Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стъпка назад

SBS Broadcasting продаде българските си радиостанции на офшорна компания, свързана с новите съсобственици в "Стандарт" и "Шоу"

Весислава Антонова
11825 прочитания

През последните две седмици радиопазарът преживя раздвижване, каквото не е имало много отдавна. Ако трябва да сме точни - от златните си години между 2005 и 2007. Тогава в сектора влязоха чуждестранни инвеститори като скандинавската SBS Group, американската Emmis и ирландската Communicorp. Те бяха привлечени от прогнозите за растеж на рекламния пазар. Влизането им в бизнеса беше положителен знак за радиопазара и предвещаваше, че той ще се развива и расте. Новините с днешна дата обаче далеч не са толкова оптимистични.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Тази седмица от българския пазар окончателно се оттегли голям чуждестранен играч. Мястото му зае неизвестна до момента офшорна компания.

Нов, но познат играч

Германската медийна група ProSiebenSat.1 официално обяви на сайта си, че е продала радиобизнеса си в България на "А. Е. Бест Съксес Сървисис" ЕООД. То е собственост на регистрирана в Кипър компания. Сделката е за станциите "Веселина", "Витоша", Magic FM и музикалните радио и телевизия The Voice. Пряк собственик на медиите всъщност бе скандинавската SBS Broadcasting, тъй като ProSiebenSat.1 придоби компанията през 2007 г. за 3.3 млрд. евро.

Фирмата купувач е регистрирана преди месец от пловдивския адвокат Светлин Панов с пълномощно от управителя на "А. Е. Бест Съксес Сървисис" Гергана Данова. Панов влиза в съвета на директорите и на "ГМ Прес", дружеството, придобило дялове в "Стандарт" и "Интермедиа" (собственикът на сайта "Блиц", вестниците "Шоу", "Доктор" и др.). Той категорично отказа да коментира пред "Капитал" каква е връзката между "ГМ Прес" и "А. Е. Бест Съксес Сървисис". "Да вярно е, че името ми фигурира и в двете дружества, но не мога да коментирам нищо", лаконичен беше Светлин Панов.

Свързаността му с "ГМ Прес" обаче дава основание да се смята, че компанията има общо и със сделката за радиостанциите и че иска да разшири медийното си влияние и на радиопазара. Съдружници в дружеството са президентът на волейболния отбор на ЦСКА Георги Георгиев, Галина Пеева и Кирил Захариев. Захариев и Георгиев имат еднакъв дял (по 40% от акциите, Пеева притежава останалите 20%). Преди няколко месеца фирмата беше създадена специално за сделката със "Стандарт".

От информацията в Търговския регистър става ясно също, че Кирил Захариев е управител на фирмата "Вектор фикс", собственост на захарната компания "Сигма консултинг". Тя притежава пловдивския производител на цигари "Кингс табако", свързан със собствениците на най-големия алкохолен производител в страната "Винпром Пещера". Пред "Капитал" рекламния директор в компанията Нешо Нешев неотдавна коментира, че Захариев няма нищо общо с "Винпром Пещера". Тогава и Георги Георгиев отрече партньорът му да има участие в "Кингс Табако." До редакционното приключване на "Капитал" никой от съдружниците в "ГМ Прес" не бе открит, за да потвърди има ли връзка дружеството с придобитите радиостанции.

Още в края на миналата година ProSieben обяви пред германските медии, че обмисля продажбата на част от европейския си бизнес, включително и този в България. Юлиан Гаист, говорител на компанията, коментира пред "Капитал", че компанията постоянно анализира и оценява портфолиото си, и допълни: "Икономическата ситуация на концерна е отлична. През 2011 г. отново ще достигнем рекорден резултат и в този смисъл решението ни няма нищо общо с финансовата криза. Все пак ние сме основно телевизионна компания, затова се разделихме с радиоучастието си в България. Не обмисляме да се оттегляме от други пазари", каза още Гаист. SBS има бизнес в редица европейски страни - Унгария, Швеция, Норвегия, Белгия и др. Изпълнителният директор на SBS България Живко Калотов не коментира сделката. Цената на придобитите медии не беше съобщена.

По неофициални данни нетният пазар на радиореклама (без БНР) възлиза на 25 млн. лв., коментира източник на "Капитал", който не пожела да бъде цитиран. Според него, ако преди 6 години радиокомпания като FM+ е придобита за близо 3.5 млн. долара, днес цената би била в пъти по-ниска.

Сред радиостанциите, които SBS притежава в България, с най-голямо влияние е радио "Веселина", която е един от лидерите на пазара и като слушаемост, и като рекламни приходи (виж таблицата). Въпреки на пръв поглед добрите си показатели дружеството, в което влиза медиата заедно с The Voice (радио и тв) и Magic FM - "Веселина" ЕАД има половин милион лева загуба според финансовия отчет за 2010 г. Приходите на компанията за същия период са 3.737 млн. лв. The Voice и Magic FM остават много назад в класациите по слушаемост, за тях липсват и данните за рекламните приходи. Със стабилни показатели е радио "Витоша", ако се съди по данните за слушаемостта на Market test TGI България. В отчета на дружеството, което притежава лиценза за излъчване, няма данни за приходите през последните две години.

Защо?

От 2009 г. приходите на радиостанциите от реклама сериозно спадат. Само от началото на тази година спадът в брутни стойности по данни на Be Media Consultant (ТNS/TV Plan) е около 11% (виж таблицата). В годишния доклад на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) за 2010 г. е подчертано, че ако искат да запазят позициите си, радиогрупите трябва да намерят решение на проблема с липсата на ефективен метод за измерване на аудиторията си. Това поне засега не се случва.

Директорът на медия агенция Mindshare Лили Георгиева коментира, че през тази година рекламните инвестиции в радио са намалели най-много в сравнение с останалите медии и години. Ако досега са държали около 10% от целия рекламен пазар, то сега са паднали до 2%. "На практика този пазар го няма, ако съдя по клиентите на нашата агенция", коментира Георгиева. Според нея липсата на данни, които да доказват ефективността на радиорекламата, и фактът, че тв каналите намалиха много цените си от началото на рецесията също влияят на бизнеса. "Телевизията най-бързо реагира на кризата и свали цените си, а това накара редица рекламодатели да пренасочат бюджетите си от други медии към тях. Радиото много късно реагира, чак когато беше загубило част от рекламодателите си и процесът стана необратим", обясни Лили Георгиева.

Явно генералният мениджър Communicorp за България (компанията с най-голямо влияние на радиопазара) Николай Янчовичин разполага с други данни, тъй като твърди: "Радиото е единственият победител в тази тежка криза, защото като процент от целия рекламен пазар в България само то запазва същия пазарен дял вече години наред. Всички останали традиционни медии отбелязват понижение, а пък онлайн рекламата не достигна тази година очакваното повишение."

Реакцията на бизнеса

Мениджърите на радиостанциите не са песимисти след оттеглянето на ProSieben от пазара. "Може би сега е най-удачният момент за други инвеститори да влязат на българския пазар. Едва ли някоя от големите радиогрупи може да бъде придобита от локален инвеститор, тоест не може да се говори за оттегляне на чуждите инвестиции", коментира Николай Янчовичин. Според него се отваря място за такива с повече оптимизъм за бизнеса в страната.

Изпълнителният директор на другата водеща радиокомпания - американската Emmis Bulgaria, Елена Кискинова е на мнение, че не може да се гледа едностранно на решението на някой инвеститор да излезе от пазара. "Често такива решения са свързани не само с местната конюнктура, а са и част от стратегическите планове за развитие на самата компания. Големи международни медийни компании преподреждат портфолиото си и се насочват отново към инвестиции в Западна Европа, където рекламният пазар бележи ръст вече няколко поредни тримесечия", коментира Кискинова.  Тя опроверга слуховете, че и Еmmis също обмисля да се оттегли от България. В сектора все пак вече близо година се коментира, че американската компания търси купувач на FM+, Star FM и Fresh! "Emmis е публично дружество, листвано на фондовата борса в САЩ, и всекидневно получава предложения за развитие на съществуващия си бизнес или за развитието на нови проекти. Към момента компанията е на българския пазар, продължавайки да инвестира в своите медии", обясни Кискинова.

Светлина за радиопазара идва от интереса на френската медийна група  Lagardère. Нейни представители вече са се срещали с членовете на Съвета за електронни медии, за да заявят намерения към радиобизнеса. Компанията е проявила внимание към "Дарик радио". Програмният директор на първото частно национално радио не отрече. "Дарик радио" е навярно единствената медия, която продължава да инвестира в програма, различна от музикалната. Логично на фона на това е френската радиогрупа, която вярва точно в развитието на радиото като медия, базирана на съдържание, да прояви интерес именно към нас", коментира Константин Вълков.

Lagardère обаче са поставили две важни условия, за да влязат в радиобизнеса. Първото е съществуването на медиашоп, работещ специално за радиото. В региона френският холдинг вече има опит в създаването на подобна организация на румънския пазар. Втората стъпка е изграждане на единна метрика за радиоаудиторията. По това от няколко месеца работи компанията за пийпълметрични изследвания GARB.


7 коментара
  • 1
    naydenovfr avatar :-|
    naydenovfr

    Тази Лили Георгиева изобщо не е в час. Жалко, че е на такава позиция. Техните клиенти по принцип са "консерви", които рекламират предимно в тв. И за тази жена реакцията в криза е единствено намаляване на цените, така ли?! Иска й се. Много лесно би било. Още един път се доказа, че хората в рекламните агенции не притежават грам креативност и гъвкавост. И докъде стигна, например, Нова Тв като си свали цените близо до кота нула? - всички знаем докъде. Но те и нямаха друг избор - загуба на доверие от страна на клиенти и зрители. Случи се точно обратното, Лили. От тв преминаха в радио. Твоята агенция не може да е показател за цялостната картина на пазара. Струва ми се, че разместването в посока окрупняване на рекламните агенции чрез продажби и сливания, ще се състои по-рано. И дали такива "вещи" в занаята като Лили Георгиева ще успеят да се ориентират в обстановката, е под въпрос.

  • 2
    rouri avatar :-?
    rouri

    Ахахахха TGI Bulgaria :) По-измислена агенция не можахте ли да намерите за рейтингите? Capital, не се излагайте.
    Трябва да се създадат някакви общи правила за измерване и анализиране на данните от всички подобни агенции и социологически подобни. Кой спонсорира подобни фирми?! Толкова неактуални и неверни резултати не бяха показвани от 2-3 години насам. После защо не им се купуват продуктите, които рекламират. Еми, ако се ръководите от такива фалшиви изследвания на аудиторията, отговорът е ясен. Такива цифри и аз мога да си ги измисля точно за 5 минути. Ще опиша методиката, при която УЖ са анкетирани поне 1000 души и пр. А и всички купуват, ръководейки се от TNS. Колкото и кусури да имат, си остават най-надеждни. При тях цифрите са коренно различни в сравнение с tgi. И когато има такава разлика, очевидно едното проучване не е вярно. И в такъв случай, както аз, така и повечето заинтересовани биха се доверили на TNS.

  • 3
    aneliya avatar :-?
    aneliya

    Чудесна статия! Иска ми се радиата да инвестират повече в съдържание. Да има водещи, които говорят правилно български, да има различни гласове (а не само един човек да води по 8 часа на ден и новини, и поздрави, и сутрешен блок). Радиото да бъде това, което беше, когато бяхме деца. Моите тийнейджърски години (в началото на това десетилетие) преминаха с радио класации, сутрешни блогове, с приятните гласове на водещите по ФМ+ и БГ Радио. Много ми се иска индустрията да се съ

  • 4
    naydenovfr avatar :-|
    naydenovfr

    До коментар [#3] от "aneliya":

    Първо, оценката за статията е много пресилена.
    Второ, не е нужно радиата да спират развитието си заради хора като теб, които живеят в миналото. Търсенето определя предлагането. Може, ако искаш, и радиоточката да се върне, а?

  • 5
    vesi_antonova avatar :-|
    Весислава Антонова

    До коментар [#2] от "rouri": Благодаря ви за изразеното мнение! А случайно да имате идеи на кои точно агенции да вярваме.....При положение, че целия радиобизнес не може да се обедини около едни данни и от това произлизат на сериозните му проблеми.

  • 6
    rouri avatar :-|
    rouri

    До коментар [#5] от "Весислава Антонова":

    Не зная откъде сте останали с такова впечатление. Какво означава целия радиобизнес? То има 3-4 големи компании с няколко радиовериги. И всички те използват данните на TNS, GARB, както искайте я наречете тази агенция. Това, че има някакви малки и без особено доверие в тях агенции и понякога някой ги ползва, само защото изнесените данни ги устройват и не се знае кой ги е поръчал, не означава, че трябва да ги цитираме като официални и меродавни. Аз не мога да Ви кажа на кои агенции да вярвате. Направете си проучвания коя как работи, с кого и пр. И изводите няма да са трудни. Сериозни проблеми имат само тези радиовериги, които не можете да чуете никъде, ако се разходите из градовете, където имат честоти, т.е. както и да се опитват да "извъртят" някакви данни от някъде, нещата са очевидни.

  • 7
    anihilat avatar :-|
    anihilat

    Не ми харесва тази агресивна конкуренция м/у радиоверигите у нас. Стигнаха до там, че за повече рекламно време се копират едни други с плейлисти, награди, начини на интерпретация дори. Изслушайте новините представени от Лили Спиридонова и новинарката на радио1( не и знам името) и ще разберете за какво говоря. Освен в темпото на четене едва ли ще доловите друга разлика. Ще ми се "Витоша" да се раздвижи още малко, все пак то зададе тона на този тип радиа, като примерно N-joy.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK