С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 7 окт 2011, 15:58, 11415 прочитания

Дават ли ти - взимай

Как отразяването на политиката се превърна в сериозен източник на приходи за медиите преди избори и защо това е много вредно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Да платиш за интервю, или друг вид отразяване в медиите е толкова разпространена практика, че когато в "Капитал" отказваме подобно нещо, най-честата реакция е искрено и неразбиращо учудване.

Това, че много медии го правят обаче, не означава, че е правилно. Публикуването на платени публикации, без това изрично да е посочено, е много груба злоупотреба с доверието на техните читатели/зрители. В краткосрочен план от тях се печелят пари, но подмяната на журналистическата преценка за важни и интересни новини с тази на хората, които плащат, в крайна сметка винаги се усеща. Това води до сериозна загуба на доверие, което се отразява на всички медии.


Платеното отразяване на изборни кампании показва и друг тежък дефект. Медиите са връзката между политиците и хората. Политиката се случва в публичността и ако входът към нея е платен, цялото общуване се изкривява по особено уродлив начин.

Цената на истината

През седмицата срещу тази практика публично реагира кандидатът за кмет на София от партия "Българска демократична общност" Йордан Василев. Според предложените му тарифи от различни медии той е изчислил, че ще са му нужни поне 250-300 хил. лв., за да стигнат посланията му до избирателите през медиите.



Василев написа открито писмо, в което обясни, че медиите освен финансов имат етичен и морален ангажимент да информират обективно хората. "Общественият интерес не може да бъде обект на стоково-парични отношения", заяви той.

Според офертите, предоставени на неговия щаб, интервю в "национална информационна агенция" струва 1900 лв. без ДДС, а в "софийски всекидневник" - 5000 лв. + 30% утежнение за политическа реклама. В отвореното писмо изрично се уточнява, че това са цени не за клипове или рекламни карета, тоест за ясно обявени рекламни материали, а за съдържание, което се представя за редакционно.

"За мен не е приемливо да съществува тарифа за  обективно представяне на различните кандидати, защото този подход предпоставя "СЪМ" да бъде подменено от "ИМАМ!", заявява Василев. Според него това слага сериозна финансова бариера пред създаването на алтернатива на политическото статукво. Което е точно така. По-притеснителното е, че Василев беше единственият, който се осмели да протестира.

От разговорите на репортери в "Капитал" с няколко щаба, които не пожелаха да бъдат назовавани, си направихме извода, че цената за цялостното отразяване на една кампания може да варира от 15 хил. лв. в по-малко влиятелни медии до 150 хил. за пакетно отразяване в по-влиятелни. Има примери за медии, в които цената само на едно интервю може да достигне 28 хил. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1219 прочитания

По торбичката посрещат 10 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 10079 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Дневник" + "Пари" = "Капитал Daily"

Bonnier и "Икономедиа" сключиха сделка за стратегическо партньорство и в."Пари" вече ще е част от портфолиото на българската група

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10