Клонираните атакуват

Генерирането на фалшиви профили във Facebook се превръща във все по-голям проблем за компаниите, които се опитват да изградят общност около марките си

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Ния решава да участва във Facebook конкурс на спортната марка Runners с най-различни награди.  Регистрира се, качва снимка на своите джапанки (каквото е условието на конкурса) и призовава всички свои приятели в социалната мрежа да гласуват за нея. Само след няколко часа  обаче забелязва, че друг участник я е изпреварил с няколко обиколки, успявайки да генерира над 150 "харесвания". Ния решава, че няма шанс, и се отказва с горчивото чувство, че "нещо не е наред". Това, което не знае, е, че зад бързия успех на нейния конкурент не се крият много и добри приятели, а един и същ човек, който гласува през различни профили.

Откакто компаниите започнаха да използват активно Facebook като начин да комуникират лично и различно с потребителите си, често се сблъскват с този проблем. Наводняването на мрежата с профили фантоми се превръща в пречка за реализиране на стратегиите им за дигитален маркетинг.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    • - 3
    • + 21

    Фейсбук съкс.

    Нередност?
  • 2
    oft231057892 avatar :-|
    oft231057892
    • - 1
    • + 37

    Излизайте повече навън и за по една бира с приятели и няма да имате проблеми с ботове. :)

    Нередност?
  • 3
    gligi avatar :-|
    gligi
    • - 1
    • + 11

    Фирмите да си гледат повече основната дейност и няма да имат проблеми с бейсфука.

    Нередност?
  • 4
    danailov avatar :-|
    danailov
    • - 2
    • + 1

    Всичко това е част от играта, правилата да се нарушават, да се търсят начини да се измамят фирмите и да се елиминира конкуренцията от останалите потребители. Законовите форми на регулация, ако въобще са приложими, засега са една крачка назад, а информацията, че фантомите са само 5% нещо не ми се връзва.

    Нередност?
  • 5
    kakawida avatar :-|
    kakawida
    • - 3
    • + 8

    Как още съществува тази социална боза, се чудом чудя. Или публиката е зверски изпростяла и комлексирана, или човечеството съвсем се е смахнало, или всичко е пирамида с цел печалбата на "едни милиарди"...
    Апропо, "Капитал"-ци, вашата "социална мрежа" е на същото дередже. Няма ли да премахнете хората, които имат по 15 (че и повече) профили, които узурпират форумите в "Капитал" и "Дневник" с мненията си, бичат плюсове и минуси (а каква е целта на тези математически упражнения, така и не разбирам) и редовно убиват атмосферата в тези "свободни трибуни"?! Администраторите ви за хубост ли си ги държите? Или тяхната основна дейност е да трият мнения, които ЛИЧНО не им допадат и да играят на "Дюк Нюкъм" (или нещо подбно)???

    Нередност?
  • 6
    krasimiraka avatar :-?
    Красимира Карамфилова
    • + 5

    До коментар [#4] от "danailov":

    Става въпрос за средно около 5% в 1 кампания, като това са реалните потребители зад фантомните профили. Самите фиктивни регистрации много често надминават броя на всички участници многократно, откъдето идва и самият проблем.

    Благодаря, че обърнахте внимание! Трябвало е да го опиша по-конкретно в текста.

    Краси

    Нередност?
  • Красимир Ръджов
    • - 1
    • + 6

    Стига с тоя Фейсбук!

    Нередност?
  • 8
    dvemp avatar :-|
    dvemp
    • - 3
    • + 5

    Статията засяга много интересен въпрос.

    Това обаче
    "да създадеш профил фантом не е ... незаконно"
    "те нарушават правилата на кампаниите напълно легално"
    не е вярно.
    Не знам какви закони се визират точно, но фейсбук имат в Общите си условия "You will not create more than one personal profile." Потребителите, които правят повече от 1 профил нарушават правилата на платформата.

    Клонинги са проблем при всички интернет игри, затова и често по форуми примерно, за да даде глас потребител се слагат ограничения - профилът да е на 1 месец, профилът да има оставени Х съобщения, да има минимум рейтинг. Така нови създадени профили след обявяването на датата на конкурса не могат да участват в гласуването. Във фейсбук това е проблемно, заради скалата на сайта и защото няма никъде откъдето да може организаторът да вземе информация и да сложи ограничения. От друга страна рекламодателите, в целта си да "огреят всички", няма да искат да слагат ограничения.

    Клонингите са по-малък проблем от организираните "картели". Имам страница за статуси, тя има 50 хиляди човека. Пускам там - гласувайте ми за снимката, защото участвам в конкурс. Юзърите са лоялни, защото админът на страницата им осигурява забавления. Снимката/страницата/каквото е там получава 5000 харесвания - воила, спечилих конкурса. И това не е нещо срещу, което има лек. А и те реално не нарушват тогава наистина никакви правила. Това ще е нещо, което ще се засилва в бъдеще.

    Рекламодателите, които организират игри, ако се тревожат, че губещите заради клонинги остават с неприятно чувство към играта и от там го пренасят върху марката са прави, вероятно. Но губещи винаги има, т.е. неприятно чувство - аз вложих Х усилия, но не спечелих - винаги ще има. Всички, които не са спечелили ще изпитват разочарование. Което поставя въпроса правилно ли е изобщо да има такива игри и какъв е резултатът от тях в дългосрочен план, какво се случва всъщност, когато хората губят/печелят и как се променя отношението им към марката.

    Маркетинг конкурсите във фейсбук (и игрите им също) приличат на орифлейм. Искам да получа нещо - пари/харесвания; обръщам се към социалния си кръг. Докато при орифлейм е по-брутално - там искам пари и това измества връзката, то при фейсбук нещата са много по-хлъзгави. Аз не искам много, просто цъкни на този бутон за да получа лайк/гориво/кравичка. Но реално ти пак искаш - времето ми, да стана фен на някоя страница или друго, което може на мен да не ми е приятно. Ако юзър, който участва често в игри притеснява много приятелите си да гласуват за тях, то те могат да го блокират или махнат от приятели. Което разбалансира отношенията им или може да доведе до скарване. От там неприятното чувство се пренася върху фейсбук като сайт и върху играта. Това също намаля значително вероятността да участвам отново, тъй като измамата на клонинги/картели е обезценила моите социални усилия.

    Нередност?
  • 9
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov
    • + 10

    По подобен начин умря и Свежо. Няколко така наречени потребители, постват една и съща информация от някакви измислени сайтчета пълни с банери и сами си ги правят свежи. Зад тези профили нищо чудно да стоят самите Свежо, ако разгледате има публикации които са публикувани от 4 мин. с 2 прочитания и .. 80 гласа. Та лакомията води само до едни клонирани ботове, които насочват хората и ги манипулират до момента, в който не останат само ... ботовете. Все пак за разлика от клонингите, ние можем да мислим :)

    Нередност?
  • 10
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 1
    • + 8

    решението е елементарно и проблемът не си струва двете страници статия. интервюираните агенции са известни с това, че вървят 3-4 години след актуалното в интернет, та затова още им е чудно какъв е този проблем и как да се справим с него. А решението е елементарно - нищо не трябва да се решава на база "харесвания". То на практика е забранено дори от фейсбук, където казват че промоции се организират само през външни апликации и причината е горе долу същата - да не се стимулира създаването на ботове. Игрите трябва да стимулират хората да свършат нещо реално, а наградата да се дава на базата на случайност (томбола) или още по-добре - жури, което да е се знае кое и да е авторитетно, да прегледа участията и да избере.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал