С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
32 12 авг 2011, 14:40, 13348 прочитания

Монополът, моят приятел

Комисията за защита на конкуренцията ще проверява медийната империя на Делян Пеевски

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Прессъобщение на КЗК

Комисията за защита на конкуренцията започва проучване на пазарите на издаване и разпространение на печатни издания на територията на страната. Ще бъде извършена проверка относно съществуващите условия за функциониране на ефективна конкуренция и отношенията между основните участници, разпределението на пазарните им дялове, както и бариерите за навлизане на потенциални конкуренти. В рамките на проверката КЗК ще изследва наличието на евентуални форми на нарушение на разпоредбите на ЗЗК.
Четвъртък сутрин. В сградата на Министерския съвет влизат Кристина Патрашкова и Явор Дачков, които са част от екипа на вестник "Галерия". Те са придружени от Недялко Недялков, издател на вестниците "Ретро", "България днес" и неофициален съдружник в "Галерия". Тримата имат среща с премиера Бойко Борисов, който се е съгласил да ги приеме по тяхна молба. Темата е - монополизирането на разпространителския пазар на вестници от група фирми, свързани с депутата Делян Пеевски и неговата майка Ирена Кръстева, която е управител на "Нова българска медийна група" (издател на дузина вестници, сред които "Телеграф", "Уикенд" и "Всеки ден").

Близо час след като тримата напускат сградата на "Дондуков" 1, излиза официално новината, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е започнала проверка на вестникарския пазар. Регулаторът ще проверява дали има ефективна конкуренция и дали има опит за овладяване на разпространението от един играч. По същото време Патрашкова, Дачков и Недялков дават пресконференция в БТА, на която разказват подробности от разговора си с министър-председателя, който лично обещал проверката да не е формална.


Тези детайли са важни, защото по закон КЗК би трябвало да е "независим държавен орган", който защитава конкуренцията. Той има право да се самосезира, когато има достатъчно данни за нарушаването й. Под "данни" може да се разбират както сигналите в комисията, така и публикации в медиите. А точно в този случаи КЗК имаше десетки поводи да се самосезира в последните две-три години, тъй като за никого не беше тайна, че депутатът Делян Пеевски и неговата майка Ирена Кръстева упорито и целенасочено се опитват да изградят монопол. Неговите "основи" бяха положени по време на тройната коалиция, но той продължи да се разраства и при управлението на ГЕРБ. Нещо повече - покупките на вестници се финансират от Корпоративна търговска банка, в която най-големите държавните предприятия предпочитат да държат парите си. В замяна на тази щедрост от страна на държавата вестниците на Пеевски и Кръстева се надпреварват да хвалят политиката на правителството. Получава се тройно критична комбинация "власт + пари + медии", която не само опорочава идеята за медиите като коректив на властта, но и директно разрушава свободния пазар в една толкова чувствителна сфера, каквато е пазарът на информация и свободата на словото.

За това е писано много пъти, включително и в "Капитал". Досега обаче КЗК не намираше за нужно да започне проверка на вестникарския пазар. Фактът, че антимонополната комисия се "сезира" точно сега, би могло да означава само едно - че тя е получила указание за това от "Дондуков" 1. Точно както обявиха Патрашкова, Дачков и Недялков на пресконференцията си след срещата с Бойко Борисов.

По-интересно е отношението на премиера към темата. За него има две възможни обяснения. Ако той е бил искрен в ангажирането си с казуса, това може би е знак, че Борисов вече си дава сметка до какво води формирането на такъв икономическо-медиен конгломерат. Групата на Пеевски-Кръстева, зад която стоят парите на "Корпоративна", вече успя да акумулира такава медийна и финансова мощ, която я превръща в политически фактор, много по-силен от "Синята коалиция" например. Да не забравяме и факта, че Пеевски е депутат от ДПС - партията, която внесе последния вот на недоверие към правителството на ГЕРБ. Няма как Борисов да не си дава сметка, че неглижирането на този политико-медиен "октопод" може рано или късно да се обърне срещу него и партията му. Другото възможно обяснение е случващото се да е само театър.



Проверка срещу "неизвестен извършител"

От прессъобщението на КЗК не става ясно кои ще са проверяваните субекти за нарушаване на конкуренцията на вестникарския пазар. На полицейски жаргон проверката се води срещу "неизвестен извършител". За никого не е тайна обаче кой е заподозреният - Делян Пеевски и неговата майка Ирена Кръстева. "Обърнахме се към г-н Борисов, защото медийната империя на депутат от ДПС, зад когото стои Ахмед Доган, завзе не само много медии, но и 80% от разпространението на вестници в България", заяви на пресконференцията Явор Дачков. "Ние преценихме, че е редно сами да се обърнем към премиера и да поискаме от него държавата да влезе в конституционните си задължения и да ги изпълнява", добави той.

Той изреди имената на няколко фирми - "Варна прес", "Национална агенция за разпространение", "Сенатор", "Оларт", "Прес", "Куриер Пловдив", "Жак прес", "Бургас прес", "Биз Бургас", "Комекс  медиа" - Горна Оряховица, които според него се контролират от медийната група на Пеевски и Кръстева. Заедно с още дузина по-малки фирми те формират 80% от разпространителския пазар според Дачков. "Казахме на г-н Борисов проверката да не бъде формална, тъй като Пеевски и Ирена Кръстева в повечето случаи не са формални собственици на вестниците и телевизиите, които те управляват. Те работят чрез подставени фирми и подставени лица", добави той.

Недялко Недялков, издател на "Ретро" и "България днес", съобщи, че поводът за срещата при премиера е била информация от разпространителски фирми, че са правени опити за умишлено саботиране на изданията му. "Ние имахме ясни сигнали - свидетелства и доказателства, че групировката на г-н Пеевски и лично той е издал заповеди за ограничаване и укриване на всички издания, представени на тази маса, както и още няколко свободни и независими български вестници, да не бъдат укривани и да не бъдат изваждани на сергията." Според Недялков това се правело по изключително циничен и вандалски начин. "Мога да ви обясня технологията: неговите фирми заявяват количества от нашите вестници, след това ги прибират директно в складовете си, не ги разпечатват и не вадят на сергията, след което ги връщат на издателя под формата на брак." По този начин се погазва основно конституционно право - правото на труд и правото на читателите за достъп до информация. Ние имаме ясни сигнали и доказателства за това и ще ги приложим в хода на тази проверка", заяви Недялков.

Тримата обявиха, че ще разкажат за това на посланиците на САЩ, Русия и Европейския съюз. "Получава се така, че чрез този обръч от фирми в разпространението на вестници Пеевски ограничава правото на читателите да достига до всички български вестници. И това се прави в угода на неговите корпоративни интереси. Това е изключително опасно. Тук не говорим за свободна конкуренция. Няма държава от Европейския съюз, в която един човек да е подчинил такова количество от издателския и търговския бизнес. Това е без прецедент", добави Недялко Недялков.

Премиерът - гарант за конкуренцията

По думите на тримата Бойко Борисов лично се заел със задачата да брани конкуренцията на вестникарския пазар. "Искам да предам точно думите на Бойко Борисов, че той лично ще гарантира всяко едно издание да достига до сергията свободно и да бъде купувано. Той лично няма да позволи монопол в този бранш и смята, че след като държавата се намеси така неочаквано агресивно в ситуацията с горивата и "Лукойл", това е следващият сектор, в който държавата ще се намеси активно", заяви Недялков.

Аналогията с проверката на КЗК срещу бургаската рафинерия е съвсем уместна в случая. И тогава антимонополната комисия се сезира да провери дали има господстващо положение на "Лукойл" едва след като държавата отне лиценза й, а икономическият министър Трайчо Трайчов изпрати официален сигнал. Преди това месеци наред от КЗК обясняваха, че няма данни за назначаване на такава проверка.

В нормалните държави няма практика лично министър-председателите да следят колко конкурентни са отделни пазари - за това си има регулатори. КЗК трябва да се бори с монополите постоянно, без да й се налага да й казват от "Дондуков" 1. По-същественият въпрос обаче е дали държавата има наистина воля и ресурс да прекрати порочното трупане на медийна и икономическа мощ от групата фирми, управлявани от Пеевски и Кръстева. Ако се съди по развитието на казуса "Лукойл", битката ще е трудна. Но не и лишена от смисъл.

Ако бъде обаче загубена, "Нова българска медийна група" ще спечели ценни точки - ще получи индулгенция, че моделът, по който работи през последните години, не може да бъде засечен от радара на властите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември)

Новата кампания на БФС - равенство във футбола и обединение срещу дискриминацията; Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга; Браншови организации с инициатива за подобряване и развитие на дигиталната среда в България; Коледният дух в рекламата на John Lewis и др.

19 ное 2019, 854 прочитания

Защо телевизиите не разказват бизнес истории 5 Защо телевизиите не разказват бизнес истории

Ситуацията може да се промени чрез промени в Закона за радиото и телевизията

18 ное 2019, 4774 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
От другата страна на екрана

Ръстът в приходите на тв каналите през първото шестмесечие на 2011 г. е привиден. Пазарът оцелява благодарение на ниски цени и бонуси

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10