От другата страна на екрана

Ръстът в приходите на тв каналите през първото шестмесечие на 2011 г. е привиден. Пазарът оцелява благодарение на ниски цени и бонуси

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Един от многобройните ефекти след преминаването на торнадото на рецесията през рекламния пазар беше, че разчитането му на базата на официалните данни, публикувани от агенциите за маркетингови изследвания, стана почти невъзможно. Само страните по съответните договори знаят какво всъщност се крие зад привидно стабилните приходи на телевизионните канали и на пръв поглед непроменените инвестиции на рекламодателите. Телевизията продължава да бъде основният двигател на този пазар (към нея са насочени около 78% от разходите на компаниите за реклама), но под повърхността той се направлява от разнообразни схеми с промоции, бонуси и компенсации.

Мониторингът на Be Media Consultant (доскоро TNS/TV Plan) отчита ръст на приходите на тв каналите със 7% за първите шест месеца на 2011 г., сравнено със същия период на 2010 г. Играчите на пазара обаче твърдят, че той не е реален. Защо е така? Част от обяснението се крие в начина, по който агенцията наблюдава и изчислява рекламните вложения. Сумите се пресмятат на база официалните тарифи, обявени от телевизиите. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите, както и бартерните договори. В сумите не влизат рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. С други думи, в официалните приходи на тв каналите не е пресметната цената на компромисите, които те е трябвало да направят, за да привлекат парите на клиентите си точно при себе си. Неофициално на пазара се коментира, че реалните рекламни вложения всъщност са наполовина по-малко.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ju_li avatar :-?
    ju.li
    • - 4
    • + 12

    Въобще не разбирам рекламодателите и всичко обрасло по тях, как не отчитат, че все повече хора ако имат телевизори ги използват само за осветителни тела.
    Толкова претенциозен и подробен анализ повече подхожда за нещо развиващо се, а не отмиращо.

    Нередност?
  • 2
    emanuilc avatar :-?
    emanuilc
    • - 1
    • + 7

    Значи според тази Красимира Василева от Нова, каналите от групата на Диема се развиват много добре, а Нова - не. Това ли е причината за безпрецедентните им загуби? Ми тази жена сама си подкопава имиджа по продукта, който трябва да продава. Ако така процедира и пред рекламодателите...Колкото и да се развият Диема, без Нова няма и един голям рекламодател да привлечеш. То и преди една-две години Нова не беше с по-добра програма.
    А БНТ и БНР да вземат мерки по кардинално преструктуриране и оптимизиране на разходите от НАШИТЕ данъци. Пък тогава да се опитват да провеждат търговска политика.

    Нередност?
  • 3
    jj avatar :-P
    J.J.
    • - 1
    • + 7

    "А БНТ и БНР да вземат мерки по кардинално преструктуриране и оптимизиране на разходите от НАШИТЕ данъци."
    Оптимизация в БНТ и БНР значи искане за по-големи приходи от държавата, така че по-добре да не я правят. ;) Иначе спор няма, нужда от оптимизация има голяма. А и от някаква промяна в закона, така че поне да имат шанс да имат по-големи рекламни приходи. Нова подходиха много грешно последните години с копирането на програмата на БТВ, дано са си направили изводите и има промяна, за да има повече конкуренция на пазара. Иначе Диемите се развиват само благодарение на сигурния пазар на Английската висша лига.

    Нередност?
  • 4
    marting avatar :-|
    Марто
    • - 3
    • + 6

    Капитал кажете как сметнахте, че приходите миналата година за шестмесечието са били 290 милиона, това са 312 милиона и се отчита спад с 45%?:)

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал