ЕК забавя, но не забравя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК забавя, но не забравя

Транспортният министър Ивайло Московски има още да размишлява по казуса с конкурсите за мултиплекс оператори

ЕК забавя, но не забравя

Държавата отрича да е нарушила европейските норми при избора на мултиплекс оператори

Весислава Антонова
7169 прочитания

Транспортният министър Ивайло Московски има още да размишлява по казуса с конкурсите за мултиплекс оператори

© Цветелина Белутова


Отбиването на номера е често срещано явление в българската държавна администрация. Точно това се случва през последните два месеца, след като страната ни получи сурова критика от Брюксел заради странния начин, по който протича дигитализацията на телевизионния ефир у нас. Както можеше да се очаква, българското правителство изобщо не се е трогнало от писмото на Европейската комисия (ЕК), изпратено преди два месеца. С него евроадминистрацията ни предупреди, че започва наказателна процедура във връзка с проблемите около разпределението на българския ефир.

Преди около два месеца кореспонденция, адресирана до транспортното министерство (МТИТС), комисията ни разкритикува за процедурата по избор на мултиплекс оператори в България. Аргументът е, че тя нарушава две европейски директиви.  ЕК смята, че критериите, по които бяха раздадени аналоговите честоти, са неясни и неустойчиви. Поправянето на грешките можеше да включва дори и отмяна на вече проведените конкурси и започване на нови. Можеше, но това не стана.

Ето какво свърши държавата за тези два месеца...

Любимец 17

След писмото на ЕК бе сформирана работна група, която включи всички институции, отговорни за развитието на медийния пазар: Съвета за електронни медии (СЕМ), Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), Комисията за защита на конкуренцията (КЗК)... В групата участваха и представители на Дирекция "Координация по въпросите на ЕС" (КВЕС) в Министерският съвет (МС), Министерството на културата и МТИТС. Всички тези ведомства се обединиха в т.нар. Работна група 17, която изготви становището до ЕК. Съветът по европейските въпроси към МС пък одобри позицията.

В изпратеното до ЕК писмо България излага подробно аргументите си (на цели 19 страници), според които страната ни не е нарушила европейските норми при провеждането на конкурсите за мултиплексите и е издала редовно лицензите за тях. ЕК настояваше, че ситуацията е точно обратната. В писмото, което Брюксел ни изпрати на 20 май, е отбелязано, че условията на проведения преди малко повече от година конкурс за мултиплекс оператори са били написани така, че да попречат на участието на компании, свързани с телевизионни канали. В текста се казва, че "изключения могат да бъдат направени и няма риск от конфликт на интереси, особено в случаите, в които дадената компания е свързана с чуждестранни тв канали" (които при това не се излъчват на българския тв пазар - бел. ред.).

С днешна дата министерството на транспорта защитава позицията на КРС, че изискването компаниите, които осъществяват пренос на телевизионен сигнал, да нямат собствени тв програми не е дискриминационно. Именно по тази причина от надпреварата за мултиплекс оператори бе отстранен големият австрийски мрежов оператор ORS. Аргументът беше, че компанията е собственик на австрийската обществена телевизия ORF. Засегнатата компания обаче подаде сигнала в Брюксел за скандалната процедура по издаването на лицензите в България и приложи документи.

В същото време състезанието за изграждане на два от мултиплексите беше спечелено от словашката компания "Тауърком", която беше закупена от "НУРТС България" - джойнт венчър между БТК и Mancelord Limited. Последното предприятие е кипърска офшорка, представлявана в България от бизнесмена Цветан Василев, оглавяващ Корпоративна търговска банка (КТБ). На практика "НУРТС България" притежава мрежата, по която в момента се разпространява телевизионният сигнал на всички български ефирни канали. (Повече по темата НУРТС тук)

Цветан Василев е и човекът, който най-вероятно стои зад TV7 - телевизията, която спечели национален ефир при раздаването на последните свободни честоти. Именно това вероятно не е убегнало на Европейската комисия, когато е повдигнала въпроса в писмото си.

Всичко ни е наред

В становището си до ЕК българската държава подробно излага аргументите си за "законосъобразност и целесъобразност на проведените процедури към момента на издаване на разрешения за петте цифрови мултиплекса и разрешения за временно ползване на честоти за аналогово телевизионно излъчване с регионален обхват", отговориха на "Капитал" от Министерство на транспорта. Авторите на документа настояват, че "разпоредбите, във връзка с които ЕК е изразила опасения, са с преходен характер и са изчерпали действието си към юни 2009 г., т.е няма да са приложими към бъдещи процедури".

Ограничението за участие на оператори с програмни лицензи е мотивирано от държавата с "желанието за недопускане на вертикална интеграция. Ограничението се предвижда да бъде преразгледано от КРС и СЕМ заедно с това за "задължителен пренос" до средата на 2014 г. Ако компетентните органи установят, че е необходимо да бъде изменен действащият режим, изпълнителната власт ще инициира  изменение на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) и/или Закона за радиото и телевизията". В позицията е приложен текст, с който да се измени текущият законопроект.

От становището на правителството става ясно, че във връзка с цифровизацията се поема ангажимент за освобождаване на необходимите честоти за национални цифрови мрежи през 2014 г. "При освобождаване на необходимия спектър и спиране на аналоговото излъчване ще е възможно да бъдат раздадени и свободните честоти за изграждане на нови мрежи с национално покритие", обясниха пред "Капитал" от МТИТС. С други думи, държавата възнамерява да издава нови лицензи за изграждане на мултиплекси, което може да стане най-рано през 2014 г.

Това на практика означава, че трябва да се чакат конкурси за нови мултиплекс оператори освен вече проведените. Друг е въпросът дали това е адекватно за малък пазар като българския. Телевизиите, разпространявани у нас, едва ще запълнят трите мултиплекса от втората фаза на цифровизацията (предвидена след 2016 г.) с качествени програми.

Иначе по-голямата част от ефира, необходим за тази цел, в момента се използва от военното министерство. В оценките на държавата досега неведнъж се е отбелязвало, че за техническата модернизация на спектъра, зает от военните, са нужни 300 млн. лева. Бъдещето на двата нови мултиплекса ще бъде лишено от бизнес логика и не е много ясно на какво разчита държавата, като лансира подобна идея.

Българската държава не признава да е допускала грешки и при издаването на регионалния аналогов лиценз на БНТ за столицата. "Относно аналоговата честота за София аргументите са за защита на обществения интерес и културното многообразие чрез предоставяне на правото на БНТ да излъчва програма с регионален обхват. Интересът е бил заявен от БНТ още през 2006 г., но този факт е бил отчетен от КРС едва с постъпване на изричното искане на публичната медия в хода на процедурата", коментираха пред "Капитал" от транспортното министерство.

Какво ни чака

Наказателната процедура срещу България до момента не предвижда глоби. Държавата имаше на разположение два месеца, за да поправи грешките си. Сега остава да чакаме от ЕК да ни изпрати свое "аргументирано становище". При повторно бездействие Брюксел може да заведе дело срещу България в съда в Люксембург. От транспортното министерство уточняват, че целият процес може да отнеме до осем месеца. Източник на "Капитал", запознат отблизо с работата с ЕК и пожелал да остане неназован, изрази опасения, че тази позиция може да има негативен ефект, макар и не веднага и не директен. "Хората тук приемат, че ако кажат или направят нещо грешно и няма веднага реакция, няма причини за безпокойство. Затова се успокояват и правят още някоя глупост", коментира той. И действително в ЕК обикновено нещата се случват със забавяне около половин година. Това обаче не значи, че ни се е разминало, защото комисията е изключително последователен орган. Не забравя и не се уморява да повтаря. Ако има опасения по даден проблем, продължава да пита. За да се промени мнението й, трябват много усилия, преговори, аргументи.

Европейската комисия рядко реагира фронтално и агресивно. Повечето пъти действа с намеци, подсказва, очаква действия от отсрещната страна. За да се стигне до санкции, значи нещата са отишли твърде далеч. За момента обаче ние не даваме знаци да разбираме какво точно ни казва ЕК.

Отбиването на номера е често срещано явление в българската държавна администрация. Точно това се случва през последните два месеца, след като страната ни получи сурова критика от Брюксел заради странния начин, по който протича дигитализацията на телевизионния ефир у нас. Както можеше да се очаква, българското правителство изобщо не се е трогнало от писмото на Европейската комисия (ЕК), изпратено преди два месеца. С него евроадминистрацията ни предупреди, че започва наказателна процедура във връзка с проблемите около разпределението на българския ефир.

Преди около два месеца кореспонденция, адресирана до транспортното министерство (МТИТС), комисията ни разкритикува за процедурата по избор на мултиплекс оператори в България. Аргументът е, че тя нарушава две европейски директиви.  ЕК смята, че критериите, по които бяха раздадени аналоговите честоти, са неясни и неустойчиви. Поправянето на грешките можеше да включва дори и отмяна на вече проведените конкурси и започване на нови. Можеше, но това не стана.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • Пръс

    Тоя Цецко В. зад всяка мръсна схема стоял, видиш ли..

  • 3
    chesten5139 avatar :-|
  • 4
    tgeog avatar :-|
    Teodora Georgieva

    Изгониха инвеститор като ОРС, заради този хитрец Цецко.... цяката ни работа е такава.

  • 5
    tgeog avatar :-|
    Teodora Georgieva

    Извадка от статията в труд:

    "За да бъде узаконено фаворизирането на точно определен медиен властелин, близък до ДПС и БСП, трябваше да бъдат “отказани” реалните конкуренти с икономически, а не с политически интереси в бранша. Това стана чрез прокарването на две нелогични условия - първо, кандидатите да не притежават собствени тв програми, и в същото време да нямат преносна мрежа.

    Подобно ограничение не е въвеждано в никоя друга европейска държава. Всъщност шокиращото законотворчество стана факт, когато вече бе ясно, че сериозен интерес към цифровизацията на тв преноса има стратегически инвеститор - австрийската ORS. Дружеството на австрийския обществен тв оператор ORF дори сключи предварителен договор с БТК за покупката на дъщерното й поделение за пренос на тв и радио сигнал - Национално управление Радио-телевизионни станции (НУРТС)."


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK