Повдигнете завесата
Печатната реклама спада заради кризата, засмукването на бюджетите от телевизиите и твърде много "жълти" издания на пазара


Екип на Капитал

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Тази седмица в един и същ ден излязоха две новини на пазара на печатни медии, но с обратен знак. Българското издание на списание Rolling Stone спря да излиза. А към високия сегмент се прицели ново месечно списание - Biograph. В последните няколко години играчите в сектора свикнаха с тази странна въртележка, при която едни отпадаха тъжно от надпреварата за читатели и рекламодатели, а други се появяваха с надеждата, че рекламният пазар все ще се оттласне от дъното, или разчитаха на това, че влизат в незаета ниша.
Това идва да покаже, че българските печатни медии се развиват по собствени логика и закони, които често се отклоняват от пазарните клишета. И на практика не можеш да разчиташ на официалните данни, публикувани от агенциите за маркетингови изследвания, за да си ги обясниш.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
19 коментара
Освен всичко казано в тази статия, трябва изрично да се спомене, че нивото на печатните медии в България е критично ниско. Качествено направени са единици, и то чуждестранни издания. Според мен това са: едно мъжко списание, от което лъха хумор и забавни идеи, едно чисто интелектуално списание, което във всеки си брой разглежда само една тема от различни гледни точки и едно списание, насочено към природата и историята. Поради разбираеми причини, не им казвам имената. Но останалото в кюпа... трагедия! Ниска култура (направо неграмотност) на списващите материалите, ужасно графично оформление, никакъв стил, липса на облик и разпарчетосано нахвърляне на някакви материали в един обем страници. Еклектика на некадърността.
А колкото до рекламния пазар - но защо се мрънка и се страда? Архитектът на рекламата в България я унищожи още в зората й. Важно беше да се създадат медия шопове и да се преразпределят процентите от рекламните бюджети. За самата реклама, за нейната същност, за нейната творческа част, за смисъла й... това не бе интересно и доходоносно и съответно никой не правеше и не прави нещо качествено. Както Слави стана флагман на чалгата в страната ни, така и Краситу пък поведе чалганизирането на рекламния пазар, труд и бизнес. Има някакви ежегодни сбирки на "рекламаджии", където 5 фирмички печелят награди, които нямат тежест и нищо не значат. Сега много хора вият срещу месечината, но вече няма месечина, дами и господа. Остана само мрак и аромат на евтина мастика.
ами сещам се за един много лесен начин т.нар. *мониторинг от специалисти* да стане малко по-обективен - достатъчно е да се прегледат годишните отчети на медийните групи - съответните им намалели приходи от реклами, повишени материални запаси/непродадени количества, разходи за брак и от съотношението на тези цифри към официалните тарифи, по които смятат текущо да си извадят един Коефициент на Реалност... ще бъде доста интересно число, убедена съм.
Като изключим, че заключението на статията е самореклама на "Икономедия" ето какво мога да коментирам по темата:
Rolling Stone БГ умря, защото продуктът бе слаб (скучни четива и почти нулева БГ съдържание) и зле промотиран.
Ос друга страна Biograph е някакъв ъпсурт, който не вярвам, че може да се появи през 2011 г. Това списание е все едно изтръскан от прахта проект от есента на 2006 г., когато всичко беше "лукс", "спа" и прочие. Не знам колко време ще успяват да лъжат рекламодателите си, но като гледам, че са сложили отгоре оня дърт коцкар Георги Неделчев, е ясна съдбата на проекта.
Като гледам графиката на това, кои издание гълтат вода и кои са добре, то намирам интересна връзка с тяхното качество. Помийните ями като "Монитор", "Телеграф" и "Новинар" губят много.
Други издания, като Ауто Билд гълтат вода, просто защото отразяват бизнес в рецесия.
Като цяло, аз драма не виждам защото кризата е добра за пазара на печатни издания. "Клозетната" журналистика в стил "Телеграф" се надявам да умре скоро под натиска на жълти издания и падащи продажби. Разни измислени списания, създадени само за да генерират реклама, също се надявам да изчезнат по най-бързия начин. 40% процента по-ниски приходи, се надявам да отрезвят издателите на Плейбой и да разберат, че изданието им не струва в последните години.
Надявам се, че пазарът ще запазва качествените четива и ще филтрира парцалите. Списанията няма да умрат. Винаги ще има пазар за качествено четиво и информация, която не може да се намери в нета. А дали ще ги четем на хартия или на смартфоуна е отделен въпрос.
"Проблемът е, че пресата девалвира през последните години. Появиха се много жълти издания и таблоиди, които подкопават доверието на читателите във вестниците, а за рекламодателите е срамно да рекламират в тях"
Ами то едно от тях е именно вашо! Нарича се "Дневник" и пошлото и двулично представяне на информацията там вече е патентовано! Последната глупост беше превода на "tough guy" като забележете "бабаит", което ме навежда на няколко мисли, а именно:
преводача е малоумен - това е възможен вариант, тъй като качеството на журналистиката в изданието търпи постоянен спад!
евтина сензацийка - постоянната концентрация на малоумници, които им се харесва жълтината и трудно могат да смелят повечето статии ако не им се поднасят специално подготвени!
и накрая вероятно просто маркетинг стратегия или така наречената славитрифоновщина, която вече направи доста хора богати в държавата на най-нещастните и озлобени европейци...
в биограф какво е напечатано ви е бедна фантазията за какво иде реч в бьдеще време
Рано или късно печатната преса ще загине! Интернет, телевизия, мобилни връзки ... А на пишещите в хартиеното братство ще се случи, както казва Остап Бендер, "Придётся преквалифицироваться в управдомы!
в бг има ли пазар ?
киркор
това стана 1990 година когато печатарите ги ськатиха масово а журналистите отидоха в редакциите и само се смениха машините за печат
До коментар [#5] от "dearblue":
Какво е това "Биограф"? За сефте го чувам. И, ако съдя по коментарите по-горе, поредния проект под редакцията на Георги Неделчев.
Колкото до печатните издания - лично аз освен книги, друго четиво на хартия в последните години почти не съм купувал (може да се случи инцидентно). Достатъчна ми е информацията в Нета, вкл. онлайн изданията на вестниците.
Лично аз съм любител на вести тип Фокус-отразено с три-четири изречения същността на дадено събитие,цифри по малко да се употребяват,който иска таблици за графики да си поръчва Приложение.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.