Повдигнете завесата

Печатната реклама спада заради кризата, засмукването на бюджетите от телевизиите и твърде много "жълти" издания на пазара

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Тази седмица в един и същ ден излязоха две новини на пазара на печатни медии, но с обратен знак. Българското издание на списание Rolling Stone спря да излиза. А към високия сегмент се прицели ново месечно списание - Biograph. В последните няколко години играчите в сектора свикнаха с тази странна въртележка, при която едни отпадаха тъжно от надпреварата за читатели и рекламодатели, а други се появяваха с надеждата, че рекламният пазар все ще се оттласне от дъното, или разчитаха на това, че влизат в незаета ниша.

Това идва да покаже, че българските печатни медии се развиват по собствени логика и закони, които често се отклоняват от пазарните клишета. И на практика не можеш да разчиташ на официалните данни, публикувани от агенциите за маркетингови изследвания, за да си ги обясниш.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kakawida avatar :-|
    kakawida
    • - 4
    • + 37

    Освен всичко казано в тази статия, трябва изрично да се спомене, че нивото на печатните медии в България е критично ниско. Качествено направени са единици, и то чуждестранни издания. Според мен това са: едно мъжко списание, от което лъха хумор и забавни идеи, едно чисто интелектуално списание, което във всеки си брой разглежда само една тема от различни гледни точки и едно списание, насочено към природата и историята. Поради разбираеми причини, не им казвам имената. Но останалото в кюпа... трагедия! Ниска култура (направо неграмотност) на списващите материалите, ужасно графично оформление, никакъв стил, липса на облик и разпарчетосано нахвърляне на някакви материали в един обем страници. Еклектика на некадърността.
    А колкото до рекламния пазар - но защо се мрънка и се страда? Архитектът на рекламата в България я унищожи още в зората й. Важно беше да се създадат медия шопове и да се преразпределят процентите от рекламните бюджети. За самата реклама, за нейната същност, за нейната творческа част, за смисъла й... това не бе интересно и доходоносно и съответно никой не правеше и не прави нещо качествено. Както Слави стана флагман на чалгата в страната ни, така и Краситу пък поведе чалганизирането на рекламния пазар, труд и бизнес. Има някакви ежегодни сбирки на "рекламаджии", където 5 фирмички печелят награди, които нямат тежест и нищо не значат. Сега много хора вият срещу месечината, но вече няма месечина, дами и господа. Остана само мрак и аромат на евтина мастика.

    Нередност?
  • 2
    antea avatar :-|
    antea
    • - 1
    • + 6

    ами сещам се за един много лесен начин т.нар. *мониторинг от специалисти* да стане малко по-обективен - достатъчно е да се прегледат годишните отчети на медийните групи - съответните им намалели приходи от реклами, повишени материални запаси/непродадени количества, разходи за брак и от съотношението на тези цифри към официалните тарифи, по които смятат текущо да си извадят един Коефициент на Реалност... ще бъде доста интересно число, убедена съм.

    Нередност?
  • 3
    1951 avatar :-|
    1951
    • - 4
    • + 27

    Като изключим, че заключението на статията е самореклама на "Икономедия" ето какво мога да коментирам по темата:
    Rolling Stone БГ умря, защото продуктът бе слаб (скучни четива и почти нулева БГ съдържание) и зле промотиран.
    Ос друга страна Biograph е някакъв ъпсурт, който не вярвам, че може да се появи през 2011 г. Това списание е все едно изтръскан от прахта проект от есента на 2006 г., когато всичко беше "лукс", "спа" и прочие. Не знам колко време ще успяват да лъжат рекламодателите си, но като гледам, че са сложили отгоре оня дърт коцкар Георги Неделчев, е ясна съдбата на проекта.
    Като гледам графиката на това, кои издание гълтат вода и кои са добре, то намирам интересна връзка с тяхното качество. Помийните ями като "Монитор", "Телеграф" и "Новинар" губят много.
    Други издания, като Ауто Билд гълтат вода, просто защото отразяват бизнес в рецесия.
    Като цяло, аз драма не виждам защото кризата е добра за пазара на печатни издания. "Клозетната" журналистика в стил "Телеграф" се надявам да умре скоро под натиска на жълти издания и падащи продажби. Разни измислени списания, създадени само за да генерират реклама, също се надявам да изчезнат по най-бързия начин. 40% процента по-ниски приходи, се надявам да отрезвят издателите на Плейбой и да разберат, че изданието им не струва в последните години.
    Надявам се, че пазарът ще запазва качествените четива и ще филтрира парцалите. Списанията няма да умрат. Винаги ще има пазар за качествено четиво и информация, която не може да се намери в нета. А дали ще ги четем на хартия или на смартфоуна е отделен въпрос.

    Нередност?
  • 4
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 19
    • + 12

    "Проблемът е, че пресата девалвира през последните години. Появиха се много жълти издания и таблоиди, които подкопават доверието на читателите във вестниците, а за рекламодателите е срамно да рекламират в тях"

    Ами то едно от тях е именно вашо! Нарича се "Дневник" и пошлото и двулично представяне на информацията там вече е патентовано! Последната глупост беше превода на "tough guy" като забележете "бабаит", което ме навежда на няколко мисли, а именно:
    преводача е малоумен - това е възможен вариант, тъй като качеството на журналистиката в изданието търпи постоянен спад!
    евтина сензацийка - постоянната концентрация на малоумници, които им се харесва жълтината и трудно могат да смелят повечето статии ако не им се поднасят специално подготвени!
    и накрая вероятно просто маркетинг стратегия или така наречената славитрифоновщина, която вече направи доста хора богати в държавата на най-нещастните и озлобени европейци...

    Нередност?
  • 5
    dearblue avatar :-|
    dearblue
    • - 1
    • + 8

    в биограф какво е напечатано ви е бедна фантазията за какво иде реч в бьдеще време

    Нередност?
  • 6
    kirkor avatar :-?
    kirkor
    • - 2
    • + 7

    Рано или късно печатната преса ще загине! Интернет, телевизия, мобилни връзки ... А на пишещите в хартиеното братство ще се случи, както казва Остап Бендер, "Придётся преквалифицироваться в управдомы!

    Нередност?
  • 7
    bezimenen avatar :-|
    Безименен
    • - 1
    • + 6

    в бг има ли пазар ?

    Нередност?
  • 8
    dearblue avatar :-|
    dearblue
    • + 2

    киркор
    това стана 1990 година когато печатарите ги ськатиха масово а журналистите отидоха в редакциите и само се смениха машините за печат

    Нередност?
  • 9
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • - 1
    • + 7

    До коментар [#5] от "dearblue":

    Какво е това "Биограф"? За сефте го чувам. И, ако съдя по коментарите по-горе, поредния проект под редакцията на Георги Неделчев.

    Колкото до печатните издания - лично аз освен книги, друго четиво на хартия в последните години почти не съм купувал (може да се случи инцидентно). Достатъчна ми е информацията в Нета, вкл. онлайн изданията на вестниците.

    Нередност?
  • 10
    izabell avatar :-|
    izabell
    • + 2

    Лично аз съм любител на вести тип Фокус-отразено с три-четири изречения същността на дадено събитие,цифри по малко да се употребяват,който иска таблици за графики да си поръчва Приложение.

    Нередност?
Нов коментар