Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 5 авг 2011, 17:30, 8589 прочитания

Само Like не стига

Социалните мрежи вече са мощен маркетингов инструмент за тези, които знаят как да го ползват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Според различни оценки социалната мрежа Facebook вече има над 750 млн. регистрирани потребители. По-важното в нашия случай е, че над 2.1 млн. от тях са българи. В Twitter се подвизават около 200 млн. души, от които броят на сънародниците ни е неясен. LinkedIn има над 100 млн. регистрирани потребители...

Списъкът на социалните мрежи става все по-дълъг, а фактът, че в тях комуникират "живи", разпознаваеми хора с ясен потребителски профил, кара все повече маркетолози да им обръщат специално внимание. Този потенциал се превръща в успех за хората, които знаят как да го използват за увеличаване на продажбите на компаниите си. При това в много от случаите без особено големи инвестиции в директна реклама. Използването на социалните мрежи на практика се превръща в задължителен инструмент за всеки маркетингов мениджър. Което обаче трябва да става според правилата - и на пазара, и на самите социални мрежи, които следят внимателно да се спазват изискванията и критериите им за това що е то допустима и коректна бизнес практика.


"В България има над 2 милиона активни потребители на Facebook, които са предимно от градското и платежоспособно население на България", казва Ивайло Христов, съосновател и съдружник в "Комфо България". Компанията е и партньор на "Капитал" в реализирането на първия по рода си конкурс за успешно реализирана маркетингова капания в най-голямата социална мрежа в света. Озаглавеният Famebook конкурс (famebook.capital.bg) е част от онлайн активностите ни, които предхождат нашата конференцията Digital|K, която ще се проведе в края на септември.

Защо обаче си говорим точно за Facebook? "Социалната мрежа е много добър комуникационен канал и позволява развиването на кампании, които могат да доведат до много добри, измерими резултати", смята Христов. Според него най-адекватният инструмент за маркетинг у нас е именно Facebook. А вече има примери и за успешни кампании, проведени в социалната мрежа. "Такава е на бира "Шуменско", твърди Христов. Тя предлага на потребителите да спечелят толкова бира, колкото приятели имат в социалната мрежа. Инициативата привлече вниманието на много потребители. "В живота хубавите кампании се носят от уста на уста, а във Facebook - от стена на стена. "Шуменско" съумяха да направят точно това и да се нанесат трайно на стените на много потребителите във Facebook", убеден е Христов.

Именно класирането на най-успешните компании в социалната мрежа е и основната идея, която седи в основата на Famebook.



Кой е по-по-най...

Създаването на една маркетингова кампания във Facebook е едновременно лесно и трудно. Причината е, че вече има дори достатъчно добри софтуерни инструменти, които, ако попаднат в ръцете на добър маркетинг мениджър, могат да направят чудеса. Паралелно с тях има и достатъчно голяма "популация" от потребители, които могат да бъдат привлечени към определена кампания и да я превърнат в успешна.

Самата социална мрежа и потребителите й еволюират и стават все по-взискателни. Което означава, че една добра кампания не е просто качването на снимки на потребителите и събирането на "харесвания". По същия начин, по който една компания е успешна в социалната мрежа, не само защото е събрала повече фенове от конкурентите си. "За нас винаги е по-добре да влезеш в сърцата на по-малък брой, но правилни потребители, отколкото да достигнеш до голяма маса хора, които не се интересуват от посланието или продукта", споделя Христов.

По същия начин и в сърцето на силната Facebook кампания е залегнала добрата идея, която е реализирана по начин, съответстващ на правилата на социалната мрежа. Защото историята помни не един и два случая на прекратени от администраторите кампании, и то в момента, когато те са били в разгара си. Което за компанията означава най-малкото загуба на инвестираните средства. Затова и целта на конкурса Famebook е да покаже, че Facebook може да бъде силно оръжие в ръцете на маркетинг мениджъра, но само ако се използва по правилния начин и според правилата на социалната мрежа.

"Свидетели сме на много Facebook приложения, спирани в разгара на кампанията", разказва Христов. Това е едно от лошите неща, които може да ти се случи във Facebook - "да похарчиш бюджет за кампания и поради неспазване на правилата тя да бъде спряна, когато вниманието върху нея е най-голямо". Статистиката на "Комфо" показва, че около 80% от кампаниите, които се организират от български компании, в някаква степен се случват в разрез с политиката на социалната мрежа.

Измерителят на успеха


Какво прави успешна една кампания в социална мрежа? На първо място, разбира се, е постигането на бизнес целите, поставени пред нея. Което става чрез спечелването на лоялни фенове, следящи бранда в социалната мрежа. Това се случва с постоянство на базата на различни дейности и активности от страна на марката. И, само между другото: в социалните мрежи се шири заблудата, че 50 хил. фена на една страница означават, че 50 хил. души виждат всеки неин пост. Това далеч не е така. Социалната мрежа е организирана така, че потребителите получават съобщенията само от брандовете, с които са имали взаимодействие през последните 30 дни. Така че постоянното задържане на вниманието е от ключово значение.

С други думи, ако някой потребител е станал фен на определена страница преди година и оттогава не я е отварял, той не вижда съобщенията от нея. Друг е въпросът, че настройките на социалната мрежа позволяват на хората да "игнорират" съобщенията от различните страници и да виждат само публикуваното от приятелите си например. Затова и брандовете, които са силно представени във Facebook, са тези, които комуникират ефективно със своите привърженици. Които съумяват да представят интересно съдържание и да ангажират потребителите си да харесват, коментират и споделят съдържанието, публикувано на нея. Защото това означава, че и техните приятели ще видят това тяхно действие и ще научат за дадения бранд.

"Страници, които представляват вашия бизнес във Facebook и безцелно трупат харесвания, се превръщат в страници "призраци". Те губят възможността да комуникират с потребителите, които са харесали страницата", коментират от "Комфо България". А всички се страхуваме от призраци, нали?

Що е то Famebook

Идеята. Конкурсът цели да покаже, че използването на социалните мрежи може да доведе до много добри и измерими ползи за бизнеса. Както и че социалната мрежа Facebook може да бъде силно оръжие в ръцете на маркетинг мениджъра, но само ако се използва по правилния начин и според правилата на социалната мрежа.

Условията. Единственото условие е "състезателят" (марка, продукт или компания) да е "българин", тоест да работи на местния пазар и да има българска Facebook страница. До редакционното приключване на броя са регистрирани около 400 участници, разделени в 14 категории. Победителите ще бъдат тези компании, които успеят да регистрират най-голям ръст в класацията до 25 септември  - ден преди конференцията Digital|K.

Оценката. Една Facebook страница се класира по-напред от друга, ако има повече харесвания.

Участие.
Ако не откривате вашата страница в конкурса Famebook, можете да я добавите лесно от сайта на конкурса - famebook.capital.bg.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 931 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1480 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Монополът, моят приятел

Комисията за защита на конкуренцията ще проверява медийната империя на Делян Пеевски

Още от Капитал
Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10