С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 21 сеп 2011, 13:37, 7357 прочитания

Клонираните атакуват

Генерирането на фалшиви профили във Facebook се превръща във все по-голям проблем за компаниите, които се опитват да изградят общност около марките си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Ния решава да участва във Facebook конкурс на спортната марка Runners с най-различни награди.  Регистрира се, качва снимка на своите джапанки (каквото е условието на конкурса) и призовава всички свои приятели в социалната мрежа да гласуват за нея. Само след няколко часа  обаче забелязва, че друг участник я е изпреварил с няколко обиколки, успявайки да генерира над 150 "харесвания". Ния решава, че няма шанс, и се отказва с горчивото чувство, че "нещо не е наред". Това, което не знае, е, че зад бързия успех на нейния конкурент не се крият много и добри приятели, а един и същ човек, който гласува през различни профили.

Откакто компаниите започнаха да използват активно Facebook като начин да комуникират лично и различно с потребителите си, често се сблъскват с този проблем. Наводняването на мрежата с профили фантоми се превръща в пречка за реализиране на стратегиите им за дигитален маркетинг.


Предимството на Facebook пред традиционните комуникационни канали е, че дава възможност за активна комуникация между потребители и бранд. Нещо повече, това е място, което компаниите могат да използват, за да създават общност около своята марка и да надграждат отношенията си с консуматорите. Граденото доверие обаче лесно може да се срине чрез фалшивите профили, които манипулират конкурсите, защото

съществуването им води до демотивация на реалните участници

Когато един потребител забележи, че много голям брой хора са гласували за елемент в конкурса, те се обезкуражават и напускат кампанията.

А да създадеш профил фантом не е нито трудно, нито незаконно. Според агенциите, които специализират в дигитален маркетинг, един потребител може да генерира безброй много фиктивни профили с помощта на елементарен скрипт. Това, разбира се, зависи от софтуерните познания на участника, но напоследък скриптовете се намират лесно и в мрежата. Често от този пробив в администрацията на  Facebook се възползват и хора, които просто имат достатъчно свободно време и създават голям брой уникални e-mail адреси, нужни при регистрация в социалната мрежа.



Тихомир Соколов, технологичен директор на дигиталната агенция Zed Digital Cybermark (част от мрежата на Publicis), твърди, че предпоставка за създаването на фиктивните профили е начинът, по който работи Facebook, а човешкият фактор идва едва след това. "Потребителите в интернет имат възможността за повече от един електронен адрес, а оттук всичко тръгва лавинообразно и в другите сайтове и социални мрежи." Така те нарушават правилата на кампаниите напълно легално и трудно доказуемо.

Много от потребителите, които участват нечестно, са се усъвършенствали дотолкова, че са превърнали конкурсите в професия и участват в почти всички промоции. "Борбата с тях е като с вирусите. Измисляш нов начин за ограничение, а те пък измислят нов, за да участват", обяснява Георги Малчев, съдружник в агенцията за дигитален маркетинг ilyan.com.

Поведението им обаче лесно се разграничава

от това на обикновените потребители. В началото са силно активни, позитивни, коментират и "харесват" всичко на страницата на играта. Ако обаче администраторите успеят да уловят измамата и ги дисквалифицират от участие, нещата се променят. "Те са свикнали да не бъдат хващани и когато това стане, реакцията им е агресивна", коментира Иван Александров, оперативен мениджър в ilyan.com. Следват заплахи, негативни коментари, които често са "харесвани" от другите им фалшиви профили, както и лични съобщения, в които нападат агенцията или компанията. Целта е предимно сплашване и се оказва, че в много случаи е ефективна стратегия. Причина за това според Георги Малчев от ilyan.com е, че досега брандовете са се страхували от конфликтна ситуация, която може да даде повод за негативно съдържание на страницата и не са комуникирали с останалите участници, че има подобен проблем. Липсата на реакция във фен страницата обаче рядко работи, защото допълнително демотивира другите играчи, които вече само за ден успяват да разгадаят кои потребители използват фиктивни профили. (Как да разпознаете фантомите - вижте карето.)

За Георги Малчев от ilyan.com "oсновното е брандът да бъде активен, за да покаже на потребителите, че проблемът има решение". По думите му подобен трябва да е подходът и към самите фантоми - директен и открит.

"Ако комуникацията е активна и се отговаря конкретно на всички, не може да се очаква негативен ефект", категорична е Камелия Павлова, мениджър "Дигитални комуникации" в All Channels | Interaction. Тя допълва, че правилната комуникация "засилва доверието на потребителите, като им показва, че играта се администрира адекватно и прозрачно".

Опитът на агенциите показва, че това дори привлича реалните потребители към участие в дискусията, те заемат страната на администратора и дори започват сами да докладват профилите фантоми. Това може да донесе и позитиви за бранда. От хранителния гигант Kraft Foods, които често правят Facebook игри за своите марки Milka и Jacobs 3 in 1, коментират, че така дори се разчупва иначе статичната комуникация в страницата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 1 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 1061 прочитания

Как ще се промени вестник "Сега" 2 Как ще се промени вестник "Сега"

Медията ще се развива онлайн, а от Нова година на хартия ще излиза само в събота

3 дек 2019, 2443 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Телевизиите поискаха политическата реклама да не се брои за търговска

СЕМ и АБРО искат тълкувание от комисията по правни въпроси в парламента

Още от Капитал
Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Да пишеш в интересни времена

Литовската писателка и носителка на "Златен лъв" Вайва Грайните за нуждата да преценяваме думите си

Кино: "Един дъждовен ден в Ню Йорк"

Уди Алън с джазова комедия за съвременното лицемерие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10