От другата страна на екрана

Ръстът в приходите на тв каналите през първото шестмесечие на 2011 г. е привиден. Пазарът оцелява благодарение на ниски цени и бонуси

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Един от многобройните ефекти след преминаването на торнадото на рецесията през рекламния пазар беше, че разчитането му на базата на официалните данни, публикувани от агенциите за маркетингови изследвания, стана почти невъзможно. Само страните по съответните договори знаят какво всъщност се крие зад привидно стабилните приходи на телевизионните канали и на пръв поглед непроменените инвестиции на рекламодателите. Телевизията продължава да бъде основният двигател на този пазар (към нея са насочени около 78% от разходите на компаниите за реклама), но под повърхността той се направлява от разнообразни схеми с промоции, бонуси и компенсации.

Мониторингът на Be Media Consultant (доскоро TNS/TV Plan) отчита ръст на приходите на тв каналите със 7% за първите шест месеца на 2011 г., сравнено със същия период на 2010 г. Играчите на пазара обаче твърдят, че той не е реален. Защо е така? Част от обяснението се крие в начина, по който агенцията наблюдава и изчислява рекламните вложения. Сумите се пресмятат на база официалните тарифи, обявени от телевизиите. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите, както и бартерните договори. В сумите не влизат рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. С други думи, в официалните приходи на тв каналите не е пресметната цената на компромисите, които те е трябвало да направят, за да привлекат парите на клиентите си точно при себе си. Неофициално на пазара се коментира, че реалните рекламни вложения всъщност са наполовина по-малко.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове