Само Like не стига
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Само Like не стига

Shutterstock

Само Like не стига

Социалните мрежи вече са мощен маркетингов инструмент за тези, които знаят как да го ползват

Христо Ласков
8698 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Според различни оценки социалната мрежа Facebook вече има над 750 млн. регистрирани потребители. По-важното в нашия случай е, че над 2.1 млн. от тях са българи. В Twitter се подвизават около 200 млн. души, от които броят на сънародниците ни е неясен. LinkedIn има над 100 млн. регистрирани потребители...

Списъкът на социалните мрежи става все по-дълъг, а фактът, че в тях комуникират "живи", разпознаваеми хора с ясен потребителски профил, кара все повече маркетолози да им обръщат специално внимание. Този потенциал се превръща в успех за хората, които знаят как да го използват за увеличаване на продажбите на компаниите си. При това в много от случаите без особено големи инвестиции в директна реклама. Използването на социалните мрежи на практика се превръща в задължителен инструмент за всеки маркетингов мениджър. Което обаче трябва да става според правилата - и на пазара, и на самите социални мрежи, които следят внимателно да се спазват изискванията и критериите им за това що е то допустима и коректна бизнес практика.

"В България има над 2 милиона активни потребители на Facebook, които са предимно от градското и платежоспособно население на България", казва Ивайло Христов, съосновател и съдружник в "Комфо България". Компанията е и партньор на "Капитал" в реализирането на първия по рода си конкурс за успешно реализирана маркетингова капания в най-голямата социална мрежа в света. Озаглавеният Famebook конкурс (famebook.capital.bg) е част от онлайн активностите ни, които предхождат нашата конференцията Digital|K, която ще се проведе в края на септември.

Защо обаче си говорим точно за Facebook? "Социалната мрежа е много добър комуникационен канал и позволява развиването на кампании, които могат да доведат до много добри, измерими резултати", смята Христов. Според него най-адекватният инструмент за маркетинг у нас е именно Facebook. А вече има примери и за успешни кампании, проведени в социалната мрежа. "Такава е на бира "Шуменско", твърди Христов. Тя предлага на потребителите да спечелят толкова бира, колкото приятели имат в социалната мрежа. Инициативата привлече вниманието на много потребители. "В живота хубавите кампании се носят от уста на уста, а във Facebook - от стена на стена. "Шуменско" съумяха да направят точно това и да се нанесат трайно на стените на много потребителите във Facebook", убеден е Христов.

Именно класирането на най-успешните компании в социалната мрежа е и основната идея, която седи в основата на Famebook.

Кой е по-по-най...

Създаването на една маркетингова кампания във Facebook е едновременно лесно и трудно. Причината е, че вече има дори достатъчно добри софтуерни инструменти, които, ако попаднат в ръцете на добър маркетинг мениджър, могат да направят чудеса. Паралелно с тях има и достатъчно голяма "популация" от потребители, които могат да бъдат привлечени към определена кампания и да я превърнат в успешна.

Самата социална мрежа и потребителите й еволюират и стават все по-взискателни. Което означава, че една добра кампания не е просто качването на снимки на потребителите и събирането на "харесвания". По същия начин, по който една компания е успешна в социалната мрежа, не само защото е събрала повече фенове от конкурентите си. "За нас винаги е по-добре да влезеш в сърцата на по-малък брой, но правилни потребители, отколкото да достигнеш до голяма маса хора, които не се интересуват от посланието или продукта", споделя Христов.

По същия начин и в сърцето на силната Facebook кампания е залегнала добрата идея, която е реализирана по начин, съответстващ на правилата на социалната мрежа. Защото историята помни не един и два случая на прекратени от администраторите кампании, и то в момента, когато те са били в разгара си. Което за компанията означава най-малкото загуба на инвестираните средства. Затова и целта на конкурса Famebook е да покаже, че Facebook може да бъде силно оръжие в ръцете на маркетинг мениджъра, но само ако се използва по правилния начин и според правилата на социалната мрежа.

"Свидетели сме на много Facebook приложения, спирани в разгара на кампанията", разказва Христов. Това е едно от лошите неща, които може да ти се случи във Facebook - "да похарчиш бюджет за кампания и поради неспазване на правилата тя да бъде спряна, когато вниманието върху нея е най-голямо". Статистиката на "Комфо" показва, че около 80% от кампаниите, които се организират от български компании, в някаква степен се случват в разрез с политиката на социалната мрежа.

Измерителят на успеха

Какво прави успешна една кампания в социална мрежа? На първо място, разбира се, е постигането на бизнес целите, поставени пред нея. Което става чрез спечелването на лоялни фенове, следящи бранда в социалната мрежа. Това се случва с постоянство на базата на различни дейности и активности от страна на марката. И, само между другото: в социалните мрежи се шири заблудата, че 50 хил. фена на една страница означават, че 50 хил. души виждат всеки неин пост. Това далеч не е така. Социалната мрежа е организирана така, че потребителите получават съобщенията само от брандовете, с които са имали взаимодействие през последните 30 дни. Така че постоянното задържане на вниманието е от ключово значение.

С други думи, ако някой потребител е станал фен на определена страница преди година и оттогава не я е отварял, той не вижда съобщенията от нея. Друг е въпросът, че настройките на социалната мрежа позволяват на хората да "игнорират" съобщенията от различните страници и да виждат само публикуваното от приятелите си например. Затова и брандовете, които са силно представени във Facebook, са тези, които комуникират ефективно със своите привърженици. Които съумяват да представят интересно съдържание и да ангажират потребителите си да харесват, коментират и споделят съдържанието, публикувано на нея. Защото това означава, че и техните приятели ще видят това тяхно действие и ще научат за дадения бранд.

"Страници, които представляват вашия бизнес във Facebook и безцелно трупат харесвания, се превръщат в страници "призраци". Те губят възможността да комуникират с потребителите, които са харесали страницата", коментират от "Комфо България". А всички се страхуваме от призраци, нали?

Що е то Famebook

Идеята. Конкурсът цели да покаже, че използването на социалните мрежи може да доведе до много добри и измерими ползи за бизнеса. Както и че социалната мрежа Facebook може да бъде силно оръжие в ръцете на маркетинг мениджъра, но само ако се използва по правилния начин и според правилата на социалната мрежа.

Условията. Единственото условие е "състезателят" (марка, продукт или компания) да е "българин", тоест да работи на местния пазар и да има българска Facebook страница. До редакционното приключване на броя са регистрирани около 400 участници, разделени в 14 категории. Победителите ще бъдат тези компании, които успеят да регистрират най-голям ръст в класацията до 25 септември  - ден преди конференцията Digital|K.

Оценката. Една Facebook страница се класира по-напред от друга, ако има повече харесвания.

Участие. Ако не откривате вашата страница в конкурса Famebook, можете да я добавите лесно от сайта на конкурса - famebook.capital.bg.

Според различни оценки социалната мрежа Facebook вече има над 750 млн. регистрирани потребители. По-важното в нашия случай е, че над 2.1 млн. от тях са българи. В Twitter се подвизават около 200 млн. души, от които броят на сънародниците ни е неясен. LinkedIn има над 100 млн. регистрирани потребители...

Списъкът на социалните мрежи става все по-дълъг, а фактът, че в тях комуникират "живи", разпознаваеми хора с ясен потребителски профил, кара все повече маркетолози да им обръщат специално внимание. Този потенциал се превръща в успех за хората, които знаят как да го използват за увеличаване на продажбите на компаниите си. При това в много от случаите без особено големи инвестиции в директна реклама. Използването на социалните мрежи на практика се превръща в задължителен инструмент за всеки маркетингов мениджър. Което обаче трябва да става според правилата - и на пазара, и на самите социални мрежи, които следят внимателно да се спазват изискванията и критериите им за това що е то допустима и коректна бизнес практика.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    vegano avatar :-|
    Vegano

    трябва да направите някаква по-пълна аналитична статия за българските фейсбук кампании - ако са лоши - защо, ако са добри - също.

  • 2
    kelesha avatar :-|
    Косьо

    След тази статия помня само рекламата на "Комфо България". А замисълът не е лош и следва да се развие.

  • 3
    pavka14 avatar :-|
    Павел

    Толкова безсмислени ми се виждат тия истории... Някой цъкнал на "лайк" нещо си, и това било успех? Що не го попитате след една седмица какво точно е "лайкнал" и какво е запомнил, ако изобщо е запомнил и разбрал нещо (като знам "креативните" кампании дето се правят в БГ и колко акъл се иска понякога да разбереш какво изобщо се рекламира като продукт). Да не говорим за "дреболии" като това дали после се случва нещо по-сериозно; щото аз мога да си "лайквам" сайта на Ферари колкото си искам, ама каква полза има Ферари от това (и не, не ми казвайте че Ферари е друг случай; потребителят точно толкова ще си купи вафла "Мура" защото й е харесал ФБ страницата колкото ще си купи и Ферари).

  • 4
    ariman_info avatar :-P
    Ariman

    Не е точно така, но целта и на мура и на ферари е обща -разпознаваемост на марката и не ми казвай, че не би карал ферари, аз отивам за вафла и сигурно ще е мура, все пак това е последната марка вафли в моя кеш.

  • 5
    mitch avatar :-|
    mitch

    Полезността на съдържанието се заключава в последните 5 изречения. Направете по-пълен анализ на измерителите за успех - това ще заслужи 'Лайк'.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK