Уеб покупките навлизат в агресивна фаза | обновена

Инвестор.БГ ще придобие компании, които могат да повишат продажбите на групата с около 10%, казва Любомир Леков

Уеб покупките навлизат в агресивна фаза | обновена

"Инвестор.БГ" придобива сайтове за почти 1 млн. лв., за да отвърне на агресивната експанзия на NEG. От "Нетинфо" и "Дир.БГ" засега са пасивни

Андриан Георгиев
18678 прочитания

Инвестор.БГ ще придобие компании, които могат да повишат продажбите на групата с около 10%, казва Любомир Леков

© Георги Кожухаров


На 2 юли в 11:18 са добавени коментари от "Дир.БГ".

"Инвестор.БГ" придоби тази седмица 80% от Imoti.net и 100% от компанията "Аз Медиа" (притежател на az-jenata.bg, az-deteto.bg и ludimladi.bg) за 910 хил. лв. Ходът е стратегически и има за цел да увеличи пазарния дял на купувача, като подсили неговите приходи от платени обяви.

За сравнение: последното придобиване на "Инвестор.БГ" беше в средата на 2007 г., когато уебгрупата купи teenproblem.net за около 100 хил. лв.

Imoti.net съществува повече от 10 години. На практика това е първият сайт за продажба и наем на недвижими имоти. "За първите шест месеца на 2011 г. приходите на сайта са в съотношение 60:40 в полза на платените обяви спрямо банерната реклама", коментира за "Капитал" Маргарита Лазова, управител и досегашен едноличен собственик на Imoti.net.

Всъщност именно платените обяви са ценни ресурси за "Инвестор.БГ", който има само един друг свой сайт със същия бизнес модел - туристическия NasamNatam.bg. На Imoti.net има 870 платени обяви към края на юни, по данни на сайта.

В Търговския регистър липсват финансови отчети на Imoti.net, но според твърденията на Маргарита Лазова порталът има 800 хил. лв. приходи в предкризисната 2008 г. За 2011 г. тя очаква постъпления от 260 хил. лв. "Очакваме възстановяване на имотния пазар през 2013 г.", коментира за "Капитал" Любомир Леков, председател на борда на директорите на "Инвестор.БГ".

"През следващата година съотношението между платени обяви и реклама в нашите източници на приходи ще достигне 70:30", смята Маргарита Лазова. Ръстът ще дойде от нова услуга от типа VIP обяви, която ще позволи на потребителите на Imoti.net да публикуват оферти на премиум позиции в сайта.

"Платените обяви са стратегически сегмент за "Инвестор.БГ", другият перспективен сегмент са услугите с добавена стойност (sms абонаменти и т.н.). И двата имат дългосрочен потенциал за увеличаване на приходите ", обяснява Александър Варов, временно изпълняващ длъжността оперативен директор на "Инвестор.БГ".

Другият ценен ресурс за "Инвестор.БГ" са дългогодишните връзки на Imoti.net с агенциите за недвижими имоти. Към днешна дата сайтът работи с 2000 активни брокери от цяла България. На практика "Мирела" е единствената голяма агенция, която все още не публикува обяви в Imoti.net. По думите на Лазова в началото на 2011 г. е постигнато споразумение между двете страни и скоро те ще заработят заедно.

Imoti.net има 180 хил. уникални потребители месечно, които реализират 5.1 млн. импресии, по данни на Google AdPlanner.

Сайтът има екип от 13 души, включително мениджмънт, администрация и поддръжка. Те ще се присъединят към персонала на "Инвестор.БГ". Програмирането и изработването на дизайн на сайта са аутсорснати.

"Инвестор.БГ" е проявявал интерес към лидера в нишата imot.bg, собственост на Rezon Media, но това, което е отблъснало купувача, е изискването сайтът да се продаде в пакет с печатно издание, разказва Любомир Леков.

Az, Investor

Преговорите между "Инвестор.БГ" от една страна и Imoti.net и Az Media от друга започват през март, като първата страна, осъществила контакт, е купувачът.

Предмет на втората сделка са az-jenata.bg, az-deteto.bg и LudiMladi.bg, част от групата "Az Media", където досега едноличен собственик на капитала беше ABC Design & Communication. Фирмата продавач е еднолична собственост на Жюстин Томс. Приходите на Az Media за 2010 г. са 142 хил. лв., показва справка в Търговски регистър. Прогнозите за 2011 г. са 200 хил. лв. 

Останалите сайтове на Az Media ще имат различна съдба. "Spas.bg не съществува от около месец. Същото ще се случи и с diploma.bg, който също скоро ще спрем да разработваме. Колкото до

Kafene.bg, сайтът ни е слабост и ще продължи да съществува като некомерсиален, арт проект", коментира Жюстин Томс.

Освен пари в брой, Томс получава определен брой акции в "Инвестор.БГ". Нейната фирма ABC Design & Communication остава независима компания. "Присъединяването на редакционния екип от 7 човека на Az Media към "Инвестор.БГ", заедно с мен, ще позволи на ABC да се фокусира върху онлайн маркетинг проекти", добавя Жюстин Томс. Останалите 17 търговци остават в ABC.

Az-jenata.bg има 240 хил. уникални потребители, които реализират 1.6 млн. импресии месечно. Az-deteto има 76 хил. уникални потребители и 570 хил. импресии. LudiMladi привлича 18 хил. уникални потребители и 52 хил. импресии. Данните са от Google AdPlanner.

Попитан за евентуално припокриване на аудиториите между Tialoto.bg и новопридобития Az-jenata.bg, Любомир Леков отговаря, че първият сайт е насочен към жени под средно 35 г., а другият - за жени над 35 г. 

Ходът на "Инвестор.БГ" за придобиването на Az-jenata.bg е логичен, тъй като другите големи сайтове за жени са собственост на конкурентите bTV Media Group (LadyZone), NEG (BG-Mamma) и "Санома Блясък" (Rozali.com). 

"Az-deteto има потенциал като реклама за родители, а LudiMladi е на практика единственият подобен сайт с критична маса потребители над 55 г.", посочва председателят на борда на директорите на "Инвестор.БГ".

Пазарната експанзия на "Инвестор.БГ" е закономерна. В края на март онлайн компанията набра 3 млн. лв. финансиране на Софийската борса от 44 индивидуални инвеститора. "Бихме закупили компании, които увеличават приходите ни с поне 10%", коментира Любомир Леков. Приходите на компанията след настоящата експанзия ще нараснат с 12%. Постъпленията на "Инвестор.БГ" за 2010 г. са 3.5 млн. лв.

Печалбата на "Инвестор.БГ" пада наполовина за първото тримесечие на 2011 г. спрямо година по-рано, сочи последният финансов отчет на компанията, въпреки ръста в приходите. "В този период е привлечен висш мениджмънт, а другата причина са някои еднократни компенсации", обяснява Любомир Леков.

Като цяло в компанията тече преструктуриране, което има за цел да децентрализира управлението и всеки директор да бъде по-автономен. В началото "Инвестор.БГ" е създадена като семейна компания. Сега обаче не искаме да има един ръководител, който да спира работата", допълва Любомир Леков. Проводникът на промяната е Стюарт Тил, изпълнителен директор на групата.

По собствени данни след придобиванията делът на "Инвестор.БГ" от българския пазар на интернет реклама надхвърля 15%. Прецизността на това число обаче не е ясна заради непубликуваните инвестиции на български рекламодатели в чужди сайтове като Google, Facebook и т.н.

Конкурентите

Венцислав Костов, управител на рекламната мрежа Httpool, описа покупките на "Инвестор.БГ" като сайтове "в средния сегмент, които в момент на криза изпитват трудности с финансирането на проекти, които да отстояват позиции и да бъдат конкурентни на големите медийни групи в интернет. Сайтовете, които "Инвестор.БГ" придобива, напоследък са изключително качествени и престижни като марки и пасват идеално на портфолиото им от съдържание в което вече почти няма дупки".

Другата уеб-група, която е в настъпление в момента, е NEG. "NEG разглежда продукти със силен и мотивиран екип. Факторите, които имат най-голямо значение за нас, са потенциал, синергия със съществуващото ни портфолио и екипа, който се грижи за продукта", коментира Иван Николов, изп. директор на компанията.

NEG е в топ 3 на най-големите медийни групи в България, като преди три месеца компанията придоби форумите Tuning.bg, TestDrive.bg и BB-Team.org. Компанията, която държи в портфолиото си Bg-mamma.com, Winner.bg и Kefche.bg, агресивно увеличава дела си на пазара на интернет реклама и очаква 1.8 млн. лева приходи за 2011 г.

"Стратегията на "Инвестор.БГ" е да придобива сайтове с вече изграден модел, докато други компании купуват сайтове със сериозен трафик и след това се фокусират върху капитализирането им", коментира Александър Варов.

"В момента акцентът е в придобиването и борбата за по-голяма влияние основано на по-голяма аудиторна маса. Затова са по-атрактивни не толкова нишови продукти, колкото съдържащи по-голяма аудитория. Основните ниши са доста запълнени и почти всички големи играчи са в тях. В бъдеще ще възникват по-тесни ниши и те ще се борят за шанса да станат конкурентни и да привлекат част от аудиторията на по-широките ниши, а това неминуемо ще засилва интереса към тях и там ще бъдат възможностите за сделки", заявява Иван Иванов, изп. директор на дигиталната агенция Cybermark.

Активността в областта на придобиванията на NEG и "Инвестор.БГ" контрастира с пасивността на дългогодишния лидер на пазара "Нетинфо", който развива Abv.bg, Vbox7.com и Vesti.bg.

"Портфолиото на "Нетинфо" е доста богато и една част от него е резултат на придобиване. Искрено се радвам, че компаниите в нашия сектор се развиват, защото това говори добре за бизнеса. Новите придобивания на "Инвестор.БГ" нямат отношение към нашата стратегия и планове за бъдещето", обяснява Красимир Янев, изп. директор на "Нетинфо".

"Нетинфо" са собственост на Sanoma Magazines Internatinal (SMI) и вероятно не особено високата им активност се дължи на политиката на основния акционер. SMI притежава и някой други сайтове освен тези на "Нетинфо" и може би това е причината за липсата на сделки от тяхна страна. Разбира се, това са предположения, нищо чудно да се водят преговори за придобиване и от тази компания", смята Иван Иванов.

"Не мисля, че тези сделки ще променят съществено ситуацията на пазара. Те имат по-подчертан позитив за продавачите, отколкото за купувача и показват, че част от играчите на пазара търсят вече основно екстензивно развитие. От промяната на местата на събираемите сумата не се променя, освен ако не се направи сериозно преструктуриране и постигне economy of scale", добавя Владимир Жеглов, изп. директор на "Дир.БГ".

"Силата и ресурсите на марката на Dir.bg тепърва предстои да отвоюват нови позиции", така отговаря Жеглов на въпроса дали неговата компания планира придобивания.

"Не се съмнявам, че с подкрепата на "Инвестор.БГ" Az Media ще получи допълнителна аудитория и ще продължи да се развиват. При тях рискът е в това, че хем са нишови от една страна, а от друга не са чак толкова популярни и ще бъдат подложени на конкурентни атаки", прогнозира Иванов.

"Очаквам и придобивания с цел подсигуряване на медийна мощ покрай предстоящите избори есента, не само с инвестиционна цел", смята Венцислав Костов от Httpool. В този дух е придобиването на econ.bg от страна на 3Бей.БГ, свързвана с Ирена Кръстева. До момента 3Бей.бг притежава inews.bg, Jenite.bg, FitWell.bg и други.

Иначе играчите на българския уеб пазар са оптимистични за развитието му. Ръстът на интернет рекламата ще е между 15% и 20%, смята Красимир Янев от "Нетинфо". Любомир Леков очаква между 5% и 10% увеличаване на пазара за първата половина на 2011 г., като в следващите месеци той може да се ускори. Владимир Жеглов предвижда 10% пазарен ръст за тази година.

Брутните инвестиции в онлайн реклама през 2010 г. са 30.1 млн. лв., като нетният ръст спрямо година по-рано е 11%, по данни на браншовата асоциация IABulgaria.

По темата работи Красимира Карамфилова

На 2 юли в 11:18 са добавени коментари от "Дир.БГ".

"Инвестор.БГ" придоби тази седмица 80% от Imoti.net и 100% от компанията "Аз Медиа" (притежател на az-jenata.bg, az-deteto.bg и ludimladi.bg) за 910 хил. лв. Ходът е стратегически и има за цел да увеличи пазарния дял на купувача, като подсили неговите приходи от платени обяви.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


13 коментара
  • 1
    nage avatar :-?
    nage

    Нека купуват, сега му е времето.
    Интересно е кой им дава такива кредити... Аз реклама на банка на техния сайт не съм видял

  • 2
    slk_bg avatar :-P
    Simeone

    Браво!

  • 3
    bloodymirova avatar :-|
    Bloodymirova

    "SMI притежава и някой други сайтове освен "Нетинфо" "

    Оправете си грешката :)


  • 4
    zzdravkov avatar :-|
    Zdravko Z.

    До коментар [#1] от "nage":

    Всъщност ако сте чели по внимателно, щяхте да разберете как са финансирани покупките. Чрез набран капитал от вторично публично предлагане.

  • 5
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    910 хил. лева.. Стига смешки бе... Какви са печалбите на тези компании, че говорим за подобни суми?

  • 6
    masticka avatar :-|
    masticka

    До коментар [#5] от "bestbuy":

    проста сметка за imoti.net показва че дори са ги купили евтино.
    260 хил приходи
    - 140 хил за екипа (7 човека, нито един ИТ, тоест поне половината са евтини работни места на черноработници)
    - 20 хил за поддръжка и ИТ инфраструктура
    - 20 хил офис и.т.н.
    ___
    остват 80 хиляди печалба преди данъци
    умножено по 8-9-10 според както са се договорили , прави цената само на този сайт 650 хил. и нагоре

    И това всичко в година на криза. А както е споменато в статията 2008 сайтът е имал приходи от 800 хил. лева. Така че доста добра сделка.

  • 7
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    До коментар [#6] от "masticka":

    "остват 80 хиляди печалба преди данъци" !!! Ако !! остават толкова, Може би!!! стойността е 200-300 к..., защото Интернет бизнеса има други измерения за цена/профит.
    А ако остава много по-малко .???

  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    моите извинения, но заглавието го прочетох - уеб подкупите навлизат в агресивна фаза ;)

  • 9
    mapto avatar :-|
    mapto

    В по-голямата част от статията става дума за един от добре функциониращите пазари в страната, в които изпраните пари не са решаващи (ако изобщо ги има). Обърнете внимание на това и го имайте предвид, когато гледате движението на БФБ.

    Да се надяваме, че няма да се отдаде на държава и организирана престъпност да превземат един от малкото свободни пазари. http://mapto-on.blogspot.com/2011/06/blog-post_17.html

  • 10
    dadao avatar :-|
    dadao

    Мисля че сделката е добра и за двете страни и цената е горе-долу справедлива. Двете собственички са вложили невероятен 10-годишен труд за да развият продуктите си до това ниво. При всички положения обаче, за миналата година са били на загуба или най-много на лек плюс, просто разходите са много повече от написаниете в комнтар 6.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал