С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 18 ное 2011, 14:51, 11634 прочитания

Стъпка назад

SBS Broadcasting продаде българските си радиостанции на офшорна компания, свързана с новите съсобственици в "Стандарт" и "Шоу"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


През последните две седмици радиопазарът преживя раздвижване, каквото не е имало много отдавна. Ако трябва да сме точни - от златните си години между 2005 и 2007. Тогава в сектора влязоха чуждестранни инвеститори като скандинавската SBS Group, американската Emmis и ирландската Communicorp. Те бяха привлечени от прогнозите за растеж на рекламния пазар. Влизането им в бизнеса беше положителен знак за радиопазара и предвещаваше, че той ще се развива и расте. Новините с днешна дата обаче далеч не са толкова оптимистични.

Тази седмица от българския пазар окончателно се оттегли голям чуждестранен играч. Мястото му зае неизвестна до момента офшорна компания.

Нов, но познат играч


Германската медийна група ProSiebenSat.1 официално обяви на сайта си, че е продала радиобизнеса си в България на "А. Е. Бест Съксес Сървисис" ЕООД. То е собственост на регистрирана в Кипър компания. Сделката е за станциите "Веселина", "Витоша", Magic FM и музикалните радио и телевизия The Voice. Пряк собственик на медиите всъщност бе скандинавската SBS Broadcasting, тъй като ProSiebenSat.1 придоби компанията през 2007 г. за 3.3 млрд. евро.


Фирмата купувач е регистрирана преди месец от пловдивския адвокат Светлин Панов с пълномощно от управителя на "А. Е. Бест Съксес Сървисис" Гергана Данова. Панов влиза в съвета на директорите и на "ГМ Прес", дружеството, придобило дялове в "Стандарт" и "Интермедиа" (собственикът на сайта "Блиц", вестниците "Шоу", "Доктор" и др.). Той категорично отказа да коментира пред "Капитал" каква е връзката между "ГМ Прес" и "А. Е. Бест Съксес Сървисис". "Да вярно е, че името ми фигурира и в двете дружества, но не мога да коментирам нищо", лаконичен беше Светлин Панов.

Свързаността му с "ГМ Прес" обаче дава основание да се смята, че компанията има общо и със сделката за радиостанциите и че иска да разшири медийното си влияние и на радиопазара. Съдружници в дружеството са президентът на волейболния отбор на ЦСКА Георги Георгиев, Галина Пеева и Кирил Захариев. Захариев и Георгиев имат еднакъв дял (по 40% от акциите, Пеева притежава останалите 20%). Преди няколко месеца фирмата беше създадена специално за сделката със "Стандарт".

От информацията в Търговския регистър става ясно също, че Кирил Захариев е управител на фирмата "Вектор фикс", собственост на захарната компания "Сигма консултинг". Тя притежава пловдивския производител на цигари "Кингс табако", свързан със собствениците на най-големия алкохолен производител в страната "Винпром Пещера". Пред "Капитал" рекламния директор в компанията Нешо Нешев неотдавна коментира, че Захариев няма нищо общо с "Винпром Пещера". Тогава и Георги Георгиев отрече партньорът му да има участие в "Кингс Табако." До редакционното приключване на "Капитал" никой от съдружниците в "ГМ Прес" не бе открит, за да потвърди има ли връзка дружеството с придобитите радиостанции.



Още в края на миналата година ProSieben обяви пред германските медии, че обмисля продажбата на част от европейския си бизнес, включително и този в България. Юлиан Гаист, говорител на компанията, коментира пред "Капитал", че компанията постоянно анализира и оценява портфолиото си, и допълни: "Икономическата ситуация на концерна е отлична. През 2011 г. отново ще достигнем рекорден резултат и в този смисъл решението ни няма нищо общо с финансовата криза. Все пак ние сме основно телевизионна компания, затова се разделихме с радиоучастието си в България. Не обмисляме да се оттегляме от други пазари", каза още Гаист. SBS има бизнес в редица европейски страни - Унгария, Швеция, Норвегия, Белгия и др. Изпълнителният директор на SBS България Живко Калотов не коментира сделката. Цената на придобитите медии не беше съобщена.

По неофициални данни нетният пазар на радиореклама (без БНР) възлиза на 25 млн. лв., коментира източник на "Капитал", който не пожела да бъде цитиран. Според него, ако преди 6 години радиокомпания като FM+ е придобита за близо 3.5 млн. долара, днес цената би била в пъти по-ниска.

Сред радиостанциите, които SBS притежава в България, с най-голямо влияние е радио "Веселина", която е един от лидерите на пазара и като слушаемост, и като рекламни приходи (виж таблицата). Въпреки на пръв поглед добрите си показатели дружеството, в което влиза медиата заедно с The Voice (радио и тв) и Magic FM - "Веселина" ЕАД има половин милион лева загуба според финансовия отчет за 2010 г. Приходите на компанията за същия период са 3.737 млн. лв. The Voice и Magic FM остават много назад в класациите по слушаемост, за тях липсват и данните за рекламните приходи. Със стабилни показатели е радио "Витоша", ако се съди по данните за слушаемостта на Market test TGI България. В отчета на дружеството, което притежава лиценза за излъчване, няма данни за приходите през последните две години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември)

Новата кампания на БФС - равенство във футбола и обединение срещу дискриминацията; Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга; Браншови организации с инициатива за подобряване и развитие на дигиталната среда в България; Коледният дух в рекламата на John Lewis и др.

19 ное 2019, 848 прочитания

Защо телевизиите не разказват бизнес истории 5 Защо телевизиите не разказват бизнес истории

Ситуацията може да се промени чрез промени в Закона за радиото и телевизията

18 ное 2019, 4769 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Далеч от нормалното

или как (не) ще се променят бюджетите за маркетинг на рекламодателите през 2012 г.

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10