пазара през следващата седмица. Издателите им категорично ги позиционират в категорията "жълти" и се целят в тиражи от над 100 хил. броя. До момента възходът на масовите вестници беше единствено в нишата на седмичните издания. Те останаха практически незасегнати от кризата, която порази останалите печатни медии, защото бизнес моделът им не зависи толкова от реклама. Огромна част от приходите им идва от коричната цена на вестниците и при голям тираж печалбите им са гарантирани.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    interrobang avatar :-P
    Питанка

    Глупости на търкалета

  • 2
    cneakep avatar :-P
    Спеакер

    Като чета такива страховити статии оставам с впечатление, че в БГ са останали само малообразовани баби, лели, вуйчета и чалга тупалки и те са бъдещето на БГ.

    Не ми се вярва човек с ежедневен достъп до Интернет да си купува вестници. Може би седмичните жълти издания имат лоялни клиенти, използващи хартията за други потребности, та оттам да е тръгнала заблудата, знае ли човек....

  • 3
    radioglava avatar :-|
    soulwax

    Жълтите гости всяват нравствен хепатит.

  • 4
    jj avatar :-P
    J.J.

    "Сериозните са "24 часа" и "Труд"." -> Хаха, тези два вестника ако са сериозни и има качествена журналистика... Качествена журналистика в момента има почти само в Интернет, с няколко изключения.

  • 5
    wassermann12 avatar :-|
    Ivo Indzhov

    Няколко заблуди, които прозират от статията и от мненията на цитираните автори:
    1. Труд и 24 часа са "сериозни" вестници?! Отдавна мина времето, когато Труд беше сериозен, а 24 часа никога не е бил такъв. От дълго време те са "хибридни" вестници, а допълнителното им "пожълтяване" - особено вестника на Венелина Гочева и Борислав Зюмбюлев, подготви почвата за новата жълта преса. В часовия вестник и Труд имаше голи мадами още преди възхода на Уикенд, Шоу и Телеграф.
    2. Труд и 24 часа нямало да загубят рекламодатели?! Ало, господа от рекламните агенции - има дни, когато рекламите в двата вестника се броят на пръстите на едната ръка. Появата на новото им издание допълнително ще ги закопае.
    3. Двата нови таблоида били направени с предизборна цел?! Да, така е. Но и двата ще подкрепят Бойко Борисов и Цветан Цветанов - както правят бившите вац-ови вестници и Уикенд.

  • 6
    venelingeologia avatar :-|
    venelingeologia

    Чета "Дневник", "Сега", "Капитал", купувам понякога "Сега". Не смятам да си променям навиците.

  • 7
    ysc33375808 avatar :-|
    Deyan Todorov

    На ВАЦ им беше малко, че (Виж) Телеграф ги заби преди няколко години, та сега сами ще правят вестник, който да го конкурира. А конкуренцията е още по-странно да прави вестник, който да подяде Телеграф - удвояване на разходите, разделяне на приходите. Този вестник все още е най-тиражният в България. Защо искат да тръгнат по пътя на Монитор, който отдавна трябваше да бъде закрит? Че защо някой не купи Република от Петьо Блъсков, който е в същата ниша? Скоро ще има един куп вестници, които никой няма да познава. Да ги видим как ще разводнят пазара и ще изгубят още повече доверието на рекламодателите. Аз не съм си купувал вестник от години, но ако има свестен, ще си го купя. Само че историята на тези две групи не е точно история на създаване на вестници, които бих си купил.

  • 8
    stantheman0327 avatar :-|
    stantheman0327

    Цялата помия, продавана по вестникарските будки ми служи само за едно - жената, която идва да мие у дома прозорците си служи за целта само с вестници. Мене лично ме е гнус да посегна към който и да било вестникарски парцал и не позволявам в дома ми да се внася подобна мърсотия. В зората на българската журналистика греят имената на Раковски, Ботев, Каравелов...Сегашната ни журналистика се списва от блюдолизци, чалгаджии и неграмотни простаци.

  • 9
    dimiterptsvetkov avatar :-|
    uran

    Таман да излапат супичката на "24 часа" и "труд":).

  • 10
    phuncky avatar :-|
    phuncky

    До коментар [#2] от "Спеакер":

    Хората с интернет влизат в жълти сайтове, за съжаление. Това се котира с мнозинство на пазара от много време насам и няма тенденция статуквото да се промени. Всъщност, може би една-единствена надежда има, че чалгарите започнаха лека-полека да избягват този жанр и да правят музика, която се слуша от всички. С това се надявам и манталитетът на изкуствените телесни органи да си отиде, че силиконът по тялото, за съжаление, няма как да замести мускула в черепа. Ще минат обаче още много години, докато видим реален ефект.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ускорена дигитализация

Ускорена дигитализация

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK