Зрителят иска промяна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зрителят иска промяна

БНТ внася радикални промени в начина си на работа.

Зрителят иска промяна

Севда Шишманова, програмен директор на БНТ, пред "Капитал"

Красимира Карамфилова
6824 прочитания

БНТ внася радикални промени в начина си на работа.

© Личен архив


Профил

Севда Шишманова е била репортер и международен кореспондент на БНТ, както и автор на редица документални филми. От септември 2010 е програмен директор на Българската национална телевизия.

В началото на новия тв сезон БНТ направи изследване на аудиторията си. Как то смени дневния ред на програмната схема?

Създадохме една програма, която зрителите да гледат с интерес. Аудиторията свързва с БНТ очакванията си за промяна в телевизионното съдържание след няколко изтощителни години на уеднаквяване и пожълтяване на програмите на частните телевизии. Начинът, по който БНТ1 влиза в новия телевизионен сезон, е определящ за развитието на телевизионния пазар, тъй като изследването показа, че аудиторията има нужда от алтернатива, ново качество на продукцията и смята, че ресурсът за това е на обществената телевизия.

Ние стартираме новата програма, съобразена, първо - със социологически анализ, направен чрез фокус групи в цялата страна от Alpha Reseach за това какво иска да гледа зрителят; второ – с маркетингов анализ какво съдържание може да повиши рейтинга на програмата и привлече рекламодатели и трето – какви са модерните тенденции в телевизионния бизнес. В ефир са пет нови предавания, които се правят от нови екипи и три изцяло подновени основни ежедневни слота на програмата. Работим за първи път с нови продуцентски компании във външните продукции "БунтАрт", "Ние и градът", "Срещу новините", "Денис и приятели" и с нови лица и екипи на новите вътрешни продукции "Неделя по 3", "Хах" и "Животът и други неща". Въвеждането на продуцентския принцип в телевизията изцяло обръща системата на поръчване и контрол на програмната продукция като качество и ефективност. Това уеднакви изискванията за стандарт и оценка на всички продукции, като ги обвързва с периодична оценка на постигнат рейтинг, качество и финансова ефективност. При това БНТ редуцира с 20% бюджетите на всички свои продукции, като даде възможност на продуцентите да дофинансират продукцията си чрез спонсорство и реклама. Важно в изследването, което зададохме, е отчитането на задължителен за телевизионната индустрия, но за първи път поръчан от БНТ, сравнителен анализ с програмата на конкурентните телевизии. Това е комбинацията от параметри, които доведоха до промяна на програмата на БНТ1 и независимо че говорим за период от двадесет дена от старта, през рейтингите виждаме, че зрителят реагира и има тенденция към увеличение на интереса в сравнение с изходната позиция за предаванията.

Проучването на Alpha Reseach отчете, че от БНТ се очаква да създаде алтернатива на частните телевизии като съдържание на предавания - лица, теми, визия и качество на продукцията. Но по-любопитна се оказа друга много важна тенденция, че зрителската аудитория отчита възможността единствено БНТ да привлече млада аудитория, като едновременно я образова и й предлага модерна и качествена информация. Зрителят иска промяна на този, който му говори от екрана, независимо дали е водещ или гост на предаването. Иска промяна на територията, т.е. излизане от студиото и начин да му бъде показана реалността - в репортажна и документална форма, скъсяване на дистанцията и усещане, че предаванията се правят и се излъчват заради хората. За това при предаванията и слотовете, които продуцирахме, е видима тенденцията да имат модули с доку-реалити и камерата да предпочита да е навън.

Важен е ходът, че новите ни предаванията се продуцират от продуцентски компании, които за първи път работят с БНТ. По-голямата част от тях са със средна възраст от 30-35 години. Това е едно съвсем различно поколение от режисьори, продуценти, сценаристи, водещи, които поради начина и средата, в която живеят, интерактивната технология на производство, която ползват професионално, асистентската работа в рекламни агенции и филмови продукции вършат води веднага до различно съдържание, което предлагат. Съдържание, което отсъства от ефира на почти всички български телевизии. Ние сме длъжници на цяло едно поколение между 13 и 30 години, което няма своя живот, показан на екрана. Всички те са онлайн, разбира се, но затова проектите, които пуснахме, са крос-медия с интернет сайтове и радиопредавания.

Ако една медия, особено каквато е БНТ, иска да остане конкурентна, като обнови своята продукция, единственият шанс е да вкара нови продуценти, нови екипи и да постави нови изисквания и правила за работа. Мисля, че това успяхме да направим през този период.

Това, което аз заварих като програмен директор, беше една разкъсана, парцелирана програма с неясно структурирани предавания на неясен принцип, съществуващи и функциониращи по-скоро по непрозрачен и задкулисен начин и основно субективни критерии. Начинът, по който продуцираме програмата, сега изключва подобна политика. Има параметри, които дават основание да запазим една продукция или не, прилагат се както за външните продуценти, така и за вътрешните продуцентски екипи на БНТ, и мисля, че за самите тях това е професионалният начин да се работи, защото механизмите за стимул и санкция са ясни. БНТ независимо от обществения си характер е на пазара и може за изпълни ангажимента си само ако е гледана телевизия.

Важно е да въведем категорични промени, което е изискване на динамичната среда в която живеем и работим. Те са винаги по-болезнени, но ефективни. Ефективността и скоростта, с която се извършва промяната, са много важни, особено за БНТ, която има много какво да наваксва през последните няколко години. Претенциите на БНТ за привличане на нова и млада аудитория, както и ходът да рискуваме да работим с млади продуценти и да се придвижваме към комерсиализирана продукция като сериалите може би изглеждат радикални, но това е, което ще провери колко сме силни като обществена телевизия.

Какво е отношението на рекламодателите и рекламните агенции към промените в програмата?

Подготвяме обща презентация на цялата програмна схема, която ще направим за рекламодателите до края на този месец. Но оперативните преговори се водят и в момента, защото компаниите формират рекламните си бюджети за следващата година. Ще представим всички проекти с междинни рейтингови резултати, каквито ще имаме към този момент, както и очакваните тенденции. БНТ направи нещо важно в рекламната политика, като накара големи рекламодатели да инвестират авансово и спонсорират наши проекти заради качеството на съдържанието, което предлага. Двете издания на "Голямото и Малко четене" получиха подкрепата на две големи банки, което на практика преобърна тенденцията на пазара да се рекламира само в рейтинг.

За нас е много важно рекламодателите да реагират, защото рекламните приходи на БНТ са много ниски за изминалата година. В това отношение смятам, че трябва да променим и промоционалната си политика, защото в крайна сметка един продукт е и това, което е той за рекламодателите и медиите.

БНТ има нужда от промяна в закона, която да и даде възможност сама да изкарва парите, които влага в предаванията си. И разрешаването на продуктовото позициониране във външните продукции би било сериозен шанс и за нас, и за независимите продуценти.

Става ли БНТ по-силен конкурент на частните телевизии?

БНТ е реалният конкурент на комерсиалните телевизии в момента, защото предлага различно съдържание. Частните телевизии имат друга функционалност и друг ред на калкулация на ефекта от своята програма, който се измерва в комерсиални параметри. Например голяма част от рейтинговите продукти в ефира никога не биха били излъчвани по БНТ поради обществения характер на телевизията и изискванията ни за качество на съдържание, породени от отговорността, която носи към своята аудитория. Но ходът на БНТ е да продуцира качествено съдържание с комерсиален подход. Тук примерът е "Под прикритие", обществената телевизия произведе един комерсиален сериал с високо качество и съдържание, който влезе в полето на комерсиалните телевизии, където би трябвало те да са без конкуренция и ги би на тяхна територия. Казвам го с цялото самочувствие на екип, който влезе в това поле с риск, но със скоростта на производство на комерсиалните телевизии, с оперативността, стандарта и продукционния контрол, които осигуряват успеха на всяка продукция.

Това беше възможност за БНТ да провери какво може. Когато комерсиалните тенденции на пазара срещнат професионално ниво на работа, каквото изисква националната телевизия в момента, резултатът е добър. Това беше рискован ход, но се оказа, че няма запазена територия нито за комерсиалната, нито за обществената телевизия. Точно обратното, една обществена телевизия трябва да бъде дотолкова комерсиална, доколкото качеството на съдържанието и може да гарантира.

С каква продължителност е сключен договорът за закупуване правата на "Под прикритие" и на кои пазари ще се излъчва сериалът?

Под прикритие влезе в световен каталог. Това са права за световна дистрибуция. New Films е голяма дистрибуторска компания, базирана в Лос Анджелис, която също така продуцира независимо кино. Освен американска продукция те са едни от най-големите дистрибутори на европейско и независимо кино. Покриват всички основни региони в света. Имат за партньор в Латинска Америка Lions Gate например. Това е компания, която има силно продуцентско портфолио. В момента два техни филма се състезават за тазгодишните оксари.

Сумата, която получихте при продажбата на сериала в Кан и преди това на Fox Crime, успя ли да покрие инвестицията ви в първия сезон?

Продажбата на кабелния канал Fox Crime не е сравнима с инвестицията, която с депозита по сделката като гаранция правят от американската компания New Films. Мога само да кажа, че е сериозна оценка на качеството и очакванията от продажби на сериала и задължаващо за нас като продуценти към нивото на втория сезон. Договорът е сключен за първия сезон.

Защо обществена телевизия като БНТ инвестира в комерсиален продукт като "Под прикритие"? Ще продължавате ли да инвестирате и в други риалити програми и сериали, но така, че да запазите обществения характер на телевизията?

"Под прикритие" като жанр е комерсиален продукт, но ако се оценява съдържанието, сериалът показва различни пластове на обществото - политически, икономически, подземни, социални, всъщност показва невидимата страна на политиката и процеси, които ни управляват в продължение на 20 години. В този смисъл не можем да кажем, че той не отговаря на изискването да е значим за обществената функция на БНТ. Сюжетите му все още са и част от новините. Това е филмов разрез на всичко, което се е случвало в обществото ни в една сфера, за която винаги се е пишело и говорило предпазливо, а тя продължава да бележи живота ни. Подземният свят, с който живеем. Сериалът има много добри консултанти, базиран на реална журналистическа и експертна информация, изследвания и анализи, които години наред са правени за тези кръгове от хора. И е сюжет, който телевизията дължи на зрителя.

Балансът между комерсиалния и обществен характер на продукцията ни зависи само от качеството и съдържанието. Колкото и комерсиален да е един продукт, когато той предлага качествено съдържание, една обществена телевизия не би трябвало да има никакви притеснения. Според мен това беше ударът в десятката, да предложим съчетание между избора на жанр, съдържание и доказана продуцентска компания като SIA, която да го реализира.

Значимостта, качеството и зрителският ефект дават основание на една обществена телевизия да не се притеснява от това, че прави комерсиален продукт.

Профил

Севда Шишманова е била репортер и международен кореспондент на БНТ, както и автор на редица документални филми. От септември 2010 е програмен директор на Българската национална телевизия.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    marriela avatar :-|
    Marriela

    "Тук примерът е "Под прикритие", обществената телевизия произведе един комерсиален сериал с високо качество и съдържание, който влезе в полето на комерсиалните телевизии, където би трябвало те да са без конкуренция и ги би на тяхна територия."

    Това твърдение според мен не е вярно!

    "Под прикритие" е един посредствен комерсиален продукт, уви, и Севда Шишманова не би трябвало толкова да се гордее с него. Самият факт, че е в каталога на дистрибуторската кампания "New Films", не го превръща автоматично във висококачествен продукт. Да, възможно е "Под прикритие" да бъде закупен от някоя периферна телевизия в Латинска Америка и да има своята аудитория, но това по никакъв начин няма да означава, че той е качествен сериал. Защото по тази логика и латиноамериканските сериали, които се излъчват в изобилие по наши кабелни телевизии, след като са били закупени от чуждестранни дистрибуторски кампании, би трябвало да ги определим като висококачествени, а това не е така.
    Българските телевизии излъчват огромно количество чуждоезични криминални сериали, не малко от тях наистина са много добри. Сравнен с който и да е от тях "Под прикритие" наистина изглежда много посредствен. Предполагам, че в чужбина - при това огромно количество от криминални сериали, едва ли този нашенски крими сериал ще бъде забелязан и оценен.
    Тази заслепеност на ръководството на БНТ по отношение на качествата на този сериал ме кара да бъда оптимист, че в скоро време националната ни телевизия ще бъде в състояние да продуцира един наистина качествен сериал, защото очевидно е, че тази посредственост тях ги задоволява!
    Ето един много добре аргументиран коментар: "Под прикритие от другата страна" -> http://www.webcafe.bg/id_1181225049_Pod_prikritie_ot_drugata_strana
    И още един линк: "Топ 5: Най-скъпите български сериали" -> http://tv-bulgaria.com/2011/10/15/топ-5-най-скъпите-български-сериали/ - нормално ли е един сериал, продуциран от БНТ, да е много по-скъп от един сериал като "Стъклен дом", продуциран от бТВ, например?!
    И какво става с другите филми и сериали, спечелили финансиране от БНТ преди около две-три години? Или те са замразени заради гордостта на БНТ "Под прикритие"?
    Защо в БНТ не си актуализират информацията на сайта редовно - и в секция СТФ "Екран", и в секция "Решения на УС - 2011" - последният публикуван протокол от заседание на УС е от м. юли т.г., а сега сме края на м. октомври? Защо във вече публикуваните протоколи, срещу много от точките е изписано "Решението по т. ... не е публично". И при предишното управление имаше решения, които не бяха публични, но толкова много, колкото при това настоящо управление, не са били. БНТ е държавна телевизия - какви са тези тайни решения, които се вземат на заседанията, които са толкова секретни, че не трябва да стават публично достояние на нас, данъкоплатците?!

    Иначе - по отношение на останалото споделено от Севда Шишманова - хубаво е човек да демонстрира самочувствие на човек, който смята, че си върши добре работата. Но мен ме притеснява липсата на самокритичност в казаното от програмната директорка. БНТ все още е далеч от това, което трябва да бъде като обществена телевизия.
    Предавания като "Денис и приятели" (най-вече заради самия водещ) и "Шоуто на канала" нямат място в една такава телевизия, а няма изгледи те да бъдат свалени от екран.
    Имам неприятното усещане, дано да се лъжа, че вече е възможно един външен продуцент да "купи" ефирно време на жена си - Жоро Торнев е продуцент на новото сутрешно предаване на съпругата си Мира Добрева, която преди няколко години заяви, че не просто излиза в отпуск по майчинство, а напуска БНТ.

    Уфф, не ми се коментира повече... само ще споделя накрая един случай от онзи ден, когато държавната ни телевизия публикува на сайта си ето този не много достоен - като начин на изразяване - за една институция от ранга на БНТ отговор -> http://bnt.bg/bg/news/view/62427/za_svetoslav_vitkov_i_disputite_po_bnt?page=1

    Пожелавам успех на Севда Шишманова като програмен директор и нека бъде поне малко самокритична!



  • 2
    marriela avatar :-|
    Marriela

    [quote#1:"Marriela"]Тази заслепеност на ръководството на БНТ по отношение на качествата на този сериал ме кара да бъда оптимист, че в скоро време националната ни телевизия ще бъде в състояние да продуцира един наистина качествен сериал, защото очевидно е, че тази посредственост тях ги задоволява! [/quote]
    Грешка, имах предвид не оптимист, а песимист.

  • 3
    hermes avatar :-|
    HERMES

    Хубави думи, но да видим делата. Защото с предавания недоразумения като "Шоуто на кАнала", "В неделя с..." или крайно бездарното вечерно шоу "Денис и приятели" въобще не вдъхват нов полъх. Напротив - от хумора в Шоуто на кАнала смърди на нафталин, а от "Денис и приятели" лъха усещането за сбирщайн - събрали се едни приятели да ги дават по талавизията. Това "шоу" може да е подходящо за някоя квартална кабеларка, но не и за националната телевизия. Да не говорим за отчайващото качество на сигнала при предаване на спортни събития. Не могат да ме убедят, че с държавна дотация от над 160 милиона лева не могат да закупят нормална модерна техника! Само нафтата, която гълтат старите зилове на ПТС-ите ще стигне за закупуване на нова цифрова техника барабар с автомобила. А пък за коментаторите от спортния отдел няма какво да говорим. По добре да няма такива! Пълни бездарници. Та както казах. Да видим какво ще излезе. Но българина е казал много пророчески когато очакваме някаква сериозна промяна - "А дано, ама надали."

  • 4
    mto avatar :-|
    mto

    До коментар [#1] от "Marriela":

    ++++++++

  • 5
    mto avatar :-|
    mto

    То зрителят може и да иска промяна, обаче няма да го огрее! А за "Шоуто на канала" - предаването е пълно с нескопосани опити за демонстрация на псевдо-хумор, некадърни сценаристи, слаби актьори, посредствена реализация... "Абе, има там едни пари за взимане"...

  • 6
    mto avatar :-P
    mto

    Я виж ти - много служители на БНТ четяли "Капитал"!

  • 7
    1951 avatar :-|
    1951

    [quote#1:"Marriela"]"Под прикритие" е един посредствен комерсиален продукт[/quote]

    "Под прикритие" еднозначно е най-значимия български телевизионен сериал на последните 10 години. Точка!
    На всеки пишман култур трегер, който тръгва да обяснява, колко бил зле сериала, колко бил пошъл, колко бил изкопиран и прочие, бих ги пратил да си гледат дивиди-тата на Педро Алмодовар (най-вече драскачите в Уебкафе). "Под прикритие" е почти всичко, което трябва да бъде един съвременен сериал и най-хубавото е, че българския екип се е справил доста добре. Разбира се, има трески за дялкане, но се предполага, че във втория сезон нещата ще са ошлайфани.
    Самият факт, че този продукт е създаден в БНТ показва едно разчупване на шаблона там, а концепцията явно беше достатъчно успешна, че БТВ в спешен порядък си направиха собствен криминален сиериал, който за съжаление е бледо копие на "Под прикритие". Пълна бутафория е "Седем часа разлика".
    Честно казано не гледам много телевизия, но от продукциите на БНТ освен "Под прикритие" следя и новините. Не са перфектни, но са доста осезаемо по-добри от тези на БТВ и НОВА.

  • 8
    emoreto avatar :-|
    еморето

    Според мене лакмусът на промяната е свързан със свалянето от екран на предавания като "Шоуто на кАнала", "В неделя с..." и "Денис и приятели". Докато не изчезнат от БНТ, няма да повярвам на ръководството, че иска промяна. Всъщност едно е да искаш, друго е да можеш и трето и четвърто да го направиш, както казва Хайтов.

  • 9
    voxy avatar :-|
    voxy

    "Под прикритие" определено е най-силния бг-сериал за последните 10 години поне, слага в джоба си всички напъни на bTV и Nova

  • 10
    marriela avatar :-|
    Marriela

    [quote#7:"1951"]"Под прикритие" еднозначно е най-значимия български телевизионен сериал на последните 10 години. Точка!
    На всеки пишман култур трегер, който тръгва да обяснява, колко бил зле сериала, колко бил пошъл, колко бил изкопиран и прочие, бих ги пратил да си гледат дивиди-тата на Педро Алмодовар (най-вече драскачите в Уебкафе). [/quote]

    Авторът на статията "Под прикритие от другата страна", публикувана в Уебкафе, със сигурност не е драскач, защото е написал единствената много добре аргументирана статия за сериала "Под прикритие" от всички, които съм чела до този момент. Той много точно, детайлно описва плюсовете и минусите на този сериал - като минусите са основно по отношение на сценария и на някои от актьорските изпълнения! Сценарият, диалозите са просто ужасни, според мен - мен лично ме обиждат... Както и да е, всеки има право да харесва или не този филм! А аз вече се повтарям в коментарите си за този сериал :-(

    Днес, докато разглеждах сайта на БНТ, се натъкнах на ето това видео - "България 19:30 - новините на БНТ2, 16 октомври 2011": http://bnt.bg/bg/productions/141/edition/17194/bylgarija_19_30_novinite_na_bnt2_16_oktomvri_2011
    Единият от новите водещи на новинарската емисия, излъчвана по новия канал БНТ2, е Боряна Димитрова - дългогодишна журналистка в БНТ, която след това напусна (доколкото си спомням), за да се върне отново преди време - като продуцент на външната продукция "Кафе по ноти", което вече се казва „КИНО ЕSПРЕСО”! Миналата година съпругът й Бойко Станкушев беше избран за член на УС на БНТ.
    Навремето много харесвах Боряна Димитрова - стоеше отлично на екран, имаше прекрасна дикция. Видно от видеото по-горе, тя е запазила перфектната си дикция, но, с риск да прозвуча малко грубо, не мисля, че вече изглежда подходящо добре като водещ на новините. Трудно ли е за БНТ да намери нови лица за водещи на новините по новия канал или това е един вид шуробаджанащина?!
    Всичко това го пиша във връзка с твърдението на Севда Шишманова, програмният директор на БНТ1, че зрителят на БНТ иска промяна. Да, аз като зрител, със сигурност искам промяна, но не съм сигурна, че ВСИЧКИ в ръководството на БНТ наистина искат такава, предвид примерите, които дадох - и в първия си коментар, и в този тук.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK